Wat voor een transformator heb ik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Ik heb de printplaat van een actieve subwoofer waarvan een condensator is doorgebrand, hier zit een flinke transformator op die ik van plan ben om te gebruiken voor een Gainclone.

Ik krijg alleen niet gevonden wat voor een transformator dit is (hoeveel vermogen, welke secundaire voltages).

Aan de buitenkant van de behuizing zit een sticker met daarop:
230V~ 50/60HZ
450VA Max
Cod. 27DD00319

Op de transformator zelf staat:
Toroid international LTD
P/N: TI-033496 AU Iss 1
Prosound Model S-400
E115159
IN03-0652/0329

Via de zoekterm E115159 kom ik op genoeg datasheets uit: http://www.datasheetarchive.com/e115159-datasheet.html
Maar geen enkele datasheet heeft transformators met 450VA vermorgen, daarom heb ik ook al 400VA/500VA/200VA/225VA/250VA geprobeerd maar nergens kom ik het goede model nummer tegen.

Ik heb Noratel ook al gemailed, maar na twee weken verwacht ik daar geen antwoord meer op te krijgen.

Kan iemand misschien helpen het juiste type te vinden, of op een andere manier uitvinden of deze geschikt is voor een Gainclone?

Ik weet dat de transformator waarschijnlijk een overkill aan vermogen heeft, maar aangezien ik hem toch had liggen en gratis heb gekregen maakt me dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de secundaire spanningen kun je eenvoudig bepalen --> meten
de werkelijke spanning ligt iets lager dan dat je meet. komt door de nullast

vermogen is redelijk te schatten adhv het formaat van het blikpakket/de ringkern.

edit:
het vermogen is al bekend natuurlijk. er staat 450VA op het apparaat.
gaat de stekker rechtstreeks naar de trafo of wordt er nog meer gevoed? (afgezien van een netfiltertje en/of een aan uit schakelaar)

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 28-11-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, meten is weten, 230v~er op, en op de overige draden (zijn er waarschijnlijk 3 ) heb je dan een 0 met een positieve en negatieve spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt in ieder geval niets aan dat E-nummer als je naar specs zoekt. Ieder component/apparaat dat in de VS of Canada wordt gebruikt/ingezet moet voldoen aan de daar geldende normen, en gecertificeerd zijn. Het E-nummer is alleen het certificaat waar het naar verwijst, en waar het voor gebruikt mag worden volgens de UL-normen. Vaak wordt volstaan met een UL logo, maar sommige fabrikanten zetten het certificaatnummer ook direct op het apparaat. Wat wel in het certificaat staat, is de fabrikant en zijn adres. (Zoals je al zei, Noratel uit Noorwegen)

Vul E115159 maar eens hier in onder UL File number: http://database.ul.com/cg.../LISEXT/1FRAME/index.html (Alle andere velden leeg laten)*

Die certificaten worden aan de ene kant heel specifiek beschreven, en aan de andere kant zo vaag mogelijk gehouden, zodat je er alle kanten mee op kunt. In feite is het enige dat je zeker weet aan de hand van dat nummer, dat je een transformator in handen hebt die voor bepaalde toepassingen gebruikt mag worden. Maar zo ver was je geloof ik zelf al. :+

* Die Amerikanen ondersteunen geen hotlinken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je weet hoeveel vermogen het ding op neemt uit het net, zeg 90% gaat naar de secundaire kant, dat is dan 405W. Als je weet hoe hoog de spanning is aan de secundaire zijde (ik denk trouwens dat het maar 2 draden zijn) weet je ook hoe groot de stroom max is zonder dat je trafo doorfikt.

Ben even aan het zoeken geweest op het wereldwijde web, maar kan daar geen trafo's vinden met 450VA vermogen... Kan maar 1 vergelijkend model vinden met max 5A output bij 12V, dat is dus 60VA (Watt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
450VA is niet zo'n bijzondere waarde hoor.

zegt in elk geval niks over de spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Vergeet even het zoeken naar een datasheet, gaat niet lukken.

Hoeveel draden komen er uit? probeer eens met een multimeter (weerstand setting) de verschillende windingen te identificeren. Voor een gainclone wil je namelijk een symmetrische trafo met een midden aftakking. Als je dit hebt onderzocht zet je vervolgens spanning op de primaire kant. Dan kun je met je multimeter rustig nameten wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
AtomicShockwave schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:19:
Voor een gainclone wil je namelijk een symmetrische trafo met een midden aftakking.
Niet geheel waar. Je wil wel een symmetrische voeding, maar wel met 2 gescheiden secundaire windingen. Na gelijkrichten en afvlakken knoop je de VCC van de ene helft aan de GND van de andere helft.

