• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
op dit moment ben ik op zoek naar een 27" monitor.
Mijn keuze ligt op dit moment tussen deze 4 monitoren (als je een andere weet die beter past, altijd welkom!)

AG Neovo L-W27
Terra LCD/LED 2760W
PROLITE X2775HDS
Philips 273E3LHSB/75

Wat ik ermee wil doen: Photoshop, Videobewerking en 3D (hobby). Zo nu en dan gamen, maar ik ben geen hardcore gamer.

Eisen:
Prijs: maximaal 300 euro (tenzij een extreme verbetering)
Monitor moet op te hangen zijn.
liefst geen TN paneel (ivm kleurechtheid)

Wensen ( op volgorde van belangrijk)
Resolutie: minimaal HD, meer is een plus
Paneel: Liefst MVA of VA.
Speakers is extra
Pivot is extra
Response time: minder belangrijk.
Coating: maakt niet uit. gebruik het scherm op een plaats waar de zon er niet direct op schijnt. Weerkaatsing van lampen idem.
Aansluitingen: HDMI of DVI. welke het mooiste is.

Wat is, denken jullie, het beste scherm?

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 20:51
Waarom een 27" monitor met 1920 pixels? Dan raad ik je aan om richting 22-24" te kijken met het oog op pixeldichtheid. Of je gaat voor 2560x1440.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Wat Interfico zegt. Omdat je niet boven de 300 euro wilt uitgeven, zul je wat aan kwaliteit moeten inleveren. Als je voor een 24" zou gaan, heb je wat meer kwaliteit, gok ik.

Sidenote: HDMI = DVI alleen dan met geluid.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou DVI nemen, om dat je dan zeker weet dat je geen HDCP shit krijgt.

• Waah
oke dan wordt het zeker DVI. en 27 inch omdat ik veel met 3Ds Max werk, waardoor ik erg veel ruimte nodig heb. en het schalen naar 2 schermen werkt dan niet heel erg lekker. de pixel pitch neem ik dan voor lief. Ik werk nu met een 23 inch scherm van 1440x900, dus pixel pitch vind ik niet zo'n probleem.

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 20:51
Waah schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:33:
oke dan wordt het zeker DVI. en 27 inch omdat ik veel met 3Ds Max werk, waardoor ik erg veel ruimte nodig heb. en het schalen naar 2 schermen werkt dan niet heel erg lekker. de pixel pitch neem ik dan voor lief. Ik werk nu met een 23 inch scherm van 1440x900, dus pixel pitch vind ik niet zo'n probleem.
Je beseft dat je op een 22" scherm net zoveel ruimte kan hebben als op een 27" scherm?

• Waah
dat weet ik. maar dan wordt alles wel kleiner, waardoor ik dus weer dichtbij moet zitten, en eerder hoofdpijn krijg door te veel te focussen. daarnaast vind ik dat je op een 22"niet evenveel ruimte hebt bij dezelfde resolutie als een 27". je scherm is immers breder, dus is alles groter op dezelfde resolutie. er passen alleen evenveel pixels in. je zegt eigenlijk dat ik ook wel een 5"scherm kan nemen met full HD, want dan heb ik dezelfde ruimte als bij een 27"

Maar ik wil graag een 27", geen 22"

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 28-11-2011 17:42 ]

Verwijderd

wat bedoeld wordt, je kan de resolutie hoger zetten bij bijv. een 24" scherm, waardoor je grotere werkruimte hebt dan een lagere resolutie op een 27" scherm.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

En wat geeft google voor testresultaten over deze schermen? ;)

39

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-02 21:03
Als je meer ruimte nodig hebt ben je beter af met bijvoorbeeld dit scherm: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M

Veel betere kwaliteit (IPS, dus veel betere kijkhoeken dan TN) en de resolutie is met 1920x1200 hoger dan de 27'' schermen die je hebt gevonden. ;)

• Waah
Fietsbel schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:43:
En wat geeft google voor testresultaten over deze schermen? ;)
Daar heb ik al even naar gekeken, op zich allemaal hetzelfde oordeel: kleuren zijn prima in orde, kijkhoek is goed, maar allemaal (licht) last van ghosting bij snelle games. Echter maak ik me daar niet zo'n zorgen over.

Het type paneel kan ik echter bij veel niet vinden. en een TN paneel welke "een prima kijkhoek" heeft, zal toch wel lager scoren dan een VA scherm welke "een prima kijkhoek" heeft

• Waah
Redblader schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:44:
Als je meer ruimte nodig hebt ben je beter af met bijvoorbeeld dit scherm: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M

Veel betere kwaliteit (IPS, dus veel betere kijkhoeken dan TN) en de resolutie is met 1920x1200 hoger dan de 27'' schermen die je hebt gevonden. ;)
de logica ontgaat me nog steeds iets, kan heel goed aan mij liggen hoor. Wanneer ik in bijvoorbeeld photoshop een afbeelding op full HD bekijk, lijkt deze groter dan wanneer ik deze op 1920x1200 bekijk? oftwel: ik moet bij 1920x1200 verder inzoomen om het evengroot op het beeld te krijgen?

er past inderdaad meer op het scherm (meer iconen, meer text, kleinere balken, dus meer werkruimte) maar de afbeelding wordt niet groter.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Met een beetje pricewatch filter edit: crapfilter... ;) krijg je 20 schermen te zien, onder 300 euro, minimaal 1080P en geen TN paneel.

