Freecom Toughdrive corrupt (RAW) nu alle data kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-08 14:10

robbydw

live your life

Topicstarter
Ik heb een USB disk waar onder andere mijn mailarchief op staat in de vorm van een PST file. Ik gebruik deze disk zodat ik zowel op mijn zakelijke laptop als ook thuis op mijn WIndows VM (draait op een iMac) toegang heb tot mijn mailarchief.

Maandag heb ik de VM afgesloten waarin de USB disk ((Freecom Toughdrive) actief was en trok daarna de USB disk uit de Mac. Blijkbaar was de USB disk actief geworden op de Mac en kreeg dus de melding dat de disk niet juist verwijderd was :(.

Vervolgens op het werk de disk aangesloten aan de laptop en helaas...disk niet meer benaderbaar en verzoek om te formatteren. Niet dus!!! Disk had op dat moment het RAW formaat. 's Avonds thuis heb ik de disk weer aan de Mac gehangen maar zowel binnen OS X als binnen Windows 7 VM is de disk ook niet meer toegankelijk.

Op de Mac heb ik met wat disk tools getracht e.e.a. te herstellen (Drive Genius en DIskWarrior) maar beiden konden niks vinden. Vervolgens heb ik de disk toch maar geformatteerd vanuit OS X naar NTFS (misschien wel hele domme / dure fout). Hierna ben ik met diverse tools onder Windows 7 aan de slag gegaan maar tot nu toe zonder succes. Momenteel loopt al een uur of 15 Getdataback for NTFS.

Heb ik met het formatteren van de disk van RAW naar NTFS de kansen op dataherstel helemaal vergooid of zijn er nog (goede) opties om in ieder geval mijn PST file te redden?

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 14:22
Scavenger kun je nog proberen en idd getdataback. en anders ben ik helaas bang dat het over is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Was het een quick format of een full format?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 11:45
Dit is afhankelijk van 2 dingen:
A. Zoals DennusB al aangaf, type format en B het besturingssysteem.

Nu weet ik niet hoe OSX omgaat met quick/full format. Met andere woorden, ik weet niet welke datavernietigingstechniek Apple gebruikt.

Onder Windows is dit sinds Vista veranderd: Change in the behavior of the format command in Windows Vista. Als je een full format gebruikt onder Windows Vista/7 ben je je data dus kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sniffert op 30-11-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:53:
Was het een quick format of een full format?
Een quick format vanuit Mac OS X (NTFS-3G)

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Sniffert schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:37:
Dit is afhankelijk van 2 dingen:
A. Zoals DennusB al aangaf, type format en B het besturingssysteem.

Nu weet ik niet hoe OSX omgaat met quick/full format. Met andere woorden, ik weet niet welke datavernietigingstechniek Apple gebruikt.

Onder Windows is dit sinds Vista veranderd: Change in the behavior of the format command in Windows Vista. Als je een full format gebruikt onder Windows Vista/7 ben je je data dus kwijt.
De OS X format staat als volgt beschreven: Afbeeldingslocatie: http://www.kenstone6.net/fcp_homepage/images_partitioning_tiger/00_partitioning_tiger.jpg

Voor de bovenste optie heb ik gekozen.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Zou het nog een optie zijn (weet niet of het kan en hoe) om de disk weer om te zetten naar RAW en dan mogelijk iets kunnen recoveren?

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffert
Ok het lijkt erop dat bij de gekozen optie alleen de MFT wordt verwijderd en dat de data nog intact is.

NTFS was het he? Probeer het eens met deze tool: http://dmitrybrant.com/ntfswalker

Heb ik goede ervaringen mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Sniffert op 30-11-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Getdataback heeft vooralsnog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hij vindt een hoop files (met name Windows 7 installer files) wat apart is omdat ik enkel een W7 Enterprise iso op de disk had staan. Het is dus net of deze ISO is uitgepakt. De PST file heb ik nog niet gevonden.

Nu loopt er nog een run met getdataback met iets andere instellingen. Als dit niet lukt probeer ik het nog eens met NTFSwalker.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Helaas...alle pogingen hebben niks opgeleverd :( Is er een mogelijkheid de disk weer terug te zetten naar RAW en van daaruit nog wat te proberen?

