Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Crashende videokaart, PSU de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen weken heb ik wat problemen gehad met mijn desktop. Mijn videokaart leek op schijnbaar willekeurige momenten te crashen met daarbij de melding dat een van de externe voedingskabels (2x6 pins PCIe)van mijn kaart verwijderd waren. Tegelijkertijd met dat deze problemen ontstonden, ontstond er ook gekraak in mijn pc-speakers. Op het moment is het gekraak weg en lijkt mijn systeem ook stabiel.

Een van mijn huisgenoten heeft weleens gezegd dat het stroomnet hier in huis niet heel geweldig is (oud huis), maar een echte onderbouwing ontbreekt. Het is wel zo dat gloeilampen vaak erg snel uitgebrand zijn etc.

Mijn vermoeden is nu dat er kuren waren met de door het stopcontact geleverde goederen, waardoor mijn speakers begonnen te kraken en mijn voeding niet genoeg kon leveren (waardoor mijn videokaart dacht dat de kabels verwijderd waren), maar ik heb werkelijkwaar geen idee of dit überhaupt mogelijk is. Bij mijn zoektocht met google kwam alleen naar voren dat als er niet genoeg geleverd wordt, dat je hele systeem dan vaak niet opstart of uitvalt. Dit is bij mij niet het geval, maar ik kan zo gauw geen andere verklaring vinden waarom beide problemen plotseling zijn ontstaan en ook plotseling weg waren.

Hieronder staat in ieder geval wat ik tot nu toe geprobeerd heb en de specs van mijn systeem.

Korte geschiedenis:
Het begon ermee dat het beeld wegviel, de fan van de videokaart op 100% begon te draaien en het geluid vastliep. In eerste instantie dacht ik dat het gehele systeem vast liep, maar bij nadere inspectie meen ik dat mijn videokaart crashte.

Toen dit in het vervolg vaker voorkwam brandden altijd de LEDs D1602 (External power connector A was removed) óf D1063 (External power connector B was removed). Vervolgens heb ik alle aansluitingen dus nagelopen, kabels opnieuw aangesloten, kabels vervangen etc, maar dit hielp allemaal niets.

Het moment waarop mijn videokaart uitviel was ook niet echt eenduidig. Het was niet specifiek onder load, maar kwam ook weleens voor terwijl ik mijn desktop net aan had gezet. Ook wanneer ik het gehele systeem belastte m.b.v. OCCT bleef alles gewoon draaien. Omdat mijn videokaart wel enigszins warm werd, heb ik hem toen ook even ontdaan van stof. Dit scheelde wel in de temperaturen, maar niet in de crashes.

Om te kijken of mijn PSU het probleem was heb ik die ook nagemeten, maar de spanningen waren allemaal binnen de marges.

Zoals hierboven gezegd begonnen tegelijkertijd met dat de problemen met mijn videokaart begonnen, ook mijn speakers te kraken.

Specs:
Mobo: Gigabyte EP45-UD3LR
CPU: Intel Core 2 Quad Q9450
SSD: Intel X25-M 80GB
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB (3x)
Geheugen: 4x2GB OCZ DDR2 PC6400 CL5.0
Videokaart: Club3D Radeon HD4870
Voeding: Coolermaster Silent Pro M600 (600W)

Oftewel: Is het mogelijk dat door gebreken in het lichtnet er niet genoeg geleverd kan worden voor de voeding, waardoor de PCIe-voedingskabels 'uitgeschakeld' worden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een niet stabiele stroomvoorziening zou met een minder goede voeding kunnen zorgen voor problemen, maar niet dat enkel de PCIe kabels uitgeschakeld worden (of toevallig net die 12V rail moet falen).

Ik zou je systeem eens testen op een goed stopcontact, of met een andere voeding, om uit te sluiten of de voeding het probleem is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het 'probleem' is nu vooral dat het probleem verholpen lijkt te zijn. Het was 1 à 2 weken aanwezig en in diezelfde tijd kraakten mijn speakers, maar nu zijn beide problemen verdwenen. Ergens anders testen heeft nu dus ook op het moment weinig zin meer aangezien hij hier nu ook werkt.

Doel van mijn post is dus ook vooral om te achterhalen waar het aan lag, zodat ik het eventueel in de toekomst kan voorkomen.

Het lijkt mij ook sterk dat alleen de PCIe-kabels uitgeschakeld worden, maar andere ideeën heb ik niet.
Mocht iemand dus nog ideeën hebben, hoor ik het graag. Anders hoop ik gewoon dat het probleem niet terugkomt en ik me er dus ook niet meer druk om hoef te maken

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
Als het probleem vaker voorkomt zou ik voor de zekerheid bij de huisbaas een melding doen om de elektra installatie na te kijken of te keuren of in ieder geval een melding maken bij de leverancier.

Je kunt zelf overwegen om een stekkerdoos met overspannignsbeveiliging aan te schaffen of een kleine UPS.

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 10:47
wat je ook kan doen is als je je pc load ff met een multimeter pakken en de stopcontact doormeten ? kijk of de spanning stabiel blijft.