Indeling Pricewatch: SSD onder "harde schijven"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Op dit moment staat er onder het kopje "componenten" in de Pricewatch een onderdeel dat heet "harde schijven intern". De indeling van dit onderdeel ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://whehehe.nl/martijn/pricewatch_hdd_vs_ssd.png

Op zich begrijpelijk dat het historisch zo gegroeid is dat er een onderdeel "harde schijven" is ontstaan. Permanente opslag in computers gebeurt namelijk al tientallen jaren op apparaten met daarin harde schijven. De term "harde schijf" is zelfs een beetje synoniem geworden voor permanente opslag. Om deze reden begrijp ik ook dat toen de SSD als alternatief voor opslag werd geintroduceerd, deze logischerwijs onder dezelfde noemer is ingedeeld.

De term "harde schijf" is echter, dat begrijpt elke Tweaker, natuurlijk helemaal fout voor een SSD. Er is immers geen sprake van een harde schijf. Er is überhaupt geen sprake van een schijf. Een SSD is een kastje dat vol zit met chips voor opslag, er is geen schijf te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/stories/Super_Talent/SSD_MS_Certifications/SSD_inside-2.jpg

Ik begrijp dat de gemiddelde persoon op straat een SSD gewoon een "harde schijf" zal noemen. Dat is in de volksmond nu eenmaal normaal geworden. Maar je verwacht van een technische website als Tweakers.net eigenlijk niet dat zo'n term klakkeloos wordt overgenomen. Juist hier verwacht je mensen die kennis van zaken hebben en daarbij hoort dat je correcte termen gebruikt.

Mijn voorstel is daarom dat de categorie "harde schijven" wordt hernoemd naar een betere term die de lading wel dekt. Wat die term zou moeten zijn, weet ik ook niet direct. Maar misschien dat iemand hier daar een idee over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Opslag kan dan ook weer slaan op DVDs, CDs, USB drives en weet ik het. Persoonlijk vind ik harde schijf prima kunnen, zo heet het kreng nu eenmaal. Het zal me roesten of het nu een SSD of HDD is, het heet voor mij gewoon een harde schijf.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
MueR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:18:
Opslag kan dan ook weer slaan op DVDs, CDs, USB drives en weet ik het. Persoonlijk vind ik harde schijf prima kunnen, zo heet het kreng nu eenmaal. Het zal me roesten of het nu een SSD of HDD is, het heet voor mij gewoon een harde schijf.
Er staat nu : Hardeschijven intern. Als je hiervan Opslag Intern maakt denkt niemand meer aan een CD of DVD denk ik :).

edit; je zegt dat dat kreng nou eenmaal zo heet. Maar dat is dus niet zo. Een SSD heet gewoon geen harde schijf, op geen enkele manier is het dat ;).

[ Voor 14% gewijzigd door Bloemstukje op 29-11-2011 17:24 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Of anders HDD & SSD, dan heb je ook alles :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 12:21
Ik vind dit wel een goeie dat het eens aangekaart wordt.
Er zijn volgens mij maar weinig grote zaken waar dit nog onder de noemer harddisk valt als je ernaar op zoek moet gaan.
Dus ben ik het volledig eens dat tweakers.net beter voor een andere rubrieksnaam kan kiezen.
Misschien een pol hiervoor houden wat de gebruikers het beste vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
MueR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:18:

Persoonlijk vind ik harde schijf prima kunnen, zo heet het kreng nu eenmaal.
Dat de meeste mensen het zo noemen is duidelijk. Maar feit is dat die benaming nergens op slaat. Er zit geen schijf in een SSD en al helemaal geen harde. Ik denk dat Tweakers het soort website is waar mensen belang hechten aan het gebruiken van de correcte termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het vergelijkt alleen lastig als producten die soortgelijk zijn, in andere categorieen heeft staan. Nu is het wel overzichtelijk.

En ik heb een mod/crew-lid wel eens zien posten dat de pricewatch niet enkel door Tweakers (kundige dus) wordt bezocht. En dan is het wel handig dat men niet met een technisch woordenboek hoeft te zitten kijken. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
RaZ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:44:
Het vergelijkt alleen lastig als producten die soortgelijk zijn, in andere categorieen heeft staan. Nu is het wel overzichtelijk.
Ik denk ook dat het niet nodig is om HDD's en SSD's in aparte categorieën te plaatsen. Ik denk dat het alleen wel terecht zou zijn als de naam van de categorie waarin ze beiden staan wordt aangepast naar een term die de lading echt zou dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:22
Tegen een willekeurig merk soep aroma zeggen we ook Maggi, terwijl het dat niet is.
Ik zou het zo noemen dat zo veel mogelijk mensen er simpel naar toe klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:59
Als ik een SSD zoek, zoek ik juist onder Harde Schijven. Dus van mij mag ie daar lekker blijven :+

Er zijn wel meer dingen die nergens op slaan, maar daar maak ik mij niet druk over :P

[ Voor 31% gewijzigd door maarud op 29-11-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Dingen:
De term "Harde Schijf" weet ook een leek waar het over gaat. En leken komen hier nu eenmaal ook. Overigens is de acroniem SSD, Solid State Drive/Disk, maar in die dingen draait niets. Dus als je toch gaat mieren-wippen, leg dat ook bij de fabrikanten neer dat ze de verkeerde termn gebruiken.

