• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Matched: Contrast, BW
Dus voor de Clara BW een grotere batterij, lagere prijs, verbeterd scherm met meer contrast en snelheid, beter repareerbaar en een andere, matte afwerking ten opzichte van de 2E.
Klinkt goed! Ik was in de markt voor een nieuwe dus ga deze wel halen.

[ Voor 6% gewijzigd door gerrit94 op 10-04-2024 12:56 ]

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Opvallend is ook dat het contrast van de kleurenschermen lager is dan Z-W en daardoor de helderheid hoger moet om het te kunnen lezen. Op de website van Kobo staat dat daardoor de batterijduur voor de Colour 42 dagen is met 30% helderheid en 53 dagen voor de BW met 10% helderheid.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb nu een Clara HD: 8GB, 1Ghz, microUSB, niet waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro

De twee nieuwe:
Kobo Clara BW: 16GB, 1Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro - 140 euro

Kobo Clara Colour: 16GB, 2Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 kleuren, Comfortlight Pro - 160 euro

Dan heb je voor twee tientjes meer dus een snellere cpu en (mogelijkheid tot gebruik) kleurenscherm? Zou die cpu echt stukje sneller zijn met bijvoorbeeld een boek openen of is het scherm, en de ververssnelheid daarvan, toch de beperkende factor? Maakt ook niet heel veel uit voor mijzelf, ga toch voor de Colour, maar ben benieuwd.

Hopelijk past mn huidige case trouwens ook nog, maten zijn niet helemaal identiek, maar we will see. En als ik sowieso kan lezen hoe ik het nu gewend ben qua resolutie, contrast, dan is de rest een mooi pluspunt.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:24
CLB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:38:
Heb nu een Clara HD: 8GB, 1Ghz, microUSB, niet waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro

De twee nieuwe:
Kobo Clara BW: 16GB, 1Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro - 140 euro

Kobo Clara Colour: 16GB, 2Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 kleuren, Comfortlight Pro - 160 euro

Dan heb je voor twee tientjes meer dus een snellere cpu en (mogelijkheid tot gebruik) kleurenscherm? Zou die cpu echt stukje sneller zijn met bijvoorbeeld een boek openen of is het scherm, en de ververssnelheid daarvan, toch de beperkende factor? Maakt ook niet heel veel uit voor mijzelf, ga toch voor de Colour, maar ben benieuwd.

Hopelijk past mn huidige case trouwens ook nog, maten zijn niet helemaal identiek, maar we will see. En als ik sowieso kan lezen hoe ik het nu gewend ben qua resolutie, contrast, dan is de rest een mooi pluspunt.
Ik verwacht dat de extra snelheid komt door het kleuren scherm dat meer rekenkracht vergt. Echter kan dat ook een negatieve impact hebben op de accuduur. Daarnaast heb ik al klachten gelezen over het kleurenscherm en leesbaarheid plus helderheid horende bij het type scherm, niet specifiek in de Kobo implementatie.

Dus mijn advies zou zijn even de vergelijkende reviews af te wachten, met name waarin de beide modellen naast elkaar gelegd worden. Tenzij je niet enkele weken langer kunt wachten.

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 02:04
Mijn Clara bw bij bol in bestelling, benieuwd of hij iets eerder komt dan de 30e.. het is maar een ereader maar ik kan niet wachten 😊😊 nu nog de Kobo glo maar merk dat het lezen in de avond wat "onrustig" is.. waarschijnlijk door het wat verouderde scherm. Ook getwijfeld over de kleuren variant maar ik zal er geen notities of wat dan ook op maken.. daarom gekozen voor de bw versie. Boek cover in kleur is "leuk voor een paar seconden" maar als het zoals het er nu uitziet ten koste gaat van het contrast tijdens het lezen..nah. wie weet over een paar jaar.

• CLB
  • Niet online
FastForwardNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:19:
Meeste boeken die ik lees zijn toch zwart wit.
Hier ook, maar we zijn niet voor niets Tweakers >:)
Admiral Freebee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:14:
Ik twijfel ook nog hard. Kleuren zijn leuk voor de covers maar als dat te hard ten koste gaat van de leesbaarheid van tekst dan is het niet nodig. Dan rest enkel nog de mogelijkheid om nota's te nemen op de Libra Colour... Twijfels!
In die paar foto's of filmpjes die er nu beschikbaar zijn, vind ik alles prima te lezen eerlijk gezegd.
Leg je apparaten direct naast elkaar, ja dan ziet iedereen verschil, heb je maar één apparaat in handen...

