Archeologie: aandrijfriem op 3,5"-diskettedrive vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Voor een speciale gebeurtenis heb ik m'n stokoude MSX2-computer (Philips VG-8235) weer eens tevoorschijn gehaald. Het apparaat lijkt nog goed te werken. Alleen de diskettedrive (3,5" single sided, single density) ratelt wat en wil geen diskettes meer lezen.
Omdat ik het motortje wel kan horen, heb ik de drive opengeschroefd. Dit model heeft een apart motortje, en via een aandrijfriem (is dat het goede woord? "belt" in het Engels) wordt de as van de diskettehouder aangedreven. Deze riem is vergaan en afgebroken.
Ik heb eerst gekeken of ik het met een elastiekje werkend kon krijgen. Dat lukt inderdaad, eventjes. Dan loopt het eraf. De aandrijfriem moet namelijk plat zijn, iets van 4 mm. breed.
Daarna ben ik gaan Googelen. Ik ben niet de enige met dit probleem:
My Philips VG-8235 (or NMS-8245 or MSXturboR) gives disk-errors, whatever I try! What is this?
This is probably caused by a weared-out string (rubber belt) in your diskdrive. This string makes the disk in your drive spin. You can probably buy a new string in your local electronics-shop. After replacement the drive will probably be fine again. But note that the VG-8235 has a Single Sided diskdrive, so you can only use Single Sided disks.
The size you need is 60 mm diameter of the belt. Seems small, but it is really the correct size. Tried it myself. My belt was named BF-60.
maar...
PRB Line is no longer making the rubberized fabric belts, other than one belt with a 7.6" dia circumference.
It seems there's no demand for these types of belts.
As the PRB rep put it - "gone are the days that these belts are needed - no one is using the projectors and equipment that these belts were made for anymore, and the cost to keep them in the manufacturing process outweighs the demand for the belts".
And the PRB rep said he doesn't know of anyone else who still makes fabric belts.
Kortom: hoe kom ik aan een bruikbare aandrijfriem met een lengte (omtrek?) van 26 cm. een breedte van 4 mm., die hier geschikt voor is? Kan het ook met een geschikt (plat) elastiek, of krijg ik dan andere problemen?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26
Misschien kun je beter gaan kijken naar een 'nieuwe' diskettedrive, al dan niet in een computer. Dat is denk ik makkelijker dan op zoek gaan naar een klein elastiekje.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kan het ook met een geschikt (plat) elastiek, of krijg ik dan andere problemen?
Als die belt zelf-centrerend moet zijn, en dat zal wel, aangezien je elastiekje eraf loopt, gaat een standaard plat elastiek niet werken. Die zijn niet homogeen genoeg, en 'zwabberen' eraf. Een belt is ook veel 'platter' dan een elastiekje.

Misschien kun je een geschikte belt uit een latex handschoen knippen. Dwars over de handpalm, ofzo.

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Mijzelf schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:52:
Misschien kun je een geschikte belt uit een latex handschoen knippen. Dwars over de handpalm, ofzo.
Goed idee! Ik heb het meteen geprobeerd met latex handschoenen van de Kruidvat, maar nog zonder succes. Het blijkt erg lastig er een echt nette rechte band uit te knippen. Ik moet waarschijnlijk nog wat verder experimenteren, ook met meer lagen over elkaar, want nu floept de band er al meteen bij het starten van het motortje vanaf.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Variant op het thema: huishoudhandschoen. Is wat dikker. (En wat duurder)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zowiezo gaat het niet werken, de diskette "ijlt na" ten opzichte van je motor omdat de elastiek zijn werk doet (elastisch is) en dus de overbrenging vertraagd...
Je zult echt een passende belt moeten vinden helaas...(naar mijn mening)

Verwijderd

is een dergelijke belt echt flexibel of niet? in veel printers zitten ook een paar van die dunne geribbelde aandrijfriemen. mischien dat een daarvan op een goede maat (in te korten) is?

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:36

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Van die plastic straps die ze om dozen doen dan? die kan je opmaat zetten door uiteinde te late smelten.

