Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53
Ik heb dit weekend een Creative X-Fi HD gekocht voor aan mijn synology. Deze probeer ik op mijn Yamaha RX-V667 aan te sluiten via een optische kabel. Ik krijg echter steeds geen geluid. Als ik een koptelefoon erop aansluit wel, dus de unit werkt wel. Kan natuurlijk zijn dat de optische uitgang niet werkt.

Ik heb de geluidskaart via de SPDIF-out aangesloten op AV4 van mijn receiver. Als ik de input op AV4 zet, krijg ik geen geluid. Ook niet als ik mijn windows pc er aan hang. Het probleem ligt dus óf bij de receiver, óf bij de creative. Helaas heb ik geen andere optische apparaten om te testen.

In de creative entertainment center (software om in te stellen) staat SPDIF In: onbekend of ontbrekend signaal. Logisch, want hij zit op de out. Maar het lijkt mij toch dat als je het geluid naar je versterker wil sturen, dat je dan de out pakt.

Iemand die mij hier iets van kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
je moet in windows wel aangeven dat hij moet uitvoeren naar de spdif aansluiting. Rechterklik op het speakertje naast de klok, kies voor afspeelapparaten (playback devices) en kies dan de juiste poort.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb je wel van output gewisseld in Windows? Je moet namelijk rechtsonder bij je geluidsinstellingen het juiste apparaat kiezen. Deze staat nu waarschijnlijk op analoog en moet worden omgezet naar SPDIF.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ga ik vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 14:10
Beste Paultje,

Ik ben sinds een week in het bezit van een creative X-fi kaart (Titanium) en heb een Yamaha RX-V567 (uit dezelfde serie als die van jou dus) via de optische out verbonden staan. Dit werkt prima samen!

Je hebt twee mogelijkheden:

1) 'S/PDIF X-fi' selecteren als playback device. Als je nu films kijkt (AC3, AAC, DD, DTS) wordt het geluid direct doorgestuurd naar je receiver (wel even codecs op 'Pass Through' zetten) en kun je genieten van heel goed surround geluid.

2) Alles naar DD/DTS:Neo laten coderen door Creative onder tabbladjes 'Encoding', Dan heb je normaal windows geluid en muziek dus ook in 5.1. Dit werkt alleen als je als playback device 'Speakers X-fi' selecteert (Geen idee waarom). Jammer genoeg is de decoding niet heel zuiver en geven de achterste kanalen niet altijd alles netjes weer (vervormd).

Rariteit, als ik een game wil spelen met 5.1 dan moet ik eerst schakelen naar 'Speakers X-fi', wil ik weer films kijken met dolby surround dan schakel in weer terug naar S/PDIF out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Bovenstaande werkt inderdaad. Raar dat dit niet detecteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
TomG88 schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:05:
Rariteit, als ik een game wil spelen met 5.1 dan moet ik eerst schakelen naar 'Speakers X-fi', wil ik weer films kijken met dolby surround dan schakel in weer terug naar S/PDIF out.
Niet echt merkwaardig: een film ondersteunt over het algemeen gewoon een DTS of Dolby Digital 5.1 track. De geluidskaart hoeft in dat geval niets te doen en alleen het signaal één op één door te sturen naar een receiver die het signaal decodeert. Uitzondering als het een film is met een 2.0 track, dan gaat het 5.1 verhaal niet op. Games zijn eigenlijk nooit in 5.1 omdat er geen vaste track bij zit. Een game is interactief en zal dus on the fly een surround track moeten genereren. Dit doe je door dingen als Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Games rechtstreeks zal dus geen 5.1 opleveren, vandaar dat je eerst de software moet enabelen door X-Fi te selecteren.
TomG88 schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:05:
2) Alles naar DD/DTS:Neo laten coderen door Creative onder tabbladjes 'Encoding'
Is het niet coderen naar DTS door middel van DTS connect en coderen naar DD door Dolby Digital Live? Want DTS Neo (en Dolby Pro Logic) is software welke over het algemeen in de receiver zit om van 2.0 een soort van 5.1 te maken. Anders dan DTS Connect en Dolby Digital Live welke een echte 5.1 track van het signaal maken. De receiver zal die signalen ook echt als DD en DTS herkennen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1