Display Driver blijft resetten

Pagina: 1
Acties:

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:49
Sinds kort heb ik wat problemen met mijn PC. Zo'n drie jaar werkte mijn systeem perfect, maar nu sinds een paar dagen heb ik wat problemen met m'n display driver.

Het systeem in kwestie:
Mobo: MSI P35 Neo2-FR
CPU: Q9450, was 3GHz, nu weer op stock (2,66GHz)
CPU koeler: Zalman CNPS7700 AlCu
GPU: Club3D HD4870 512MB @ stock
GPU koeler: Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 (met Turbo module, maar die doet het slecht, zie verderop)
PSU: Coolermaster RS-430 430 Watt
Geheugen: 2x2GB OCZ PS8500 DDR2

En dat alles aangesloten op m'n Samsung LCD TV.

Volgens mij was dat het wel.

Nu de laatste paar dagen sinds ik Skyrim speel (eerder deed dat het gewoon prima) crash m'n PC al vrij snel. Soms flikkert het scherm en verschijnt er daarna weer beeld, andere keren verschijnt er een vaag strepenbeeld of zelfs helemaal geen beeld en ben ik genoodzaakt m'n PC te resetten. En weer andere keren kom ik terug bij m'n Desktop en krijg ik rechtsonder de melding "Display driver has stopped responding and has recovered" te zien. Dit gebeurt niet alleen in een spel als Skyrim, het gebeurt ook gewoon op de Desktop zelf. En dan inmiddels zo regelmatig dat het gewoon niet meer te doen is om die PC te gebruiken.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd nieuwe drivers te installeren, zelfs Catalyst van vorig jaar. Oude drivers heb ik verwijderd met Catalyst zelf, andere keren met Driver Sweeper, werkte allebei niet. Op internet heb ik al de nodige uren gezocht, maar blijkbaar komt die melding bij wel meerdere problemen voor zodat ik niet echt werkende oplossing voor mijn probleem heb kunnen vinden. Vandaar dat ik uiteindelijk hier maar weer om hulp vraag. Hier op GoT zijn wel wat mensen met gelijkwaardige problemen heb ik al gelezen. Maar ik vind net nog wel iets (andere drivers) wat ik nog niet geprobeerd heb, dus dat ga ik ondertussen maar even proberen.

Even dacht ik dat het een hitteprobleem was (ook dat last ik ergens), maar de temperaturen zijn allemaal prima. Alleen m'n Turbo Module werkt dus niet. Slechts één fan gaat spinnen, en dan alleen maar als ik hem eerst zelf een draai geef. De andere fan doet niks (en heeft het ook nooit gedaan, hij zit er pas net op). Maakt op zich niet zoveel uit omdat de temperaturen nog prima zijn, maar het is wel zonde natuurlijk.
Verder is m'n PSU natuurlijk wat aan de krappe kant qua vermogen, maar dit systeem draait al tijden perfect hiermee en ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad. De ampères op de 12V lijnen zijn wel voldoende om deze kaart draaiende te houden, dat heb ik bij aankoop van die kaart ook gecheckt. Dus het lijkt me vreemd als dat nu opeens een probleem zou zijn.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, want die hele PC is nu onbruikbaar.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

[ Voor 3% gewijzigd door Brasher op 29-11-2011 12:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een continu crashende videodriver kan goed komen door een brakke stroomvoorziening. De driver kan de kaart niet aanspreken zoals het moet (of krijgt timeouts, errors of wat dan ook) en gaat op z'n bek.
Zeker omdat 430W krap kan zijn voor je systeem onder fullload, zou ik toch eens een andere PSU proberen, en kijken of het probleem daarmee voorbij is.

• Brasher
Tja, dat idee had ik dus ook al een beetje. Maar dan vraag ik me toch af waarom dat probleem pas nu optreedt, en dat m'n PC zelfs op de Desktop soms crasht waarbij er toch een stuk minder stroom verbruikt zal worden, neem ik aan. Verder lees ik bij andere mensen die dit probleem hebben ook dat een nieuwe voeding bij hen niet helpt. Ik wil dus best geloven dat je gelijk hebt, maar probeer liever nog wat andere oplossingen uit dan om een voeding te kopen voor een toch al enigszins verouderd systeem met het risico dat dat totaal niks uithaalt.

Toch bedankt voor het snelle antwoord!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
een voeding verliest vermogen naarmate je hem langer gebruikt. dus als je voeding steeds op 99% draaide terwijl hij nog helemaal binnen de fabrieks specs zit dan gaat het goed.

Moet hij alleen harder zn best doen omdat hij vermogen/efficientie is verloren, dan gaat je systeem op zn gat.