Ik vraag het me af :)
WaterFire schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:06:
Dus ik zou zeker eerst onafhankelijke reviews bekijken die dat laten zien.
Ik denk niet dat de software opeens grote stappen heeft gemaakt in een goedkoper model.
De content die nu beschikbaar is, laat toch al goed zien hoe snel, rap en secuur dat werkt toch?
Richard89 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:38:
Mijn Clara bw bij bol in bestelling, benieuwd of hij iets eerder komt dan de 30e.. het is maar een ereader maar ik kan niet wachten 😊😊 [...] Ook getwijfeld over de kleuren variant maar ik zal er geen notities of wat dan ook op maken.. daarom gekozen voor de bw versie. Boek cover in kleur is "leuk voor een paar seconden" maar als het zoals het er nu uitziet ten koste gaat van het contrast tijdens het lezen..nah. wie weet over een paar jaar.
Haha leuk wel heh, dat wachten op uitlevering. Veelal bestel je wat en heb je het de volgende dag in huis, hier ook wel excited inderdaad. Met de Clara's kun je geen notities maken, dus die keuze is snel gemaakt ;)
Bij m'n oude Clara HD had ik de backlight altijd en overal op 1% staan, vooral handig voor in het donker.

Ben ook benieuwd hoe dat is bij de Clara Colour inderdaad, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt eerlijk gezegd. Mocht het echt tegenvallen en de backlight altijd een stuk hoger aan moeten staan, wat de batterij weer draint, dan switch ik ook naar de Clara BW. Dan hebben we toch mooi waterdichtheid en usb-c :)

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:07

Magic666

No one's neighbour!

Dat was het tripje naar de MM en het is geworden.... *tromgeroffel*: de Clara colour!

Aantal keren gewisseld tussen de Libra en Clara maar die knoppen aan de zijkant.... niet mijn ding merkte ik al snel.

De Clara ligt voor mij lekkerder in de hand en een tik met de duim doet de rest. Vergeleken met Glo een stukje sneller zeg! Lekker :)
Lag ook een Clara BW er naast en idd: contrast is bij die beter maar de kleurenkaften maakt het voor mij gewoon af.
Zitten spelen met de letterdikte bij de colour en als je die een tik of twee dikker zet is ook daar het contrast prima.

Hier ga ik veel leesplezier aan beleven! Of er ooit nog een hoesje komt.... geen idee. Bij de Glo had ik die niet en op een wat vervaagd Kobo logo op de voorkant na ziet ie er nog prima uit.
Maar hey: Sinterklaas en kerst komen er dit jaar ook weer aan dus wie weet ;)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Pepper92 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Ik heb de switch gemaakt van een Aura naar een Libra Colour. Ik vind de knoppen verrassend fijn werken, maar gebruik meestal alsnog het scherm ivm de hoorbare klik en een slaper naast me ‘s avonds. En daar kan ik ook nog gewoon prima bij met de hand die de knop zijde vast heeft. Ook het grotere scherm bevalt goed.

Het contrast van de colour is wel echt minder. Ik ben wat (coloured) manga gaan lezen en daarmee heeft de color echt meerwaarde, maar puur voor gekleurde covers zou ik het niet doen.
Als ik de colour koop, zal ik wel eens een strip lezen, omdat het mogelijk is.

Maar twijfel nu nog aan colour of bw ;)
Ik denk toch voor de compactheid van de Clara te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 18-08-2024 11:28 ]

The best is yet to come

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-07 07:12
CLB schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:26:
[...]

Zelf in de winkel bekeken ook, of uitgaande van enkele reviews die het benoemen?
Hier (ja n=1) namelijk totaal geen last van beide dingen die je noemt, ook niet in vergelijking met B&W-versies.
Wij hebben hier in huis zowel de Kobo Clara BW als de Libra Colour, en ik heb ook de Clara Colour naast elkaar vergeleken met de zwart/wit versies (ook met mijn oude Aura H2O), en het contrast is echt heel veel minder bij de Colour versies. Het zijn wel meer dan enkele reviews die dat benoemen. Het is gewoon een gevolg van de manier waarop het kleurenscherm werkt (met een extra kleurenfilter bovenop het scherm, waardoor tekst meer donkergrijs op lichtgrijs is dan zwart op wit). De kleurenversies zijn binnenshuis eigenlijk redelijk onbruikbaar zonder de achtergrondverlichting aan te zetten. Misschien dat jij altijd je Kobo met verlichting aan gebruikt? Met achtergrondverlichting aan is het verschil inderdaad nauwelijks merkbaar, en gelukkig heeft dat op de Libra Colour minder impact op de batterijduur als ik had gevreesd.

[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 12-12-2024 10:15 ]

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
coase schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:35:
Ik gebruik al een 10 tal jaar lang een Kobo glo. Werkt nog uitstekend met mijn aankoop van enkele boeken bij Bol. Interface is wel wat traag en heeft een zeer felle achtergrond verlichting.

