Twee weken terug een 2e hands Sigma 30mm 1.4 gekocht. Ik had al verhalen gelezen over problemen met deze lens wat betreft front/backfocus, maar ook dat front/backfocussing samengaat met de afwijking van je body en die 2 elkaar kunnen neutraliseren of versterken. Ook dat dit probleem bij f1.4 veel duidelijker naar voren komt door de kleine scherptediepte.
Mij bewust van het risico de koop doorgezet. Maar jullie raden het al, anders was dit topic er niet: de combi van de gekochte lens en mijn body is niet best, of eigenlijk gewoon slecht. Met deze testchard heb ik getest op frontfocus. Toch nieuwsgierig of mijn andere lensen dit ook deden, heb ik die ook getest en ze blijken allemaal redelijke frontfocus te hebben.
Ik last het reparatiepunten-topic, en ik begrijp dat ik hiervoor naar Den Haag moet, of ik moet het opsturen. Den Haag is een eind weg, maar alles opsturen vind ik ook niet echt fijn. Is het dan een idee om alleen de sigma 30mm + body op te sturen? Is het uberhaupt de moeite, of kan ik beter een nieuwe 30mm (in de winkel deze keer) uitzoeken?
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en vraag me nu dus af,
- of mijn body zelf niet een (ontzettende) frontfocusafwijking heeft? (een 550D, begin dit jaar gekocht)
- welke stappen ik kan ondernemen? En welke de prijs/moeite waard zijn?
Hier wat plaatjes ter ondersteuning. (ter duidelijkheid; de sigma 70-300 DG en 70-300 APO DG zijn 2 verschillende lensen)

Sigma 30mm 1.4 by P Pepping, on Flickr

Kitlens @ 29mm f4.5 by P Pepping, on Flickr

Sigma 70-300 DG by P Pepping, on Flickr

Sigma 7030 APO DG by P Pepping, on Flickr

Sigma 150mm @ f2.8 by P Pepping, on Flickr
Mij bewust van het risico de koop doorgezet. Maar jullie raden het al, anders was dit topic er niet: de combi van de gekochte lens en mijn body is niet best, of eigenlijk gewoon slecht. Met deze testchard heb ik getest op frontfocus. Toch nieuwsgierig of mijn andere lensen dit ook deden, heb ik die ook getest en ze blijken allemaal redelijke frontfocus te hebben.
Ik last het reparatiepunten-topic, en ik begrijp dat ik hiervoor naar Den Haag moet, of ik moet het opsturen. Den Haag is een eind weg, maar alles opsturen vind ik ook niet echt fijn. Is het dan een idee om alleen de sigma 30mm + body op te sturen? Is het uberhaupt de moeite, of kan ik beter een nieuwe 30mm (in de winkel deze keer) uitzoeken?
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen en vraag me nu dus af,
- of mijn body zelf niet een (ontzettende) frontfocusafwijking heeft? (een 550D, begin dit jaar gekocht)
- welke stappen ik kan ondernemen? En welke de prijs/moeite waard zijn?
Hier wat plaatjes ter ondersteuning. (ter duidelijkheid; de sigma 70-300 DG en 70-300 APO DG zijn 2 verschillende lensen)

Sigma 30mm 1.4 by P Pepping, on Flickr

Kitlens @ 29mm f4.5 by P Pepping, on Flickr

Sigma 70-300 DG by P Pepping, on Flickr

Sigma 7030 APO DG by P Pepping, on Flickr

Sigma 150mm @ f2.8 by P Pepping, on Flickr