Tekstvak vullen met tabelwaarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warrie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01-2020
Hallo,

Ik ben redelijk ervaren met Access, maar meer qua programmeren dan het echt gebruik maken van de interface van Access.
Nu ben ik op een vraagje gestuit, waar ik met programmeren niet uitkom.

Met de interface zou het wél moet lukken. Ik wil een tekstvak in een rapport vullen met een waarde (zipcode) uit de tabel owner. Volgens de expressiebouwer, komt het er dan als het volgt uit te zien: =[owner]![zipcode]

Maar dit geeft geen resultaat bij het openen van het formulier.

Iemand die kan helpen? Dank alvast!!

Ik zag laatst een zwerver uit een vuilnisbak eten. Ik loop naar hem toe en zeg: "Doe je dat thuis ook??" - Theo Maassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Gaat het om een rapport of een formulier? Dat maakt nogal uit. Maar in zijn algemeenheid zou ik aanraden om eens te kijken naar het resultaat van de wizards van access zelf. Normaal gesproken zou je het rapport op een query baseren waarin de tabel owner voorkomt ("record source" bij de properties), en dan de control source onder data (in de properties) op zipcode zetten.

Een redelijk boek of website over access kan ook wel eens helpen. http://office.microsoft.c...ts-HA010343725.aspx?CTT=3 en verder ofzo :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:58
Ik heb alleen recente ervaring met Access 2003, maar om waardes in een tekstvak te krijgen is (bijna) niet te doen, je maakt een tekstvak voor je tekst en in de rest van de 'detail dinges' vul je met je syntax.

Volgens mij gebruik je [tabelnaam] alleen als je uit verschillende tabellen of queries gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warrie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01-2020
Het gaat om een rapport. De reden waarom ik het niet via de recordsource van het rapport doe, is omdat ik de query niet gebouwd krijg. De query moet namelijk gegevens van drie tabellen (order en klant en evenement) selecteren, maar daarnaast ook hele andere gegevens van een tabel die niet gekoppeld is aan de andere twee. Access zegt dan dat ik twee losse queries moet maken, en dit resultaat samenvoegen.

Maar dan moeten die twee queries in de querylijst van het MDB bestand komen te staan (in de code kan ik ze toch niet combineren), en aangezien ik nogal wat queries als deze heb, wordt dit een hele lijst...er moet toch een mooiere oplossing zijn?

Ik zag laatst een zwerver uit een vuilnisbak eten. Ik loop naar hem toe en zeg: "Doe je dat thuis ook??" - Theo Maassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een niet-afhankelijk tekstvak (=zonder recordsource) & de query voor de niet gekoppelde tabellen opbouwen via de formuliercode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bijvoorbeeld, of het extreem trage Dlookup(), en eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom het niet via code kan. Otoh snap ik evenmin wat totaal ongerelateerde data in een rapport moet. Als het bv is om in een header extra info mee te geven zou je een hoofdrapport kunnen opbouwen uit de ongerelateerde data en een niet relationeel subrapport kunnen gebruiken voor je eigenlijke rapportage.

Kortom, meer vragen dan antwoorden. :)
De query moet namelijk gegevens van drie tabellen (order en klant en evenement) selecteren, maar daarnaast ook hele andere gegevens van een tabel die niet gekoppeld is aan de andere twee. Access zegt dan dat ik twee losse queries moet maken, en dit resultaat samenvoegen.
Access praat niet ;) en in de helpfiles staan wel degelijk subquery's genoemd:
code:
1
2
SELECT order.*,klant.*, o.zipcode
FROM order INNER JOIN klant ON order.klant = klant.id, (SELECT zipcode FROM owner WHERE [een voorwaarde]) as o;

Mooi is anders, maar ook dit werkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Lustucru op 01-12-2011 00:38 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1