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als die tools niets vinden dan houdt het op. Of je moet pegels betalen aan zo'n recovery bedrijf, maar dat had je beter meteen kunnen doen, nu is alles sowieso wel verkloot denk ik.

Maar kop op. Zet gewoon je backup terug. Niets aan de hand. En als je die niet hebt, dan was het geen belangrijke data, want de enige objectieve definitie van 'belangrijke' data is 'data waarvan een backup wordt gemaakt'. Zodoende lijkt het me ook onlogische dat je geld gaat besteden aan onbelangrijke data door een recovery bedrijf in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffert
robbydw schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:39:
Helaas...alle pogingen hebben niks opgeleverd :( Is er een mogelijkheid de disk weer terug te zetten naar RAW en van daaruit nog wat te proberen?
Dat zou in principe niets uit moet maken, bij de gekozen format wordt slechts alleen de 'index' van de USB-disk is verwijderd. Met de RAW-data (corrupte data) wordt dan ook niets gedaan, het wordt alleen niet meer geïndexeerd.

Het nadeel is echter, dat je op zoek bent naar 1 gestructureerd PST-bestand, de kans dat deze corrupt is geraakt is groot, waardoor de begin- en eindsector of het bestandstype niet meer door recoverprogramma's gedetecteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
We komen eigenlijk ergens. Met de tool "TestDisk 6.13 Data Recovery Utility", welke voor meerdere platformen beschikbaar is en nog opensource, dus gratis, ook. Het is een command line tool maar met de tutorials op de wiki is het goed te doen. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk. Vreemde hierbij was dat volgens deze tool de disk voor de RAW status FAT32 was wat ik me bijna niet kan voorstellen, maar goed, de disk inlezen met NTFS settings ging niet goed en met NTFS wel dus het zal wel. Vaag dat een disk van 500 GB als FAT32 standaard wordt geleverd. Maar boeit nu even niet.

Inmiddels heb ik meer dan alleen de PST files kunnen restoren dus ben best tevreden. Helaas kon Outlook nog niks met de PST files omdat ze toch, zoals Sniffert al verwachtte, zwaar verminkt waren. Vervolgens diverse tools geprobeerd om de PST's te repareren. Uiteindelijk het meeste succes geboekt met Advanced Outlook Repair. Hiermee heb ik de 2 PST files weer in kunnen lezen en de leesbare inhoud naar een nieuwe PST kunnen exporteren. Ik denk dat ik nu tussen de 40 & 60% van de mail data terug heb. Lang niet alles maar al veel beter dan niks.

Beide tools kan ik zeer aanbevelen!

Ik denk dat ik het hier maar bij laat en dat meer PST data terug proberen te halen zinloos gaat zijn.

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gefeliciteerd, heb je toch nog mazzel gehad en wat data terug gevonden. Ook vriendelijk dat je uitlegt hoe je dat hebt gedaan. Veel mensen laten na zo'n topic nooit meer wat horen.

Ik neem aan dat je inmiddels zo wijs bent om je gerecoverdede data op verschillende media te plaatsen, ander zien we over 1 maand weer langs komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw

robbydw

live your life

Topicstarter
Q schreef op zondag 04 december 2011 @ 00:44:
Gefeliciteerd, heb je toch nog mazzel gehad en wat data terug gevonden. Ook vriendelijk dat je uitlegt hoe je dat hebt gedaan. Veel mensen laten na zo'n topic nooit meer wat horen.

Ik neem aan dat je inmiddels zo wijs bent om je gerecoverdede data op verschillende media te plaatsen, ander zien we over 1 maand weer langs komen ;)
Tnx en kleine moeite toch :).
Iedere dag word ik wijzer. Inmiddels ook aan de dropbox en daar wat neergeplant Wel zo makkelijk, overal de beschikking over de PST, benaderen vanuit de dropbox folder en na afsluiten van Outlook de wijzigingen weer centraal beschikbaar.

Jammer alleen dat dropbox in de gratis variant niet verder gaat dan 2 GB. Zijn er goede alternatieven met misschien ook wat meer storage capaciteit?

Geen commentaar

Pagina: 1