• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 13:56

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Een crosspost van het XBMC topic omdat ik XBMC al uitgesloten hebn.

Nu ben ik al een tijdje aan het lezen en het kloten met mijn XBMC installatie, op het eerste gezicht vind ik het echt een geweldig programma, maar ik heb nog het probleem dat mijn HD film/series gewoon stotteren (voornamelijk 720p)

Nu dacht ik dat het kwam omdat ik er een redelijke 'zwakke cpu' in heb zitten, dus heb ik van het weekend een sapphire 5450 aangeschaft omdat ik eigenlijk overal las dat je dan de videokaart gebruikt voor het afspelen.

Mijn specs zijn als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Aureon 5.1 PCI€ 17,-€ 17,-
1Maxtor DiamondMax 21 STM3250820AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1Lite-On LH-20A1S€ 0,-€ 0,-
1Antec New Solution NSK1380€ 103,60€ 103,60
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 22,85€ 22,85
1Asus M3N78-EMH HDMI€ 0,-€ 0,-
1AMD Athlon X2 4850e€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 174,45
  • Skin: TheCarmichael, maar heb het ook onder Confluence geprobeert.
  • XBMC Versie: 10.1 Dharma
  • 1Gbit lan
Ik heb dan nog een NAS welke mij mijn files serveert (windows 2008 server), drive mapping op mijn HTPC, om dit uit te sluiten heb ik ook een file lokaal gezet maar dan blijft het stotteren.

Wat er gebeurt is dat er om de +-10 seconden het beeld stottert, en eigenlijk naarmate de film langer duurt het stotteren ook heviger word.

Wat heb ik geprobeert?
  • File lokaal gezet.
  • DX2DA encoding.
  • AERO uitgezet.
  • Zo een beetje alle opties in het playback menu geprobeert.
  • Rather play in a full screen window, then full screen <- Deze optie gaf wel wat verbetering om het aan te zetten.
  • Drivers zijn up to date
  • Middels VLC afspelen zowel via het netwerk als een lokaal bestand.
Nu ben ik eigenlijk een beetje radeloos, zijn mijn specs gewoon te brak voor HD content?
De enige rol van deze bak is HTPC functionaliteit, dus er staat voor de rest ook niks geïnstalleerd.
De hdd die er in zit is wel een oud ding, maar als je aan het streamen bent vind er toch nauwelijks activiteit plaats op de HTPC hdd.

iRacing Profiel

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hoe draait MPC HC ? Of CoreAVC?

ALs het met MPC niet lukt op een schone installatie... Ik ben niet bekend met de CPU, maar ik draaide enkele jaren geleden 720P mkv`s met een Pentium 4 2.8Ghz en GF6600. Dat ging met 92% CPU op drukke scenes. Om je wat vergelijking te geven. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 30-11-2011 05:30 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De pc is snel zat, met dezelfde specs speel ik ook HD content af en dat gaat prima. Drive mapping kan wel een probleem zijn, dan buffert XBMC niet altijd goed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Ik kan nog wel andere players proberen dat zal ik vanavond testen, maar ik heb WMP, VLC, en XBMC geprobeert en allemaal hetzelfde verhaal.

@Tsurany, ik heb ook een lokaal bestand proberen af te spelen en extact hetzelfde euvel.

Samenvattend lijken de specs prima, en hoef ik daar mijn euvel niet te zoeken... het cpu gebruik is ook niet heel hoog wanneer ik content aan het afspelen ben.

iRacing Profiel

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Een beetje een subtiele kick.
inmiddels heb ik ook MPC geprobeert maar ook hetzelfde.
Iemand nog een idee wat het kan zijn? of waar ik het zou moeten zoeken, bij mijn weten heb ik wel een beetje alle logische dingen geprobeert.

iRacing Profiel

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Wat geeft de Windows Prestatie-index aan? Misschien kan je daarin een aanknopingspunt vinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Met een vergelijkbare setup, alleen een mindere processor (Athlon X2 BE-2300, ook Radeon 5450) heb ik geen enkel probleem met BluRay, 1080p en 720p in VLC. Weet je zeker dat je gpu gebruikt wordt bij decoderen? Alle drivers up-to-date en instellingen ok?

Rail Away!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Drivers zijn up to date dat weet ik 100% zeker, ik heb het DX2A optie geprobeert in XBMC.
maar zijn er nog andere instellingen die ik kan aanpassen? in bijvoorbeeld de driver? ik heb de AMD driver geinstalleerd de meeste recente (van het weekend), en voor de rest niks aangepast.