Misschien is het handig als de TS even een fototje neerzet van de trafo in kwestie. Altijd handig om te kunnen zeggen: dat draadje is dat enz..

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

DP Kunst schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:39:
[...]

Niet geheel waar. Je wil wel een symmetrische voeding, maar wel met 2 gescheiden secundaire windingen. Na gelijkrichten en afvlakken knoop je de VCC van de ene helft aan de GND van de andere helft.
Niet per se nodig, je kunt de twee uiterste windingen door een gelijkricht brug halen, wordt dan +V en -V. De middenaftakking wordt dan je 0v lijn.
Misschien is het handig als de TS even een fototje neerzet van de trafo in kwestie. Altijd handig om te kunnen zeggen: dat draadje is dat enz..
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Ik zal de secundaire spanning eens opmeten, ik raak altijd in de war met transformators in (gitaar)buizenversterkers die per se een load moeten hebben op de uitgang.
Maar dat meten doe ik later, ik heb op dit moment geen multimeter hier.

Timberleek: Die 450VA staat op een wit stickertje aan de buitenkant, in hoeverre die betrouwbaar is weet ik niet.
_ferry_: Er komen vijf draden uit.
DrivinUCrazy: Ik kwam via dat E-nummer wel op een hoop datasheets van Noratel uit met product numbers die wel in de buurt lagen, maar uiteindelijk niet de juiste gevonden wat misschien wel logisch is.
AtomicShockwave: Vijf draden komen eruit, het meten zal ik later even doen.
DP Kunst: Hij heeft inderdaad twee secundaire windingen.

Hier wat foto's, helaas GSM kwaliteit maar hopelijk kunnen jullie er voldoende informatie uithalen:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3822426/resized_IMAG0329.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3822426/resized_IMAG0330.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3822426/resized_IMAG0332.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3822426/resized_IMAG0333.jpg

Ik heb hem even op een keuken weegschaal gelegd, hij is in ieder geval zwaarder dan 2KG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Wat zit er allemaal aangesloten na de netentree van de subwoofer?

Zit deze alleen op de transformator aangesloten of wordt er nog meer gevoed?
In het eerste geval komt de 450VA wel overeen met de transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
timberleek schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 00:55:
Wat zit er allemaal aangesloten na de netentree van de subwoofer?

Zit deze alleen op de transformator aangesloten of wordt er nog meer gevoed?
In het eerste geval komt de 450VA wel overeen met de transformator.
Na de netentree gaat hij (via een 115/230v selector en een zekering) rechtstreeks naar de transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dan is die trafo gewoon ca 450VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een normale ringkerntrafo deze maakt van jou netspanning de spanningen die je versterker nodig heeft.
Ik vermoed iets rond de 24V symmetrisch.
Deze is dus prima in te zetten als een voeding voor alles waar opamp inzit.
Kijk anders eens bij circuitsonline.net bij de schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De andere 2 draden op de secundaire zijde zullen denk ik iets van 7volt ofzo geven, een lagere spanning dan de andere 3 draden. Waarmee bijv. een 12v of 5v gemaakt kan worden om de elektronica te voeden die zich in de versterker bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:53

Part

Helemaal niets.....

450VA slaat alleen op het maximaal opgenomen vermogen van het apparaat niet op de transformator.
Zo kan er best een 225VA transformator in zitten die kortstondig dusdanig zwaar belast word dat de fabrikant 450VA op het plaatje moet zetten.

Als je de diameter weet en de hoogte (minimaal op 5mm nauwkeurig) dan kun je wel een goede inschatting maken van het aantal VA.

Of je moet het gewicht weten.
450VA zal ongeveer 4,5kg wegen.
225VA zit net boven de 2kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Als ik het formaat zo schat met die balpen er naast lijkt 450VA wat te veel. Ik schat em eerder op +-250VA, gelukkig voor jou is dat meer dan genoeg voor twee LM3886 chipjes, die zeker niet meer dan 85W per stuk gaan vragen van je voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 01-12-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Ik heb inmiddels een multimeter, maar ik zit een beetje in twijfel hoe ik het nu moet doormeten.

