Extra Powerline adapter of extra Wi-Fi router?

Pagina: 1
Acties:

• richardcore
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-02 20:02
Hallo Tweakers,

Ik heb een aantal vragen die ik aan jullie wil voorleggen. Zie het plaatje voor mijn netwerkconfiguratie (klik voor groter plaatje).

Afbeeldingslocatie: http://members.tele2.nl/deneve/Netwerk_klein.jpg

Via mijn NAS (Netgear ReadyNAS Ultra 2) stream ik via Wi-Fi N (aanwezig op de Comtrend CT-6373 van Tele2 op de begane grond) o.a. naar mijn ASRock ION 330 HT-BD met XBMC op de slaapkamer (eerste etage). Bij het afspelen van HD content komt het te vaak voor dat de video gebufferd moet worden. Dit zal met name komen door de Wi-Fi ontvangst op mijn slaapkamer en de kwaliteit van Wi-Fi op het Comtrend modem / router. Ik moet zeggen dat alle overige wireless componenten prima werken.

Wat is nu wijsheid? Op de slaapkamer een extra 500 Mbps Powerline adapter plaatsen of op de eerste etage een extra Wi-Fi router plaatsen? Een kabel trekken van de begane grond naar de slaapkamer is helaas geen optie.

Gaat een eventuele derde 500 Mbps Powerline adapter problemen geven met de twee 200 Mbps Powerline adapters? Heeft hier iemand ervaring mee?
Suggesties voor een eventuele Wi-Fi router zijn ook welkom, evenals op- en aanmerkingen op mijn netwerkconfiguratie.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door richardcore op 27-11-2011 20:40 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Je bent je ervan bewust, dat net zoals bij elke vorm van draadloos netwerk, ook powerline niet continu de advertised speed haalt? En dat de snelheid nogal afhankelijk is van de bekabeling binnenshuis, de kwaliteit van de hardware en of het signaal bijvoorbeeld door meerdere groepen moet. (link)

Bovendien zou je met een degelijk wifiN netwerk toch prima HD materiaal moeten kunnen streamen. Die 40 Mbit/s die dat vereist moet af te leggen zijn door 1 plafond. Als de snelheid een beetje fluctueert zou je natuurlijk de buffer wat kunnen vergroten :). Hier staat de buffer op 100MB ;). Geen flauw idee of XMBC daar instelmogelijkheden in heeft.

Ow ja, over je draadloze netwerk. Hoe druk het is het in het kanaal-frequentie gebiedje waarin je zit? Gebruik je 2.4GHz of 5GHz? En is het misschien mogelijk een extra AP te plaatsen, die fysiek iets dichter bij de mediaspeler staat?

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 27-11-2011 20:23 ]

-_-

• richardcore
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-02 20:02
Hoi M2M,

Dank voor je reactie. Ik ben mij ervan bewust dat de performance van Powerline afhankelijk is van meerdere factoren. Dat is bij Wi-Fi uiteraard ook. De degelijkheid van mijn Wi-Fi netwerk trek ik in twijfel, met name de Comtrend CT-6373 router / modem van Tele2. Dat ding valt ook amper te configureren.

Ik zit op 2.4 GHz (5 GHz is geen optie op de Comtrend) en heb al gespeeld met het wisselen van channels. Dat heeft geholpen maar het is nog niet hoe ik het wil.

Een extra AP plaatsen op de eerste etage (dichter bij de mediaspeler) is een optie maar ik vraag mij dus af of ik beter af ben met een extra Powerline adapter.

[ Voor 34% gewijzigd door richardcore op 27-11-2011 20:38 ]