[Auto] Nieuwe JBL speakers slecht geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Aangezien de speakers van de family car hun beste tijd hadden gehad en slecht klonken waren ze toe aan vervanging.
Gereedschap er bij en een voor en achter speaker er uit geschroeft, merk onbekend max 25W made in China.

Na dat ik alles opgemeten had ben ik gaan zoeken welke speakers pasten zonder in de carrosorie te moeten hobbyen, na veel zoeken (lastige maat 15,9mm buiten maat en een inbouw maat van max 13,3cm) vond ik 2 type speakers die zouden passen.
JBL GTO 628 2 weg (achter zijde auto) 2 Ohm / 60W RMS / 180W peak / 50Hz - 21KHz
JBL GTO 638 3 weg (voor portieren) 2 Ohm / 60W RMS / 180W peak / 50Hz - 21KHz
http://www.jbl.nl/tl_file...O428%20thru%20GTO8628.pdf

Ik heb beide sets gekocht en ik ben rustig aan het installeren gegaan (had de + en - gemerkt bij het demonteren van de factory speakers) installeren was zo gedaan met de zelfde afmetingen van de oude en nieuwe speakers.
Zette de radio aan en er was zo goed als geen bas? meer bas ingesteld maar de boxen gaan dan alleen maar slechter klinken ondanks dat de radio niet echt hard staat.
Na 2 uur klooien kreeg ik er echt geen beter geluid uit :'(

Ik snap dat ik niet het maximale uit de speakers kan halen i.v.m. het vermogen van de radio maar de elcheapo China speakers hadden meer bas.

Weet iemand waarom de nieuwe speakers zo slecht klinken en totaal geen bas hebben?

Setup:
VDO Dayton MS4150 >> Parrot CK3100 >> JBL speakers

Radio:
VDO Dayton MS4150 Radio/CD/Navigatie
Max. Power: 4 x 40 Watt
RMS Power: 4 x 22 Watt bij 10 % THD (DIN 45324) en 14,4V

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:19
Die JBL speakers die je noemt zijn 2 Ohm; dat gaat die MS4150 niet trekken hoor!
Wat betreft het gemis aan bas zijn er meerdere mogelijkheden:
- Een van de speakers uit fase aangesloten
- Akoestische kortsluiting doordat de speaker niet goed aansluit op het paneel waar de speaker zit.
- Te weinig vermogen!! Sommige speakers hebben echt wel wat vermogen nodig voordat ze tot "leven" komen
- De ruimte waar de speakers gemonteerd zijn is te klein voor de speaker (volume)

Misschien nog wat vergeten maar dit schoot zo te binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik denk te weinig vermogen, omdat je met zulke speakers een soort thumb hebt in plaats van echte bas. Dus ik denk dat je echt een subwoofer nodig hebt.
Over impedanties weet ik niet veel, dus ik weet niet of die 2 Ohm erg is.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Het zijn inderdaad 16cm woofertjes... zal geen ultra lage bas opleveren; ik weet niet of fast-server daar naar op zoek is; maar een wat voller geluid zal toch wel mogelijk moeten zijn.
Wat betreft die 2 ohm.. : in theorie heb je twee keer zoveel stroom nodig; de versterker in de VDO zal dan ook heel snel in beveiliging schieten als het volume opgedraaid wordt. Het ding is er gewoonweg niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
De boxen zitten er goed in en zitten helemaal aangesloten op de bevestiging, heb ook het meegeleverde afdichting anti tril schuim gebruikt.

Ik wil inderdaad een vol geluid hebben, het klinkt nu meer naar een wekker radio, een sub is overkill en die kan ik ook niet kwijt.

Maar ik begrijp dus dat de radio niet genoeg vermogen heeft om de speakers aan te sturen :F

Welke merk radio/type kan dit wel?
Navigatie gebruiken ik niet en als ik toch een andere moet kopen moet er wel USB/MP3 op zitten.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Je kan dezelfde radio blijven gebruiken en een extra versterker kopen om de speakers te voeden (als je dezelfde 2 ohm speakers gebruikt wel eentje die 2 ohm stabiel is!). Ik dacht dat de MS4150 line-outs beschikbaar heeft om een versterker aan te hangen.

