Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foto printer

Pagina: 1
Acties:

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste,

Ik ben van plan om een nieuwe printer te kopen om foto’s af te drukken. Het is niet de bedoeling om hele ladingen met foto’s af te drukken. Maar zo af en toe eens als je er 1 of 2 wilt hebben.

Momenteel heb ik al een laserprinter, leuke kwaliteit, maar fotopapier slikt hij niet! Daarnaast heb ik een all-in-one van Epson, jaar of 5 oud welke gerust foto’s kan printen. Maar ik heb gezworen dat apparaat niet anders meer te gebruiken dan om te scannen. Inkt in na 6 maand opgedroogd en zodoende kost het me klauwen met geld om 1x in de 3 maand wat te printen.

Daarom dus op zoek naar een foto printer. Als er alleen 10x15 foto’s opgeprint kunnen worden is het helemaal goed, voor A4 heb ik mijn laserprinter. Nu zijn er de Canon Selphy printers (http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=selphy). Echter lees ik hier weinig over en weet dus niet of het wat is. Voor zover ik kan bekijken gaat hier 1 inkt cartridge in en papier. Hier heb ik echter geen enkele ervaring mee.

Mijn vraag is nu dus eigenlijk. Zijn er mensen met ervaring van deze of dit soort printers (Sony heeft ze ook)? Ik wil namelijk niet weer zo’n miskleun kopen als de eerder genoemde Epson.
Hebben deze printers meer gemak boven een all-in-one welke ook foto's kan printen? Of kan ik dan toch beter een all-in-one kopen, alhoewel ik die niet nodig heb.

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel eerlijk: juist als je hooguit af en toe wilt printen is een inkjet waardeloos, of de inkt nou na 6 maanden of 9 maanden opdroogt, het probleem wat je beschrijft blijf je houden.

Als je zodanig zelden foto's afdrukt ben je vrijwel zeker zowel goedkoper als beter af met een afdrukservice voor als het echt op fotopapier moet en je huidige laser voor overige situaties.

Oslik blyat! Oslik!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
Qua fotokwaliteit, prijs, en houdbaarheid ben je beter af met een (online)fotoservice idd.

Ben zelf een paar jaar geleden overgestapt op een goedkope kleurenlaser (toch kleur ivm schoolwerk dochter), maar foto's gaan allemaal via het Kruidvat.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Helemaal met dion_b eens, als het echt maar om een handjevol foto's per jaar gaat dan ben je veel beter af bij de fotoservice van bijvoorbeeld het kruidvat. Daar vragen ze maar iets van 10 cent per 10x15 afdruk, dan heb je 100 foto's voor een tientje in het jaar... daar kan je met een inkjet niet tegenop lijkt mij. Kwaliteit is ook wat meer gegarandeerd, je bent bij zelf printen toch ook wel overgeleverd aan de printer icm met het papier etc etc.

• Timo002
  • Niet online
Oke, ik begrijp jullie standpunt met betrekking tot de kosten. Maar als we dat achterwege laten, wat blijft er dan over van de mening over dergelijke printers?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gaat niet alleen om de kosten maar ook om het gemak en om de betrouwbaarheid :o

Je kunt er bij geen enkele inkjet van op aan dat hij na 6 maanden niets doen perfect zal werken. Nog los van uitdrogende cartridges kun je inktresten hebben op de koppen die uitdrogen en vervolgens de boel blokkeren, stof en inkt in de papierdoorvoersysteem die kans op blokkeren verhoogt etc. etc. etc.

Geen enkele printer kan perfect tegen langere tijd stilstaan, maar ironisch genoeg zijn het de laserprinters die het er het best vanaf brengen. Een inkjet lang stil laten staan tussen afdrukken is vragen om gedoe als je gaat afdrukken. Ik ben totaal niet overtuigd dat een willekeurig ander model daar beter in zou zijn dan de niet nader genoemde Epson waar je het over had. Ik heb inkjets van HP, Lexmark en Epson gehad en iedere keer weer dit soort gedoe ervaren, en ik lees het hier net zo goed van mensen die Canons hebben. Het is gewoon inherent aan de gebruikte techniek.

