Advertentie voor "onderzoek van Tweakers.net"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 13:18
Tijdens het lezen van nieuwsberichten kwam ik onderstaande advertentie tegen:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1112529/MeMoAdvertentie.png

Tweakers lijkt me niet een site om afname van enquêtes uit te besteden, in ieder geval niet op een manier waarop dit (alleen) in een advertentie kenbaar gemaakt wordt.

De advertentie verwijst naar een pagina waar geslacht, geboortejaar en mailadres gevraagd worden, met daarbij de mededeling dat een uitnodiging voor de enquête zelf vervolgens per mail wordt toegezonden.

Ik weet niet precies op wat voor manier advertenties worden goedgekeurd of afgewezen, maar ik vond dit op zijn minst opvallend, dus wilde het even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben er niet bij betrokken geweest, maar ik verwacht wel dat dit onderzoek is uitbesteed. Waarom ook niet? De ontwikkelaars van T.Net moeten zich bezig houden met het ontwikkelen aan de site, niet met het ontwikkelen van een enquetetool die sporadisch gebruikt gaat worden. Zeker niet als er bureau's beschikbaar zijn die het hele traject (van afnemen enquete tot presenteren resultaten) kunnen uitvoeren.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Maar lijkt me dat ook al besteed je zoiets uit dat je dit als T.net beter kan begeleiden/promoten om gebruik te maken van de goodwill van de groter userbase die hier actief is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat ben ik wel met je eens, een .plan met een korte aankondiging was wel aardig geweest.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tweakers heeft toch eigen enquête-/vragenlijstsoftware in huis sinds de SQL Server Challenge?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vreemde manier om een enquete te houden, ik als abonnee zie deze advertentie niet. Of het moet specifiek op de non-abonnees gericht zijn.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
P_de_B schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:54:
Dat ben ik wel met je eens, een .plan met een korte aankondiging was wel aardig geweest.
Dat dacht ik ook, daarom heb ik de recentste .plan doorgescand.

Ik weet niet, het komt nu nogal raar op me over. Ik heb nog nooit meegemaakt dat verzoek mee te doen aan een enquête op de site zelf gedaan wordt d.m.v. een advertentie. Het wekt heel erg de indruk alsof Tweakers er zelf niets mee te maken heeft. Bij uitbesteding van een onderzoek kan er toch ook door Tweakers zelf een oproep gedaan worden? In deze oproep kan dan uiteraard een link die verwijst naar een externe pagina met daarop de enquête.

Ik krijg bij de huidige situatie een sterk gevoel van wantrouwen - maar dat kan aan mij liggen omdat ik niet weet welke partij verantwoordelijk is voor screening van dit soort advertenties.

Het gevoel van wantrouwen wordt versterkt doordat ik mijn mailadres moet invoeren om later de enquête in te kunnen vullen. Dit terwijl direct voorgeschoteld krijgen van de vragen me handiger lijkt.

[ Voor 29% gewijzigd door ChillinR op 30-11-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 18:23
Niet dat ik het fijne er vanaf weet, maar volgens mij is dit een pre-enquête (althans, zo komt het op mij over als ik de vragen bekijk). Aan de hand van je antwoorden wordt bepaald of je binnen de target group valt. Als dat het geval is, dan krijg je via de e-mail een uitnodiging voor de daadwerkelijke enquête

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:24

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dus de target group is per definitie volk wat advertenties aan heeft staan? Lijkt me een vreemde voorselectie?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Het is niet zo dat die advertentie gewoon van een derde partij komt en er een standaard ad wordt weergegeven met "Doe mee aan het onderzoek van $TARGET_SITE" terwijl de adverteerder verder niks met de site te maken heeft?