Ow wat wel het geval is dat ik een account gebruik dat geen admin rechten heeft, en zich automatisch aanlogt. maar dat lijkt mij toch niet zo een probleem. (zou wel suf zijn :P)
  • Ook onder Admin account maakt het niks uit.
  • windows prestatie index gedraaid deze zegt ook niet zoveel.
  • De cpu is nauwelijks iets aan het doen wanneer ik iets aan het afspelen ben met VLC.
  • CCCP geïnstalleerd.
  • in XBMC middels O kun je ook het cpu gebruik zien en dat is ook bijzonder laag (DX2A aan!)
  • Wat mij wel opviel was dat het FPS schommelde tussen 23.95 en 24. maar dat zegft volgens mij ook niks, omdat het ook op de rustig momenten voorkomt
  • In de bios heb ik al het 1 en ander bekeken maar dat staat eigenlijk nog gewoon standaard.

[ Voor 38% gewijzigd door Valkyre op 02-12-2011 09:31 ]

iRacing Profiel

• Onbekend

Onbekend

...

Gohan-san schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:29:
• windows prestatie index gedraaid deze zegt ook niet zoveel.
Kan je een schermafduk hier posten?

En hoe oud is die hardware eigenlijk? Want die processor is al 2 jaar niet meer verkrijgbaar.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Hieronder apparaatbeheer en de prestatie index.

Forum
HTPC appHTPC index

Hoe ik aan deze CPU kom, ik denk inderdaad 2 a 3 jaar geleden gekocht, toen heb ik hem een lange tijd als server/ download bak gedraaid en deze heb ik geupdate met een I3 zodat ik daar wat meer kracht had voor onder andere PMS.
Destijds had ik dit moederbord/cpu wel al in gedachten als ooit eens HTPC, wat nu eindelijk de bedoeling is behalve dan dat ik dit probleem heb :(

[ Voor 24% gewijzigd door Valkyre op 03-12-2011 19:17 ]

iRacing Profiel

• Onbekend

Onbekend

...

Klopt jouw hardwarelijstje wel? De HD in het lijstje is een Maxtor van 250GB, terwijl jouw schermprintje een Western Digital van 160GB aangeeft.

De prestatie-index van de harde schijf is matig, maar dat lijkt mij niet de boosdoener.
De grafische eigenschappen zijn goed voor het afspelen van HD content.

Jouw processor en geheugen prestatie-index geeft een stuk minder aan dan die van mijn computer (van het merk goedkopie) van bijna 4 jaar oud.

Ik denk dat dat komt doordat je maar 2GB ram in jouw computer zitten. Het kan zeker geen kwaad om dat op te hogen naar 4GB.

Kan je daarnaast eens kijken in de Resource monitor? (Taakbeheer -> Tabblad Performance -> Knop Resource monitor)

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Ah ik had er eerst die maxtor schijf in zitten, maar omdat ik dacht dat dat de boosdoener was heb ik deze WD er in gezet.
qua geheugen is het lijstje ook niet up to date, omdat er nu 6 gig in zit.
De rest van het lijstje klopt wel, maar dit waren dingen die ik naderhand geupgrade heb.

Dit is al de 2de schone installatie, omdat hij hiervoor ook al stotterde.
Aangezien ik media via het lan stream, had ik zelf het idee dat HDD in de HTCP er niet zo gek veel toe doet.
Ik zal morgen nog even een screenshot maken wanneer ik met media aan het afspelen ben met de taskmanager open, dan zul je zien dat zowel CPU als ram tot zover ik weet niet de boosdoener is.

[ Voor 16% gewijzigd door Valkyre op 03-12-2011 22:19 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Kan het zijn dat door een of andere foute instelling ergens de content die je binnenhaalt via LAN niet opgeladen wordt in het RAM maar in de pagefile?

Het is maar een denkspoor omdat je het probleem nog niet gevonden hebt. Misschien proberen pagefile uit te schakelen, aangezien het toch enkel een htpc is en er 6gb inzit..

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Je hebt 6 gig intern. Hoe is dit verdeeld?
Ik zou niet meer dan 2 modules plaatsen en het liefst ook nog een 2 gelijke modules.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 12:42

Sabbi

je denkt aan mij.

