Bios start niet op met sata HD aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-01 02:38
Hallo,

Mijn probleempje:

Ik heb 2 harde schijven die ik al had overgezet naar een andere computer. Het gaat om 2 gewone maxtor 1 TB schijven.

De computer heeft een asrock 870 ext. 3 r2.0 moederbord.

-De 1ste schijf is een SSD crucial m4 met daarop windows 7, die werkt goed. (op sata ingang 1)
-Schijf 2 is 1 van de maxtor schijven en die werkt ook prima
-Schijf 3 is het probleem, ook een maxtor 1 TB dus, maar zodra ik hem aansluit reboot de computer meteen na het bios scherm.

De schijven werkte dus altijd prima, heb verschillende sata ingangen geprobeerd en ook de kabels uitgewisseld.
Schijf 2 werkt altijd (alle kabels en sata connetoren zijn dus goed) en schijf 3 werkt dus niet.

Het vreemde is dat als ik de computer laat opstarten in windows en dan de schijf 3 aansluit, de schijf meteen wordt herkend met e-sata en ook werkt. Zodra ik opnieuw start is het echter weer het oude liedje.

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-01 16:56
staat er geen partitie op die 3e schijf met een MBR record?

• Jerox
een master boot record?

hoe weet ik dat zeker, dat hij niet op MBR staat?

de schijf werd alleen gebruikt als opslag voor films enzo, dus geen windows

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 12:37
Gooit de bios niet de boot order in de war op het moment dat je de derde schijf aansluit?

• Jerox
mhh ik weet het niet maar volgens mij niet.
In de bios staat de SSD als schijf 1 en die boot hij dus ook altijd. Daarna heb ik de CDrom staan.
Als ik dus in windows zelf de sata kabel aansluit, dan werk de schijf meteen en is niks aan de hand.

ook heel apart. Als ik de sata kabel los haal dan start de pc prima op, als ik dan in windows 7 de sata kabel insteek, dan werkt de hardeschijf goed. Als ik nog een softreset doe, dan is er niks aan de hand.
Maar zodra ik echt een cold boot doe, dan is de schijf weer weg.

[ Voor 38% gewijzigd door Jerox op 01-12-2011 02:22 ]

• Jerox
Het was een erg vervelend probleem, heel lang tijd ingestoken. Uiteindelijk de firmware van de Hardeschijf moeten flashen via een usb boot disk. Maar hij doet ht nu.

kan dicht dus.
Pagina: 1