Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies gevraagd acer aspire 4gb 5400rpm of 8mb 7200 rpm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de titel staat twijfel ik tussen de aspire x3990 met 4gb, 5400 rpm, intel hd videokaart, vga aansluiting en de x3990 met 8gb, 7200 rpm en nvidia kaart, dvi.
Prijsverschil is 100 euro.

waar wil ik hem voor gebruiken?

Internetten,Surfen
downloaden series en films met grabit
Parren, controleren en herstellen van rar files
Uitpakken van rar files

Eigenlijk niet zoveel dus, maar wel allemaal tegelijkertijd.

Wie weet of die 7200rpm dan nodig/gewenst is of 5400 genoeg? En of 4gb genoeg is (die kan ik evt zelf uitbreiden met 4gb voor 30 euro volgens mij.

Mvg en bedankt
Minke

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 16:29

GQAH

King Tux

Hallo,

Als je veel met .RAR files werkt, zou ik persoonlijk voor de 7200RPM gaan. Deze werkt toch net iets sneller dan de 5200RPM. Verder kun je op de 100euro duurdere versie ook beter films/series bekijken. NVidea kaarten zijn toch een stuk beter dan Intel HD Videokaart naar mijn mening.

Over het werkgeheugen gesproken, ligt eraan welk besturingssysteem je gebruikt. Als je een 32bits besturingssysteem gebruikt kun je maximaal 4GB gebruiken, heeft uitbreiding van het aantal RAM geen zin.

GQAH - Good, Quick and Helpful

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de gedownloade dingen op mijn gewone tv kijken, dus ik denk dat de videokaart niet zo uitmaakt. Maar misschien dus toch die duurdere doen... Ps ze zijn beide 64 bit

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2011 21:32 ]

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Ik raad je aan om even een linkje te plaatsen van beide laptops zodat we de volledige specs voor je kunnen checken.

No offense, maar aan je gebruik van de termen denk ik dat je eigenlijk niet goed weet wat deze inhouden. Verder is de term "een nvidia kaart" een beetje karig, typenummers hebben we nodig om een vergelijking te kunnen maken. Als je voor mij linkjes hebt naar de laptops maak ik met plezier even een vergelijking voor je.

Om ook nog even in te gaan op het afspelen van je gedownloade bestanden op je TV. Bedoel je hiermee dat je dit op een externe schijf/DVD zet en dan afspeelt op het apparaat of bedoel je dat je de laptop via een videokabel aansluit op je TV. In de eerste situatie is namelijk de videokaart niet van belang, in situatie twee echter wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Jwlb op 30-11-2011 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
He hartstikke fijn dat u even wilt kijken. Want ik heb er idd geen verstand van :-)

dit is die van 4gb en de 5400rpm
http://www.computerstore....ml#product_specifications

en die van 8gb en 7200rpm
http://www.computerstore....ml#product_specifications

ik geloof dat ik deze topic dan misschien in een verkeerde thread heb gezet (of hoe je het ook noemt) want het is geen laptop maar een PC.

ik download vaak amerikaanse series en die brand ik dan op dvd en kijk ik op mijn tv. ik wil misschien wel binnenkort een mediaplayer kopen zodat ik niet telkens hoef te branden maar dat weet ik nog niet zeker.

in ieder geval alvast heel erg bedankt!

minke

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 12:18
Geen probleem, waar ik kan helpen, help ik graag. Je hebt het trouwens wel in de goede topic geplaatst, maar na het zien van Aspire legde ikzelf gelijk de link met een laptop.

De verschillen tussen beide systemen zijn erg klein. Het goedkopere systeem heeft 4Gb aan werkgeheugen, voor de gemiddelde gebruiker is dit meer dan genoeg om een soepel systeem te draaien, en je zult tijdens het kijken van een film het verschil tussen 4Gb en 8Gb niet merken. Verder zou een uitbreiding van het geheugen van 4 naar 8 ongeveer 20E kosten.

Volgende verschil is de harde schijf. Beide schijven hebben een opslagruimte van 1Tb. Echter zit het verschil in de rotatiesnelheid. Houdt dus in dat 7200 rpm sneller werkt dan een 5400 rpm. Dit verschil zul je tijdens het surfen en tijdens het kijken van films helemaal niet merken. Waar je het wel merkt is tijdens het downloadproces, en dan met name tijdens het repairen en het uitpakken van de bestanden. Of dit verschil storend is voor jou is niet te zeggen, dit interpreteert ieder persoon weer anders.

Laatste verschil is de videokaart, het goedkopere systeem heeft een videokaart welke onboard is. Dit houdt in dat de processor ook het videogedeelte voor zijn rekening neemt. De geïntegreerde videokaart van de nieuwste intel processor is snel genoeg om video's onder Windows vlekkeloos af te spelen. De andere PC heeft een nvidia kaart, type GT520. Dit is een budgetkaart van Nvidia die 40E los kost. Ik ben zelf niet op de hoogte van de precieze verschillen in resultaat tussen bovengenoemde type videokaarten maar mijn instinct zegt dat het verschil tussen beide verwaarloosbaar is. Een andere tweaker kan je hier verder mee helpen.

Of het verschil de 100E rechtvaardigd kan ik niet voor je beslissen. Zelf heb ik geen problemen met het sleutelen aan een PC en vindt het plaatsen van geheugen dan geen probleem, echter zou ik zelf een systeem samenstellen en in elkaar (laten) zetten. Aangezien jij dit niet doet, neem ik aan dat je liever je systeem eenmaal aankoopt en vervolgens het zo laat en het moet werken. Beide systemen voldoen aan je eisen die in de TS zijn genoemd. Ik ben nu zelf aan het werk dus verder zoeken doe ik op dit moment even niet, maar ik denk dat er complete systemen zijn die je meer waar voor het geld geven binnen je budget.

Succes met het maken van je beslissing!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31
ik zou voor de versie gaan 5400 schijf en onboard video. voor de werkzaamheden die jij er mee wilt doen is dit meer als prima. de schijf snelheid maakt tegenwoordig niet eens meer een heel groot verschil vanwege de dichtheid op de plater. de videokaart is ook snel zat voor hoge res video af te draaien. de nieuwere intel hd's zijn namelijk ongeveer 3x zo snel als de oudere generatie die soms net te kort schoot en met deze heb je dus over.

Verwijderd

Topicstarter
mmm. bedankt voor jullie reakties. neem in ieder geval niet die dure, daar ben ik dan nu uit (dat scheelt al). alleen heb je me aan het twijfelen gebracht over uberhaupt deze computer omdat je zegt dat er andere systemen zijn die meer waar voor mijn geld geven. Heb je toevallig suggesties?

Eigenlijk wou ik iets van 400 euro uitgeven. (bv evt zelf wat ram erbij doen, ik heb gelezen dat dat niet moeilijk is en lijkt me wel leuk).
Dus ik was wel op zoek naar iets wat ieg qua meeste dingen erin normaal snel is voor wat ik ermee ga doen.

poe lastig zeg.

groetjes en bedankt!
Pagina: 1