Werkt het wel als je van een XBMC live cd (of usb stick) boot? heb je heel windows niet nodig.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 13:32

skoozie

SCSI

Je geeft aan MPC gebruikt te hebben, dit was de MPC Home Cinema variant?
Probeer eens een bestand lokaal af te spelen met MPC HC. (om netwerk uit te sluiten, zou ik alles met een lokaal bestand proberen)

edit:
Athome schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:38:
Ik zou niet meer dan 2 modules plaatsen en het liefst ook nog een 2 gelijke modules.
probeer het inderdaad ook eens met 4Gig

[ Voor 41% gewijzigd door skoozie op 06-12-2011 14:52 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 08:38:
Kan het zijn dat door een of andere foute instelling ergens de content die je binnenhaalt via LAN niet opgeladen wordt in het RAM maar in de pagefile?

Het is maar een denkspoor omdat je het probleem nog niet gevonden hebt. Misschien proberen pagefile uit te schakelen, aangezien het toch enkel een htpc is en er 6gb inzit..
Goed idee zal ik vanavond proberen.
Volgens mij 3x 2 gig maar dat weet ik niet meer zeker, zal ik ook vanavond bekijken.
Sabbi schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:44:
Werkt het wel als je van een XBMC live cd (of usb stick) boot? heb je heel windows niet nodig.
Ik heb openelec geprobeert maar die had niet de alle benodigde drivers voor mijn configuratie.
skoozie schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:51:
Je geeft aan MPC gebruikt te hebben, dit was de MPC Home Cinema variant?
Probeer eens een bestand lokaal af te spelen met MPC HC. (om netwerk uit te sluiten, zou ik alles met een lokaal bestand proberen)

edit:

[...]

probeer het inderdaad ook eens met 4Gig
Ik heb geprobeert;
VLC
Media pleyer classic
XBMC de app

Alle 3 zowel lokaal, als via het netwerk.
Sowieso als ik iets test, test ik het op beide manieren om inderdaad het lan uit te sluiten.

iRacing Profiel

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat zou niet uit moeten maken. 'Niet meer dan 2 modules' is ook onzin (denk bijvoorbeeld aan triple channel e.d.), voor video maakt het in principe niet zo heel veel uit hoe het verdeeld is, zolang je maar 'genoeg' hebt.

@TS: Heb je het ook met verschillende files geprobeerd? Aangezien je hardware toereikend is en het probleem bij meerdere players optreed zou ik me nu eerst richten op codecs. Oh, en ik zou in eerste instantie gewoon met een file lokaal proberen (maar dat doe je al) en zorgen dat een lokale file werkt, daarna via het netwerk (al zal dat waarschijnlijk geen problemen opleveren als 1Gbit gewoon werkt zoals het hoort)

[ Voor 15% gewijzigd door Mad Marty op 06-12-2011 15:55 . Reden: toevoeging ]

Rail Away!

• JimZzter
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 12:53
Same problem gehad, na nieuwe, schone win 7 installatie probleem opgelost.. Geen idee waar het aan ligt helaas:D alles loopt nu vloeiend met mpc! misschien een idee voor herinstal?

Btw bijna zelfde specs als jij...

[ Voor 9% gewijzigd door JimZzter op 06-12-2011 19:53 ]

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Okee inderdaad 3 x 2 gig, maar geen dual/triple channel, gewoon single channel, zo in principe meer dan voldoende moeten zijn toch?
Pagefile heb ik uitgezet, in eerste instantie dacht ik dat dat beter ging maar, misschien wou ik dat te graag.
Wat mij net opviel was dat ik een sd versie (.avi) van een film via het netwerk aan het bekijken was dat prima gaat.
Toen heb ik een andere .mkv (720p blueray) film naar de lokale schijf gekopieerd, en hier weer een stotter bende. :(

iRacing Profiel

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
Dit komt me bekend voor, mijn HTPC heeft precies hetzelfde probleem. Ik blijf dit even volgen.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Installeer eens een nieuwe bus-driver voor je ide/sata kanaal en controleer of de IRQ niet toevallig gedeeld is met je netwerkcontroller. Zou wel extreem toevallig zijn, maar kan natuurlijk voorkomen. :)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Controleer ook dat voor je HDD DMA aan staat. Dit zou standaard wel zo moeten zijn.

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
DMA settings gecheckt staat gewoon goed.
Forum
DMA

Ook de IRQ's heb ik gecheckt en die zijn tot zover ik kan zien niet hetzelfde.
ik heb nogmaals de Nforce drivers (including bus drivers) geinstalleerd.
Maar evenmin veranderd het niks.
Ik begrijp er echt geen snars van..... ik heb Windows 7 ook op performance profiel gezet, omdat ik las dat aero ook weleens conflicten met xbmc gaf.. desalniettemin verklaart dat nog niet waarom VLC en andere spelers ook stotteren :(.
En ik dacht nog wel dan gebruik ik mijn PS3 wel minder omdat dat met de beveiling in de toekomst meer gekloot gaat worden :(

iRacing Profiel

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Wellicht rommelt Win 7 toch teveel op jouw hardware... draai eens een test setup met windows xp?