Zo kan je op alles wel iets opmerken denk ik.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
RaZ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:48:
@Dingen:

Overigens is de acroniem SSD, Solid State Drive/Disk, maar in die dingen draait niets. Dus als je toch gaat mieren-wippen, leg dat ook bij de fabrikanten neer dat ze de verkeerde termn gebruiken.
SSD staat alleen voor Solid State Drive. Het is geen Disk en niemand noemt het een Disk, want er zit geen schijf in. Omdat het echter wel in een behuizing zit die je in een 2,5"/3,5"/5.25" bay kunt plaatsen, is het wel een Drive.

Er is dus niks mis met de benaming die fabrikanten aan het apparaat geven. Het enige dat fout is, is om een SSD in te delen onder de noemer "harde schijven", want er is geen sprake van een schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En Disk worden die dingen wel genoemd. Maar net als hozitontale lamellen standaard luxaflex wordt genoemd, terwijl dat een merknaam is. Zelfde als dat kruidnoten door 99% van de bevolking pepernoten wordt genoemd.

Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, ik zeg enkel dat het een bewuste keus is om het op deze manier te doen, omdat niet iedereen die hier komt, even technische/ICT onderlegt is.

Het is dus vanzelfsprekend dat SSD's te samen met HDD's in de category harde schijven staat. Het vergelijkt namelijk ook een stuk makkelijker als je met filters gaat werken.

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 29-11-2011 17:54 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
RaZ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:53:
Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, ik zeg enkel dat het een bewuste keus is om het op deze manier te doen, omdat niet iedereen die hier komt, even technische/ICT onderlegt is.
En je denkt dat als de categorie bijvoorbeeld "Interne opslag" zou heten, een leek het niet meer zou begrijpen?
Het is dus vanzelfsprekend dat SSD's te samen met HDD's in de category harde schijven staat. Het vergelijkt namelijk ook een stuk makkelijker als je met filters gaat werken.
Het is ook vanzelfsprekend dat ze in dezelfde categorie staan, daar ben ik helemaal niet op tegen. Ik zou het alleen terecht vinden als de naam van de categorie zou slaan op de producten die zich in de categorie bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 12:21
En dan bij filters de optie Cache 2 tot 512 MB wat niet op een SSD slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
En Disk worden die dingen wel genoemd. Maar net als hozitontale lamellen standaard luxaflex wordt genoemd, terwijl dat een merknaam is. Zelfde als dat kruidnoten door 99% van de bevolking pepernoten wordt genoemd.
Ik wil ook niet beweren dat er geen mensen zijn die de verkeerde termen hanteren. Maar jij zou het toch ook niet goed vinden als er een website was waar men de prijzen van snoepgoed kon vergelijken waar ze een categorie hadden die "pepernoten" heet, waar vervolgens kruidnoten en pepernoten door elkaar staan, of wel? Natuurlijk is het praktisch dat die twee dingen samen in één categorie zitten, daar is ook niemand op tegen. Maar het zou dan toch goed zijn als iemand voorstelt die categorie bijvoorbeeld "strooigoed" te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49

Onbekend

...

Verwisselbare opslag en niet-verwisselbare opslag. Dat wordt op andere sites ook gedaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dingen schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:56:
En je denkt dat als de categorie bijvoorbeeld "Interne opslag" zou heten, een leek het niet meer zou begrijpen?
Ja. Mensen die ietwat affiniteit met computers hebben snappen interne opslag wel. Mensen die geen affiniteit met computers hebben noemen het ding gewoon een (harde) schijf.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
LA >> PW

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
MueR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:57:
[...]