Ik kan me nog wel wat adverteerders en ad-providers herinneren die zo mensen probeerden te misleiden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zo'n gele balk bovenaan lijkt mij dan logischer en volgens mij gebeurde dat in het verleden ook.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

crisp

Devver

Pixelated

Stoney3K schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:35:
Het is niet zo dat die advertentie gewoon van een derde partij komt en er een standaard ad wordt weergegeven met "Doe mee aan het onderzoek van $TARGET_SITE" terwijl de adverteerder verder niks met de site te maken heeft?
Nee, het is wel degelijk een enquete welke uit naam van Tweakers.net wordt uitgevoerd. Wij staan ook niet toe dat adverteerders zonder ons medeweten en toestemming onze naam gebruiken.

Waarom hier gekozen is voor deze vorm van 'aankeilen' en waarom een derde partij wordt gebruikt voor de uitvoering is mij niet bekend. Dat had wellicht beter gekund.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Maar is deze enquete ook puur bedoeld voor non-abonnees?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

crisp

Devver

Pixelated

Fietsbel schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:25:
Maar is deze enquete ook puur bedoeld voor non-abonnees?
Dat lijkt me niet; in die zin is de aankondiging via een advertentie dan ook wat ongelukkig gekozen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
crisp schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:37:
Nee, het is wel degelijk een enquete welke uit naam van Tweakers.net wordt uitgevoerd. Wij staan ook niet toe dat adverteerders zonder ons medeweten en toestemming onze naam gebruiken.
Ah oke, dat wilde ik horen. Bedankt voor de informatie.
Wel een aparte manier van werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

ChillinR schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:03:
[...]
Wel een aparte manier van werken...
Sorry, maar dat is natuurlijk stemmingsmakerij :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou nee.
Jij interpreteert het misschien negatief. In het verleden zijn er wel vaker zaken aangekondigd via een gele balk met een mededeling, of via een .plan. De kennis om een enquete te houden is gewoon aanwezig bij Tweakers.net.
Dit is voor het eerst dat er iets via een banner getoond wordt. Tweakers heeft verder nergens wat aangekondigd, terwijl we juist gewend zijn dat Tweakers heel open communiceert. In die zin is het dus een vreemde manier van werken. :)

En voor Tweakers.net is het dan jammer, maar ik heb een afkeer voor ads ontwikkeld. Ik klik er dus niet op, en al helemaal niet als dat een ad is die van een andere partij is. (Die zonder duidelijke toestemming van Tweakers.net opereert)
Ik denk dat ik niet de enige ben die dan voorzichtig is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BtM909 schreef op maandag 05 december 2011 @ 13:42:
[...]

Sorry, maar dat is natuurlijk stemmingsmakerij :)
Vind ik niet hoor, ik ben het er zelfs wel mee eens dat dit op zijn minst apart te noemen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb even bij Marketing geinformeerd, die gaven deze uitleg:
Het onderzoek betreft een reclame-effectiviteitsonderzoek dat we hebben uitbesteedt aan onderzoeksbureau MeMo2. De onderzoeken over de site zelf doen we altijd via redactionele middelen zoals bijv. een .plan, maar als het om advertenties en reclame gaat gebruiken we ook de advertentieposities om respondenten te werven. Dat is een van de scheidslijnen tussen redactie en commercie.
De inhoud van het onderzoek en de privacy statements zijn wel volledig afgestemd met die van Tweakers. Dit is puur een onderzoek om respondenten te werven om een 0-meting te kunnen doen en vervolgens na de advertentiecampagne van die adverteerder een 1-meting te kunnen doen om te zien wat het effect is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dus ze willen de impact meten van een advertentie en doen dan de nulmeting alleen op mensen die reageren op advertenties.

Dat is wel een gunstige manier om een nulmeting te doen. :D

Blijf het raar vinden dat er uit naam van tweakers.net op deze manier reacties aangetrokken worden. Als je een serieus onderzoek wilt doen met serieuze respondenten dan heeft T.net een heleboel andere mogelijkheden daarvoor die een stuk minder louche overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hooglander1 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 08:59:
Dus ze willen de impact meten van een advertentie en doen dan de nulmeting alleen op mensen die reageren op advertenties.