Maar je hebt de fase ook gecontroleerd? + van VDO op + van speaker en - op - enz voor alle speakers hetzelfde? Je zal niet de eerste zijn (en ook niet de laatste) die daar een foutje mee maakt. De bass klinkt dan een heeeel stuk minder. Blijft wel het 2 Ohm verhaal op een 4 Ohm radio; dat is dus op te lossen met een versterker (of andere speakers) die 2 Ohm aankan. Die versterker is dan overigens beter in staat de speakers in bedwang te houden dan de VDO radio zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 16:17
Het is idd zinvol om of een nieuwe radio te kopen of een versterker erbij. Gezien je een USB en MP3 wel ziet zitten zou ik voor een nieuwe radio gaan, Pioneer heeft leuke radio's die meer vermogen leveren dan je standaard radio en niet eens zo gek duur zijn. Ik zelf heb nu een Pioneer radio met een ingebouwde Parrot Bluetooth car-kit, dan kan je car-kit dus ook eruit!

Als je voor een extra versterker gaat moet je er wel op letten dat je radio het liefst tulp aansluitingen heeft die op de versterker aangesloten kunnen worden. Ook moet er een aparte voeding naar de versterker worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Heb vandaag even een andere radio geprobeerd en dat klonk al een stuk beter.

Ik heb vandaag ook de weerstand gemeten aan het einde van kabel (bij de radio) voor zit op 3 ohm en achter op 3,4 ohm (standaard bedrading van de auto), ik denk niet dat dit echt een probleem zal zijn voor de versterker van de radio.

Denk dat ik dus een andere ga aanschaffen met de optie voor het aansturen van een 4 kanalen versterker (voor/achter) mocht ik toch nog een versterker nodig hebben.

Op dit moment lijkt de Pioneer DEH-7300BT een goede keuze en ook nog betaalbaar, dan houd ik nog een paar centen over mocht ik toch nog een versterker nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
Dat is precies de radio die ik nu in me moeder's auto heb geplaatst. Werkt perfect! carkit werkt goed en genoeg vermogen voor 4 redelijke speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Wat je hebt gemeten is de gelijkstroomweerstand en niet de impedantie. Die Pioneer gaat ook 2 Ohm niet redden; In de manual staat: Load impedance 4 Ohm (4 - 8 Allowable). Je blaast dus of je radio op of hij schiet in beveiliging. Ik zou je adviseren ook te investeren in een losse versterker die 2 Ohm aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick!
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06-2021
Volgens de fabrikant begint het bereik bij 50Hz, maar ze geven niet aan met welk niveau, dus waarschijnlijk is dit -6dB. Meestal moet je bij dit soort getallen 20 Hz optellen voor de daadwerkelijk weergave. Dus veel bas zullen deze speakers nooit geven, zelfs niet als ze aangedreven worden door een goede versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Hmm dan moet ik er dus ook nog een versterker bij bestellen want ik wil de radio ook niet opblazen.

JBL GT5-A604E http://www.jbl.nl/jbl-product-detail/gt5-a604e.html
4-Ohm Power Output 60W RMS x 4, less than 1% THD + N
2-Ohm Power Output 80W RMS x 4, less than 1% THD + N
Bridged Power Output 160W x 2 @ 4 ohms
Total Peak Power Output 640 Watt
Signal-to-noise Ratio (IHF-A) 102dBA (ref: rated power, 4 ohms)
Frequency Response 10Hz–100kHz (-3dB)
THD + N less than 0.02% at rated power (4 ohms)
€ 85 bij redcoon

Lijkt me een goede versterker voor die prijs of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34
Dat zijn prachtversterkers. gewoon je 2 boxen op bridge gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In de auto heb je flink wat cabin gain, er zou dus wel in ieder geval wel wat bas uit moeten komen.

[ Voor 164% gewijzigd door TBTL op 01-12-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAR_
Totaal vergeten dat het 2-ohm speakers zijn.. Dan zou het inderdaad een versterker moeten worden die 2-ohm kan leveren en meer vermogen heeft dan je speakers zelf. In dit geval is de JBL versterker zeker geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
JBL GT5-A604E was nergens meer leverbaar, ik heb net een JBL GTO504 besteld >klik<
Was een dagaanbieding en nu € 100 inclusief gratis verzending _/-\o_

Nu nog even kijken waar ze de Pioneer DEH-7300BT op voorraad hebben voor een mooie prijs, alles dan zou alles goed moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Daar ga je een hoop plezier aan beleven :-)
Pagina: 1