Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
Medetweakers.
In het kader van een zo zuinig mogelijk servertje te maken ben ik aan de slag gegaan met met een systeem gebaseerd op een AMD Geode LX800.

Heb het eerst eens geprobeerd met windows XP, installeren gaat, echter geen drivers voor te vinden.
Toen aan de slag gegaan met linux, zeker voor 24/7 prettiger.

Als eerst begonnen om er Ubuntu 11.10 op te zetten, dit gaat, echter is het allemaal veel te traag (grafisch kan het systeem het helemaal niet aan).

Ik denk ok, dan zetten we er lekker CentOS op zonder GUI.
Dit ging echter niet, ik kreeg de foutmelding dat de juiste kernel niet geladen kan worden.
Ik denk ok.... ander OS dan maar?
Hetzelfde probleem herhaalt zichzelf bij Debian alswel bij Ubuntu 11.10 server editie.
(laatstegenoemde installeert echter wel, maar wilt niet opstarten en blijft hangen op een foutmelding)

Foutmelding is doorgaans dat de kernel niet geladen kan worden en dat er een I586 compatibele gebruikt moet worden.
Heb inmiddels met alle eerdergenoemde OS'en getest van de i386 tot de amd64 en netinstall versies.
Bij de AMD64 versie kreeg ik deze foutmelding, dus wist zeker dat het die niet moest zijn.

code:
1
2
this kernel requires a amd x86-64 cpu, but only detects an i586 cpu. 
unable to boot, please use a kernel appropriate for your cpu

Nu de hamvraag, zijn er mensen welke ook in combinatie met deze cpu (of iets gelijkaardigs) werken, zo ja, welk OS gebruiken jullie?

Ik kan natuurlijk wel de GUI uit ubuntu 11.10 gaan slopen, maar een clean install zonder GUI is natuurlijk net wat netter...

Ter illustratie, dit is het gebruikte systeem.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AcVvL9wbY0GmspmkWUB3Eaty/medium.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Wannial op 29-11-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:03
Ik heb zelf een HP thin client als servertje ingezet (T5720 geloof ik) en daar zit ook een Geode in. Dat zou dan de NX1500 moeten zijn. Draait als een zonnetje op Ubuntu Server 11.04 met 2.6.32 kernel (Debian uiteraard ook geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
De Geode welke ik heb komt uit de LX serie, de 1500 waar jij over spreekt komt uit de NX serie (gebaseerd op de AMD Athlon XP-M)

Volgens mij hebben deze cpu's weinig overeenkomsten (correct me if i'm wrong!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens Wikipedia heb je gelijk, en is de LX in wezen de goeie ouwe Cyrix MediaGX.
Ik heb vroeger zo'n ding gehad in een laptopje onder Windows 95. Er moest een speciale kernelpatch geinstalleerd worden om te zorgen dat bepaalde software draaide. Met de standaard processorherkenning van '95 was het namelijk een 486, terwijl dat bepaalde software te min was. Met die kernelpatch werd het herkend als een 586.

Het lijkt me dus dat je een eigen kernel moet compileren met 486 ondersteuning, of op zoek gaan naar een distro die dat nog standaard ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD64 zal wel niet draaien = voor 64-bit systemen, zowel intel als AMD.
de melding I586 geeft aan dat je processor lager dan een PIII zit
This file is for machines older than a Pentium III class, such as an i586 or a PII with only one processor.
kan je testen met Parted Magic
pmagic_2011_11_24_i486.iso zou draaien <= PII
pmagic_2011_11_24_i686.iso zal vermoedelijk niet draaien > PII
pmagic_2011_11_24_x86_64.iso draait op 64-bit AMD of Intel processoren
verdere info kan je oa hier vinden: https://help.ubuntu.com/c...lation/SystemRequirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Klopt dat AMD64niet draait, maar ik denk ik zal het toch maar proberen.
Geeft dan inderdaad ook aan dat er een kernel moet zijn met ondersteuning voor i586.

Even zo gedacht, als ik een oude distro pak, zeg debian 3 ofzo, zou dit dan wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 18:07
Wannial schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:02:
Klopt dat AMD64niet draait, maar ik denk ik zal het toch maar proberen.
Geeft dan inderdaad ook aan dat er een kernel moet zijn met ondersteuning voor i586.