Dat is wel een gunstige manier om een nulmeting te doen. :D
Sja, anderzijds heeft het weinig nut om te meten hoe effectief een advertentie is als je zeker weet dat een deel van je bezoekers er uberhaupt niet naar gekeken kon hebben. Bovendien is het een enquete met commercieel doel, dus kan het geen kwaad dat via een commercieel communicatiekanaal te verzenden.
Blijf het raar vinden dat er uit naam van tweakers.net op deze manier reacties aangetrokken worden. Als je een serieus onderzoek wilt doen met serieuze respondenten dan heeft T.net een heleboel andere mogelijkheden daarvoor die een stuk minder louche overkomen.
En vervolgens wordt er geklaagd door 'jullie' dat er dan reclame via de .plans/aankondigingen wordt verzonden. Dan moeten we weer uitzonderingen maken voor abonnees die advertenties hebben uitgeschakeld (maar niet allemaal, want sommige willen wel die telefoon kunnen winnen), etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ACM schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:05:
[...]

Sja, anderzijds heeft het weinig nut om te meten hoe effectief een advertentie is als je zeker weet dat een deel van je bezoekers er uberhaupt niet naar gekeken kon hebben. Bovendien is het een enquete met commercieel doel, dus kan het geen kwaad dat via een commercieel communicatiekanaal te verzenden.
Dat klopt, hangt er ook net vanaf hoe je de cijfers presenteert natuurlijk. Ik deed de negatieve uitleg er van ;)
[...]
En vervolgens wordt er geklaagd door 'jullie' dat er dan reclame via de .plans/aankondigingen wordt verzonden. Dan moeten we weer uitzonderingen maken voor abonnees die advertenties hebben uitgeschakeld (maar niet allemaal, want sommige willen wel die telefoon kunnen winnen), etc...
Ik zei ook niet dat het makkelijk was, alleen dat het raar was. Als het een serieus onderzoek is, kun je een selectie pakken uit de mensen die advertenties zien en die via DM of de balk proberen te bereiken.

Geklaag krijg je toch, je doet het nooit goed, dat weet jij ook wel lijkt me ;)

Maar op zich kan het ook zoals het nu is hoor, alleen riekt dit naar een soort van scam en geeft het onduidelijkheid (ook doordat er hier niet snel een reactie kwam met een teken dat het wel degelijk klopte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hooglander1 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:09:
(ook doordat er hier niet snel een reactie kwam met een teken dat het wel degelijk klopte).
Volgens mij reageerde Misha binnen 2 uur? En crisp binnen een halve dag. Dat vind ik vrij snel :P

't Nadeel is dat er tegenwoordig een man of 50 (aan kantoorpersoneel, daarbovenop komen nog de vele vrijwilligers) betrokken is bij Tweakers.net, waardoor lang niet iedereen meer van elkaar weet wat er gebeurt en/of wat de beweegredenen zijn. Dit keer (zie quote van mij) was er zelfs bewust voor deze vorm van aankeilen gekozen, om zo ogenschijnlijke vermenging van commercie en redactie te voorkomen. Hoendanook, we doen het inderdaad nooit goed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 07-12-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

In het verleden waren wij als gebruikers natuurlijk ook verwend, zodra ergens een vraag over was, was er meestal binnen 10 minuten een uitgebreide reactie met wat het was, waarom en uitleg waarom gekozen was voor die manier van aankeilen :P

Maar inderdaad, crisp zei inderdaad al wel snel dat het zeker was dat het om een tweakers.net uiting ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hooglander1 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:09:
[...]

Ik zei ook niet dat het makkelijk was, alleen dat het raar was. Als het een serieus onderzoek is, kun je een selectie pakken uit de mensen die advertenties zien en die via DM of de balk proberen te bereiken.
Dan doe je dus een SELECT UserId FROM User WHERE NoBanners = 0 ORDER BY RAND() LIMIT 500 (of iets anders dat wél performt :+) en dan kom je erachter dat 499 van de 500 mensen AdBlock gebruiken. :P Hoe wilde jij zeker weten dat iemand advertenties ziet? ;)

Pagina: 1