Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Twee weken terug een 2e hands Sigma 30mm 1.4 gekocht. Ik had al verhalen gelezen over problemen met deze lens wat betreft front/backfocus, maar ook dat front/backfocussing samengaat met de afwijking van je body en die 2 elkaar kunnen neutraliseren of versterken. Ook dat dit probleem bij f1.4 veel duidelijker naar voren komt door de kleine scherptediepte.

Mij bewust van het risico de koop doorgezet. Maar jullie raden het al, anders was dit topic er niet: de combi van de gekochte lens en mijn body is niet best, of eigenlijk gewoon slecht. Met deze testchard heb ik getest op frontfocus. Toch nieuwsgierig of mijn andere lensen dit ook deden, heb ik die ook getest en ze blijken allemaal redelijke frontfocus te hebben.

Ik last het reparatiepunten-topic, en ik begrijp dat ik hiervoor naar Den Haag moet, of ik moet het opsturen. Den Haag is een eind weg, maar alles opsturen vind ik ook niet echt fijn. Is het dan een idee om alleen de sigma 30mm + body op te sturen? Is het uberhaupt de moeite, of kan ik beter een nieuwe 30mm (in de winkel deze keer) uitzoeken?

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en vraag me nu dus af,
- of mijn body zelf niet een (ontzettende) frontfocusafwijking heeft? (een 550D, begin dit jaar gekocht)
- welke stappen ik kan ondernemen? En welke de prijs/moeite waard zijn?

Hier wat plaatjes ter ondersteuning. (ter duidelijkheid; de sigma 70-300 DG en 70-300 APO DG zijn 2 verschillende lensen)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7170/6418720875_489b547461.jpg
Sigma 30mm 1.4 by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7159/6418723445_d0bed98215.jpg
Kitlens @ 29mm f4.5 by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6230/6418725585_d3ba2538cc.jpg
Sigma 70-300 DG by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7167/6418730663_af7bc66afe.jpg
Sigma 7030 APO DG by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6037/6418733373_0e545ebe33.jpg
Sigma 150mm @ f2.8 by P Pepping, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het papier van de twee Sigma telelenzen ligt schuin, daardoor is er geen goede conclusie te trekken. Ook de macro lens lijkt me niet helemaal recht liggen. Heb je de test vanaf een statief gedaan?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
De test plaatjes lijken inderdaad wat raar gefocust maar ik vind het moeilijk te zien. Het kan nooit kwaad om te veel te testen dus ik zou aanraden om deze test nog te doen:

http://focustestchart.com/focus10.pdf

Daarbij weet je zeker dat je camera in een goede hoek staat en kun je makkelijker de camera dichter op het papier zetten. Zelf plak ik die testchart op een deur en zet ik de camera op een statief op dezelfde hoogte en dan zo dichtbij mogelijk (wel iets verder dan de minimale focusafstand, anders is het sowieso onscherp :P ).
Verder zie ik nogal lage sluitertijden en weinig licht. Misschien kun je proberen wat lampen op het papier te richten en zo de sluitertijd omlaag te krijgen. Verder kan ik aanraden om de timer op 10s te zetten of de spiegel omhoog te locken en dan een hele lading aan testplaatjes te schieten.
Dit allemaal om alle andere factoren te elimineren, je moet zeker weten dat het focus probleem in je camera of lens zit en niet dat er gedeeltes onscherp zijn door beweging van het statief of spiegel of wat dan ook.

Als je dan met alle lenzen nog steeds duidelijk front focus ziet, zou ik naar de winkel terug gaan (of naar een goede winkel bij je in de buurt) en vragen of zij eens willen testen met een lens van hun en dan overleggen of ze kunnen helpen bij het oplossen via Canon bijvoorbeeld.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je er rekening mee gehouden dat er in de 550D niet zulke gevoelige AF focuspunten zitten? Je zou je lens geloof ik minimaal op f/2.8 moet testen met bijvoorbeeld het focuspunt in het midden. (Pro's, verbeter mij alsjeblieft :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ Moby, ja, je hebt helemaal gelijk. Niet na-gechecked. Minimale focusafstand van die sigma's 70-300 is 1.5m en kon het via de zoeker slecht inschatten, maar dit is idd wel erg scheef:p De 150mm lijkt idd ook iets scheef te liggen. Foto's zijn op Av stand genomen, vanaf een statief en met remote.

@ Sibylle, je link werkt niet bij mij? Alle foto's zijn genomen op iets meer dan minimale afstand.

@ Aloys, nee, dat heb ik niet. In hoeverre beinvloed dat de resultaten? Heb wel het middelste focuspunt geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
http://focustestchart.com/prevcharts.html

En dan versie 1.0 of 1.2 ofzo. Het gaat erom dat de test chart op de bovenstaande foto's van jou, niet recht liggen en misschien niet op 45graden zijn genomen vanaf statief, dat beïnvloed de resultaten en dat moet dus worden voorkomen.
De 550D heeft zijn beste AF-punt in het midden, dat is dus goed en de aperture moet zo groot mogelijk (dus een zo klein mogelijk f-getal, in dit geval 1.4 bij je 30mm of 2.8 bij je 150mm) en dat is ook goed.