• Brasher
Ja dat snap ik. Maar dan vind ik het nog wel gek dat hij ook af en toe crash terwijl er geen zware applicaties draaien. Toegegeven, het gaat wel veel sneller bij een spel ofzo, maar het gebeurt dus niet altijd per se dan.

Maar goed, net ook al de BIOS geupdate en alternatieve drivers van Tweakforce geïnstalleerd. Beide totaal geen effect. Dan misschien toch binnenkort maar een voeding bestellen.

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-02 20:55
Ik heb aparte ervaringen gehad met voedingen; een 550W voeding van Corsair zou volgens alles en iedereen prima moeten zijn voor m'n oude game PC (Raeon 5850 / Core i7 870), maar elke keer als ik een spel draaide waar vsync niet aan stond en de GPU maximaal frames zat te renderen zorgde dat er voor dat m'n pc binnen minuten spontaan uitviel. Toen omgeruild met een Coolermaster voeding van nota bene 520W, en het probleem was weg 8)7

• Brasher
Straks even een Corsair CX500 V2 ophalen bij de MyCom. Hopelijk lost dat het probleem op, dat ding zou het met gemak aan moeten kunnen. Ik laat het wel even weten vanavond.

• Brasher
Goed, nieuwe voeding zit erin. Werkt allemaal prima, maar het probleem is niet verholpen. PC blijft nog steeds uitvallen en ik merk geen enkel verschil. Stroom was dus, zoals ik al vreesde, niet het probleem.

Iemand anders nog ideeën? Ik begin er nu toch vrij weinig van te begrijpen. Het lijkt me nog altijd een softwarefout omdat de resets ook soms gebeuren wanneer er geen zware 3D applicaties draaien. Maar bij belasting valt-ie wel sneller uit dan normaal in Windows, dat laatste gebeurt niet vaak.

[ Voor 41% gewijzigd door Brasher op 29-11-2011 21:17 ]

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Wat zijn de voltages gemeten met een multimeter bij lichte en bij zware belasting? (Ik heb dit soort dingen wel vaker meegemaakt.)
Kun je testen met een reserve video kaart? Het kan bijvoorbeeld ook een probleem zijn van het moederbord of een specifiek deel van de videokaart (een geheugenchip bijvoorbeeld).
Kun je iets afleiden aan de systeem- en toepassing-logboeken (eventvwr.msc), voor wat vastgelegd is net voor het vastlopen?

• Brasher
Een multimeter heb ik hier helaas niet bij de hand. Maar aangezien ik met twee verschillende voedingen exact dezelfde problemen heb lijkt het me sterk dat het met de stroomvoorziening te maken heeft. Een reservevideokaart heb ik helaas ook niet bij de hand hier, dan zou ik die ook weer moeten aanschaffen.

Ik zal zo even eventviewer aanzetten en even kijken wat voor melding ik krijg. Hopelijk kan die ergens een logfile opslaan, want meestal crasht m'n PC gewoon bij het resetten van die display driver. Momenteel ben ik Memtest even aan het draaien, want het schijnt dat het geheugen ook wel eens voor problemen kan zorgen en deze melding dan tevoorschijn komt.

EDIT:
Bij een crash en het opnieuw opstarten krijg ik overigens (vanzelfsprekend) de melding 'Windows has recovered from an unexpected shutdown'. Bij Details krijg ik dan de volgende informatie te zien:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1033

Additional information about the problem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8003FE4010
BCP2: FFFFF88006C1D830
BCP3: FFFFFFFFC0000001
BCP4: 0000000000000003
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Zo nu en dan verschijnt er inderdaad ook een BSOD, maar dat is zo snel weer weg dat ik alleen STOP 0X000000116 kan opmerken. Ook dat levert me via Google niet veel oplossingen op.

[ Voor 35% gewijzigd door Brasher op 29-11-2011 22:32 ]

• Brasher
Heeft iemand nog een idee hiervoor? Op internet is redelijk veel te vinden over deze melding, maar omdat het door zoveel verschillende dingen veroorzaakt kan worden is er niet echt specifieke hulp te vinden. Ik heb vrijwel alles wat ik op internet heb kunnen vinden al geprobeerd, maar ik blijf de melding krijgen.

Even dacht ik nog dat het toch aan de temperaturen lag, want zo goed blijkt m'n Accelero ook weer niet te koelen (zeker niet met een defecte Turbo Module), maar die temperaturen zijn nog altijd niet hoog genoeg dat ze dit soort foutmeldingen zouden moeten veroorzaken.