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Hmmm zit wat in, enigezins jammer maar het valt te proberen.
Wellicht dat ik eerst een clone kan trekken van mijn hudige config, maar welke software is tegenwoordig een beetje gangbaar om een clone te trekken? (bij voorkeur freeware natuurlijk :))

iRacing Profiel

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:09

The Executer

Lekker belangrijk!

Heb je het al eens getest met een andere 720P-file? Misschien dat juist die video net corrupt is? Haal anders een mkv van een TV-serie binnen van een goede "aanbieder", zoals dimension bijvoorbeeld.

Al gechecked zie ik. Hoe zit het met de framerates van de video's? Zorgen deze misschien voor problemen? File 24.97 Hz, Tv/monitor 25 Hz misschien?

Ik draai zelf op een Core i3 (2.93Ghz, dual core) met 2 GB geheugen alles vloeiend. 1080P blueray's, MKV's, avi's, maakt allemaal niet uit. Bird scene op 1080P is heel lastig, maar daar staat hij ook bekend om.

[ Voor 16% gewijzigd door The Executer op 08-12-2011 20:48 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Ik heb verschillende mkv's geprobeerd, sowieso heb ik dezelfde films via mijn PS3 gewoon vloeiend gekeken. (daar word middels PM3 natuurlijk wel het 1 en andere gedecodeerd, maar dat neemt niet weg dat als de bron braq is dan moet de encoding ook brak zijn?)

Qua FPS, heb ik gekeken in XBMC (middels '0' ) en daar zie je de FPS wisselen tussen de 24.75 en de 25... zou het dan wellicht toch aan mijn combinatie met TV liggen?

http://www.samsung.com/nl...&prd_mdl_name=LE40A552P3R

[ Voor 36% gewijzigd door Valkyre op 08-12-2011 20:50 ]

iRacing Profiel

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
Hmm ik heb de Samsung LE40A656.. Ongeveer uit dezelfde tijd. Ik herken alle problemen, ook al vanalles geprobeerd.

Toevallig heb ik mijn SSD uit de HTPC opgeofferd voor m'n server, een nieuwe SSD komt morgen binnen. Daarop ga ik een nieuwe installatie doen van WIndows 7 en XBMC en opnieuw testen of HD content goed afspeelbaar is..

• michieldekker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07-2025
Had ook problemen met het afspelen via het netwerk en deze link How to use the throttling mechanism to control network performance in Windows Vista
Heeft mijn probleem toen opgelost!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
sh4dow schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 10:05:
Hmm ik heb de Samsung LE40A656.. Ongeveer uit dezelfde tijd. Ik herken alle problemen, ook al vanalles geprobeerd.

Toevallig heb ik mijn SSD uit de HTPC opgeofferd voor m'n server, een nieuwe SSD komt morgen binnen. Daarop ga ik een nieuwe installatie doen van WIndows 7 en XBMC en opnieuw testen of HD content goed afspeelbaar is..
Als het aan de TV zou liggen, dan zou het via mijn PS3 toch ook moeten stotteren? allebei via HDMI aangesloten.

Inmiddels heb ik WindowsXP geïnstalleerd, buiten het feit dat ik de HD audio driver niet kan vinden voor mijn geluidskaart en geen geluid heb. blijft het stotteren ook hier bestaan. de frequentie lijkt minder vaak als onder win7, maar de mate van stotteren is wel heviger....
michieldekker schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 22:48:
Had ook problemen met het afspelen via het netwerk en deze link How to use the throttling mechanism to control network performance in Windows Vista
Heeft mijn probleem toen opgelost!
Zal er eens naar kijken maar ik probeer ook locale bestanden en dan heb ik hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door Valkyre op 18-12-2011 17:57 ]

iRacing Profiel

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-01 13:52
Ik heb eenzelfde probleem gehad. Bij mij was de oorzaak dat ik dacht dat mijn netwerk op 1G draaide, maar terugviel naar 100Mbps en dit werd veroorzaakt door een slechte connectie in de connector aan de PC zijde.

Dus, controleer eens of je wel echt op 1Gbps zit.
Pagina: 1