Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 14:09
Hallo allemaal,

Op het moment heb ik een Intel Core 2 Duo E6600 staan met een Areca 1120 erbij voor m'n disken. Die E6600 begint wel wat langzaam te worden, dus ik heb een i7 2600 besteld (samen met RAM en moederbord, etc.). De gein is alleen, die 1120 heeft een PCI-X bus. En PCI-X is dood ondertussen. Dat moet dus vervangen worden door een PCIe kaart. Ik voel er niet heel veel voor om nu ook nieuwe disken ed te gaan kopen (prijsstijging, Thailand, etc.), dus ik moet het met m'n huidige disken doen.
Nu is de vraag: kan ik de disken die nu aan de 1120 hangen los halen, aan een 1222 hangen (uiteraard haal ik dan wel de nodige overloop kabels om 8 S-ATA poorten te krijgen) en vrolijk verder werken? Als ik zo rondkijk op de Areca site, dan lijkt het erop dat ze dezelfde firmware erin hebben zitten. En volgens de handleiding wordt de definitie van de RAID-sets ed opgeslagen op de harde schijven zelf, niet in een of andere ROM chip op de RAID-controller.

Lang verhaal kort: kan ik de disken van de huidige 1120 af halen en op de 1222 hangen zonder verlies van de data die erop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Volgens mij moet dat zonder problemen werken. Zorg er wel voor dat de nieuwe controller dezelfde of een nieuwere versie firmware heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 28-11-2011 20:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
de 1120 draait nog steeds op de firmware waarmee ik hem ooit gekocht heb (1.43, uit 2007 ofzo :p), de 1222 komt ongetwijfeld met 1.49 erop (mijn baas heeft de laatste tijd iets van 15 Areca's gekocht bij die webshop, kwamen allemaal met 1.49 erop ;)), dus dat laatste gaat geen probleem zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Cybertinus994 schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:19:
de 1120 draait nog steeds op de firmware waarmee ik hem ooit gekocht heb (1.43, uit 2007 ofzo :p), de 1222 komt ongetwijfeld met 1.49 erop (mijn baas heeft de laatste tijd iets van 15 Areca's gekocht bij die webshop, kwamen allemaal met 1.49 erop ;)), dus dat laatste gaat geen probleem zijn ;).
Volgens mij moet het inderdaad kunnen. Maar ja, als je het zou kunnen testen met 2 van de 15 Areca's van je baas dan zou dat natuurlijk perfect zijn. 1 kaart downgraden naar 1.43 met 2 of 3 disken er aan in een RAID & dan de boel overzetten naar een andere kaart met 1.49.

Dit kan je in ieder geval een wat beter gevoel geven. Ik zou het zelf zonder te testen niet doen, ook al geeft Areca aan dat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
hmm, helaas. Testen met die Areca's kan niet meer. Die zijn ondertussen allemaal in productie genomen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

brederodekater schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:52:
Dit kan je in ieder geval een wat beter gevoel geven. Ik zou het zelf zonder te testen niet doen, ook al geeft Areca aan dat het kan :)
Cybertinus994 heeft natuurlijk twee onafhankelijke back-ups van de data op die harde schijven. O-) Dus zelfs als er iets fout mee gaat, is er nog geen paniek. Hij hoeft dan alleen maar de RAID opnieuw op te bouwen en een back-up terug te zetten.

... of niet?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertinus994
Ik heb geen backup van alle data, maar wel van een groot deel (muziek en films hoeven niet, mail wel). Die backup gaat naar een externe harde schijf. Een deel van de data wordt elk uur gesynced, het meeste elke dag en sommige data 1x per week.
Een kwartier nadat de boel gesynced is tussen PC en externe disk start het syncen tussen externe disk 1 en externe disk 2. Een keer per week ontkoppel ik externe disk 2 en rijd ik naar mijn offsite backup locatie. Daar staat externe disk 3 op me te wachten. Disk 2 blijft achter, 3 gaat mee naar huis, en nu wordt er dus gesynced tussen 1 en 3.
En dit systeem heb ik niet eens ingevoerd nadat ik al mijn data een keer kwijt was, maar gewoon netjes ervoor.

Dus ja, ik heb backups ;). Maar, ik check die nog ff een keer voordat ik aan dit verhaal ga beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybertinus994 op 29-11-2011 00:05 ]

Pagina: 1