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Diverse dingen kunnen dit probleem geven inderdaad. Het meest waarschijnlijk lijkt mij de videokaart zelf, of het moederbord. Wat betreft de koeling van de videokaart, niet alle componenten die heet worden hebben een temperatuursensor. (Er zijn veel moederborden en videokaarten waarvan de VRM's bloedheet worden.)
Voor analyse van de videokaart gebruik ik zelf ATi Tray Tools. Onder het menu "Hardware", "Monitoring Graphs" zijn diverse grafieken aan te zetten o.m. voor de vier temperatuursensoren. (Voor de compleetheid, de huidige versie mist een indicator voor geheugengebruik, maar Process Eplorer heeft deze wel onder "View", "System Information", "GPU".)
Ook kan ik adviseren om de videokaart een underclock te geven. Het is geen complete vervanging voor een test met een reservevideokaart, maar misschien helpt het.
In het Ati Tray Tools menu "Hardware", "Overclocking Settings" kun je eens proberen om te testen met een GPU clock van rond de 240 (waar mijn HD4890 stabiel op is in idle toestand), stock geheugen clock (geheugen is gevoelig, een directe crash kan volgen na het zetten van een snelheid) en een lager of hoger voltage. Wat betreft het voltage, mijn videokaart crasht altijd als ik het laagste voltage zet, de op één na laagste is prima in mijn geval voor idle, en het hoogste voltage gaf mijn videokaart geen beter overclock resultaat dan één tandje lager. De gevoeligheid voor voltages verschilt van geval tot geval, overigens.
Het is een beetje giswerk, en als het een oververhitte VRM betreft of iets met het moederbord, dan blijft de boel net zo makkelijk constant vastlopen, maar voor een test zonder hardware te wisselen is dit een aardig begin.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je getest of het helpt als je de fan speeds zelf iets hoger zet (MSI afterburner)?
Club3d wil nog wel eens de fan te laag zetten, dit is geen probleem voor de gpu zelf maar het vram vind dat niet altijd leuk. De Club3d 4870 1gb die hier ligt heeft ook standaard een iets hogere fan speed nodig.

Maak hem anders eens schoon met een compressor (geen stofzuiger!!), hij kan natuurlijk vol met stof zitten na een aantal jaar.

• Brasher
Bedankt voor de antwoorden allebei, ik zal nog eens wat gaan klooien zodra ik de tijd heb.

Wat de temperaturen betreft, die heb ik gemeten met GPU-Z, waar redelijk wat temperaturen weergegeven worden. Daar viel me op dat het VDDC (da's het VRM toch?) toch wel aardig heet wordt, temperaturen van 120 graden bereik ik relatief snel met een spel. Eerst dacht ik toen direct het probleem gevonden te hebben, maar na wat rondzoeken op internet zie ik dat er mensen zijn met hogere temperaturen voor het VRM op hun HD4870 zonder crashen. Het zal ongetwijfeld vrij heet zijn, maar waarom het dan bij mij voor een crash zorgt weet ik niet. Maar ik ga nog eens naar de koeling kijken. En anders monteer ik m'n oude koeler (Akasa Vortexx Neo) maar weer zodra ik koelpasta heb.

Waarmee kan ik trouwens m'n voltage het makkelijkst aanpassen, in CCC kan dat niet (of ik kijk er echt compleet overheen). Toch met RivaTuner of is er een makkelijker programma?

Stof is trouwens niet echt het probleem denk ik, dat heb ik al wel redelijk weggehaald. Volledig stofvrij is het zeker niet omdat ik hier geen compressor heb, maar ik heb redelijk m'n best gedaan tijdens het vervangen van de voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Brasher op 04-12-2011 20:31 ]

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

De beschreven symptomen lijken heel erg op wat ik gehad heb met mijn 8800GT; reflowen bleek bij mij de uitkomst te geven. (maw: 10 mins op 180-190graden in de oven). De kaart had ik al als overleden bestempeld en had dus niets te verliezen. Zie dit dan ook als allerlaatste mogelijkheid!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Heb ditzelfde probleem met 1 spel op mijn laptop Mobility HD 3470. Ik kan uren andere games spelen maar bij 1 bepaalde crasht de driver na willekeurige tijden. Er zijn 1001 oplossingen maar geen enkel werkt bij iedereen. Vaak werkt een oplossing maar eventjes en dan komt het probleem terug.

Wat AMD zelf zegt is dat je o.a. je DirectX opnieuw installeert, Bios flash, Videokaart drivers opnieuw installeert, chipset drivers opnieuw installeert, ....

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 13:21

djfrankel

It's a trap!