Verder hebben camera's wel eens moeite met focussen als er wat minder licht is, alhoewel er meer dan zat licht zou moeten zijn als je op 1/60s @ ISO100 @ f/2.8 schiet, kan het geen kwaad om toch een lamp te richten op het geheel.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
dankje Sibylle,

Zal het morgen overdag nog eens doen als er meer licht is. Bovenstaande heb ik om een uur of 3 gemaakt vanmiddag, maar ze zijn idd toch donker :\. Mijn camera heb ik in de aanbieding gehaald bij de MM, zullen die me hierin bijstaan? kan het me haast niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
douPel schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:37:
dankje Sibylle,

Zal het morgen overdag nog eens doen als er meer licht is. Bovenstaande heb ik om een uur of 3 gemaakt vanmiddag, maar ze zijn idd toch donker :\. Mijn camera heb ik in de aanbieding gehaald bij de MM, zullen die me hierin bijstaan? kan het me haast niet voorstellen.
Och, als je met goed bewijs komt dat de camera niet goed werkt geven ze je gewoon een nieuwe is mijn ervaring. En anders ga je naar een goede camerawinkel en laat je die een testbrief schrijven dat de camera stuk is, als MM dan nog moeilijk doet zul je moeten vertrouwen op de hulp bij de camerawinkel.

Je kunt eens bellen of langsgaan bij:
https://camera4u.securearea.eu/
of een andere winkel bij je in de buurt: http://www.google.nl/search?q=fotografie+wageningen

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
hm, zal dan toch eens kijken. Zal morgen eerst eens opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:47
Ik heb dus ook een 550D, maar dan met een Sigma 50mm 1.4! Heb aardig last van back focus en de lens is al een keer (zonder body) naar sigma toe geweest voor kalibratie. Helaas geen grote verbetering! Het is weliswaar iets minder geworden, maar nog steeds mist hij zijn focuspunt.

Winkel (ben hofland) raadt mij aan om de lens inc body op te laten sturen, maar heb geen vervangende camera dus kan het even niet missen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Dat klopt wel met wat ik heb gelezen. Zowel de lens als de body worden binnen een kleine errormarge gebouwd. Als je camera backfocus heeft en je lens ook, versterkt dit elkaar. Wanneer je body backfocus heeft en je lens frontfocus, kan dit elkaar opheffen. Enkel de lens opsturen lijkt in zo'n geval niet voldoende, aangezien hij gecalibreerd moet worden naar jouw camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten met een goede test. Want op het eerste gezicht lijkt afbeelding 1 prima in de marges van canon (en dus de garantie) te liggen. Een klein beetje frontfocus in je camera komt natuurlijk wat sterker naar voren op f1.4.

Heb je al een lichtsterke prime? Het is vaak ook even wennen aan het wat lagere aantal keepers :P Recompose na focus kan al vrij snel meer invloed hebben dan je front of backfocus bijvoorbeeld.

Desalniettemin kun je je camera met al je lenzen perfect laten calibreren door het hele setje naar bijvoorbeeld Rofa te brengen.

[ Voor 90% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2011 09:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Met de sinterklaasdrukte nog geen tijd gevonden om de deur-test te doen. Ik ben echter wel in Alkmaar langsgeweest. Ongeacht mijn focusprobleem met mijn sigma 30mm miste ik toch wat mm voor portret en had bedacht de canon 50mm 1.8 erbij te halen. In eerste instantie had ik de 30mm ook gehaald omdat ik begreep dat dit als walk-around lens een fijn bereik en goede lens was en na wat testen met mijn kitlens op die mm dacht ik dat wel te begrijpen.

In de camerazaak vroeg de man die me hielp, waarom ik in vredesnaam een canon 50mm 1.8 wou, als ik een sigma 30mm had. Ik zou er gigantisch op achteruitgaan qua beeldkwaliteit aldus hem. Ik vertelde dat ik dacht dat de lens een focusprobleem had en dat ik ook wat mm's miste. Hij dacht ook dat de lens idd niet goed focuste. Hij haalde de canon 50mm 1.8, 50mm 1.4 en de sigma 50mm 1.4 erbij. De sigma echter op nikon, omdat die niet voor canon op voorraad was. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was van de sigma 50mm. Het verschil met de canon 50mm 1.4 kon ik zo snel echter niet zeggen, de sigma leek wel scherper, fijnere bokeh, maar hoe groot dit verschil nu echt is? Ik vond wel dat ze beiden veel scherper waren dan m'n sigma 30mm.

Mijn sigma 30mm zou ik zonder verlies in kunnen ruilen bij hen en met wat bijleg de sigma 50mm kunnen nemen. Ik weet nu alleen echt niet meer wat ik nu moet doen en zit te bedenken wat voor lensen ik nog zou willen, waarvoor ik ze wil gebruiken en wat dan de verstandigste beslissing zou zijn. Ik zou ooit nog een groothoeklens willen en heb de kitlens, sigma 70-300 en sigma 150mm. Zelf denk ik dat de 30mm mssn wat dicht op de groothoeklens zou zitten en dan zou de 50mm een betere aanvulling in mijn set zijn.

Ik zou toch graag jullie meningen hieromtrent willen weten. De sigma 30mm ga ik zowieso vervangen, de vraag is dan waarvoor, toch voor een andere 30mm of een 50mm?

[ Voor 7% gewijzigd door douPel op 04-12-2011 20:16 ]

Pagina: 1