Nieuwe Toshiba Regza-tv verbruikt 0W in stand-by

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 21:56
In de stand-by-stand wordt de Eco Chip gevoed door een in de tv ingebouwde condensator met hoge capaciteit. Deze chip heeft zelf genoeg aan een stroom van 95μA, aangezien alleen de ir-ontvanger 'actief' is en het relais moet worden bediend.
Of: mijn elektronica kennis laat te wensen over en de wet P = U * I is onjuist, of de genoemde chip heeft voldoende aan een spanning van exact 0 volt, of de titel is niet juist.

vrede in rust

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
Bij 5V (kans is dat de chip op 3.3V werkt) is het 0,000 000 475 Watt, ik weet niet hoeveel significante cijfers je in het bericht wilt hebben? 4,75 * 10-7 zou kunnen, maar (hoewel hypercorrect) echt bruikbaar is dat voor de gemiddelde consument niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Compromis: 0.475 µW

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Paul schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:30:
Bij 5V (kans is dat de chip op 3.3V werkt) is het 0,000 000 475 Watt, ik weet niet hoeveel significante cijfers je in het bericht wilt hebben? 4,75 * 10-7 zou kunnen, maar (hoewel hypercorrect) echt bruikbaar is dat voor de gemiddelde consument niet :)
Feit is dat-ie helemaal niets verbruikt: de connectie wordt fysiek verbroken.
Maar de eerste reactie onder het bericht geeft het beter weer: volgens die redenatie verbruikt mijn GSM ook geen stroom...

• Paul
Alleen als die punt een duizendtal weergeeft ipv decimaalteken ;)
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:34:
Feit is dat-ie helemaal niets verbruikt
Dat is natuurlijk niet helemaal waar (inderdaad, zie ook die GSM), maar naar huidige begrippen is het toch wel zeeeeeer weinig.

0W is een beetje een marketingtruckje, maar gezien we alles in Watt of zelfs kilowatt rekenen lijkt het me in de beperkte ruimte van een titel (en eigenlijk zelfs in de rest van het artikel, zolang er ergens blijft staan dat de chip slechts 95μA gebruikt) best te verdedigen om het zo neer te zetten, ik acht het publiek hier slim genoeg om door te hebben dat het niet het natuurlijke getal nul kan zijn, maar dat het dus klein genoeg is te verwaarlozen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nas T
Paul schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:30:
Daarom zei ik exact 0 volt.
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:34:
[...]

Feit is dat-ie helemaal niets verbruikt: de connectie wordt fysiek verbroken.
Ik heb een paar vraagjes:
In de stand-by-stand wordt de Eco Chip gevoed door een in de tv ingebouwde condensator met hoge capaciteit. Deze chip heeft zelf genoeg aan een stroom van 95μA, aangezien alleen de ir-ontvanger 'actief' is en het relais moet worden bediend.
1. Wat is het amperage in de standby-stand?

2. Is het voltage van deze chip hoger dan exact/absoluut 0 volt?

3. Is het verbruik te beschrijven als P = U * I?

4. Wat is het verbruik van deze tv in standby-stand?

[ Voor 47% gewijzigd door Nas T op 29-11-2011 17:50 ]

vrede in rust

• Paul
Nas T schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:47:
[...]

Daarom zei ik exact 0 volt.
Wat, uiteraard, onzin is. Vandaar mijn berekening. Jammer dat je niet op mijn punt ingaat maar me op woorden wilt 'vangen' ( :? ).
4. Wat is het verbruik van deze tv in standby-stand?
Afgerond 0 Watt...

Als de chip op 5V draait gebruikt de TV in standby 0,000000000475 kWh per uur, de TV moet dus 2105263157 uur aan staan voordat het je 20 cent kost, oftewel 240 millennia.

Van mij mag je dat best 0 Watt noemen...

Laat ik het anders stellen, als het niet 0,000 000 475 Watt was geweest maar 1,000 000 475 Watt, had je dan ook een topic gemaakt als de titel "TV gebruikt in standby 1 Watt" was?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Paul schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:08:
[...]
Als de chip op 5V draait gebruikt de TV in standby 0,000000000475 kWh per uur, de TV moet dus 2105263157 uur aan staan voordat het je 20 cent kost, oftewel 240 millennia.
Veel interessanter vind ik de vraag wat er gebeurt als de condensator ontladen is: gaat de TV dan uit zichzelf weer opladen? Of krijg je de TV na een (lange) vakantie niet meer aan?

