[win7] Per-monior ClearType tuning wordt genegeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik werk momenteel met een laptop en een losse monitor. Twee heel erg verschillende schermen, die écht verschillende ClearType tunings nodig hebben, anders is de tekst op een van beide onherroepelijk blurry. ClearType uitzetten gaat em ook niet worden: dat is lelijk en krijg ik koppijn van.

Wat er gebeurt: Als ik de ClearType Tuner start, en de primaire monitor ga tunen, dat werkt dat prima. Vervolgens kun je het nog een keer doen, en wordt de mogelijkhid geboden om de tweede monitor te tunen. Dat doe ik ook, maar ik zie er niets van terug.

Het punt is dat de ene monitor heeft een RGB-layout, en de ander een BGR-layout van subpixel. En laat ClearType nou exclusief daarvan afhankelijk zijn. Maar die instelling (dat is stap 1 *na* dat je een monitor hebt gekozen om te tunen) wordt compleet in de wind geslagen, en de instelling van de primaire monitor wordt gebruikt. Daarom heb ik nu feitelijk RGB-cleartype op een BGR monitor. Als ik de tweede monitor primair maak, is het probleem tegengesteld, dus dat lost het niet op.

Dus, monitor 1 moet op RGB, en monitor 2 moet op BGR. Maar monitor 2 neemt altijd de instellingen van monitor 1.

Het gaat om Windows 7 x64 SP1. In het control panel in het scherm "screen resolution" staat de instelling "ultiple displays" op "extend these displays". Beide monitors staan op hun natie resolutie, en beide monitors worden herkend en hebben keurig een eigen 'driver'. Ik heb geen kleurprofielen ofzo ingesteld. De videokaart betreft een AMD FirePro M5950. Monitor 1 is de laptop zelf, en monitor 2 is een TFT aangesloten via de analoge VGA-uitgang (voor digitaal heb ik momenteel de juiste verloopplug niet).

Enig idee hoe dit op te lossen is?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja beetje uitzonderlijk probleem dit, ik weet :)

De meeste setups zullen twee dezelfde monitors hebben, of in elk geval twee met RGB-pixels. Toch lijkt me dat deze instelling niet jan doedel (is een synoniem voor...) gedaan kan worden, dus iets werkt niet goed, of ik doe iets verkeerd, of ik moet nog iets hebben wat ik niet heb, geen id. Maar als iemand nog ingaves heeft, dan zie ik ze graag.

Want het gaat hier om een duo van monitor die nooit gelijk te krijgen zijn: een laptop en een losse monitor. En gezien het gaat om een "af en toe thuiswerken" situatie, gaat m'n werk ook niet een monitor voor me betalen, dus moet ik het maar ff doen met wat ik heb :)

日本!🎌