Zulke dingen
http://home.earthlink.net/~jmorg/vectrex/VD-BoxSealed.jpg

Toen ik vroeger bij een folder verspreidings-bedrijf werkte had ik altijd zo'n apparaat om folders te verpakken in bundels.

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

TerreurBV schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:18:
Van die plastic straps die ze om dozen doen dan? die kan je opmaat zetten door uiteinde te late smelten.

Zulke dingen
http://home.earthlink.net/~jmorg/vectrex/VD-BoxSealed.jpg

Toen ik vroeger bij een folder verspreidings-bedrijf werkte had ik altijd zo'n apparaat om folders te verpakken in bundels.
variatie op het thema: dunne tiewrap? (hoe je dat ook schrijft, van die kabel binders.) dikkere blokje naar buiten laten wijzen.)

voor inspiratei en mogelijke oplossingen wellicht leuk om een foto te plaatsen van de drive/kapotte band.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben je nu op zoek naar een
The size you need is 60 mm diameter of the belt.
of naar
een bruikbare aandrijfriem met een lengte (omtrek?) van 26 cm.
Iets met een diameter van 6 centimeter heeft geen omtrek van 26cm. (omtrek=PI*D -->> 3.141592*60 = 188mm = 18cm).

Hoe dan ook, je kunt kijken bij een (web)shop voor op afstand bestuurbare auto's, de overbrenging van motor naar as gaat bij de goedkopere modellen vaak via een rubber aandrijfriem.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
is er geen lego onderdeel dat je zou kunnen gebruiken? Ik vraag me af of zij geen siliconen riempjes hebben?

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heel lang geleden heb ik eens de belt een Sony MSX diskdrive vervangen door een op maat geknipte fiets binnenband. Dit werkte perfect en naar mijn weten heeft ie er nog jaren op gewerkt.

Je zou evt. ook kunnen overwegen om de diskdrive te vervangen.

Dat is echter wel wat meer werk, maar zeer doable.
Ze zal dan een verloopkabeltje moeten maken (schema's zullen nog wel te vinden zijn) en ook je DiskROM moet dan vervangen worden (nieuwe EPROM).

Ander optie is om geen diskdrive meer te gebruiken en een SD/MMC of CF reader cardridge te kopen of maken. Dan heb je direct je floppy's op een wat meer veiligere solidstate geheugen staan.

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Ik zal even vertellen wat ik inmiddels bereikt heb.
Ik heb van de latex handschoen meer bandjes geknipt en zodra ik er twee of meer gebruik, blijven ze wel netjes over de twee "wielen" lopen. Maar helaas, het lezen van een diskette lukt niet. Ik krijg afwisselend een "disk offline error" of een "disk i/o error".
Maar ja, waar ligt dat aan? Het zou goed kunnen dat het latex, net als elastiek, te elastisch is en daardoor de drive niet op stabiele snelheid komt. Of misschien heeft het nét te weinig grip en slipt het continu een heel klein beetje (en blijft de snelheid dus net te laag).
Een andere oorzaak kan zijn dat de diskettes die ik getest heb (TDK en BASF) na 20 jaar gewoon niet meer leesbaar zijn. Of dat er nog iets anders kapot is.

@TerreurBV en swartzkipPlastic straps en en tie-wraps vind ik ook goede ideeën, maar ik denk dat die niet gaan werken. Ik heb inmiddels wel begrepen dat zo'n riem/band echt vlak moet zijn, omdat de snelheid anders niet regelmatig genoeg is. Straps en tie-wraps krijg je nooit naadloos aan elkaar gemaakt, en de materialen zijn ook te stug voor de kleine wieltjes op de twee assen (diameter 0,5 resp. 4,0 cm.).

@Pixeltje: de omtrek die ik opmeet is 26 cm. De bron die ik aanhaalde had blijkbaar een nogal elastische band gevonden van slechts 18 cm. omtrek. Dat komt aardig overeen met de latex handschoen-oplossing die ik nu getest heb. Ik ga zeker kijken naar (web)shop voor RC-auto's, goed idee!

Zodra ik duidelijke foto's heb zal ik die nog even posten.

@manzonderdas ("Ik vraag me af of zij geen siliconen riempjes hebben?"): ben het nooit tegengekomen, niet in zo'n grote maat tenminste.

