[win7] Monitor doet "disconnect" als ik em uitzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Zodra ik mijn monitor voor de nacht uitzet en pc aan laat staan, hoor ik het geluidje van een (bijv USB) apparaat dat disconnected wordt. Als ik daarna de monitor weer aanzet, zie ik dat alle open windows naar de linker bovenhoek van het scherm verhuisd zijn, alsof de resolutie heel laag gestaan heeft (op 1024x768 ofzo).

Is er een manier om dit gedrag *niet* te laten gebeuren, zonder dat ik de monitor aan moet laten? Idle-standby is niet echt een optie, dat wil ik gewoon liever niet gebruiken. Meest van tijd wil ik de monitor gewoon aanlaten, maar em alleen uitzetten wanneer ik dat aangeef (met powerknopje). Let wel dat dit een soft-off is. Het is niet een hardware-schakelaar waarmee je de stroom van het paneel af haalt, het is een tiptoets waarmee je het scherm op een normale alledaagse manier utzet.

Het gaat om Windows 7 x64 SP1, met een Dell Ultrasharp U2410 aangesloten op de DisplayPort van een Radeon 6900-nogwat. Verder geen speciale instellingen in de device manager gedaan, of speciale instellingen in het CCC van de videokaart. Het is net alsof dit standaardgedrag is, maar er zal wel iets botsen ofzo.

Mijn vorige monitor (op precies hetzelfde systeem verder) vertoonde dit gedrag niet. Dat was een 18,1" Iiyama ding (geen id welk type) aangesloten op DVI.

Iemand een idee hoe je dit oplost?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Displayport ziet ie als een hotplug event?
Of bedoel je een HDMI koppeling (en dan kan dat weer wel omdat die ook audio kunnen doen mits minimaal 1.3)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, het is echt DisplayPort... maar kun je dat niet uitzetten? Want ik ontkoppel niets, en de monitor blijft in theorie ook aan (wachtend tot ik het powerknopje weer indruk). Het is gewoon onlogisch eigenlijk.

Maar zou het uberhaupt zin hebben om m'n bak met kabels overhoop te gooien in de zoektocht naar een HDMI-kabel? :)

[ Voor 21% gewijzigd door _Thanatos_ op 29-11-2011 21:58 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Gebruik je je monitor misschien ook als USB-hub??

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik gebruik em daar niet voor, maar DP heeft wel een ingebouwd USB-signaal, toch? Maar die hub heb ik eigenlijk nooit gebruikt, dus heb geen idee of ie ook echt aangesloten is. Deze monitor heeft overigens geen speakers, dus ik denk niet dat-ie dat detecteert...

Bovendien is het echt de schermresolutie die verandert. Lijkt me niet dat Windows dat doet als je een USB- of audiokabel lostrekt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door _Thanatos_ op 30-11-2011 10:04 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Valt dit nog op te lossen? Het probleem bestaat nml nog steeds, en is er niet minder irritant op geworden... Elke keer als ik m'n monitor weer aanzet krijg het ik dat "apparaat aangesloten" plingeltje en staan al m'n vensters alsof de schermresolutie op 1024x768 heeft gestaan (monitor is 1920x1200).

Ik ga *nu* m'n monitor weer uitzetten (tijd om naar bed te gaan :X) en ik ga dus dat "apparaat ontkoppeld" plingeltje krijgen en de schermresolutie wordt zonder dat ik dat zie op 1024x768 gezet...

[ Voor 25% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-08-2013 05:35 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op het werk maak ik gebruik van 2 Dell U2711 schermen via DP op een Radeon kaart. Dit met Linux als OS. Het probleem wat je omschrijft, heb ik ook gezien bij die twee monitoren. Als ik er 1 uit zette of ze net na elkaar aan, dan ging m'n hele dual-screen setup om zeep. Resolutie werd ook omgegooid. Dit heb ik nu afgevangen met een stekkerblok met schakelaar. Beide schermen hangen hier aan en als ik ze aan wil hebben, zet ik het blok aan, voor uit zet ik 't blok uit. Geen probleem meer met het omgooien van de scherminstellingen, die ik tevens hard gecodeerd in xorg.conf heb staan.

Wat dan wel weer opvalt, is dat er in beide situaties (bij jou en mij) een ATi kaart gebruikt wordt. Thuis heb ik ook een U2711 welke ik met de power knop voorop de monitor in en uitschakel. Ook aangesloten op DP en helemaal nergens last van. Ook hier draai ik Linux overigens, dus geluid voor (dis)connect van apparaten heb ik niet. Maar wat wel anders is, is dat ik thuis een nVidia kaart gebruik.

Ik denk dus dat het door je videokaart komt. Heb je al gezocht op "radeon disable hotplug monitor" oid?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik had eigenlijk nooit verwacht dat het door de videokaart zou kunnen komen. Issues met ontkoppelen van andere apparaten zoek je immers ook niet direct bij de hostinterface (zoals USB of eSATA), maar bij het randapparaat. Maar ik ga es kijken of ik vanuit die hoek verder kom.

In de tussentijd, probeer je met je oplossing te zeggen dat als je de stroom eraf haalt, dan die dan geen disconnect doet? Of heb je dat stekkerblok puur om de volgorde van je schermen in de dualscreen config intact te houden? (met of zonder disconnects dus)

Zodra ik weer thuis ben, ga ik dit iig proberen:
To disable monitor detection, with AMD/ATI gfx cards under Windows 7, search for DMMEnableDDCPolling registry key and set it to 0 (it is DWord). There are several places in the registry where this key is located. Change them all and reboot. Doing this will disable constant polling of the display driver to detect if user attached a monitor.
Klinkt veelbelovend, gezien de reacties eronder.

[ Voor 35% gewijzigd door _Thanatos_ op 26-08-2013 11:04 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Thanatos_ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 10:56:
In de tussentijd, probeer je met je oplossing te zeggen dat als je de stroom eraf haalt, dan die dan geen disconnect doet? Of heb je dat stekkerblok puur om de volgorde van je schermen in de dualscreen config intact te houden? (met of zonder disconnects dus)
Als ik beide schermen handmatig tegelijk uit zou zetten en weer aanzet via de knop op de voorkant, dan moet ik dat met 2 handen doen, een voor elk scherm, en op exact hetzelfde moment uitvoeren zodat ze tegelijk aan staan. Als ik een seconde of twee er tussen heb, kan m'n dual screen gaar zijn met een scherm op 1024x768. Het blok heb ik dus om de menselijke factor er tussenuit te halen en gewoon omdat 't veel makkelijker is als ik wegga of aankom. Schakelaar om en beeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hm, helaas. Die DMMEnableDDCPolling key (of value), die heb ik niet eens. Als je die niet hebt, gaat toevoegen ook niet helpen, want niemand lijkt te weten waar ie hoort te zitten. En genoeg mensen roepen ook dat het niet helpt, of dat het alleen helpt bij een dualmonitor-setup (ik heb één monitor)...

Nog andere ideeën?

日本!🎌

Pagina: 1