Wat ik niet snap is je issue met afbeeldinggrootte. In een ideale situatie heb je een scherm die je volledig kan zien zonder je hoofd te draaien. Afhankelijk van de afstand tot het scherm is dat dus 24 - 30". Ik zit momenteel een meter van het 24" scherm vandaan en ik kan precies het hele scherm zien zonder heen en weer te kijken. Prima dus.

Verder in diezelfde ideale situatie wil je dus zoveel mogelijk pixels op dat oppervlak proppen. 1080P is ongeveer 2MP, ik zie eigenlijk het liefst 8MP op die schermgrootte. Helaas, dat is (nog) niet mogelijk, laat staan binnen het budget.

dus snap ik nog steeds je issue niet. Of gaat het tussen 1080P (1920 bij 1080) en 1200P (1920 bij 1200)?. Je krijgt enkel aan de onderzijde van het scherm wat rijen pixels erbij. De AR van je scherm wordt aangepast. Je krijgt dus geen uitgerekt beeld... 1200P is 16:10, 1080P is 16:9. Als je een 1080P afbeelding wil bewerken is dat mogelijk op een 1200P scherm in een 1:1 verhouding en blijft de taakbalk als bonus ook zichtbaar.

-_-

• Waah
M2M schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:59:
Met een beetje pricewatch filter krijg je 20 schermen te zien, onder 300 euro, minimaal 1080P en geen TN paneel.

Wat ik niet snap is je issue met afbeeldinggrootte. In een ideale situatie heb je een scherm die je volledig kan zien zonder je hoofd te draaien. Afhankelijk van de afstand tot het scherm is dat dus 24 - 30". Ik zit momenteel een meter van het 24" scherm vandaan en ik kan precies het hele scherm zien zonder heen en weer te kijken. Prima dus.

Verder in diezelfde ideale situatie wil je dus zoveel mogelijk pixels op dat oppervlak proppen. 1080P is ongeveer 2MP, ik zie eigenlijk het liefst 8MP op die schermgrootte. Helaas, dat is (nog) niet mogelijk, laat staan binnen het budget.

dus snap ik nog steeds je issue niet. Of gaat het tussen 1080P (1920 bij 1080) en 1200P (1920 bij 1200)?. Je krijgt enkel aan de onderzijde van het scherm wat rijen pixels erbij. De AR van je scherm wordt aangepast. Je krijgt dus geen uitgerekt beeld... 1200P is 16:10, 1080P is 16:9. Als je een 1080P afbeelding wil bewerken is dat mogelijk op een 1200P scherm in een 1:1 verhouding en blijft de taakbalk als bonus ook zichtbaar.
Ik mag graag bezig met photoshop en 3Ds Max, waarbij ik liever wel mijn hoofd heen en weer beweeg, in plaats van dat ik met de muis of toetsenbord moet pannen (of in 3D: uitzoomen en daarna inzoomen) Pixel pitch begrijp ik prima, maar ik werk nu op 1440x900 en dan heb ik ook geen last dat ik de individuele pixels kan onderscheiden.

een 27" scherm dus, omdat ik dan minder dichtbij hoef te zitten voor een groter scherm. en ik snap het probleem niet waarom 2MP niet genoeg is voor zo'n scherm. 8MP is leuk, maar (vind ik) niet nodig.

maar ik zal maar weer even verder zoeken op google....

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 12:57
die 1440 die je nu hebt is waarschijnlijk op een 17 of 19" widescreen? Bij 27" met een Full HD resolutie ga jij echt wel de pixels zien. Dat is wel jammer van het geld imho :).

gewoon nee.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

M2M schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:59:
Met een beetje pricewatch filter krijg je 20 schermen te zien, onder 300 euro, minimaal 1080P en geen TN paneel.
Er dat zijn allemaal kleintjes !
Als je die op minmaal 27" zet (want daar zocht de TS naar)
Dan hou je er precies nul over :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Waah
heuveltje schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:17:
[...]

Er dat zijn allemaal kleintjes !
Als je die op minmaal 27" zet (want daar zocht de TS naar)
Dan hou je er precies nul over :)
1 van de schermen (de prolite) heeft een VA scherm, voor onder de 300 euro. dus dan heb je waarschijnlijk een foutje gemaakt bij de pricewatch

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waah schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:20:
[...]

