Een paar vragen over Dedicated Game Servers

Pagina: 1
Acties:

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12 09:31

GQAH

King Tux

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort heb ik een soort van LAN Party. Deze zal ongeveer met 14 mensen gehouden worden.
Nou heb ik een paar vragen over het inrichten van de Dedicated Servers.

Voorgaande jaren hoste altijd 1 iemand die speelde ook de server, op zicht gaat dit hartstikke leuk, tot dat de host het spel verlaat. Aangezien dan de hele server wegvalt. Tevens liepen we soms tegen een lag op bij de host.

Nou ben ik zelf de trotse eigenaar van een IBM eSeries met 4x Xeon 3.0Ghz en 12gb RAM server waar ESXi 3.5 op draait. Nu was ik van plan om binnen de ESXi een aantal Windows XP machines op te gaan zetten die 1 á 2 dedicated servers hosten (Verschillende spellen) afhankelijk van het spel hoeveel op 1 machine.

Nu ben ik wel enigszins benieuwd of mensen hier op tweakers dit ook al eens hebben geprobeerd en of alles goed werkte.

Verder las ik op internet de volgende zin : "ESX isn't guaranteed to be anywhere close to realtime emulation". Betekend dit dat het gewoon niet mogelijk is om Dedicated Servers te draaien binnen ESXi of is het wel gewoon mogelijk is.

Zullen de servers gewoon goed draaien? of zal er veel "lag" optreden?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door GQAH op 29-11-2011 20:13 ]

GQAH - Good, Quick and Helpful

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 17:34
Het ligt er aan hoe je de deticated servers host. als je dit via een Script / Tool host. zou het moeten werken.
Ga je doet doen door het spel zelf te starten een daar een server in maken. gaat die lastig worden aangezien er in een virtual machine geen directX en opengl ondersteuning zit waardoor het spel dus niet zal starten.
Het beste is om meerdere netwerk kaarten in de server te doen voor elke 2 deticated game server 1 netwerk kaart. zo dat niet alles over 1 lijntje moet

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22

lier

MikroTik nerd

Kijk per spel wat het optimale OS is om een server op te draaien, mijn ervaring is dat een aantal spellen beter op Linux te hosten zijn. Je wil (inderdaad) via een command line opstarten, al het grafische is zonde van de resources.

Ten aanzien van de opmerking hierboven:
Het beste is om meerdere netwerk kaarten in de server te doen voor elke 2 deticated game server 1 netwerk kaart. zo dat niet alles over 1 lijntje moet
Deze opmerking mag je (wat mij betreft) vergeten, de netwerkbelasting is niet echt spannend en meerdere spellen kunnen prima via dezelfde netwerkkaart afgehandeld worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
@Firefly112Ik was inderdaad van plan om het via Script / Tool te doen. Verder heeft mijn Server 2 netwerk kaarten dus dat zal wel goed gaan, naar mijn mening.

@LierGame servers via Linux hosten heb ik nog geen ervaring mee. Nou je het zegt lijkt mij dat inderdaad wel een slim idee, i.v.m. stabiliteit en prestatie. Heb je misschien nog een idee wat voor een distributie daar voor goed te gebruiken is? Zelf heb ik redelijk wat ervaren met OpenSuse.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De distributie zal niet zoveel uitmaken verwacht ik, zeker niet voor wat jij van plan bent. Dan kun je het beste iets pakken waar jij bekend mee bent, in jouw geval dus OpenSuse.
Kijk ook even naar de games en wat er voor nodig is, misschien zijn er wel kant en klare repositories voor. En als die er niet voor OpenSuse zijn kun je altijd de distro pakken waar die er wel voor zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:27

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afhankelijk van de game kan het verstandiger zijn om Windows als OS te gebruiken. De source-based games (CS:S, TF2, DoD:S, etc...) presteren helaas al tijden beter op Windows.

