Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer aan en wekkerradio's lopen sneller!

Pagina: 1
Acties:

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Ik heb bij mijn zwager dit weekend een betere videokaart (Club 3D HD6950) ingebouwd. Ook heb ik de voeding vervangen voor een (Recom 600 Watt Plus).
Nu geeft hij aan dat als hij de PC aanzet zijn wekkerradio en die van zijn zus sneller gaat lopen.

Kan dat? Heeft iemand hier ervaring mee?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is het al weer 1 april? :+

Klinkt nogal vreemd. Hoe snel is sneller?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Om eerlijk te zijn, dit klinkt in eerste instantie als een hoax. :P Toch is het niet zo vreemd als het lijkt.

Wekkerradio's gebruiken vaak de netspanning om de verstreken tijd te meten. De frequentie van het net is immers een bijzonder zuivere 50 Hz. Dit wordt continu bijgeregeld. Na iedere 50 sinusgolven is er een seconde voorbij.

Wat nu als een ander apparaat die 50 Hz verstoort, door er een storing van een hogere frequentie op te gooien? Dan bereikt de teller van de wekker sneller de 50; de klok gaat sneller lopen.

Dit is dan wel een uitzonderlijke situatie, want eigenlijk is er maar een bepaalde mate van storing welke een apparaat op het net mag veroorzaken, en meestal gaat het dan ook om hele andere frequenties. (khz bereik) Die worden door een wekkerradio simpelweg niet opgepikt. (of beter gezegd, genegeerd doordat ze eruit gefilterd worden)

Goed, tot zover de theorie, terug naar de praktijk. :P

Is het stopcontact geaard? Zo nee, probeer eens een geaard stopcontact zodat het netfilter zijn werk kan doen.
Probeer die pc eens op een andere locatie, waar op dezelfde fase een van de wekkerradio's is aangesloten. (om andere stoorbronnen uit te sluiten)
En anders terug met die voeding; zoveel storing mag die voeding niet eens terug het net op sturen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Dat komt omdat tijd sneller gaat als je een leuk computer spel speelt.
ELKE GAMER heeft hier last van.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17
Hoe snel is snel? Time eens een half uur op de wekker en een half uur op een spotwatch / telefoon.

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 23:26
Kain_niaK schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:07:
Dat komt omdat tijd sneller gaat als je een leuk computer spel speelt.
ELKE GAMER heeft hier last van.
^is een grapje :P

Verwijderd

Hij loopt ongeveer 3 x zo snel!

1 minuut is ongeveer 20 seconden!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:04:
Om eerlijk te zijn, dit klinkt in eerste instantie als een hoax. :P Toch is het niet zo vreemd als het lijkt.

Wekkerradio's gebruiken vaak de netspanning om de verstreken tijd te meten. De frequentie van het net is immers een bijzonder zuivere 50 Hz. Dit wordt continu bijgeregeld. Na iedere 50 sinusgolven is er een seconde voorbij.

Wat nu als een ander apparaat die 50 Hz verstoort, door er een storing van een hogere frequentie op te gooien? Dan bereikt de teller van de wekker sneller de 50; de klok gaat sneller lopen.
Die theorie is erg makkelijk te testen door de frequentie te meten. :P De meeste verbruiksmeters die ik heb gezien geven ook netjes de netfrequentie aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:04:

Dit is dan wel een uitzonderlijke situatie, want eigenlijk is er maar een bepaalde mate van storing welke een apparaat op het net mag veroorzaken, en meestal gaat het dan ook om hele andere frequenties. (khz bereik) Die worden door een wekkerradio simpelweg niet opgepikt. (of beter gezegd, genegeerd doordat ze eruit gefilterd worden)

Goed, tot zover de theorie, terug naar de praktijk. :P

Is het stopcontact geaard? Zo nee, probeer eens een geaard stopcontact zodat het netfilter zijn werk kan doen.
Probeer die pc eens op een andere locatie, waar op dezelfde fase een van de wekkerradio's is aangesloten. (om andere stoorbronnen uit te sluiten)
En anders terug met die voeding; zoveel storing mag die voeding niet eens terug het net op sturen.
ik neem toch aan dat een wekker een chip heeft op een printplaatje om de tijd bij te houden.. kan me niet voorstellen dat dit werkt op basis van het stopcontact..?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Notehoutelade schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:03:
[...]

ik neem toch aan dat een wekker een chip heeft op een printplaatje om de tijd bij te houden.. kan me niet voorstellen dat dit werkt op basis van het stopcontact..?
Toch is het echt zo: http://www.goeievraag.nl/vraag/elektrische-klok.108022

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
weer wat geleerd :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Xander schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:02:
[...]

Die theorie is erg makkelijk te testen door de frequentie te meten. :P De meeste verbruiksmeters die ik heb gezien geven ook netjes de netfrequentie aan.
Zo'n verbruiksmeter zal nooit iets anders dan 49, 50 of 51 Hz aangeven. Daar is zo'n ding simpelweg te onnauwkeurig voor. Of de wekkerradio is kapot (maar het zijn er 2, dus dat is wel erg toevallig), of het gaat om hogere harmonischen (ruis) boven op de 50Hz sinus. De verbruiksmeter kan dus nog steeds 50 Hz aangeven, want die frequentie zit er nog steeds in. Het is alleen niet de enige frequentie die erin zit. Dat maak je alleen zichtbaar met een oscilloscoop. (En die heeft TS waarschijnlijk niet ergens liggen)

Om de wekkerradio sneller te laten lopen moet deze om de een of andere reden 150 Hz detecteren. Dat staat echt niet op je net; dat had je al lang gemerkt aan kapotte apparatuur. Het kan natuurlijk zijn dat het circuitje wat de frequentie meet kapot is.

