Lenen busje met grijs kenteken van ouders, boete?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Over een tijdje ga ik met mijn vriendengroep een weekendje naar de ardennen met 19 man sterk. Om alle bagage eenvoudig mee te kunnen nemen zou ik zoals ik al vaker gedaan heb de Volkswagen transporter van mijn ouders willen lenen.

Nu is het zo dat mijn ouders deze auto met grijs kenteken hebben op basis van de uitzondering voor gehandicapten. Mijn vader is slecht ter been en voor hem is in en uitstappen in zo'n busje makkelijker (geen rolstoel aanpassing o.i.d.

Nu zijn we erachtergekomen dat in de voorwaarden hiervoor staat dat de auto alleen gebruikt mag worden door de gehandicapte, om de gehandicapte te vervoeren en door inwonende familieleden. Nu heb ik die auto al talloze keren gebruikt maar nu mijn ouders hierachter gekomen zijn zitten ze hier een beetje over in (ik ben dus niet meer inwonend).
Wat zijn de gevolgen als je het toch doet en er komen problemen van? Kunnen mijn ouders hun recht op grijs kenteken kwijt raken door een overtreding?

Nu heb ik net de belastingdienst gebeld en die man wist het niet met zekerheid te zeggen maar hij dacht dat je hier een boete voor zou kunnen krijgen. Nu vraag ik me af wat voor boete dit zou zijn, is dit belastingontduiking of iets dergelijks of gewoon een overtreding?

Ik denk namelijk dat de pakkans minimaal is. Op al mijn legitimatiebewijzen staat nog gewoon mijn ouderlijk adres. Om hiermee gepakt te worden zou ik gecontroleerd moeten worden door iemand die weet dat deze regels zo gelden (of er moet gericht op gecontroleerd worden) en die dan ook nog mijn gegevens gaat controleren in de gemeentelijke administratie..

Heeft iemand hier ervaring mee? Wel eens iemand over gehoord?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
De pakkans zal niet groot zijn.

Zelfs bij een staandehouding of een niet al te uitvoerige verkeerscontrole zal het adres op je rijbewijs en dat op deel 1B van het kenteken overeenkomen waardoor je off the hook bent. Gaan ze verder neuzen (denk aan de grotere verkeerscontroles waarbij alle rij- en kentekenbewijzen worden ingevoerd in de computer en ook de belastingdienst aanwezig is, dan kun je wel een probleem hebben).

De impact kan aanzienlijk zijn. Denk aan een naheffing BPM + boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:32

Wallie

Herr

Ik zou me idd niet zo druk maken om de pakkans, meer om de verzekeringskwestie, mocht je een aanrijding krijgen, en het blijkt dat je er niet eens in had mogen rijden.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat je je echt 0,0 zorgen hoeft te maken. Mijn ouders hebben een bus op grijs kenteken voor mijn broer. Bij aanschaf moet je aantonen dat je er recht op heb, waarna de bus zo geregistreerd staat bij de RDW.
Iedereen mag rijden met een grijs kenteken, het grote verschil is dat met name bij aangepaste voertuigen het verplichte tussenschot niet per sé aanwezig hoeft te zijn (zoals bij m'n ouders) of dat je niet hoeft te voldoen aan de 1,5 m2 geblindeerde laadruimte (dit laatste is overigens afhankelijk van het RDW-keurstation dat de auto op kenteken heeft gezet).

De bus van mijn ouders wordt als dagelijks vervoer gebruikt, het merendeel van de tijd zonder mijn broer erin (het is hun enige auto). Ik rij er zelf ook gewoon in rond. Wij zijn werkelijk nog nooit staande gehouden voor controle.

