Gedeelde map opeens niet meer bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• edwin.w
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09-2023
Probleem is als volgt: een thuisnetwerk, met meerdere PC's en laptops die aan een router hangen met dynamische IP-adressen uitgedeeld door de DHCP-server.

Eén daarvan is de webserver, een oude pentium 2 op 350 Mhz met Windows 2000 Professional. Het is een WAMP webserver dus met Windows, Apache, MySQL en PHP en verder draait er niets relevants op.

En een andere is mijn eigen werkstation, een Intel Q8200 op 2,3 GHz met Windows 7 Home Premium.

Op beide machines staan diverse mappen gedeeld.

Altijd heb ik vanuit het werkstation gewoon op de webserver gekund vanuit b.v. de Windows verkenner. Zo kon ik b.v. PHP sources aanpassen of bestanden beheren vanaf het werkstation op de webserver, terwijl de webserver rustig zijn werk blijft doen.

Maar nu ineens krijg ik op het werkstation de melding Aanmeldingsfout: onbekende gebruikersnaam of wachtwoord, terwijl ik vroeger gewoon zonder aanmelden op de gedeelde mappen van de webserver kon komen.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

* toch geprobeerd om in te loggen
- als account de gegevens van het werkstation invoeren => werkt niet
- als account de gegevens van de webserver invoeren => werkt niet
(in beide gevallen de account van de administrator gebruikt)
- voor het account de naam van de machine zetten b.v. webserver\username => werkt niet
- ook niet met \\ voor de naam van de machine b.v. \\webserver\username

* andere oplossingen
- gecontroleerd of beide pc's wel exact de zelfde werkgroep gebruiken => ja
- probleem oplossing van windows 7 gebruikt => geen oplossing

Het rare is dat het tijden gewoon gewerkt heeft en nu opeens niet meer.

Weet iemand van jullie misschien een goede oplossing ?

Met vriendelijke groet, Edwin.

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Wellicht een recente update van een virusscanner of firewall? Firmware updates of wijzigingen in je router doorgevoerd?

Log gewoon eens in op je Win2k PC en bekijk de share en security eigenschappen van de mappen die je gedeeld hebt. Met die user zal je vanaf je Win7 PC moeten inloggen.

• edwin.w
De share en security eigenschappen op de Win2k PC, van de mappen die ik daar gedeeld heb, staan volgens mij op:

gebruiker: everyone
rechten: lezen, schrijven en execute

Dus één gebruiker (iedereen) die op die bepaalde map alle rechten heeft.

Ik heb nooit hoeven in te loggen als een bepaalde user, kon dus gewoon bij de gedeelde mappen, en nu in één keer wel.

• WoC
  • Niet online

WoC

Dan kan het nog zijn dat de manier waarop Win7 verbind met je Win2k PC verandert is. Bijvoorbeeld omdat het netwerkcentrum je in een nieuw netwerk geplaatst heeft.

Open het netwerkcentrum, ga naar advanced sharing settings en loop dan de settings na van je netwerkprofiel (home, work, public). Het gaat denk ik om de laatste setting: Home group connections. Windows 2k doet hier niet aan.
Je zou kunnen proberen dit eens op het tweede bolletje te zetten (Use user accounts and passwords to connect to other computers). Hierdoor zal Win7 als het goed is met zijn huidige username en password verbinden met Win2k, en die user valt dan binnen de everyone group.

• edwin.w
Op het tweede bolletje zetten (Use user accounts and passwords to connect to other computers):

Helaas, helpt niet.

• edwin.w
Opgelost, en ook ontdekt waar het nu door kwam:

Datum en tijd van de oude webserver stonden totaal niet op tijd. Doordat het batterijtje / accu niet meer werkt loopt de klok niet meer, en stond daarom op 1999 of zo. Blijkbaar mag dat niet om gedeelde mappen in te zien.

Wel weer op tijd gezet en voila, weer toegang.

• WoC
  • Niet online

WoC

Dat is wel de meest vreemde probleem/oplossing combinatie die ik ooit gehoord heb bij een share probleem...
Maar goed om te horen dat het weer werkt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

WoC schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:59:
Dat is wel de meest vreemde probleem/oplossing combinatie die ik ooit gehoord heb bij een share probleem
Niet als je beseft dat datum/tijd instellingen ook gebruikt worden om interne certificaten voor signing van drivers (ook system interne .sys en .dll) en authenticatieproviders te controleren.

Helemaal als je kerberos authentication gaat gebruiken zoals je dat met bijvoorbeeld een Windows AD doet.
Dan mag je klok nog geen 5 minuten afwijken ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WoC
  • Niet online

WoC

Tsja, vraag me alleen af of dit ook op de WinXP en Win7HP van de TS van toepassing is. De kerberos auth in ieder geval niet ;)
Ik vond het gewoon vreemd, ik ken niet de details van Windows sharing / Samba om te bepalen of het klokje van invloed is.

Tip voor de TS: stel een ntp server in.
Pagina: 1