Toon posts:

Problemen afspelen 1080p vakantiefilms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren van GoT,

Ik heb een probleem waar ik al lange tijd mee zit maar absoluut de oorzaak niet gevonden krijg.
Ik hoop dat ik via deze weg een oplossing kan vinden.

Probleem:
We hebben 2 systemen thuis.
PC1=Core 2 Quad 6400 / 640GB SATA / 4GB DDR2 800 / Radeon HD2600XT / Windows 7
PC2=Core 2 Quad 8200 / 120GB SSD Vertex 2 / 2GB DDR2 800 / Radeon HD3870 / Windows 7

Op PC1 heb ik geprobeerd een vakantie film te maken van de screnes van onze Full HD camera van Sony.
De film is gemaakt in Cyberlink Powerdirector 9. Vervolgens heb ik van het project een .mov bestand gemaakt met 1080p qualiteit (hoogste dat mogelijk is met het programma). Het renderen duurde alles bij elkaar 5 uur.

Nu wil ik de film afspelen maar welk programma ik ook gebruik, bij elk programma hapert de film wel ergens.
VideoLAN hapert ongeveer om de 20 sec wel een keer. Dit programma gebruik ik ook voor .mkv films die ik heb en dit laatste gaat wel goed. Nu heb ik DIVX Player gedownload en deze speelt de film bijna zonder problemen af maar soms hapert hij tussendoor toch nog even. De hapering komt ongeveer na 2 a 3 min. Als ik hetzelfde stuk vervolgens nog eens afspeel gaat het wel goed. Het lijkt alsof ik performances te kort kom maar TaskManager ziet er rustig uit (CPU 50% en een SSD schijf kan ook geen problemen geven).
Ik moet erbij vermelden dat de film uiteindelijk 60GB is geworden omdat ik geen kwaliteitsverlies wilde. Ik kan de kwaliteit ook nog op 1080i zetten bij het maken van de .mov. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Iemand enig idee of ik beide systemen hardwarematig moet aanpassen zodat ik de film kan afspelen?
Of zijn er nog andere oplossingen waar ik niet aan gedacht heb ?

• kingpol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
probeer es met kmplayer

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-02 00:32
Persoonlijk heb ik altijd het beste resultaat met de Media player classic player. Gebruik deze ook om op mijn netbook 720p mkv af te spelen.

http://mpc-hc.sourceforge.net/

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:51
Hoe lang is de film? 60GB is prima, maar alleen als de film een uur of 6 / 7 lang is? De meeste vakantiefilms die ik maak (van een 1080i camera), gebruiken ongeveer 10GB per uur. Dat is inclusief Blu-Ray menu e.d.. Als de film maar een uur is, dan zit je op 60GB in 1 uur, dat is nogal wat data die een videospeler moet inlezen in zijn buffer... Probeer ook eens als .mkv of als blu-ray te exporteren, wat gebeurt er dan?

Verwijderd

Topicstarter
Hij is 1 uur en 5 min :P
Als ik het goed begrijp kan ik hem beter naar een kwaliteit lager zetten ? (1080i bijv.) ?
Maar het is niet zo dat ik hardware te kort kom ? Ik dacht dat mijn videokaarten het misschien niet aankonden...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:19:
Hij is 1 uur en 5 min :P
Als ik het goed begrijp kan ik hem beter naar een kwaliteit lager zetten ? (1080i bijv.) ?
Maar het is niet zo dat ik hardware te kort kom ? Ik dacht dat mijn videokaarten het misschien niet aankonden...
Nee, maar waarschijnlijk wordt de film nu gerenderd met je processor wat zorgt voor stotteringen wanneer er een cpu-spike is. Als je bijvoorbeeld Media Player Classic Home Cinema probeert dan staat DXVA aan, wat inhoud dat wel je grafische kaart wordt gebruikt :). Ook kun je dat bij VLC (nieuwere versies) aanzetten.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pff, das ongeveer 15,5MB/s wat neerkomt op 124Mbit/s, dat is wel een beetje hoog voor je vakantie filmpje. Sterker nog, ik vermoed dat je camera in een lagere bitrate filmt dan jij het spul nu exporteert. Ga voor iets van 50Mbit/s -> 6,3MB/s -> 24,5 GB voor je hele film. Ik vermoed dat het geheel dat een stuk beter loopt.

Overigens kan je makkelijker nog veel lager gaan. 1080p rips op internet zitten vaag maar aan 2MB/s -> 16Mbit.

Verwijderd

Topicstarter
Super, ik ga de film vanavond opnieuw renderen naar ongeveer 20GB tot 25GB.
Ik laat het weten!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:38
Aloys schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:25:
Pff, das ongeveer 15,5MB/s wat neerkomt op 124Mbit/s, dat is wel een beetje hoog voor je vakantie filmpje. Sterker nog, ik vermoed dat je camera in een lagere bitrate filmt dan jij het spul nu exporteert. Ga voor iets van 50Mbit/s -> 6,3MB/s -> 24,5 GB voor je hele film. Ik vermoed dat het geheel dat een stuk beter loopt.

Overigens kan je makkelijker nog veel lager gaan. 1080p rips op internet zitten vaag maar aan 2MB/s -> 16Mbit.
Ja, 16 tot 20Mbit is normaal voor een rip en wordt als minimale kwaliteit gezien met x264/h264. Alleen zou de TS in principe de film nu ook moeten kunnen afspelen met de juiste combinatie van software.

Overigen zou ik voor één uur vakantiefilm voor ongeveer 15 - 16GB gaan. Dan zit je nog aan de hoge kant, maar kan zeker :).
Pagina: 1