Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

k53sv reboot en afsluit probleem icm hdd caddy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een ssd in mijn laptop (pricewatch: Asus K53SV-SX798V) gebouwd.

Ik heb de optische drive verwijderd en daar voor in de plaats een hdd caddy met de originele hardeschijf.

Ik heb nu alleen een probleem, de laptop sluit niet meer af.

wanneer ik hem laat afsluiten of rebooten, blijft hij hangen op zwart scherm en de powerbutton led blijft branden.

Vervolgens moet ik hem uit forceren met de powerbutton.

Ik heb geen idee wat het probleem is, heb de bios al geüpdatet naar de laatste versie maar dit hielp ook niet.

Voor de rest start hij prima cold boot.

En is de schijf gewoon te zien in de bios en ook in windows.

Als ik de optische drive terug plaats heeft hij het herstart probleem.

Andere hebben bij dit model ook al een ssd ingebouwd : productreview: Asus K53SV-SX174V review door hardware4live

Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 16:07
wat voor ssd heb je erin zitten? en heb je deze geupdate?

Verwijderd

Topicstarter
er zit een crucial m4 in met de laatste firmware (009).

met alleen de ssd er in dus niks in de bay werkt het gewoon.

zo gauw in de caddy er in stop sluit hij niet meer af.

Verwijderd

Topicstarter
als je de computer in slaapstand zet gebeurt het zelfde.

Ik denk zelf dat het iets met de bios is. ik zou graag downgraden naar bios 300.

Dit was voor dat ze de odd patch deden...

weet iemand of het mogelijk is om met afudos 4.xx mogelijk is om te downgraden?

heb 2.36es al geprobeerd maar die doet gewoon niks.

Verwijderd

Topicstarter
Downgrade naar 300 is gelukt en verhelpt ook dit probleem. het had te maken met de patch in bios 306 die er voor zorgt dat de tray niet uit schiet wanneer de laptop in slaapstand gaat.

alleen omdat het een wat oudere bios is word de cpu nog niet terug geklokt wanneer de cpu niet of amper belast wordt. dit betekend dus dat hij altijd op volle snelheid draaid en erg warm wordt.

Bovendien gaat de fan meer lawaai maken, dus dit is verreweg van ideaal. Heb mijn laptop weer terug geflashd naar de laatste versie (315).

Weet iemand hoe ik dit probleem kan aanduiden bij asus?

heb al een topic gemaakt op de vip.member forum site van asus...

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 03:41

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Ik heb precies hetzelfde probleem als de topic starter en ben op zoek naar een oplossing.

Inmiddels is er BIOS versie 320 (2011.12.02) maar ook hiermee wordt dit probleem niet opgelost.
Zoals hierboven staat is downgraden naar 300 ook niet echt een oplossing ivm CPU belasting.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Wellicht leest de TS nog mee met dit topic?

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 07:38
Je zou HotSwap! kunnen gebruiken om de drive af te sluiten voordat je Windows gaat afsluiten..niet een ideale oplossing maar als je niet vaak je laptop hoeft af te sluiten lijkt het mij een prima workaround.

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 23:20
Heb je dit probleem nog opgelost?

Ik heb een Asus K53SV-SX380 en ben ook van plan een SSD in mijn DVD-drive te zetten.

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Bedankt voor de tip van HotSwap! maar ook dit programma verhelpt het probleem nog niet helaas.

Ik heb verschillende tests gedaan met dit programma in combinatie met Hibernate, restart en shut down, maar hij blijft aan.

Zodra ik mijn caddy er uit trek gaat de restart/shutdown/hibernate pas verder.

Ik zoek nog steeds naar een oplossing, tips zijn altijd welkom.

• -EvoLution-
  • Laatst online: 19-11 19:53
Mijn HDD caddy is onderweg vanuit Hongkong en ik kom nu achter het bestaan van dit probleem.
Heb daarom gelijk de bios terug geflasht naar de 300 versie. Ik lees hier dat mensen problemen hebben met het niet terugklokken van de cpu speed, maar als ik bij taakbeheer naar mijn CPU snelheid kijk zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/o59t2v.png

Lijkt mij gewoon goed toch?
Ik zie het probleem met de 300 versie v/d bios dus niet.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:57
-EvoLution- schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:17:
Mijn HDD caddy is onderweg vanuit Hongkong en ik kom nu achter het bestaan van dit probleem.
Heb daarom gelijk de bios terug geflasht naar de 300 versie. Ik lees hier dat mensen problemen hebben met het niet terugklokken van de cpu speed, maar als ik bij taakbeheer naar mijn CPU snelheid kijk zie ik het volgende:
[afbeelding]

Lijkt mij gewoon goed toch?
Ik zie het probleem met de 300 versie v/d bios dus niet.
Dat is niet jou'n CPU snelheid, maar de belasting, open broncontrole en ga naar het tabblad overzicht of processor, daar zie je staan naast belasting het % van de maximale frequentie waar de processor op draait.

