Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 01:20
Ik probeer nu al een hele tijd om mijn NAS (D-Link Sharecenter puls DNS-320) operationeel te krijgen.
Mijn nas is verbonden met een belkin play n600 router en die is verbonden met een switch waarin nog een heleboel ander computers zitten, en de modem zit ook aangesloten op die switch.

Het lukte onmiddellijk prima om de webinterface te bereiken via het lokale ip adres. Zowel via mijn desktop als met m'n laptop.

Het is mij gelukt om een ftp op te zetten aan de hand van de passieve mode. Niet zonder problemen, maar na het forwarden van de connectie poort en een aantal poorten in de range die daarna gebruikt wordt om connectie te maken en het aantal toegelaten clienten naar beneden te halen, lukt het prima om via WAN en met ftp mijn nas te bereiken.

Wat lukt nu niet! --> Ik zou graag willen kunnen inloggen op mijn nas, zoals ik dat ook doe via LAN, dus via de webinterface. Ik heb al geprobeerd de 80 en 443 naar mijn nas te forwarden, maar dat hielp niet.
In de documentatie vind ik niets over welke poorten worden gebruikt voor de webinterface, of hoe ik vanaf het internet aan mijn nas zou kunnen. Is dit uberhaupt mogelijk? En hoe zou ik dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Je bent wat onduidelijk over je setup. Is het:
Modem -> switch -> aantal computers & Belkin router
Belkin router -> NAS
Want dat zou betekenen dat je modem ook een router is (anders kunnen de computers erachter normaliter niet direct op internet) en dan moet je in je modem poort 80 (en evt 443) forwarden naar de Belkin en van de Belkin naar de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
Het is inderdaad een zeer ongewone setup, maar de modem is geen router.
Dus het is: MODEM -> switch -> PC's, routers (waaronder mijn belkin) // Ieder device krijgt gewoon een eigen IP adres.
Belkin -> mijn pc, laptop en nas.
Modem is een motorola P/N:558207-003-00 (maar voor de rest vind ik daar niet veel over.) Eentje geleverd door telenet.
Geheel terzijde: Als ik in mijn router extrene controle aanzet, dan kan je van het internet wel op mijn router inloggen.

Het kan wel zijn dat het inderdaad de setup is die voor problemen zorgt, maar het lukt wel voor mijn ftp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
Nog even dit. Een vriend van mij heeft een synology diskstation. Hij kan daar de poort voor http verkeer aanpassen... Die functie lijkt echter niet aanwezig op mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
Misschien voor het gemak: Mijn huidige wan ip is XXX
Met deze gegevens zou je moeten kunnen inloggen:
tweakers // testmynas
Dit is de ftp poort: XXX
Nu zou het echt handig zijn moest er iemand die webinterface kunnen bereiken. Zowel poort XXX, als XXX zijn geforward naar de nas.

[ Voor 6% gewijzigd door onkelbobo op 20-01-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:11
Heb je geen firewall op je NAS die de boel tegenhoudt?

http://94.225.117.75:36852/ werkt gewoon
220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] [TLS] ----------
220-You are user number 2 of 2 allowed.
220-Local time is now 11:35. Server port: 36852.
220 You will be disconnected after 10 minutes of inactivity.
530 You aren't logged in
500 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FTP-en lukt wel? (kan het hier namelijk nu niet testen) Misschien dat je provider poort 80 blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:11
bartbh schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:42:
Misschien dat je provider poort 80 blokkeert?
Dan zou hij hier geen berichten plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens nmap zitten alle 1000 standaard poorten dicht, maar is poort 36852 open
~/$ nmap 94.225.117.75 -PN

Starting Nmap 5.00 ( http://nmap.org ) at 2011-11-28 11:55 CET
All 1000 scanned ports on 94-225-117-75.access.telenet.be (94.225.117.75) are filtered

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 202.35 seconds
~/$ nmap 94.225.117.75 -PN -p 36852

Starting Nmap 5.00 ( http://nmap.org ) at 2011-11-28 12:01 CET
Interesting ports on 94-225-117-75.access.telenet.be (94.225.117.75):
PORT      STATE SERVICE
36852/tcp open  unknown

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.65 seconds

Er zit dus een firewall tussen, of je hebt niet goed geforward.
Nog even dit. Een vriend van mij heeft een synology diskstation. Hij kan daar de poort voor http verkeer aanpassen... Die functie lijkt echter niet aanwezig op mijn nas.
Kun je geen poorttranslatie uitvoeren in je router?

[ Voor 14% gewijzigd door Mijzelf op 28-11-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Miyamoto schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:46:
[...]

Dan zou hij hier geen berichten plaatsen ;)
Ingaande poort heb ik het dan ook uiteraard over, anders zou je veel meer wel niet kunnen (FTP etc.)

Misschien dat een kunt proberen om een hoge poort van buitenaf (36853) bijvoorbeeld, te forwarden naar poort 80 intern.
Externe en interne poorten hoeven namelijk niet gelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

onkelbobo schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:02:
Geheel terzijde: Als ik in mijn router extrene controle aanzet, dan kan je van het internet wel op mijn router inloggen.
Dit is niet geheel terzijde... Op welke poort maak je dan verbinding met je router? Gewoon met dat IP http://94.225.117.75 of nog met een bijzonder poortnummer.
Want als dat gewoon op poort 80 werkt, dan houdt telenet die poort niet tegen.