Even zo gedacht, als ik een oude distro pak, zeg debian 3 ofzo, zou dit dan wel werken?
Heb je steeds een 64-bit versie genomen voor de server edities?
Dan zou ik eerder gewoon de 32-bit versie downloaden van de laatste debian, ubuntu, centos, ... en die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ik heb overal de 32bit versie van geprobeerd, maar om er zeker van te zijn toch ook nog maar een AMD64 geprobeerd.
Zowel Debian als CentOS falen op de kernel.
Ubuntu 11.10 server installeert wel maar faalt daarna bij het booten (weet de exacte foutmelding niet meer, maar de eerste keer booten na volledige installatie blijft alles hangen op initramfs
)
Ubuntu 11.10 dekstop doet het wel, maar presteert erg slecht (gui is te zwaar)

[ Voor 13% gewijzigd door Wannial op 29-11-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vermoedelijk ga je naar deze optie Lightweight GUI alternative (Xubuntu and Lubuntu <- klik) zie vorige post link naar ubuntu help, daar vind je dan nog volgende opmerking
Ubuntu Forums describes a 500 MHz Xubuntu machine as being "too slow"
met link naar de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Hmm, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht...
Die ga ik vanavond eens even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:39:
vermoedelijk ga je naar deze optie Lightweight GUI alternative (Xubuntu and Lubuntu <- klik)
Ondersteuning voor i586 (dus Geode) zit vanaf 10.10 niet meer in de Ubuntu kernel. Kies dus voor een 10.04 release (eventueel minimal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Goed om daar een bevestiging van te krijgen, ik was inderdaad al aan het kijken om versie 10.04 of een versie 9 te downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Xubuntu staat er nu op!
Echter ga het nog een keer proberen met Ubuntu 10.04LTS server!

Edit: sure, ga een cd proberen te mounten als je van usb geinstalleerd word... en ook heel het installatieproces tegenhouden ;(

Poging 2...
Edit2: poging lijkt beter te slagen... is nu iig aan het installeren, ik wacht af!
Edit3: hij staat nu te installeren, lijkt allemaal goed te gaan!

[ Voor 69% gewijzigd door Wannial op 29-11-2011 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Jahoor, Ubuntu 10.04 i386 server editie draait als een zonnetje!
Lekker snel en super zuinig! (8Watt).

Nu nog wat laatste dingetjes afconfigureren en gaan ^^
Thx voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Als je nu een eigen kernel compileert moet je volgens mij ook kunnen upgraden naar 10.10 en 11.XX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Hoeveel MB RAM zit er nu eigenlijk in dat systeem Wannial, ziet er uiteindelijk wel netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Er zit als ik mij niet vergis 256mb ram in, meer als genoeg zo :)
Draait nu met Torrentflux, ben nog even bezig om daar op een slimme manier storage aan te knopen maar het lijkt helemaal goed te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sir Isaac schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:10:
Als je nu een eigen kernel compileert moet je volgens mij ook kunnen upgraden naar 10.10 en 11.XX
Nee, want de software is ook voor i686 gecompileerd dan... Ik probeer zelf ArchLinux aan de praat te krijgen op een HP T5710, met VIA Eden cpu. Dat is ook een i586, wat betekent dat ik alle packages die ik wil installeren, zelf voor i586 moet compilen :/ (gelukkig heb ik er niet zo heel veel nodig)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Demoniac schreef op donderdag 01 december 2011 @ 17:21:
[...]
Nee, want de software is ook voor i686 gecompileerd dan... Ik probeer zelf ArchLinux aan de praat te krijgen op een HP T5710, met VIA Eden cpu. Dat is ook een i586, wat betekent dat ik alle packages die ik wil installeren, zelf voor i586 moet compilen :/ (gelukkig heb ik er niet zo heel veel nodig)
Dat had ik me inderdaad niet gerealiseerd. Ik heb zelf een Vortex86DX gebaseerde server (5W). Dat is een op een 586 gebaseerde SoC. Voordat Debian Lenny daarop wilde draaien moest ik een eigen kernel bakken, de rest van de software werkte daarna gewoon. Daar was ik mee in de war.
Deze server draait inmiddels Debian Squeeze (stable). Die is geoptimaliseerd voor 486 of 586. Je zou Ubuntu 10.40 dus kunnen upgraden naar Debian stable, maar dat is misschien een beetje riskant.
Pagina: 1