@Madshark: binnenband is ook een goed idee. Weet je nog wat ongeveer de omtrek was die je bij in jouw geval moest overbruggen?

Drive vervangen wordt denk ik erg lastig, in ieder geval voor mij, want daar heb ik écht geen verstand van. Ik zou het erg mooi vinden als ik dit met huis-tuin-en-keuken-middeltjes kan oplossen. En anders moet de machine misschien toch maar naar het computer-kerkhof...

Nogmaals bedankt voor het meedenken! En ik kom nog met foto's.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 21:14

InFamous

excommunicado

http://www.cityparts.nl/o...cb441f61d534b8db33dccb673

Zoiets misschien haalbaar, als je ehm binnenste buiten keert? Kan woensdag de maat even opmeten voor je.

Formerly known as Ragdoll

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/9636/p1040347l.th.jpg
link
Hier de foto. Ik heb het zelfgemaakte latex-bandje laten zitten, zodat goed te zien is waar het om gaat. Rechts naast de drive ligt een stukje van de oude band. Linksonder zitten de aansluitingen voor de datakabel en stroom.

@ragdoll-csr: graag, maar is zo te zien te dik en daardoor te stug. Het wieltje dat op de aandrijfas zit (wit, rechtsonder) heeft maar een kleine diameter.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-01 15:00
Standaard plakband of isolatetape dan? Andersom uiteraard...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou niet eens beginnen met latex knippen, dat kan nooit lang meegaan... Gewoon ergens anders zo'n aandrijfriem uit zien te halen, of anders zo'n drive tweedehands kopen.

Verwijderd

Ga eens naar de plaatselijke dump.
In de elektronica container liggen miljoenen diskdrives.
Gewoon even een kruiskopje meenemen en loshalen die hap.

Haal er voor de zekerheid 2, als er een het niet doet ben je even ver als je was.
En anders kan je nog wel het bandje eruit halen en in de jouwe stoppen.
Een fietsband plakband gaffa duckt latex lego ect. niet aan beginnen.
Dood zonde van je tijd, gaat toch nooit langer dan 5 minuten werken.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-01 21:14

InFamous

excommunicado

@ragdoll-csr: graag, maar is zo te zien te dik en daardoor te stug. Het wieltje dat op de aandrijfas zit (wit, rechtsonder) heeft maar een kleine diameter.
Die snaartjes zijn niet heel stug, ik zal morgen even kijken voor je.

Formerly known as Ragdoll

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:55
Bij http://www.bas-ditta.info/verkoopenlinks/onderdelen.htm kun je de belts aanschaffen voor 5 euro, een drive kost 7,50. (true, de site ziet er niet uit, maar hij heeft behoorlijk wat van dat soort oud spul...)

[ Voor 27% gewijzigd door Poltergeist op 29-11-2011 13:48 ]

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Poltergeist schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 13:48:
Bij http://www.bas-ditta.info/verkoopenlinks/onderdelen.htm kun je de belts aanschaffen voor 5 euro, een drive kost 7,50. (true, de site ziet er niet uit, maar hij heeft behoorlijk wat van dat soort oud spul...)
Hé, geweldig! Bedankt voor de tip.

Inmiddels heb ik het aan de praat gekregen, met een belt geknipt uit een huishoudhandschoen van de Kruidvat (grote maat)! Hoe duurzaam deze oplossing is weet ik natuurlijk nog niet.

Ik heb in ieder geval een leuke nostalgische avond gehad. Met MSX Home Office en MSX Designer, Tasword (soort WordStar kloon), een schaakprogramma en zo nog wat dingen.

Misschien nog aardig om te melden dat géén van de TDK-diskettes nog leesbaar is. Bij de BASF-, NashuaTec- en Verbatim-diskettes is het resultaat wisselend (50%) en alleen de "originele" Philips-diskettes zijn nog allemaal te lezen.

Wel jammer, ik had ooit een programma gemaakt waarmee je Videotex-achtige schermen kon tonen. Dat is dus helaas verloren gegaan. In Basic was het niet snel genoeg, dus ik heb er nog wat routines in assembler (Z80) voor geschreven. Erg leerzaam was dat!
Pagina: 1