In welke voorwaarden staat trouwens dat alleen de gehandicapte of inwonende gebruik mag maken van het voertuig? Ik ken deze namelijk helemaal niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Wallie schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:38:
Ik zou me idd niet zo druk maken om de pakkans, meer om de verzekeringskwestie, mocht je een aanrijding krijgen, en het blijkt dat je er niet eens in had mogen rijden.
De wegenbelasting heeft niets te maken met de verzekering.
deepbass909 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:59:In welke voorwaarden staat trouwens dat alleen de gehandicapte of inwonende gebruik mag maken van het voertuig? Ik ken deze namelijk helemaal niet.
Ik heb het zelf ook niet kunnen vinden maar mijn ouders kwamen daarmee. De man van de belastingdienst die ik aan de lijn had vertelde hetzelfde dus het zal wel ergens staan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb nog even verder zitten zoeken, en kom die eisen van jou wel tegen, maar niet als keiharde eis dat na in gebruik name van het voertuig jij er niet meer mee zou mogen rijden.

Hier staat de algemene regeling die van toepassing is op het in gebruik mogen nemen van een (aangepaste) bestelbus op grijs kenteken en BPM-vrij.
Daar staan een aantal voorwaarden genoemd om te mogen aanvragen:
  • De bestelauto moet voldoen aan de fiscale inrichtingseisen aan bestelauto's.
  • De gehandicapte moet in de bestuurderscabine vervoerd worden.
  • Tegelijkertijd moet een niet-opvouwbare rolstoel of ander hulpmiddel in de laadruimte of het bestuurdersgedeelte van de bestelauto vervoerd worden.
  • Het hulpmiddel moet voor de gehandicapte noodzakelijk zijn door zijn of haar handicap.
  • Het hulpmiddel is te groot of te zwaar om in een personenauto te vervoeren.
Deze eisen zijn eigenlijk gelijk aan hoe ze altijd zijn geweest en hier wordt niet gesproken over een beperking dat alleen inwonenden of de gehandicapte erin mogen rijden.

In het aanvraagformulier voor BPM-teruggaaf staat iets meer:
De kentekenhouder van de bestelauto vraagt teruggaaf aan van bpm omdat hij deze bestelauto gebruikt voor:
  • het vervoer van de gehandicapte als bestuurder of als passagier in de cabine
  • het gelijktijdige vervoer, al dan niet in de laadruimte, van diens hulpmiddel(en)
Kruis aan wat van toepassing is
  • De gehandicapte gebruikt de bestelauto alleen voor het vervoer van zijn hulpmiddel(en) of voor zichzelf, al dan niet samen met zijn inwonende gezinsleden. In de laadruimte worden geen personen vervoerd.
  • De gehandicapte gebruikt de bestelauto voor het vervoer van zijn hulpmiddel(en) of voor zichzelf, al dan niet samen met de kentekenhouder, en hun inwonende gezinsleden. In de laadruimte worden geen personen vervoerd.
    In dit geval moet ook de gehandicapte of diens wettelijke vertegenwoordiger deze aanvraag voor teruggaaf bpm ondertekenen.
Die eerste keuze is een beetje gemeen, hij is voor meerdere uitleggen vatbaar. Ik lees hem dat de gehandicapte het voertuig gebruikt om of alleen zijn hulpmiddelen te kunnen vervoeren (heeft een elektrische rolstoel, maar kan wel lopen bijv.) of om zelf te kunnen verplaatsen, eventueel samen met andere inzittenden.
Inwonende gezinsleden is een beperking die er waarschijnlijk in is gekomen om te voorkomen dat je commerciële activiteiten, zoals betaald persoonsvervoer, kan doen met de auto.

Formeel mag je er dus niet meer rijden (ik nog wel, want de bus van m'n ouders is voor 2005 op kenteken gezet en valt onder een nog iets soepelere reden). Maar, het gaat echt geen probleem worden als je ermee op stap gaat. Je hebt de papieren van die bus bij je en vanaf buiten kan de douane (die op belasting-overtredingen controleert) echt niet zien of jij in die bus mag rijden of niet.