Wat dan zou kunnen is:
1) je hebt je poort forward naar je nas verkeerd aangemaakt. Maak een TCP forward aan op je belkin van poort 80 naar poort 80 ip adres NAS (dat is toch wél een intern IP adres?)

2) de Belkin zelf blokkeert op de WAN interface poort 80 omdat hij die voor zijn eigen webinterface gebruikt. Maar dit lijkt me erg sterk. Je zou dan op je NAS het poortnummer van je webinterface moeten wijzigen naar iets als 8080.

<edit>Ik zie zo snel in de handleiding van de NAS niet een mogelijkheid om het poortnummer te wijzigen. Dan zou je, als de belkin dat toestaat, de poort iets anders moeten forwarden bijvoorbeeld van poort 8080 naar poort 80 ip adres NAS. Als je dan verbindt met http://94.225.117.75:8080 zou je op de webinterface van je NAS moeten uitkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door WoC op 28-11-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
Dit laatste lijkt mij wel iets dat ik kan proberen. Een willekeurige ingaande poort nemen en die dan forwarden naar de 80 van mijn nas, daar heb ik niet aan gedacht. Ik probeer dat eerst even en ga dan op alle vragen of opmerkingen antwoorden! Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
Miyamoto schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:39:
Heb je geen firewall op je NAS die de boel tegenhoudt?
[...]
@rooot: Er zit geen firewall in mijn nas, enkel in mijn router.
Mijzelf schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:06:
Volgens nmap zitten alle 1000 standaard poorten dicht, maar is poort 36852 open

Er zit dus een firewall tussen, of je hebt niet goed geforward.

[...]
Kun je geen poorttranslatie uitvoeren in je router?
@Mijzelf: Die poort werkt inderdaad, die staat geforward met als doel ftp, maar je krijgt dan niet de webinterface te zien. Mijn router heeft een firewall, niets zit op zich dicht, maar die poort zie je open omdat ik die foreward naar mijn nas.
Die poort translatie via mijn router heb ik dus gedaan, daar had ik niet aan gedacht! En die werkt! THX!
bartbh schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:42:
FTP-en lukt wel? (kan het hier namelijk nu niet testen) Misschien dat je provider poort 80 blokkeert?
@bartbh: Yep! FTP opzetten en gebruiken lukt prima, bijvoorbeeld via fillezilla.
bartbh schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:28:
[...]
Ingaande poort heb ik het dan ook uiteraard over, anders zou je veel meer wel niet kunnen (FTP etc.)

Misschien dat een kunt proberen om een hoge poort van buitenaf (36853) bijvoorbeeld, te forwarden naar poort 80 intern.
Externe en interne poorten hoeven namelijk niet gelijk te zijn.
@bartbh: Dat heb ik gedaan en dat werkt, random naar 80 intern! THX!
Ik ging er namelijk niet vanuit dat als 80->80 niet werkte dat 35896 -> 80 dan wel zou werken... wat het geval is!
WoC schreef op maandag 28 november 2011 @ 14:06:
[...]
Dit is niet geheel terzijde... Op welke poort maak je dan verbinding met je router? Gewoon met dat IP http://94.225.117.75 of nog met een bijzonder poortnummer.
Want als dat gewoon op poort 80 werkt, dan houdt telenet die poort niet tegen.

Wat dan zou kunnen is:
1) je hebt je poort forward naar je nas verkeerd aangemaakt. Maak een TCP forward aan op je belkin van poort 80 naar poort 80 ip adres NAS (dat is toch wél een intern IP adres?)

2) de Belkin zelf blokkeert op de WAN interface poort 80 omdat hij die voor zijn eigen webinterface gebruikt. Maar dit lijkt me erg sterk. Je zou dan op je NAS het poortnummer van je webinterface moeten wijzigen naar iets als 8080.

<edit>Ik zie zo snel in de handleiding van de NAS niet een mogelijkheid om het poortnummer te wijzigen. Dan zou je, als de belkin dat toestaat, de poort iets anders moeten forwarden bijvoorbeeld van poort 8080 naar poort 80 ip adres NAS. Als je dan verbindt met http://94.225.117.75:8080 zou je op de webinterface van je NAS moeten uitkomen.
@WoC: Mijn router gebruikt 8088 als poort voor externe controle, maar die kan aangepast worden.
IK forward natuurlijk naar een intern ip, daar lag het niet aan, toch bedankt voor de opmerking.
Ik kan mijn poort voor de webinterface niet wijzigen in mijn nas, dat was mijn eerste idee, maar mijn nas heeft daar geen instelling voor...goedkoop ding hé :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkelbobo
OPGELOST!

THX allemaal!

80->80 forwarden werkte niet, maar een random poort van het vrij te gebruiken type forwarden naar 80 ging prima.

(Ik had er niet aan gedacht dat ik mijn router kon gebruiken of als het ware de http van mijn nas te veranderen. Had mijn nas dat zelf toegestaan, was 't natuurlijk al weer een stuk handiger geweest!)
Pagina: 1