Voor een speciale gebeurtenis heb ik m'n stokoude MSX2-computer (Philips VG-8235) weer eens tevoorschijn gehaald. Het apparaat lijkt nog goed te werken. Alleen de diskettedrive (3,5" single sided, single density) ratelt wat en wil geen diskettes meer lezen.
Omdat ik het motortje wel kan horen, heb ik de drive opengeschroefd. Dit model heeft een apart motortje, en via een aandrijfriem (is dat het goede woord? "belt" in het Engels) wordt de as van de diskettehouder aangedreven. Deze riem is vergaan en afgebroken.
Ik heb eerst gekeken of ik het met een elastiekje werkend kon krijgen. Dat lukt inderdaad, eventjes. Dan loopt het eraf. De aandrijfriem moet namelijk plat zijn, iets van 4 mm. breed.
Daarna ben ik gaan Googelen. Ik ben niet de enige met dit probleem:
Omdat ik het motortje wel kan horen, heb ik de drive opengeschroefd. Dit model heeft een apart motortje, en via een aandrijfriem (is dat het goede woord? "belt" in het Engels) wordt de as van de diskettehouder aangedreven. Deze riem is vergaan en afgebroken.
Ik heb eerst gekeken of ik het met een elastiekje werkend kon krijgen. Dat lukt inderdaad, eventjes. Dan loopt het eraf. De aandrijfriem moet namelijk plat zijn, iets van 4 mm. breed.
Daarna ben ik gaan Googelen. Ik ben niet de enige met dit probleem:
maar...My Philips VG-8235 (or NMS-8245 or MSXturboR) gives disk-errors, whatever I try! What is this?
This is probably caused by a weared-out string (rubber belt) in your diskdrive. This string makes the disk in your drive spin. You can probably buy a new string in your local electronics-shop. After replacement the drive will probably be fine again. But note that the VG-8235 has a Single Sided diskdrive, so you can only use Single Sided disks.
The size you need is 60 mm diameter of the belt. Seems small, but it is really the correct size. Tried it myself. My belt was named BF-60.
Kortom: hoe kom ik aan een bruikbare aandrijfriem met een lengte (omtrek?) van 26 cm. een breedte van 4 mm., die hier geschikt voor is? Kan het ook met een geschikt (plat) elastiek, of krijg ik dan andere problemen?PRB Line is no longer making the rubberized fabric belts, other than one belt with a 7.6" dia circumference.
It seems there's no demand for these types of belts.
As the PRB rep put it - "gone are the days that these belts are needed - no one is using the projectors and equipment that these belts were made for anymore, and the cost to keep them in the manufacturing process outweighs the demand for the belts".
And the PRB rep said he doesn't know of anyone else who still makes fabric belts.