1 van de schermen (de prolite) heeft een VA scherm, voor onder de 300 euro. dus dan heb je waarschijnlijk een foutje gemaakt bij de pricewatch
Ik volg gewoon m2m zijn linkje. niet mij de schuld geven he :)
Overigens staat er bij veel monitoren in de PW niets over het schermtype, dus dat is ook vrij onbetrouwbaar kwa zoeken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Waah
SanderPS3 schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:16:
die 1440 die je nu hebt is waarschijnlijk op een 17 of 19" widescreen? Bij 27" met een Full HD resolutie ga jij echt wel de pixels zien. Dat is wel jammer van het geld imho :).
mijn display heeft een pixel pitch van 0.28mm (en heeft wazige strepen hier en daar)
een 27" scherm heeft een pitch van 0.31mm

is dat dan echt zo'n verschil? zal vanavond maar even naar de mediamarkt kijken ofr ik daar het verschil kan ontdekken. denk dat ik het pas weet als ik het zie. En is de pixel pitch zo'n belangrijk onderdeel dan? het lijkt me sterk dat het mijn afbeeldingen negatief gaat beinvloeden. kleur is toch belangrijker lijkt mij

• Waah
heuveltje schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:25:
[...]

Ik volg gewoon m2m zijn linkje. niet mij de schuld geven he :)
Overigens staat er bij veel monitoren in de PW niets over het schermtype, dus dat is ook vrij onbetrouwbaar kwa zoeken.
dat is wel waar, had niet gezien dat hij een linkje toevoegde ;) en inderdaad pricewatch heeft best veel filters, alleen jammer dat niet alles ingevuld is. en wanneer je dan zoekt naar bijvoorbeeld IPS, en dit is niet ingevuld bij het scherm staat hij er niet tussen. best zonde.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Muis en toetsenbord pannen. Versta ik daaronder dat je je muis optilt en ergens anders neerzet? In dat geval heb je de gevoeligheid (of DPI) wel erg laag staan.

Overigens is het PW filter te vergeten. De eisen die je stelt aan een scherm zijn eigenlijk gewoon te strak om nog een berg keuze te hebben.

-_-

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In je eisen heb je staan dat je liefst geen TN scherm wilt. De schermen die je uitgezocht hebt zijn dat denk ik echter wel. Ik vrees ook dat een scherm van die grootte met een ander scherm dan TN buiten je budget zal vallen. Zie Pricewatch waar je dan bij 500 euro begint.

Voor beeldbewerking worden TN schermen zoals bekend niet als de eerste keuze gezien.

Maak eerst eens voor jezelf (en ons) duidelijk waar nu het zwaartepunt ligt. Als dat bij een Niet-TN scherm ligt dan moet je voor dat budget met een kleiner scherm (24") genoegen nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door CaptJackSparrow op 28-11-2011 19:18 ]

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 23:43
Waah schreef op maandag 28 november 2011 @ 18:27:
[...]

mijn display heeft een pixel pitch van 0.28mm (en heeft wazige strepen hier en daar)
een 27" scherm heeft een pitch van 0.31mm

is dat dan echt zo'n verschil? zal vanavond maar even naar de mediamarkt kijken ofr ik daar het verschil kan ontdekken. denk dat ik het pas weet als ik het zie. En is de pixel pitch zo'n belangrijk onderdeel dan? het lijkt me sterk dat het mijn afbeeldingen negatief gaat beinvloeden. kleur is toch belangrijker lijkt mij
Gewoon zelf kijken idd, ik heb ook een 27" monitor met 1920 X 1080 en vind het een prima scherp beeld, laat staan dat ik pixels zie wat hier gesuggereerd wordt. Pixel pitch is wel belangrijk, maar 27" full HD vind ik niets mis mee. Ik vind het zelfs ideaal want heb een groot scherm om te gamen, wat echt iets toevoegt aan de beleving, en deze resolutie is wel goed aan te sturen voor mn videokaart. Voor jou is dat laatste wellicht minder interessant maar ik denk dat het wat scherpte betreft scherpte je reuze mee zal vallen.

anathema

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
27" en een resolutie lager dan 2560x1440 ga je niet vinden in combinatie met een IPS paneel. Er is een VA-paneel optie in de vorm van de BenQ EW2730v.
De monitoren die je linked zijn hoogstwaarschijnlijk voorzien van een tn-paneel. Als de fabrikant niet op de site vermeld dat er gebruik wordt gemaakt van een VA of IPS paneel dan ga maar er vanuit dat er een TN-paneel in zit.
Als je iets anders dan TN gebruikt dan is dat het vermelden waard, als het TN is dan is dat 'gewoon standaard' lijkt het wel.

Mocht je de AOC e2795vh ergens zien opduiken als VA-paneel.. dat is die niet, ze hebben een smerig truukje uitgehaald door reviewers een versie met va-paneel op te sturen maar de monitor is op de markt gezet met tn-paneel.

[ Voor 16% gewijzigd door Xthemes.us op 28-11-2011 19:39 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• Waah
Ja die aoc was ik al ingetrapt ja. Hen het ook al doorgegeven bij de pricewatch. Wordt wel een 27 inch ik kan de pixels alleen onderscheiden vanaf 15 cm ongeveer. En sinds ik hem ophang is die ook wat verder weg. Nu dus npg welke. Ik dnk nu de prolite, omdat die VA is volgens de specs. Iennd hier ervaring mee?
Pagina: 1