Oslik blyat! Oslik!

• Timo002
  • Niet online
Heb het even opgezocht, de Epson die ik nu heb is de DX3850.

@dion_b:
Zoals je zelf aangeeft, het gaat mij om het gemak en betrouwbaarheid. Dat ik nu straks bv € 0,30 betaal voor een afdruk ipv € 0,10 maakt me niet uit. Het gaat niet om grote aantallen maar om wellicht een paar foto's per maand.

Omdat deze printers met inkt cartridges werken waar alles in zit, dus geen aparte kleuren. Vraag ik me misschien af of er een ander systeem gebruikt wordt bij dergelijke printers. Ook omdat de inkt volgens mij direct droog is. Wellicht worden er andere technieken gebruikt, ondanks dat ze onder de noemer inkjet vallen.

• MicGlou
Omdat deze printers met inkt cartridges werken waar alles in zit, dus geen aparte kleuren.
Dat verschilt van merk en model... ik heb een Canon fotoprinter welke gewoon aparte cartridges heeft.
Vraag ik me misschien af of er een ander systeem gebruikt wordt bij dergelijke printers. Ook omdat de inkt volgens mij direct droog is. Wellicht worden er andere technieken gebruikt, ondanks dat ze onder de noemer inkjet vallen.
Een 'echte' fotoprinter gebruikt idd vaak andere inkt(combinaties) dan het standaard CMYK, zo zie je dan regelmatig dat de inkt lichter van kleur is en er ook een cartridge met 'grijze' inkt wordt bijgeleverd... maar ook dat verschilt weer van merk tot merk en van model tot model. Maar de techniek ansich is hetzelfde als een standaard inkjet, het zit em vooral in de hoeveelheid inkt die wordt afgegeven bij een 'foto' instelling icm met het gebruikte papier.

Het direct drogen van de inkt is sowieso instelling, papier en printerafhankelijk... daar kan je niet echt een waarde aanhangen. In mijn ervaring zijn bijvoorbeeld HP's vrij gul met het afgeven van inkt en hebben doorgaans wat nattere afdrukken, waar een Canon in mijn ervaring vrij zuining omspringt met de inkt en de afdruk doorgaans al droog is als deze uit de printer komt. Maar daarbij maakt het ook weer sterk uit of je gestreken of ongestreken papier hebt; ongestreken papier absorbeert de inkt weer veel sneller dan gestreken etc

Kortom, behalve als je echt zeer regelmatig gebruik gaat maken van de printer wil ik je adviseren er zelf eentje aan te schaffen. Hoe je het ook went of keert, je bent serieus beter en goedkoper uit

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 28-11-2011 13:42 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat die Selphy's (deels?) sublimated dye printers zijn en volgens mij drogen die niet uit en blijft dat heel lang goed. Ik heb ook ooit voordelig een printertje gekocht volgens dat principe en het resultaat is echt heel goede 'professionele fotokwaliteit'.

[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 28-11-2011 13:15 ]

• MicGlou
CaptJackSparrow schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:13:
Ik neem aan dat die Selphy's (deels?) sublimated dye printers zijn en volgens mij drogen die niet uit en blijft dat heel lang goed. Ik heb ook ooit voordelig een printertje gekocht volgens dat principe en het resultaat is echt heel goede 'professionele fotokwaliteit'.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar eigenlijk is dat ook het enige voordeel wat die printers op inkjet hebben... verder zitten er eigenlijk alleen maar nadelen aan... het grootste nadeel: je kan maar met 1 maat papier werken. Maar ook productiekosten zijn vrij hoog, is voor tekst en lijntekeningen absoluut niet geschikt etc. Plus dat ze vrij lastig te krijgen zijn en nou ook niet bepaald goedkoop (in het gebruik).

• Timo002
  • Niet online
@CaptJackSparrow:
Bedankt voor't antwoord, duidelijk en daar heb ik wat aan.