Zijn de nieuwe modellen wat sneller en hebben ze een veel rustigere achtergrond verlichting ? Momenteel wordt mijn hele slaapkamer verlicht en mijn wederhelft heeft er toch wel wat problemen mee :-) ik kijk vooral naar een Clara bw 6 inch of eventueel een libra 7 . Is de comfort verlichting genoeg aanpasbaar?

Alvast bedankt.
Als 6" je sweetspot is dan is de Clara BW de logische keuze. Ik heb nog steeds een Glo HD in huis maar ondertussen ook de Clara BW. En ja, die is (heel) snel en ja het scherm is fijn, licht, zeer uniform en met veel contrast, en ja de verlichting is goed, van subtiel tot fel. En dan is er nog de dark mode als je echt subtiel wilt zijn in de slaapkamer.

Heb tussentijds ook de Libra 2 gehad (stuk in garantie) maar die is nooit echt bevallen. Te groot en zwaar voor 1 hand (vind ik) en het scherm was niet uniform. En traag. Wel sneller dan de Glo maar in vergelijking met de Clara zo traag als dikke poep. De autorotatie was wel fijn.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Archer_VC10
  • Laatst online: 19:15
Als ik eerlijk ben zijn dat precies de twee issues (als je het zo kan noemen) die mij hebben doen upgraden naar een Clara BW. Mijn Glo doet het nog prima, maar hij is traag en ik kreeg de indruk dat de 'night light' stand beter is bij gebruik in de avond. Ik heb ook nog de Clara Colour overwogen, maar die heeft (door de kleuroptie) een heel donker/grauw scherm van zichzelf. Aangezien ik toch alleen maar normale boeken er op lees heb ik dan liever een scherm met hetzelfde contrast als op de Glo.

Edit: voor de geïnteresseerden hierbij een snel testje wat ik in de Mediamarkt heb uitgevoerd toendertijd. Linksboven Clara BW, rechtsboven Clara Colour, onderaan de Glo. Alledrie in hetzelfde omgevingslicht met de achtergrondverlichting uitgeschakeld. Mijn conclusie was dat je op de Clara Colour dus altijd een flink stuk licht aan moet hebben om ongeveer hetzelfde contrast te zien als op de BW versie. Dat weegt niet op tegen een kaft in kleur (voor mij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMIY_tMY9ClahrUxikjQ8Bdv4d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymTjiqwoGqgHJ7MyC18DzqPr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Archer_VC10 op 21-07-2025 14:46 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb sinds kort ook de Clara BW als vervanger van mijn nog steeds werkende Glo HD.
Reden voor mij: comfort light en sneller bladeren.

Het verschil tussen de twee is beperkt. De Glo HD heeft denk ik uit zichzelf een íets hoger contrast dan de Clara BW. Nagenoeg onmerkbaar.
Het bladeren gaat de met Clara BW significant sneller, en ghosting is echt heel er beperkt. Een volledige refrein van de pagina is bijna niet nodig. Dit is echt een heel groot verschil met de Glo HD.

Het schermlicht is ook heel fijn. De Glo HD was al best goed regelbaar in felheid, de warmte tinten zijn ‘s avonds wel prettiger.

De donkere modus is ook fijn, las een keer geprobeerd. Nadeel is dat de interface niet meegaat in die modus, dat is wel een minpunt. Ook een refresh van een pagina levert een flits op.

Het scherm zelf heeft bij de Clara BW meer een papier-achtige deel. De Glo HD is heel erg glad. De Clara HD voelt fijn aan.

Al met een al een fijne upgrade, maar zeker niet revolutionair.

Life is not about specs, it is about joy!

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-06 20:57
Pocketbook Era (bw) ervaringen met snelheid?

Ik ben op zoek naar een 7 inch ereader. Heb jaren lang een kindle gehad en die is voor thuisgebruik toch wel wat klein. Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏

• Boeryepes
  • Niet online
Jeroen_1976 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:29:

Ik ben op zoek naar een 7 inch ereader. Heb jaren lang een kindle gehad en die is voor thuisgebruik toch wel wat klein. Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏
Ik ben niet bekend met Pocketbook maar wel met de 7" Libra 2 en de 6" Clara BW. Voor 'gewone' leesboeken ervaar ik geen verschil met grootte. Waar ik wel verschil merk is de contrast/schermkwaliteit (verlichting/beeld niet helemaal uniform), snelheid, handzaamheid (omvang, gewicht) en batterijduur. De Clara BW rent rondjes om de Libra 2.

Mijn Libra 2 is spontaan gebrikt en op Reddit ben ik vaker vergelijkbare issues met de Libra 2 tegengekomen. Ik zou deze niet nemen, mocht je het 2ehands tegenkomen.