Het is een oude Fluke 77:
Afbeeldingslocatie: http://www.dontscrapit.com/Pennsylvania-/Construction-/Fluke-77-series-ii-digital-multimeter-with-leads-partpic.jpg

Ik heb er niet zo heel veel verstand ervan, dus verbeter me waar nodig is.

Op de weerstand stand heb ik vanaf de gele aftakking de weerstand tussen de overige secundaire aftakkingen gemeten:
Geel ->
- Rood: 01,1
- Oranje: 0,06/0,07
- Groen: 0,07/0,08
- Blauw: 01,1

Als ik van de andere aftakkingen meet krijg ik allemaal verschillende waarde's, dus het lijkt me dat dit de secundaire wikkelingen zijn?

Is dit correct, en met welke stand kan ik nu de uitgang spanning meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
De weerstanden zijn niet van belang, die zijn allemaal ongeveer 0ohm omdat een transformator eigenlijk een magneet is. Een magneet bestaat uit een spoel om een kern, en die spoel is gewoon een draad die om die kern is gewikkeld.

Je moet de spanning meten... Zet op de primaire draden gewoon 230V, en meet op de andere draden hoe hoog de spanning is. Zo te zien regelt je multimeter zelf de range, dus gewoon meten die hap... Weerstanden heb je geen bal aan in dit geval.

De weerstand is bij 9V gelijkspanning (meetspanning van de multimeter) meestal ergens in de buurt van de 0ohm (zoals je gemeten hebt). Zodra er een wisselspanning door die spoel gaat, gaat de spoel vanwege de magnetiserende eigenschappen en nog wat andere natuurverschijnselen een weerstand genereren. Die weerstand is zo hoog dan dat er eigenlijk geen stroom komt te lopen.
Pas als je aan de secundaire zijde iets aansluit dat stroom trekt, kan de kern zijn magnetisme kwijt en zal de primaire kant ook stroom gaan trekken.

Ik heb dit een beetje in jip en janneke taal uitgelegd, maar zoals de echte elektrotechnicus (ikzelf dus ook) het bekijkt, klopt het eigenlijk niet helemaal... Maar het is gewoon dat je weet hoe zoiets ongeveer in elkaar zit.

Ohja, de primaire zijde is galvanisch (met niet geleidende materialen) gescheiden van de secundaire zijde(n), dus voor hoge en levensgevaarlijke spanningen op de secundaire kant hoef je niet bang te zijn. Tenzij je de transformator verkeerd om aansluit, maar ik neem aan dat je weet wat de primaire kant is...

Edit, ik heb nu wel een heel verhaal getypt, maarre: Wikipedia: Transformator

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjezz op 10-12-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Bartjezz schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 16:54:
De weerstanden zijn niet van belang, die zijn allemaal ongeveer 0ohm omdat een transformator eigenlijk een magneet is. Een magneet bestaat uit een spoel om een kern, en die spoel is gewoon een draad die om die kern is gewikkeld.

Je moet de spanning meten... Zet op de primaire draden gewoon 230V, en meet op de andere draden hoe hoog de spanning is. Zo te zien regelt je multimeter zelf de range, dus gewoon meten die hap... Weerstanden heb je geen bal aan in dit geval.
Dankjewel, ik dacht dat ik de weerstand moest meten om uit te vinden wat die 5 draden nu precies zijn. Welke de secundaire windingen zijn, en wat de grond is.

Ik neem aan dat ik op de V stand met het DC symbool moet meten. Maar hoe moet ik nu precies meten, moet ik elke secundaire aansluiting ten opzichte van de aarde meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Je moet de V met het golfje (wisselspanning/AC) hebben.

Op DC meet je in principe 0V bij een transformator.

Test het anders bij een stopcontact, dan hoort hij 230VAC (+/- 10%) te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Je moet inderdaad de V~ AC (alternating current = wisselspanning) stand hebben, en dan ga je gewoon meten tussen de draden.

Zo te zien komen er 5 draden uit aan de secundaire kant. Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk 4 verschillende spanningen eruit krijgt.
Je houdt 1 pen aan 1 draad, en met de andere pen ga je langs de andere draden. Zodra je een spanning meet, weet je dat je een wikkeling te pakken hebt.

Als het goed is heb je 1 draad die common is (zogenaamde ground waar alle wikkelingen met 1 kant aan zit) en 4 draden waar ten opzichte van de common een spanning op komt. Zal waarschijnlijk iets van 5V, 12V, 24V en 48V zijn...
Pagina: 1