TS: Heb je het ook al eens geprobeerd met een andere wekkerradio?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

We nemen denk ik aan dat het wekkers zijn die rechtstreeks in het stopcontact zitten, en dus niet wekkers met een voedingsblok waar gelijkspanning uit komt. Die zouden dan moeilijk de frequentie kunnen tellen lijkt me. Mochten het wel zulke wekkers zijn dan kunnen we deze theorie verwerpen.

Ik denk ook dat dit met een betere voeding in de PC verholpen zou kunnen worden, het lijkt me immers geen gebruikelijk probleem, dus concludeer ik dat de voeding wellicht een defect heeft of de zaak niet aankan. Nieuwe wekkers is misschien goedkoper, maar je kan beter het probleem bij de bron aanpakken.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Verwijderd

Wekkerradio's zitten inderdaad rechtstreeks in het stopcontact!
Heb ook andere wekker geprobeerd, die had er verder geen last van. Die van me zus en mij zijn wel precies dezelfdes, dus dat is dan ook wel weer vrij logisch.
Vroeg me alleen af of er verder niks op hol kon slaan (of kapot kon gaan), voordat ik mijn moeder op me dak krijg! En inderdaad maar is naar die voeding kijken dan.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Oh wacht even...

alsmagalles en janpieterdebaat zijn de zwagers?
Tikje verwarrend om het dan naadloos over te nemen zonder dat even te melden.

Heb je toevallig zo'n contactdoos met ingebouwd netfilter? Kan dan interessant zijn om die zowel tussen de wekkerradio als de computer te proberen.

Verwijderd

Hier hetzelfde, denk dat het toch wel verstandig is om te melden.

Eens in de 2 a 3 maanden staat mijn klok in totaal al 10 minuten voor. Dan zet ik het weer goed en begint het gewoon opnieuw.

2 andere wekkers geven hetzelfde.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 13:21

ralpje

Deugpopje

Ook niet onbelangrijk: hoe groot is de verschuiving? Praten je dan over tien minuten verschil in een uur, of over twee minuten verschil in een dag?

@hieronder: Ah, die had ik ff gemist omdat het geen post van de TS was.

[ Voor 20% gewijzigd door ralpje op 29-11-2011 09:25 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Zoals eerder gezegd ralpje, is één minuut 20 seconden.

Het probleem zit idd in de frequentie. Maar zo veel heb ik nog nooit gehoord.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er bestaan klokken die dat idd doen.
Echter die zijn vrij zeldzaam. Practisch alle wekkers gebruiken gewoon een IC van 1ct wat de klok genereert en meteen omzet in aansturing van digitale cijfers.
Is niet alleen simpler/goedkoper maar ook nog eens wereldwijd bruikbaar, aangezien je niet afhankelijk bent van de frequentie van dit land.

Kleine tip. elke wekker die voorzien is van een batterij backu[ mocht de stroom uitvallen, zal al niet via de frequentiemethode werken :)
Jeroen schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:34:
We nemen denk ik aan dat het wekkers zijn die rechtstreeks in het stopcontact zitten, en dus niet wekkers met een voedingsblok waar gelijkspanning uit komt.
99.99% van alle wekkers hebben een rechstreekse aansluiting omdat een externe adapter
-te duur is (extra behuizing + logica)
-mensen geen 2 "blokjes" op hun nachtkastje willen.
Dus heb je gewoon een intern voedingkje

Daarnaast vermoed ik dat indien je echt je stroom zo weet te vernachelen dat je de frequentie van je huis aansluiting verandert, de locale stroom maatschappij binnen de kortste keren bij jouw aan de deur staat te kloppen.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2011 09:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

heuveltje schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 09:30:
[...]

Er bestaan klokken die dat idd doen.
Echter die zijn vrij zeldzaam. Practisch alle wekkers gebruiken gewoon een IC van 1ct wat de klok genereert en meteen omzet in aansturing van digitale cijfers.
Is niet alleen simpler/goedkoper maar ook nog eens wereldwijd bruikbaar, aangezien je niet afhankelijk bent van de frequentie van dit land.

Kleine tip. elke wekker die voorzien is van een batterij backu[ mocht de stroom uitvallen, zal al niet via de frequentiemethode werken :)
Een wekkerradio is een goedkoop product. Er wordt dus bezuinigd waar mogelijk. Een IC kost geld, ook al is het maar 1 cent. Als ze het kunnen vermijden om dit te gebruiken, zullen ze dat doen. Er zijn inderdaad genoeg wekkerradio's met een backup-batterij. Maar het woord zegt het al; als de stroom uitvalt is dit genoeg om de klok een beperkte tijd door te laten lopen als backup. Deze batterijen/schakelingen zijn niet voor continu gebruik bedoeld. Daar zijn ze te onnauwkeurig voor. En frequentie-tellen is een beproefde techniek, zonder extra hardware nodig te hebben. Een reserve-batterij betekent dus niet automatisch dat de frequentiemethode niet wordt gebruikt.
Daarnaast vermoed ik dat indien je echt je stroom zo weet te vernachelen dat je de frequentie van je huis aansluiting verandert, de locale stroom maatschappij binnen de kortste keren bij jouw aan de deur staat te kloppen.
Het gaat ook niet om de netfrequentie. Die is echt nog steeds 50 Hz. Het gaat om ruis boven op deze 50 Hz sinus.
De ruis die TS op zijn netfrequentie heeft is heel zwak; daar komt de netbeheerder echt niet voor langs. Anders zou iedereen met Powerline adapters (die volgens hetzelfde principe werken maar op andere frequenties) ook bezoek moeten krijgen van de netbeheerder.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

aaaaaaaaaa

[ Voor 98% gewijzigd door heuveltje op 29-11-2011 16:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1