Aangezien ik of mijn ouders in 20 jaar nog nooit aan de kant zijn gezet voor een dergelijke controle, maar wel door heel Europa rijden met die bus, zal de kans dat jij aan de kant gezet worden echt minimaal zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Volgens mij hebben mijn ouders die bus ook al van voor 2005, dat ga ik even nakijken.

Als ik deze regels zo lees is het sowieso twijfelachtig of mijn vader met grijs kenteken zou mogen rijden. Enige reden voor hem is dat het prettig is dat hij hoog zit, heeft in ieder geval niets met vervoer van wat dan ook te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 29-11-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een busje op grijs kenteken, daar mag je gerust in rijden, wat voor situatie dan ook. Jij zal je probleem dan ook niet bij het "grijs" kenteken moeten zoeken, maar enkel bij je verzekering. Ik zou eens contact opnemen met de verzekering van je ouders, en het daar navragen.

Naheffing BPM e.d. is onzinnig, het busje is met goede rede op grijs kenteken aangeschaft, en van de belastingdienst uit is het ook geen probleem dat jij hem gebruikt (het is namelijk geen zakelijk grijs kenteken, maar een prive grijs kenteken, zoals ik die ook op mijn Berlingo heb).

Zoek het echter wel GOED uit met de verzekering, en ga er niet tegenin. Doe je dit toch dan kan het een groot probleem worden voor je ouders het busje nog verzekerd te krijgen, mocht je een ongeluk krijgen/in een grootschaalse controle terechtkomen oid.

Ook al is de pakkans 0,0001%, als je gepakt wordt is het gigantisch zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Alexbrz
Niet helemaal waar wat je zegt. Als de belastingdienst (of Douane) van mening is dat het busje oneigenlijk gebruikt wordt, is er sprake van fraude. Alleen geldt in de controle eigenlijk het principe eens verkregen blijft verkregen. Pas bij verkoop van de huidige auto/aanschaf van een nieuwe komt dit verhaal weer om de hoek kijken.

Wat betreft de verzekering, daar gelden geen andere bepalingen voor dan voor elk ander voertuig. En vrijwel elke verzekering heeft standaard familie al ingesloten zitten als regelmatige bestuurder.

@assje
Je zegt zelf al dat de auto van voor 2005 is. Toen waren de regels nog wat soepeler. Daarnaast kan een medische indicatie ook genoeg zijn om voor een bepaalde regeling in aanmerking te kunnen komen. De regels die ik citeerde gaan echt over wanneer je een bestelbus BPM-vrij mag aanschaffen (wat de meest voorkomende manier is), maar als je vader een medische indicatie heeft dat hij een auto met hoge instap nodig heeft, kan het ook via een andere route zijn gelopen.

Overigens vind ik persoonlijk een busje nou niet direct de meest makkelijke auto met in- en uitstappen... Ja, het is makkelijker dan mijn BMW, maar je moet toch nog redelijk klimmen, zelfs in een lage VW... Een MPV als een Meriva/Zafira heeft een veel prettigere instap, om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Wallie schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:38:
De verzekering dekt de auto, niet de persoon er in. Behalve als je natuurlijk met een slok op reed ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik bij een vriend of een bedrijf een bus leen die op grijs kenteken staat, mag ik daar op basis van mijn rijbewijs gewoon mee rijden. Dat staat los van het grijze kenteken - dat is idd alleen voro de registratie.

Zou mooi worden; als je hiervoor bekeurd zou kunnen worden zouden alle verhuurbedrijven van bestelbusjes spontaan failliet gaan :D

Dus ik zou me echt niet druk maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
The Eagle schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 17:17:
Als ik bij een vriend of een bedrijf een bus leen die op grijs kenteken staat, mag ik daar op basis van mijn rijbewijs gewoon mee rijden. Dat staat los van het grijze kenteken - dat is idd alleen voro de registratie.