• Nas T
Paul schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:08:
[...]
Wat, uiteraard, onzin is. Vandaar mijn berekening. Jammer dat je niet op mijn punt ingaat maar me op woorden wilt 'vangen' ( :? ).
Dat is jouw interpretatie, niet die van mij.
[...]
Afgerond 0 Watt...

Van mij mag je dat best 0 Watt noemen...

Laat ik het anders stellen, als het niet 0,000 000 475 Watt was geweest maar 1,000 000 475 Watt, had je dan ook een topic gemaakt als de titel "TV gebruikt in standby 1 Watt" was?
Tsja. De titel blijkt dan toch "correct" maar is zeer misleidend. Als tweakers.net zijnde zou ik niet meegaan met reclame-praatjes en het bijvoorbeeld gewoon "0,1 x 1030" noemen. Ik ging er namelijk van uit dat de tv geen energie verbruikte in standby, wat niet waar is.

vrede in rust

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Titels mogen uitnodigen tot lezen en hoeven niet alle nuances in zich verenigen die je wel kwijt kunt in de tekst.

Volgens mij geef ik duidelijk in het stuk aan dat de tv in de standby-stand fysiek wordt losgekoppeld van het stroomnet en de tv dan dus geen energie uit de muur trekt vanwege het gebruik van een grote condensator. Dat is de vernieuwing bij deze tv en dus nieuwswaardig.

Uiteraard verbruikt de Eco Chip wel een minimieme hoeveelheid stroom en is het verschil tussen de gebruikelijke opgenomen vermogen van 0,1-0,2W in de standby-stand en de 0W van de Toshiba-tv niet heel erg groot.

• Nas T
blackTIE schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:41:
Titels mogen uitnodigen tot lezen en hoeven niet alle nuances in zich verenigen die je wel kwijt kunt in de tekst.

Volgens mij geef ik duidelijk in het stuk aan dat de tv in de standby-stand fysiek wordt losgekoppeld van het stroomnet en de tv dan dus geen energie uit de muur trekt vanwege het gebruik van een grote condensator. Dat is de vernieuwing bij deze tv en dus nieuwswaardig.

Uiteraard verbruikt de Eco Chip wel een minimieme hoeveelheid stroom en is het verschil tussen de gebruikelijke opgenomen vermogen van 0,1-0,2W in de standby-stand en de 0W van de Toshiba-tv niet heel erg groot.
Eerste regel kan eeuwig punt van discussie zijn: zwart/wit genomen klopt het niet, maar je kunt het wel zeggen zonder te liegen. Ik vind het prima zo, al is het niet mijn keuze.

Bedankt voor je reactie/toelichting.

vrede in rust

• Paul
Nas T schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:45:
Dat is jouw interpretatie, niet die van mij.
Je geeft feiten waarmee de bewering letterlijk waar kan zijn, klopt. Ik geef feiten waarmee de bewering inderdaad letterlijk gezien onjuist is, maar in mijn ogen toch klopt. In plaats van dat je ingaat op mijn berekening of mijn mening over die uitkomst zeg je "Maar dat zei ik niet...". Helaas leg ik je geen woorden in de mond maar borduur ik er op voort. Je doet alsof ik jouw woorden verdraai in plaats van dat je op mijn post ingaat.

Ik weet niet hoe ik dat dan anders moet interpreteren?
blackTIE schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:41:
Dat dus (o.a.) :)
het verschil tussen de gebruikelijke opgenomen vermogen van 0,1-0,2W in de standby-stand en de 0W van de Toshiba-tv niet heel erg groot.
Relatief gezien is het slechts een factor 200.000 :P Absoluut gezien inderdaad niet zo veel.
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:19:
Veel interessanter vind ik de vraag wat er gebeurt als de condensator ontladen is: gaat de TV dan uit zichzelf weer opladen? Of krijg je de TV na een (lange) vakantie niet meer aan?
Worst case moet je de stroom er even af halen lijkt me? De gemiddelde gold cap die ik op Digi-key even opzoek heeft een lifetime van 1000 uur of 41 dagen; een TV kan goed langer dan dat op voorraad staan ergens :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1