Heb eenzelfde probleem gehad met een ATI kaart, de 1 GB versie van jouw kaart. Bij bijna elke game kreeg ik elke 20-30 minuten wel een display driver has stopped working error icm met een grijs/gekleurd scherm. Destijds had een goede vriend van mij hetzelfde met een 5870. Ik kreeg toen het idee dat het ATI specifiek was en heb toen mijn kaart vervangen door nvidia en nooit weer die problemen gehad. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat dit probleem nu kan oplossen want het is voor mij een reden om niet meer terug te gaan naar ATI/AMD.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
djfrankel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:48:
Heb eenzelfde probleem gehad met een ATI kaart, de 1 GB versie van jouw kaart. Bij bijna elke game kreeg ik elke 20-30 minuten wel een display driver has stopped working error icm met een grijs/gekleurd scherm. Destijds had een goede vriend van mij hetzelfde met een 5870. Ik kreeg toen het idee dat het ATI specifiek was en heb toen mijn kaart vervangen door nvidia en nooit weer die problemen gehad. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat dit probleem nu kan oplossen want het is voor mij een reden om niet meer terug te gaan naar ATI/AMD.
tja als je een compleet nieuwe kaart van AMD plus herinstall van driver had gehaald was het ook opgelost. Er zijn miljoenen tevreden AMD klanten, dus 't is niet zo dat AMD gewoon over het algemeen brak is ofzo...

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 13:21

djfrankel

It's a trap!

Haribo112 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:11:
[...]

tja als je een compleet nieuwe kaart van AMD plus herinstall van driver had gehaald was het ook opgelost. Er zijn miljoenen tevreden AMD klanten, dus 't is niet zo dat AMD gewoon over het algemeen brak is ofzo...
Dat hoor(zie) je mij ook niet zeggen, ik geef hier aan dat het naar mijn ervaring een probleem is dat vaker voor komt bij ATI/AMD wat bij mij niet verholpen werd door driver re-instals (met driver sweeper en noem maar op) en dat ik eigenlijk wel zou willen weten waar het door veroorzaakt wordt omdat het mij wel weerhoudt om weer een ATI/AMD kaart aan te schaffen.

Maar ik geloof dat we offtopic gaan hier eigenlijk.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik neig eigenlijk naar een software probleem. Als er echt iets goed mis is met de hardware lukt het Windows vaak niet meer om een BSOD naar het eventlog te schrijven (Licht wel een beetje aan het onderdeel natuurlijk).

Ik zou even een GPU proberen te lenen en kijken hoe dat gaat maar het kan sowieso geen kwaad om even alles te backupen en dan Windows opnieuw te installeren. Dan heb je een mooie nieuwe backup (jeej :D) en met een beetje mazzel spaar je wat centen uit met een paar uur werk.

~ Mijn prog blog!

• TetPr87
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 00:00
Ik heb een redelijk identiek probleem.

Bij mij heb ik ook dat de drivers blijven resetten, ik denk niet zo frequent als bij jou, maar sowieso om de 2 dagen ongeveer een keertje.
Bij mij ligt het probleem niet(!) aan de grafische kaarten, heb er inmiddels 3 of 4 verschillende op gehad. Ieder vertoonde dezelfde kuren. Echter, als ik diezelfde kaarten op een andere systeem aansloot, kreeg ik die berichten nooit te zien.

Sinds gisteren heb ik een BIOS update gedaan aan de moederbord (draaide nog op stock bios). Vooralsnog geen display resets, maar het is te vroeg om te oordelen.
In mijn situatie heb ik een sterk vermoeden dat het aan mijn moederbord ligt. Misschien een tip om de moederbord niet helemaal uit te sluiten, want het zou best eens aan je moederbord kunnen liggen.

EDIT: 5 minuten na mijn bericht alsnog een display driver reset. Dus dat BIOS update heeft niet geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door TetPr87 op 07-12-2011 13:06 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
djfrankel schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:48:
De nieuwere kaarten hebben normaal gezien dit probleem niet meer. AMD zegt dat het ligt aan hoe Windows controleert of de driver niet is vastgelopen terwijl Microsoft zegt dat het aan de drivers zelf ligt.

Ook nVidia heeft dit probleem gehad. Als je een nVidia uit dezelfde periode zou kopen als de AMD versies die deze problemen geeft, dan zou je grote kans hebben dat je ook daarmee het probleem zou hebben, alhoewel het minder vaak voorkomt op het internet (misschien minder nVidia kaarten verkocht dan AMD?)

Officiële AMD support pagina beschrijft wat het probleem precies is en wat het mogelijks zou kunnen veroorzaken.

Zie hier de google resultaten van nVidia.
Pagina: 1