Zoals vele anderen noemen, het is duurder als gewoon bij de Kruitvat af laten drukken. Dat weet ik! Maar het gaat niet om batch afdrukken, maar om afdrukken die ik NU wil hebben, en niet over 4 dagen!

Digitaal foto's maken is ontzettend mooi, maar afdrukken komt er bij ons in het gezin nooit van. En soms is het toch ontzettend leuk om even die ene foto van dochter lief af te drukken en op de koelkast te plakken. En dat ik dan 30cent kwijt ben ipv 10cent zal me een biet zijn. Dat komt neer op extra kosten van wellicht € 50,= per jaar en dat interesseert me niet.

(Recessie is nog niet doorgebroken in huise Timo002)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17

Fiber

Beaches are for storming.

Timo002 schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:32:
...
Digitaal foto's maken is ontzettend mooi, maar afdrukken komt er bij ons in het gezin nooit van. En soms is het toch ontzettend leuk om even die ene foto van dochter lief af te drukken en op de koelkast te plakken. En dat ik dan 30cent kwijt ben ipv 10cent zal me een biet zijn...
Voor dat doel maakt Polaroid ook wel leuke printertjes! :)
pricewatch: Polaroid PoGo PoGo Instant Mobile Printer
http://store.polaroid.com...3B_Instant_Mobile_Printer
en de nieuwere versie:
pricewatch unsorted: Polaroid GL10 Instant Mobile Printer
http://store.polaroid.com...3B_Instant_Mobile_Printer

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 28-11-2011 15:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Timo002
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 28 november 2011 @ 15:39:
Voor dat doel maakt Polaroid ook wel leuke printertjes! :)
Even bekeken, zijn inderdaad leuke printers, maar maken wel erg kleine afdrukken 3"x 4" (7,6cm x 10,1cm).

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toevallig heb ik vorige week mijn Epson DX8400 vervangen door een Epson Stylus Photo PX720WD en dan meer vanwege de Wifi-functionaliteit in samenwerking met mijn Ipad 2. Verder herken ik dat probleem van uitdrogen van de patronen eigenlijk niet bij de DX8400 en printte ik ook niet regelmatig foto's.

Wat ik wel regelmatig gedaan heb is eens in de week bv even de printer aan zetten want er zit namelijk een soort van doorspoel mechanisme in de Epson printers ( dit zal ongetwijfeld ook bij andere merken zo zijn ). Dan verknoei je wel als het ware een beetje inkt maar je voorkomt hiermee dat de patronen/koppen gaan uitdrogen.

Verder heb je tegenwoordig bij 123inkt nu aparte reinigings patronen waarmee je de koppen van de printer kan ontdoen van eventuele opgedroogde inktresten in de buisjes van de koppen. Die patronen zijn qua prijs hetzelfde als een inktpatroon maar kan je wel tot 10 keer gebruiken om de koppen te reinigen, UItgaande van eens in het half jaar bij jou zou je er een hele tijd mee voorruit kunnen.

En dan wat betreft die PX720WD is ie voor fotoafdrukken erg fijn want in de papierbak zit een 2de vak waar je fotopapier kan leggen en hij automatisch het papier dan uit die 2de bak pakt. De afdrukken zijn van heel hoge kwaliteit en de tijd is hooguit pak weg 10 seconden voor 1 foto van 10 bij 15 hetgeen ik best snel vind.

Minpuntje wat ik er wel eerlijk bij moet zeggen is dat de zwarttint bij tekst en bij snelle afdrukken ietwat grijzig is en niet helemaal zwart, maar bij een tekstafdruk op normale kwaliteit is dit weer prima en gewoon zwart.

Maar de uiteindelijke doorslag qua keuze was de prijs van die printer en dat in combinatie met de mogelijkheden en de afdrukkwaliteit, plus dat die PX720WD met 6 afzonderlijke patronen werkt en de prijs van de losse patronen heel betaalbaar is.

• Timo002
  • Niet online
Allen bedankt voor de antwoorden. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wellicht ga ik toch een Selphy kopen en ben ik de eerste die een review plaatst op Tweakers.net
Pagina: 1