Hallo,
Ik heb een probleem met het schrijven naar een tabel in mijn database voor een website die ik maak.
Ik kan er eenmalig inschrijven, maar als ik dan nog een keer wil schrijven, krijg ik een fout dat er geen vrije rij beschikbaar is:
Could not insert data because Duplicate entry '0' for key 'PRIMARY'
REGISTRATIENUMMER is aangeven als PRIMARY KEY
Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik automatisch een rij toevoegen in een tabel, zodat ik de volgende keer zonder problemen in de tabel kan schrijven? En in elke rij het 'REGISTRATIENUMMER' automatisch wordt verhoogd.
Dit is de register.php
Ik heb een probleem met het schrijven naar een tabel in mijn database voor een website die ik maak.
Ik kan er eenmalig inschrijven, maar als ik dan nog een keer wil schrijven, krijg ik een fout dat er geen vrije rij beschikbaar is:
Could not insert data because Duplicate entry '0' for key 'PRIMARY'
REGISTRATIENUMMER is aangeven als PRIMARY KEY
Nu is mijn vraag:
Hoe kan ik automatisch een rij toevoegen in een tabel, zodat ik de volgende keer zonder problemen in de tabel kan schrijven? En in elke rij het 'REGISTRATIENUMMER' automatisch wordt verhoogd.
Dit is de register.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| <?php include("config.php"); // connect to the mysql server $link = mysql_connect($server, $db_user, $db_pass) or die ("Could not connect to mysql because ".mysql_error()); // select the database mysql_select_db($database) or die ("Could not select database because ".mysql_error()); // check if the username is taken $check = "select REGISTRATIENUMMER from $table where GEBRUIKERSNAAM = '".$_POST['GEBRUIKERSNAAM']."';"; $qry = mysql_query($check) or die ("Could not match data because ".mysql_error()); $num_rows = mysql_num_rows($qry); if ($num_rows != 0) { echo "Sorry, de gebruikersnaam: $GEBRUIKERSNAAM is al in gebruik.<br>"; echo "<a href=registreer.php>Kies een andere gebruikersnaam.</a>"; exit; } else { // insert the data $insert = mysql_query("insert into $table values ('NULL', '".$_POST['VOORNAAM']."', '".$_POST['ACHTERNAAM']."', '".$_POST['GESLACHT']."', '".$_POST['WOONPLAATS']."', '".$_POST['PROVINCIE']."', '".$_POST['HAARLENGTE']."', '".$_POST['HAARKLEUR']."', '".$_POST['OOGKLEUR']."', '".$_POST['STERRENBEELD']."', '".$_POST['DIERENVRIEND__WEL_NIET_']."', '".$_POST['OPLEIDINGSNIVEAU']."', '".$_POST['AFKOMST']."', '".$_POST['WACHTWOORD']."', '".$_POST['GEBRUIKERSNAAM']."', '".$_POST['LEEFTIJD']."')") or die("Could not insert data because ".mysql_error()); // print a success message echo "Je account is aangemaakt!<br>"; echo "Je kan nu <a href=login.php>inloggen</a>."; } ?> |