Zou mooi worden; als je hiervoor bekeurd zou kunnen worden zouden alle verhuurbedrijven van bestelbusjes spontaan failliet gaan :D

Dus ik zou me echt niet druk maken.
Toch is dat wat anders, in de regels bij vrijstelling van BPM voor een gehandicapte staat expliciet vermeld dat de bestelauto alleen gebruikt mag worden voor het vervoer van de gehandicapte en zijn inwonende gezinsleden:
http://www.belastingdiens...ijtuigenbelasting-34.html
Waaraan moet een gehandicapte voldoen voor het lage mrb-tarief?Voor een bestelauto die wordt gebruikt voor het vervoer van een gehandicapte kan een lager tarief voor de motorrijtuigenbelasting gelden. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

•De bestelauto is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte.
•De gehandicapte is aangewezen op een bestelauto voor het vervoer van zichzelf in de cabine.
•Gelijktijdig met de gehandicapte vervoert de bestelauto een niet-opvouwbare rolstoel of ander hulpmiddel van de gehandicapte. Met een ander hulpmiddel wordt bedoeld: een hulpmiddel dat door de handicap noodzakelijk is. Dat hulpmiddel moet zo groot en zwaar zijn, dat de gehandicapte voor zijn vervoer is aangewezen op het gebruik van een bestelauto. Daarbij wordt rekening gehouden met zijn handicap.
•De bestelauto voldoet aan de inrichtingseisen voor bestelauto's.
•Voor de meeste bestelauto's geldt als inrichtingseis dat ze standaard zijn voorzien van een tussenschot. Is de vaste wand aangepast of verwijderd om een rolstoelgebonden persoon in staat te stellen via de laadruimte in de cabine plaats te nemen? Dan kunnen wij voor deze aanpassing een uitzondering maken. U moet dan bij het verzoek een (eigen) verklaring, ombouwtekening en ombouwnota meesturen. Of, als het kenteken voor 1 juli 2005 op naam is gesteld, een ontheffing voor de plaatsing van een tussenschot. U kunt deze ontheffing aanvragen bij een bpm-aangiftepunt. Deze is gevestigd op elk RDW-keuringsstation.
De bestelauto wordt alleen gebruikt:
•voor het vervoer van een gehandicapte
•voor persoonlijk gebruik gebruikt door de gehandicapte en zijn inwonende gezinsleden

•Als het kenteken van de bestelauto op een andere naam staat dan de gehandicapte, dan mogen die ander en zijn inwonende gezinsleden de bestelauto ook gebruiken voor persoonlijk gebruik.
•Het verzoek voor het lagere bestelautotarief moet voor het begin van de periode waarover u belasting betaalt bij ons binnen zijn.
•Als de bestelauto op naam van iemand anders dan de gehandicapte staat, dan moeten de gehandicapte en die ander een gezamenlijk verzoek doen voor het toepassen van het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting.
•Het lagere tarief voor de motorrijtuigenbelasting geldt voor 1 bestelauto per gehandicapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

assje schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:40:
[...]

Toch is dat wat anders, in de regels bij vrijstelling van BPM voor een gehandicapte staat expliciet vermeld dat de bestelauto alleen gebruikt mag worden voor het vervoer van de gehandicapte en zijn inwonende gezinsleden:
http://www.belastingdiens...ijtuigenbelasting-34.html

[...]
The Eagle doelde op het rijden met grijskenteken, niet een gehandicaptenbusje. Voor de laatste geldt een aangepaste regeling, zodat je ook zonder kvk-registratie en btw-nummer toch grijs mag rijden.

Maar wat ik al eerder zei, overtreding hiervan is een belastingovertreding, geen verkeersovertreding. Zolang er geen reden is voor controle door de belasting (en douane), zal dit ook niet gebeuren. M'n ouders zijn in de ruim 20 jaar dat deze regeling bestaat, nog nooit gecontroleerd en hun bus wordt gewoon als normale auto gebruikt, dus ook zonder m'n broer, waarvoor hij eigenlijk bedoeld is.

