Op donderdag 22 maart 2001 01:53 schreef hatay het volgende:
Ik zat me net zoiets af te vragen...
Een rijke persoon kan veel meer bekeuringen veroorloven dan een normaal persoon, omdat ze toch zat geld hebben. Zo kan de rijke persoon altijd overtredingen maken wat tie maar wilt..
Zou het niet handiger zijn, als er nara de salaris gekeken wordt en zo die bekeuring wordt vastgesteld. Dat lijkt mij toch iets eerlijker.. toch? (ik heb het trouwens over auto rijden)
in nederland hebben we het systeem dat van mensen met een hoog inkomen meer belasting naar de staat vloeit dan van mensen met een laag inkomen. dit met de reden om de uiteindelijke inkomens wat te nivelleren. los van de argumenten voor of tegen dit systeem (die zijn nu niet interessant, dat is een andere discussie), kan je wel wat zeggen over de uitvoering van dit systeem. je kan natuurlijk alles bij de uitgaven gaan aanpakken: pakken melk duurder voor mensen met een hoog inkomen, scholing, auto's, alle ander diensten en producten worden zwaarder belast voor mensen met een hoog inkomen. dit systeem vergt echter erg veel administratie, en werkt onhandig. beter is om de nivellering bij het begin toe te passen: inkomstenbelasting. veel makkelijker, en uiteindelijk precies hetzelfde effect.
als je dit laatste systeem toepast, dan heeft dat als gevolg dat NA deze nivellering de mensen gelijk zijn. als je dan nog vindt dat het oneerlijk is dat rijke mensen meer geld hebben en dus meer melk kunnen kopen en meer boetes kunnen betalen, dan vind je kennelijk dat de inkomens niet genoeg genivelleerd worden. maar dat heeft niks te maken met het systeem dat je kiest om die nivellering uit te voeren. als je vind dat iedereen hetzelfde aantal pakken melk moet kunnen kopen en hetzelfde aantal boetes moet kunnen betalen, dan moet je naar een nivellering van 100%. een soort communistisch systeem, waar alle inkomens direct naar de overheid gaan, en iedereen een vast bedrag overhoud. of natuurlijk de boetes volledig naar rato worden bepaald, en de pakken melk ook. dan lijkt het alsof er wel verschillen zijn, maar feitelijk betekent het hetzelfde: iedereen heeft dezelfde koopkracht. dat betekent ook dat er geen impuls meer is om je werk goed uit te voeren, of een nieuw product te ontwikkelen. niet zo'n heel fijn systeem lijkt me. de russen hebben het geprobeerd, maar het scheen toch niet echt te werken.