Ja. Mensen die ietwat affiniteit met computers hebben snappen interne opslag wel. Mensen die geen affiniteit met computers hebben noemen het ding gewoon een (harde) schijf.
Ik snap je punt best wel, alleen je moet ergens een grens trekken tussen hoe de gemiddelde mens het noemt, en hoe het gewoon daadwerkelijk heet. Hardeschijf is eigenlijk gewoon een foute benaming voor een SSD. Ik denk dat iemand die bijna geen affiniteit heeft met computers echt niet gaat kijken naar een interne hardeschijf ;). Iemand die geen affiniteit heeft met computers kijkt hooguit bij Harde Schijven Extern, of bij de "printers" deel oid. Maar wat moet iemand die geen affiniteit heeft met computers (of in elk geval iemand die het verschil niet kent tussen een SSD en een HDD) bij internet hardeschijven?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
MueR schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:57:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar je die aanname op baseert. Ik kan me niet voorstellen dat er veel bezoekers van de Pricewatch zijn die een harddisk of SSD willen kopen, maar het niet kunnen vinden omdat ze het kopje "interne opslag" niet begrijpen.

Niet dat ik trouwens vind dat het per se "interne opslag" zou moeten heten, hoor. Er zijn misschien nog andere namen te verzinnen die nog beter zijn. Iemand noemde al "niet-verwisselbare opslag". "Extern geheugen" zou je ook kunnen overwegen. Of misschien nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
SanderPS3 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:03:
[...]

je moet ergens een grens trekken tussen hoe de gemiddelde mens het noemt, en hoe het gewoon daadwerkelijk heet.
Precies. Dat mensen in de volksmond het hebben over een harde schijf wanneer ze een SSD bedoelen, wil niet zeggen dat je dit soort fouten dan ook maar zwart op wit moet publiceren, lijkt me zo. Niet op een gerenommeerde en professionele website als Tweakers.net in elk geval. Dat is althans mij mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:44
Dingen schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:11:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar je die aanname op baseert. Ik kan me niet voorstellen dat er veel bezoekers van de Pricewatch zijn die een harddisk of SSD willen kopen, maar het niet kunnen vinden omdat ze het kopje "interne opslag" niet begrijpen.

Niet dat ik trouwens vind dat het per se "interne opslag" zou moeten heten, hoor. Er zijn misschien nog andere namen te verzinnen die nog beter zijn. Iemand noemde al "niet-verwisselbare opslag". "Extern geheugen" zou je ook kunnen overwegen. Of misschien nog iets anders.
Niet verwisselbare opslag? je kan de schijf toch in een andere pc duwen?
Extern geheugen? Bedoel je USB RAM geheugen?

Harde schijf dekt toch de lading. Of ga je ook zeggen dat de vuilbak van je pc geen prullenbak mag noemen omdat je er geen papier in kan droppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afgezien van het feit dat het eigenlijk niet helemaal klopt.

Zijn er nu problemen met het vinden van de SSD's? Het lijkt mij van niet. Ik zoek in ieder geval altijd onder het kopje harde schijven.

Ga je dit aanpassen, dan pas krijg je gezoek naar de producten die je wilt.

Het gaat niet om of het klopt, het gaat erom of de klant (jij en ik) het snel kunnen vinden en dan is iedereen er bij gebaat om het lekker onder harde schijven te laten staan lijkt mij. Maar de PW-dudes hebben daar vast al eens een ei over gelegd, want dit is niet de eerste keer dat deze discussie er is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs PCI-e SSD's staan in de categorie Harde Schijven (pricewatch: OCZ Z-Drive R4 CM88 PCI-EXPRESS SSD 1.6TB), maar eigenlijk is SSD zelfs een foute afkorting, ook voor 2.5/3.5"-formaten: Disk = a flat circular device, usually inside a square container, which has a magnetic covering and is used for storing computer information. Dan zou het beter Solid State Device ipv Solid State Disk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
De D in SSD staat dan ook voor "drive" (net zoals de laatste D in HDD), niet voor disk, want er is logischerwijs geen disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
Tarkin schreef op donderdag 01 december 2011 @ 14:01:
[...]

Harde schijf dekt toch de lading.
Nee, het dekt de lading juist niet. Dat is de reden dat ik dit topic heb geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
Is er nog een kans dat hiermee iets gedaan gaat worden? Een officiële reactie stel ik zeer op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee die kans is er voorlopig niet. Kap eens met dreinen. Zo enorm verkeerd is het niet en er zijn genoeg redenen gegeven om het lekker zo te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 23:17
Ik zie zelf geen reden om het te vervangen. Nou is dat niet echt een argument, maar ook Windows laat mijn SSD gewoon onder 'Hark Disk Drives' zien. Plus: er is geen duidelijkere term die die vorm van opslag beschrijft.

In het verleden werd ook wel onderscheid gemaakt tussen primair en secundair geheugen (waarbij RAM primair was en harde schijven en dergelijke secundair) maar ook dat is iets van het verleden.

