Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keyboard, flexibele print stuk

Pagina: 1
Acties:

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
Een paar dagen geleden heb ik een stomme fout gemaakt. Ik had in mijn onderbewustzijn bedacht dat mijn keyboard ook wel van een biertje hield. Ofwel, keyboard nat.

Normaliter is het niet zo erg. De meeste keyboards zijn dingen van 10-20 euro en na 2 jaar gebruik is hij wel afgeschreven. Ik ben echter nogal verzot op mijn keyboard. Het is een Microsoft Mobile Bluetooth 6000 welke nogal wat pegels heeft gekost en erg fijn typt, gezien het laptop toetsjes zijn.

Echter kan deze heel slecht tegen vocht. Nadat deze nat is geworden heb ik hem direct uitgezet, batterijen eruit gehaald, gezwaait om zoveel mogelijk vocht zo snel mogelijk eruit te krijgen en vervolgens in een handdoek een nacht op de lauwe verwarming gelegd. Om 's ochtends tot de conclusie te komen dat alles werkt... behalve de 5!

Ik heb gisteravond het keyboard open gemaakt (echt een rotklus, verstopte schroefjes, laptop toetsjes me beugeltjes die je 1 voor 1 moet verwijderen en een print die uit 2 lagen bestaat die aan elkaar gelijmd is). De print los gemaakt om tussen de 2 lagen schoon te maken. Dit heeft helaas niet het gewenste effect gehad.

Ik vermoed dat door het vocht de verbinding van de 5 naar de chip niet meer goed is. Op het oog kan ik echter geen gekke dingen ontdekken, waardoor deze geen contact meer zou moeten maken. Nou heb ik eerder gelezen dat het mogelijk is om printplaten (van die harde groene) te bakken. 10 minuten in de oven op 180 graden bijvoorbeeld. Maar gezien het om flexibel plastic gaat, ben ik bang dat dit een nogal smeltend effect zal hebben op het geheel, waardoor ik het hele keyboard kan weggooien. Voor dagelijks gebruik heb ik die kapotte 5 wel nodig, maar voor een HTPC valt ermee te leven.

Ofwel ik ben op zoek naar tips. Op internet kan ik er niets over vinden, alleen over stevige printplaten.
Een collega raadde mij aan om met spiritus de printen schoon te maken, maar ik heb de indruk dat er nog een laagje plastic op ligt, waardoor dit geen effect zal hebben.

Wat te proberen
- Tijdje laten weken in spiritus?
- Bakken in de oven?

Of weet iemand of microsoft ook spare parts verkoopt?

Verwijderd

uitspelen met gedestileerd water gan helpen, maar dat is eigenlijk een beetje een laatste redmiddel, zou ik niet zo snel aan beginnen als je er nog wel functionalliteit uit weet te halen.

Zit er geen bier residue tussen de twee lagen die lkaar moeten raken? (bij de 5).

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Bij mijn laptop zit er een soort rubber dopje onder een toets. Aan de onderkant van het rubbere dopje zit er een koolstof plaatje, welke dan op 2 koolstof banen op de flexibele printplaat drukt.

Zit hier geen (opgedroogd) bier tussen? Zelf maak ik dat soort dingen dan schoon met isopropylalcohol met een wattenstaafje, maar ik kan me voorstellen dat jij dat niet zo hebt liggen. Een beetje WD40 wil ook wel helpen.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• FunFair
Zou het kwaad kunnen om spiritus of wasbenzine te gebruiken? En anderrs waar kan ik isopropylalcohol vandaan halen?

Verwijderd

FunFair schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:18:
Zou het kwaad kunnen om spiritus of wasbenzine te gebruiken? En anderrs waar kan ik isopropylalcohol vandaan halen?
spiritus lijkt me de beste keuze van die twee, maar een goede bron van (schoonmaak) alcohol is de apotheek of drogist.

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Het lijkt mij een beter idee om een koffiefilter te gebruiken dan een wattenstaafje om zoiets te doen. Een wattenstaafje laat namelijk veel makkelijker restjes achter terwijl een koffiefilter niets achterlaat.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Spiritus zou ik zelf niet nemen omdat dit resten achter kan laten en minder zuiver is en je beter een flesje alcohol bij bv Kruidvat of elke andere drogist kan halen. Wanneer het van die rubbercontact contacten zijn deed ik wel eens het rubber gedeelte ( niet het koolstof gedeelte ) met een zachte tandenborstel een beetje op ruwen.

Jammer dat het geen Logitech toetsenboard is want ik weet bij Logitech dat je binnen de garantieperiode ook bij waterschade een nieuw toetsenboard krijgt, althans mij is het ook wel eens gebeurd dat er een kop koffie over het toetsenboard ging. Evenzogoed kreeg ik een nieuw board nadat ik ook geprobeerd had alles te drogen en direct had uitgezet en batterijen eruit had gedaan zonder effect, waarop Logitech zei dat ie daarna weer gewoon moest werken en dus een nieuwe kreeg.

• FunFair
Ze adverteren ook bij de meeste keyboards dat ze 'spill resistant' zijn. Echter bij mijn type niet :(

Heb het geheel schoongemaakt met schoonmaakalcohol. Alle printbanen langs geweest. Effect is nu dat ik naast de 5 nu ook de R en T mis...

ik denk dat het tijd wordt voor een nieuw keyboard :-(
Pagina: 1