Waarom wil je binnen een VM draaien trouwens? Bare-metal geeft je net wat meer power, maar misschien heb je dat niet nodig.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
@Ultraman bedankt voor tip, zal ik vanavond even uitzoeken

@Kanarie de reden dat ik binnen VM draai is dat ik een Server heb met 12 gb en 4x 3.0Ghz Xeon processoren. Nou kan ik hier een gewone Windows install opzetten. Maar naar mijn mening lijkt het me beter om in een ESXi omgeving een paar Werkstations aan te maken, en daar de Dedicated server op te draaien. Om de belasting per machine minder te maken.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom zou de belasting minder zijn als je 10 VM's (bijvoorbeeld) met eigen servers laat draaien of 10 native onder Windows? Een LAN met 14 man is niet bepaald 'zwaar' voor een machine, al zou je 4-5 servers draaien heeft de server relatief nog weinig te doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

SinergyX schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:33:
Waarom zou de belasting minder zijn als je 10 VM's (bijvoorbeeld) met eigen servers laat draaien of 10 native onder Windows? Een LAN met 14 man is niet bepaald 'zwaar' voor een machine, al zou je 4-5 servers draaien heeft de server relatief nog weinig te doen.
Hier ben ik het ook mee eens, maar houd er wel rekening mee dat je met VM's makkelijker de load kan distributeren. Bijv 2 cores assignen per VM en 3GB RAM oid. Onder een barebone install word dit lastiger. Echter heb je met VM's wel 1 nadeel: Je verliest (best wel veel) performance omdat de VM's zelf ook weer resources wegslurpen.

Maargoed, met 14 man op die server zouden zelfs 10 gameservers tegelijk nog geen probleem op mogen leveren 8)7.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
@SingergyX Momenteel heeft draait de server al een ESXi testomgeving. Het is dus zeer simpel om 1 á 2 machines toe te voegen, dan een complete nieuwe installatie te gaan uitvoeren, en daarna ESXi weer terug te zetten. Daarom gaat mijn voorkeur momenteel uit naar 1 á 2 machines binnen ESXi omgeving.
D4NG3R schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:35:
[...]
Echter heb je met VM's wel 1 nadeel: Je verliest (best wel veel) performance omdat de VM's zelf ook weer resources wegslurpen.
Daar heb je ook wel weer gelijk aan, in de zin van elke machine draait ook een OS. VMware zelf gebruikt niet zo heel veel resources.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Daar doelde ik dus ook op ja. VMware zelf gebruikt inderdaad vrij weinig resources.

Maargoed 1 a 2 VM's binnen een ESXi omgeving met daarop weer een gameserver zou geen problemen mogen opleveren. Zeker niet met ~14 man.

WinXP op de VM's knallen -> Game(server) installeren en hosten maar. Alleen nog even letten op de gebruikte poorten en/of netwerkadapter(s).

De Servers draai je (aannemlijk) in console formaat neem ik aan (Zoals de meeste dedi gameservers). Dit is toch alleen maar tekst en kost vrij weinig resources.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 01-12-2011 09:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GQAH

GQAH

King Tux

Topicstarter
@D4NG3R Ik heb de machines met XP al geïnstalleerd. Ze hebben allebei 3GB werkgeheugen en vCPU. De gameservers moet ik nog installeren, maar daar ga ik binnenkort mee beginnen.

Bedankt voor alle tips :-)

• Deaddust
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 11:32
Ben eigenlijk erg nieuwsgierig of het hoste van de gameservers gelukt is middels het installeren van WXP op de ESXi VM's

Wil zelf ook een klein project zoals hierboven starten aangezien we een LAN willen organiseren met 10 a 15 man en een server tot onze beschikking hebben.

Ook lijkt het me handig dat we deze server kunnen inzetten om allemaal de juiste images te verspreiden. Kan iedereen aan het begin van de LAN even de juiste images/patches downloaden van de server om vervolgens lekker aan de slag te gaan.

Zou je wellicht je ervaring kunnen delen en waar je tegen aan liep.

Bedankt.

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

Pagina: 1