Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 19:34
Velen hier zullen uiteraard wel een portfolio hebben en ik ben nu ook eindelijk eens bezig aan een broodnodig portfolio van mezelf...

Maar nu vraag ik mij eens af, maken jullie je portfolio in het Engels of Nederlands? Ik weet dat het meest logische in het Nederlands zou zijn, maar om een of andere reden vind ik het in het Nederlands zo cliché en ouwbollig klinken

Dus ik dacht, ik vraag hier een keer wat meningen hoe andere ontwerpers dit doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt er maar helemaal aan wat je met je portfolio wil bereiken. Wil je iets laten zien dat voor de lokale middenstand bedoelt is, dan kom je met Engels is de kans groot dat je daarmee de plank misslaat.

Wil je iets laten zien dat je wil richten op een wat meer internationaal publiek, dan is Engels (of meertalig) een slimme keuze, omdat Engels door nagenoeg gelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom niet Nederlands én Engels?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Je portfolio in het Engels aanbieden terwijl je als Nederlander in Nederland aan een Nederlands bedrijf jezelf probeert te verkopen komt ook wel redelijk oubollig over anders. Beide talen, je Nederlands grondig gecontroleerd op spelfouten zoals ouwbollig, en dan de Nederlandse naar Nederlandse bedrijven en de Engelse naar de rest (België beide) lijkt het nuttigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wie is je doelgroep en welke ta(a)l(en) spreken ze?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Kijken naar je doelgroep en aan de hand daarvan de taal kiezen.

Keuze in talen op een portfolio vindt ik persoonlijk altijd erg knullig staan. Wekt in mijn ogen de indruk dat je niet goed weet wie of wat je doelgroep is. Kleinere ontwerpers/mkb is vaak Nederlands, de echt grootte bedrijven gebruiken vaak Engels.

Wat je wel kan doen is aan de hand van het ip dat bezoekt de locatie afvangen en dan via je script laten bepalen in welke taal de site wordt weergegeven. 8)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 22:03
Dan nog liever de taal van de browser... zo heb ik een onaangename ervaring met Facebook, op vakantie in Turkije (juist, FB in het Turks)
Of de user laten kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

ShitHappens schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:39:
Dan nog liever de taal van de browser... zo heb ik een onaangename ervaring met Facebook, op vakantie in Turkije (juist, FB in het Turks)
Of de user laten kiezen ;)
Zit een kern van waarheid in. Maar je moet jezelf afvragen, zeker in het begin: Hoe groot is de kans dat een Nederlander op vakantie in bijv. Turkije daar jouw website op een resort gaat bekijken? Die lijkt me nihil.

Als je het hebt over sociale netwerken zoals Facebook, heb je het over sites van een heel ander kaliber en een totaal ander soort gebruiker/gebruikers ervaring. Waarbij je dus inderdaad beter een keuze kan bieden. :P

[ Voor 42% gewijzigd door barktus op 21-12-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:54
Vertalen en koop gelijk 2 websites, een .com en een .nl en je bent van het gezeur af. Ik zou kijken wat ik ermee wil bereiken. Hoop ik op werk in Nederland of laat ik de link alleen op tweakers zien, dan Nederlandstalig.

Ga ik hem showen op deviantart of andere internationale websites dan engels.

Wanneer je .com en .nl doet kun je een klein vlaggetje plaatsen waarmee je wisselt en op internationale sites doe je standaard de .com en anders de .nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Als je het via ip wil doen, zou dit moeten werken of je op z'n minst een eind op weg helpen ;)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ip = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
$land = geoip_country_name_by_name('$ip');

if($land == Netherlands){
       echo "hier code voor de nederlandse site";
    }else{
       echo "hier code voor de engelse site";
}

Vers geschreven :+

Uiteraard kan je met een or in het if statement nog meer landen toevoegen zoals Aruba etc. Let er wel op dat je de engelse benaming gebruikt! Belgie zou ik dan persoonlijk op engels zetten omdat je zit met Vlaanderen en Wallonie. :9

[ Voor 30% gewijzigd door barktus op 21-12-2011 16:04 ]

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 20:41
De mensen in Nederland die geen Engels spreken zijn op 1 hand te tellen.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:19

Roytoch

Nietes

Wolfos schreef op donderdag 22 december 2011 @ 19:29:
De mensen in Nederland die geen Engels spreken zijn op 1 hand te tellen.
Dat zal je nog heel erg verbazen. Ligt een beetje aan de markt waar je in zit, maar ik doe ook werk voor kleinere middenstanders, dan hoef je niet te verwachten dat die communicatie in het Engels helemaal 100% begrijpen.

Welles

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Simon Shipperd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:49:
Maar nu vraag ik mij eens af, maken jullie je portfolio in het Engels of Nederlands? Ik weet dat het meest logische in het Nederlands zou zijn, maar om een of andere reden vind ik het in het Nederlands zo cliché en ouwbollig klinken
Je portfolio stem je af op je klanten/doelgroep. Het is niet alleen een manier om te laten zien wat je kunt maar ook een manier om te laten zien dat jij (letterlijk én figuurlijk) dezelfde taal als je klanten spreekt.
Engelstalig voor het MKB kan wel eens als pretentieuze dikdoenerij overkomen waarna je potentiele klant in zee gaat met iemand die hem gewoon in z'n eigen taal aanspreekt. Maar bij een multinational of een internationaal georienteerde onderneming kan je portfolio best eens belanden bij iemand die geen/slecht Nederlands spreekt.

En IP's gebruiken om taal te bepalen zou gewoon bij wet verboden moeten zijn. Gebruik dan de taal van de browser. Op die manier geef je mensen indirect tenminste nog een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mijn portfolio is juist in het Engels omdat mijn doelgroep vooral vanaf YouTube naar mijn site komen. Dan is Engels weer stukken makkelijker. Je kan je site in meerdere talen vertalen, maar een website zoals die van mij, een Wordpress, kun je moeilijk helemaal vertalen.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:11
Ik hou het gewoon in het Nederlands, ik word richt mij ook alleen op de doelgroep dat in Nederland woont. EN de Engelse taal begin ik onderhand een beetje kots beu te worden. Iedereen gaat het ineens overal voor gebruiken.
Pagina: 1