En dan ben ik liever pragmatisch en zeg: laat het zoals het is, iedereen weet wat er bedoeld wordt, ook al is het technisch gezien incorrect.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
RaZ schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:44:

En ik heb een mod/crew-lid wel eens zien posten dat de pricewatch niet enkel door Tweakers (kundige dus) wordt bezocht. En dan is het wel handig dat men niet met een technisch woordenboek hoeft te zitten kijken. ;)
Dat is inderdaad de reden dat we het tot nu toe bij elkaar gehouden hebben. De SSD's worden goedkoper en qua (basis-)functionaliteit is er weinig verschil. Net als bij de SLR's en systeemcamera's houden we daarom de producten in één categorie omdat we rekening houden met 'twijfelaars'.
jopie schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:45:
Tegen een willekeurig merk soep aroma zeggen we ook Maggi, terwijl het dat niet is.
Ik zou het zo noemen dat zo veel mogelijk mensen er simpel naar toe klikken.
Hoewel ik een willekeurige soep geen Maggi zou noemen ;) , is dit ook een goed argument. Hoe vaak hoor je mensen geen Luxaflex gebruiken, terwijl hetgeen ze bedoelen wellicht helemaal geen Luxaflex is? Maar omdat sommigen dit misschien een andere discussie vinden omdat het merknamen betreft, is er een ander voorbeeld, namelijk de MP3-spelers. Deze categorie heet nog steeds MP3-spelers, terwijl we al meerdere malen overwogen hebben deze categorie Draagbare Mediaspelers te noemen. Dat laatste is technisch gezien waarschijnlijk correcter. Maar toch blijkt uit de analytische gegevens dat de naamswijziging geen goed idee is. MP3-spelers wint het als zoekopdracht enorm van Draagbare Mediaspelers en dan werkt de laatste wellicht ook nog verwarrend.

De personen die een voorkeur hebben voor de meer technisch correcte naamgeving ten opzichte van de meer gebruikersvriendelijke naamgeving, zijn waarschijnlijk de actievere gebruikers met meer achtergrondkennis. Dit zijn waarschijnlijk ook weer de mensen die dankzij hun actieve houding de moeite nemen zo'n topic als dit te openen. Dat is een stuk duidelijker dan abstracte aannames op basis van analytische gegevens. Dus dit is een mooie dynamische balans waarbij je altijd een keuze moet maken waar de één zich wat lastiger in kan vinden dan de ander. Omdat we vertrouwen in de meer ervaren gebruiker (en dat is geen ass-kissing om sommige mensen hun mening te sussen >:) ) en tegelijkertijd de wat minder ervaren gebruiker enthousiast willen houden, krijgen de laatstgenoemde in bijvoorbeeld dit geval het voordeel van de twijfel.

Echter....

Met een grote overhaul in het vooruitzicht is ook de categorisering van de Pricewatch kandidaat voor een fundamentele wijziging. De categorie HDD en SSD zou hierbij òf volledig geïntegreerd in één nieuwe categorie òf als twee volledig autonome categorieën verder gaan. Dit zorgde @office ook voor de nodige discussie. Met het oog op de ontwikkelingen op SSD-gebied, hebben we daarom gekozen hier na de overhaul een autonome categorie voor te maken.

Oftewel....

Een lang verhaal, maar niet zonder reden. Beide standpunten van de discussie zijn uitgebreid en stevig te beargumenteren. Het is dan ook niet de eerste keer dat deze discussie voorbij komt. Er komt een grote wijziging, maar deze maakt deel uit van de overhaul. Houd hiervoor de .plans van Development in de gaten.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingen
Verwijderd schreef op zondag 11 december 2011 @ 16:25:
Nee die kans is er voorlopig niet. Kap eens met dreinen. Zo enorm verkeerd is het niet en er zijn genoeg redenen gegeven om het lekker zo te laten.
Wat een rare reactie. Ten eerste heb je voor zover ik kan zien geen bevoegdheden om hierover een uitspraak te doen. Ten tweede is netjes om een update vragen nadat er een week niets is gepost geen dreinen. En ten derde is het natuurlijk wél enorm verkeerd, vandaar dit topic. Ik begrijp dat er redenen te geven zijn om het toch zo te houden, maar waarom je deze toon meent aan te moeten slaan is me volstrekt onduidelijk.
Kraan schreef op maandag 12 december 2011 @ 12:29:
[...]

Dit zorgde @office ook voor de nodige discussie. Met het oog op de ontwikkelingen op SSD-gebied, hebben we daarom gekozen hier na de overhaul een autonome categorie voor te maken.
Bedankt voor je uitleg! :) Goed om te lezen daar hier intern serieus over gesproken is en dat er in de toekomst een aparte categorie gemaakt zal worden. Ik kijk ernaar uit en hou de .plans in de gaten.
Pagina: 1