Toon posts:

Crossoverinstellingen receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort volgende 2.1 set:

Pioneer vsx-921
2 b&W CM1 speakers
1 b&W ASW 610 Sub

Momenteel ben ik aan het proberen om alles goed ingesteld te krijgen, en heb ik de volgende settings:
- speakers small
- sub low pass filter uit
- crossover filter versterker op 80 Hz

Set wordt gebruikt voor muziek en film. Nu had ik volgende vraagjes:
- Staat de crossover op versterker goed? Ik kan deze enkel op 50 - 80 - 100 - 120 en hoger zetten.
- zet ik die low pass filter op de sub inderdaad best uit? Want ik heb de indruk dat er meer bas uitkomt waneer die aanstaat, zelfs al staat die filter hoger dan de crossover filter van de versterker... Dit snap ik niet zo goed :/
- En hoe zit het dan met het LFE kanaal van film, als ik de crossover op 80 (of eventueel 50) zet, wordt alles onder 120 hz van het LFE kanaal dan nog steeds naar de sub verwezen, dus ook het 80-120 hz gedeelte?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je het low-pass filter aanzet worden de lage tonen niet naar je speakers gestuurd maar naar de sub, door het uit te zetten wordt waarschijnlijk een deel van het laag ook naar de frontspeakers gestuurd. Ik denk dat het de bedoeling is dat je het low-pass filter aanzet (want je hebt een subwoofer) en dan met de crossover instelt waar voor jou 'laag' begint. Wil je alleen alles onder de 80Hz naar je sub, of vind jij 120Hz ook laag genoeg voor je sub..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
hmmja, merci maar toch niet helemaal duidelijk :-) Misschien nog even vermelden dat sub via pre-out angesloten is.
- ik zou graag weten of ik met mijn CM1 's best crossover instel op 50 of 80
- ik wil het volledige LFE kanaal naar de sub, en dit gaat tot 120 Hz. Maar staat dit los van de crossover/low pass fillter instellingen vermits het gaat om het .1 kanaal of niet? Dus als ik crossover op 50 instel bijvoorbeeld, verlies ik het gedeelte tussen 50 en 120 Hz niet neem ik aan?
- als ik crossover instel op versterker, het zij 50 of 80, zet ik dan low pas filter op sub
1) aan en beetje hoger dan crossover instellling
2) aan en volledig open
3) uit

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
Filter op je sub uit en op je versterker regelen...
Vanaf wat voor frequentie beginnen de cm1 speakers af te vallen kwa response? ga daar in ieder geval net boven zitten met je crossover frequentie dan heb je geen dip in het laag..

Edit, even de frequentie response opgezocht, 55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis..

Ik zou 80 Hz proberen, als dit plaatsing problemen geeft van je woofer of niet klink 50 Hz proberen... :)

[ Voor 29% gewijzigd door martijn_me op 28-11-2011 20:21 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:07:
- Staat de crossover op versterker goed? Ik kan deze enkel op 50 - 80 - 100 - 120 en hoger zetten.
Had je de zoekfunctie van het forum al gebruikt? Want op crossover zoeken levert toch behoorlijk wat resultaten op als het gaat om het afstellen er van. Laatst is het hier ook nog aan bod geweest. Niet dat die berekening voor vaste waardes zorgt, maar het is wel een uitgangspunt. Al lijkt me het redelijk duidelijk dat 50 Hz crossover niet handig is met speakers die zelf tot 55 Hz gaan. Zeker omdat die 55 Hz het opgegeven bereik is en dus niet zeker of jij in jouw ruimte en in combinatie met die speakers ook de 55 Hz gaat halen.
martijn_me schreef op maandag 28 november 2011 @ 20:18:
Filter op je sub uit en op je versterker regelen...
Filter/crossover op de subwoofer helemaal uitdraaien? Volgens mij is het juist helemaal open draaien.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor de reacties.

En idd, had de zoekfunctie hier al gebruikt, en al een aantal uurtjes hieromtrent gesurft in het algemeen.

Maar na het lezen van soms tegenstrijdigheden dacht ik van zelf maar aan topicje op te starten, specifiek voor mijn setup.

Crossover op versterker is duidelijk nu, die zet ik gewoon op 80. Dan is er nu nog wat onduidelijkheid over de sub instellingen.... Helemaal uit of helemaal open....? :-)

(En graag niet het antwoord: "wat het beste klinkt", want ik wil graag weten waarom ik het zus of zo zou moeten zetten...)

• martijn_me
@ Kathos en Fear: het subwoofer filter moet alles doorlaten zodat de versterker het filteren kan afhandelen..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

martijn_me schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 07:18:
@ Kathos en Fear: het subwoofer filter moet alles doorlaten zodat de versterker het filteren kan afhandelen..
Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde, maar verschillen we in hoe we het posten. Ik las met uitzetten dat je het filter op 0 Hz zet, terwijl de subwoofer inderdaad alles door moet laten en je het filter dus helemaal open moet zetten. Ook omdat kathos als opties had "aan en volledig open" en "uit", in dat geval klopt "uit" dus niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb de kantelfrequentie op een Pioneer LX73 ingesteld op 100Hz met Sunfire HRS8 (staat helemaal open qua frequentie) en B&W CM1. Ik vond 80Hz net te iel klinken. Zet je B&W sub even wat harder, en laat daarna even een MACC kalibratie lopen, meestal pakt de Pioneer de sub niet helemaal lekker (luidsprekerafstand of volume kloppen niet). Als je hem wat harder zet, dan zal de receiver daar minder problemen mee krijgen. Loop daarna nog even de luidspreker instellingen langs :)

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 29-11-2011 08:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!

Is er dan eigenlijk een verschil als ik de filter op de sub uit zet (met de knop dus, en niet op 0 hz) of als ik hem helemaal open draai als de crossover op versterker op een bepaalde frequentie ingesteld staat?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dat verschilt volgens mij per sub :) Maar lees dit eens door: http://www.hifi.nl/artike...er-voor-Home-Theater.html

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 19:07:
- En hoe zit het dan met het LFE kanaal van film, als ik de crossover op 80 (of eventueel 50) zet, wordt alles onder 120 hz van het LFE kanaal dan nog steeds naar de sub verwezen, dus ook het 80-120 hz gedeelte?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Iemand die dit kan verhelderen?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• martijn_me
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 12:35:
bedankt!

Is er dan eigenlijk een verschil als ik de filter op de sub uit zet (met de knop dus, en niet op 0 hz) of als ik hem helemaal open draai als de crossover op versterker op een bepaalde frequentie ingesteld staat?
De steilheid van het filter is digitaal anders ( steiler meestal )..

• martijn_me
abrakadaver schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:40:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Iemand die dit kan verhelderen?
Als je het LFE kanaal op 80 Hz laat filteren gaat alles onder die frequentie naar de subwoofer.
Stel je hem in op 120Hz alles dus onder de 120 Hz.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

martijn_me schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 15:00:
[...]

Als je het LFE kanaal op 80 Hz laat filteren gaat alles onder die frequentie naar de subwoofer.
Stel je hem in op 120Hz alles dus onder de 120 Hz.
Klopt, echter is het LFE kanaal in films bewust harder om zo het effect aan te dikken. LFE wil niet zeggen dat alles naar de sub gaat, je kan ook prima LFE over je fronts gooien. Echter gaan de meeste fronts niet zo laag om echt lekker LFE weer te kunnen geven (vandaar dat een sub echt een must is)

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 29-11-2011 15:11 ]

Pagina: 1