Zodra je de bus gaat uitlenen aan vrienden of andere familie dan 1e-graads en hem gaat verhuren, dan kunnen er mogelijk problemen ontstaan. Maar eigenlijk verwacht ik alleen bij verhuren echt een risico (want dan krijg je immers inkomsten uit die bus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Als je niet meer inwonend bent bij je ouders voldoe je dus niet aan de criteria. Formeel mag het dus niet, maar hoe groot acht je de kans dat je door de douane gecontroleerd gaat worden op dit punt? Als je al controle krijgt en je hebt dezelfde achternaam als je ouders lijkt de kans dat je er problemen mee krijgt bijzonder klein. Maargoed, formeel mag het dus niet; ik zou echter het 'risico' wel durven lopen. Of je laat je tijdelijk weer even inschrijven bij je ouders :P

[ Voor 7% gewijzigd door Frank Martin op 10-01-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel onzin dat iemand geen BPM hoeft te betalen omdat hij een hoge instap nodig heeft (zonder verdere aanpassingen :')).
Iedereen moet toch lappen voor zn auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:42:
Wel onzin dat iemand geen BPM hoeft te betalen omdat hij een hoge instap nodig heeft (zonder verdere aanpassingen :')).
Iedereen moet toch lappen voor zn auto?
De BPM van zo'n wagen is een stuk hoger, maar sommige mensen hebben niet veel andere keus dan in zo'n wagen rijden. (Zo was dat tenminste ooit...) Waarom ze dan helemaal geen BPM hoeven te betalen in plaats van korting krijgen is me een raadsel, maar is ook off-topic. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Frank Martin schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:01:
Als je niet meer inwonend bent bij je ouders voldoe je dus niet aan de criteria. Formeel mag het dus niet, maar hoe groot acht je de kans dat je door de douane gecontroleerd gaat worden op dit punt?
Volgens dezelfde redenatie kun je prima door bij een rood verkeerslicht doorrijden, zolang de pakkans maar laag genoeg is. Doe je dat ook? Ik niet. Dat gezegd hebbende denk ik dat er bijzonder weinig kans is als assje in het busje rijdt dat hij daar gelazer mee krijgt. Ik zou het in zijn situatie denk ik gewoon doen. Een verschil met door het rode licht rijden is dat door rood rijden overduidelijk opzettelijk gebeurt (je bent duidelijk fout), terwijl het gedoe met dat grijze kenteken veel meer in het 'grijze gebied' zit (what's in a name? :)).

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mijn vader heeft deze auto nu onder grijs kenteken ondanks dat hij niet aan de voorwaarden voldoet omdat hij al voor 2005 op zijn naam staat en dus nog onder de oude regeling valt die aangehouden wordt. Als hij nu een nieuw busje koopt krijgt hij dit voordeel nooit weer, dat heeft er mede voor gezorgd dat ze deze bus heel lang gehouden hebben.

Probleem is dat mijn ouders het liever niet hebben als het niet mag (christelijk en principieel), ik vind dus ook dat ik dat moet respecteren (het is nou eenmaal hun auto) en die auto dus niet moet lenen als ik er achter ben gekomen dat het niet mag.

Ik heb gisteren nog even de belastingdienst gebeld met het kenteken bij de hand en die zeiden ook dat het inderdaad officieel niet toegestaan is. Nu zou ik wat mezelf betreft er dus prima in rijden maar ik doe het toch maar niet voor mijn ouders.

We gaan gewoon lekker bagage proppen in de andere 6 auto's :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Tomatoman schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 00:32:
[...]

Volgens dezelfde redenatie kun je prima door bij een rood verkeerslicht doorrijden, zolang de pakkans maar laag genoeg is. Doe je dat ook? Ik niet.
Over discutabele analogieën gesproken.... :')
Pagina: 1