Een ander issue met de Libra wat mij irriteerde, is de curve in het design aan de rechterzijde waar de knoppen zitten. De meeste covers die ik heb gezien, hebben dan een flapje (knik) in de cover. In bed lees ik graag op m'n zij en zet dan de ereader met cover als een omgekeerde 'V' op m'n bed. Door dat knikje hangt de ereader een beetje achterover en dat accentueerde het niet-uniforme scherm.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Of-Aaargh

Ik heb geen specifieke ervaring met de Pocketbook Era, maar wel ervaren dat het scherm niet veel uitmaakt tussen Pocketbook en Kobo; maar ook dat ik de kwaliteitsbeleving van de hardware van Pocketbook als beter ervoer als die van Kobo in dezelfde prijsklasse. Kobo is toch wel heel veel goedkoop plastic fantastic.
Let wel, dat is Pocketbook van een paar jaar geleden. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de Era is vergeleken met een Pocketbook Touch HD3 uit 2021.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:20
Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏
Ik ben prima tevreden met de kobo libra colour, ik lees vnl in het donker op bed en dan staat de helderheid op 3 of 4%. Overigens heb ik geen vergelijkingsmateriaal, dus geen idee of een bw beter/slechter is daarin dus wellicht heb je weinig aan deze mening.

Wat betreft de bieb:
Ik gebruik ook veel de online bibliotheek, maar daarvoor geldt wel: downloaden van de online bieb op je laptop/desktop, boek in Adobe Digital Edition zetten, kobo reader aan je laptop koppelen met usb en dan boek naar je kobo sturen. Het vergt dus wel enige moeite, meerdere tegelijk kan uiteraard, maar ze zijn maar 3 weken te lezen.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik zit ook te twijfelen om mijn eerste ereader aan te schaffen. Ik ga hem alleen gebruiken om boeken te lezen (romans), en ook veel in bed.

Nu twijfel ik tussen de Kobo Libra (helaas moet dat dan Colour worden, want de 2 is nergens meer te krijgen) of de Clara BW.

Eigenlijk wil ik liever voor de Clara BW gaan, maar ik denk dat in bed het knopje om vooruit te bladeren op de Libra wel weer fijn is... maar overal lees ik dat de Clara BW betere contrast/helderheid heeft, en betere leesbaarheid met zwart/wit letters.

Wat te doen, wat te doen? Iemand suggesties?

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:33
ChrisM schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:56:
Ik zit ook te twijfelen om mijn eerste ereader aan te schaffen. Ik ga hem alleen gebruiken om boeken te lezen (romans), en ook veel in bed.

Nu twijfel ik tussen de Kobo Libra (helaas moet dat dan Colour worden, want de 2 is nergens meer te krijgen) of de Clara BW.

Eigenlijk wil ik liever voor de Clara BW gaan, maar ik denk dat in bed het knopje om vooruit te bladeren op de Libra wel weer fijn is... maar overal lees ik dat de Clara BW betere contrast/helderheid heeft, en betere leesbaarheid met zwart/wit letters.

Kijken of er een winkel in de buurt is waar je de schermen kan vergelijken? Ik heb zelf een oude libra h2o en vind de plaatsing van de knoppen fijn, maar geen ervaring met de clara. Uiteindelijk is de keuze denk ik het makkelijkste als je ze allebei een keer in je handen hebt gehad.

• Boeryepes
  • Niet online

Ik je ze beide gehad. Zonder twijfel de Clara BW. Sneller, beter en fijner. De 7" mis ik echt niet. Het bladerknopje ook niet een de Clara heeft geen knik dus ook geen flapje aan de cover wat ik fijner vindt. Wat de Clara helaas niet heeft is autorotatie. Als je zoekt, vind je hier genoeg over beide.

• Of-Aaargh

Het klopt inderdaad dat zwart-wit ereaders een veel beter contrast hebben dan die met kleurenscherm. Het is te vergelijken met zwarte letters op wit papier versus zwarte letters op grijs papier.
Let wel, als je veel wil gaan lezen bij weinig licht maakt het niet veel uit, omdat je dan het backlight toch aanzet. Maar als je veel wil lezen bij daglicht binnenshuis is het scherm van een zwart-wit ereader fijner.
En zoals gezegd, er zijn ook andere merken e-readers naast Kobo.

• Archer_VC10
  • Laatst online: 19:15

Ik heb vorig jaar hier een foto neergezet waarop je het verschil in helderheid een beetje kan zien: Archer_VC10 in "[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie"

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Resolutie van de BW en colour is gelijk, echter het contrast van de colour is minder. Tenzij je een kleurenversie echt nodig hebt (voor comics oid) zou ik voor de zwartwit versie gaan.

Maar goed, er is hier al veel over geschreven. Zie het zoekresultaat BW contrast in dit topic

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 15-06-2026 16:30 ]

Pagina: 1