• -EvoLution-
Om er voor te zorgen dat je laptop weer netjes afsluit, reboot en in slaapstand gaat kan je een oudere BIOS versie (alle BIOS versies lager dan 306 zijn oké) flashen. Echter deze oudere versie klokken de CPU niet terug wanneer deze het 'rustig' heeft. Ik heb hier nog geen nadelen van ondervonden.

Korte tutorial om een oudere BIOS versie te flashen:
Benodigdheden: USB-stick
- Download HB USB Disk Storage Format Tool en pak de bestanden uit
- Download Win98boot en pak de bestanden uit
- Start de HP tool op en selecteer bij 'Device' je USB-stick
- Bij 'File system' kies je 'FAT32'
- Vink 'Quick format' en 'Create a DOS startup disk' aan
- Kies voor 'using DOS system files located at:' en selecteer de map 'win98boot' welke je zojuist hebt uitgepakt
- Klik op 'Start', je USB-stick wordt nu bootable gemaakt (nadat het programma klaar is kan deze gesloten worden)

- Download Afudos en pak de bestanden uit
- Ga naar 'amiflash\aptios\afudos'
- Kopieer het bestandje 'AFUDOS.exe' naar je USB-stick
- Download nu vanaf hier een BIOS versie ouder dan de 306 versie. (Kies je regio, zoek op je laptop type, klik op 'Download' kies je OS, klik vervolgens op 'BIOS' zodat het menu zich ontvouwd en een lijst met alle BIOS versies verschijnt)
- Pak de zojuist gedownloade BIOS uit
- Hernoem het zojuist uitgepakte bestand naar 'K53SVAS.rom' (de extensie veranderd dus!!)
- Kopieer het bestand 'K53SVAS.rom' naar je USB-stick
- Zorg nu dat je laptop aan de stroom hangt en start 'm daarna opnieuw op
- Boot vanaf je USB-stick
- Zodra je laptop van de USB-stick is geboot typ je onderstaande regel en druk je op enter
code:
1
afudos K53SVAS.rom /P /B /N

- Wanneer het proces klaar zet je de laptop uit, haal je de USB-stick uit je laptop en start je de laptop weer op.

De geselecteerde BIOS versie is nu geïnstalleerd.
Om dit te controleren start je de laptop op en druk je tijdens het opstarten op 'F2' zodat je in de BIOS terecht komt, hier staat ergens het versie nummer genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door -EvoLution- op 16-02-2012 13:23 . Reden: Typ fouten verbeterd ]

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:57
-EvoLution- schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:16:
Om er voor te zorgen dat je laptop weer netjes afsluit, reboot en in slaapstand gaat kan je een oudere BIOS versie (alle BIOS versies lager dan 306 zijn oké) flashen. Echter deze oudere versie klokken de CPU niet terug wanneer deze het 'rustig' heeft. Ik heb hier nog geen nadelen van ondervonden.

Korte tutorial om een oudere BIOS versie te flashen:
Benodigdheden: USB-stick
- Download HB USB Disk Storage Format Tool en pak de bestanden uit
- Download Win98boot en pak de bestanden uit
- Start de HP tool op en selecteer bij 'Device' je USB-stick
- Bij 'File system' kies je 'FAT32'
- Vink 'Quick format' en 'Create a DOS startup disk' aan
- Kies voor 'using DOS system files located at:' en selecteer de map 'win98boot' welke je zojuist hebt uitgepakt
- Klik op 'Start', je USB-stick wordt nu bootable gemaakt (nadat het programma klaar is kan deze gesloten worden)

- Download Afudos en pak de bestanden uit
- Ga naar 'amiflash\aptios\afudos'
- Kopieer het bestandje 'AFUDOS.exe' naar je USB-stick
- Download nu vanaf hier een BIOS versie ouder dan de 306 versie. (Kies je regio, zoek op je laptop type, klik op 'Download' kies je OS, klik vervolgens op 'BIOS' zodat het menu zich ontvouwd en een lijst met alle BIOS versies verschijnt)
- Pak de zojuist gedownloade BIOS uit
- Hernoem het zojuist uitgepakte bestand naar 'K53SVAS.rom' (de extensie veranderd dus!!)
- Kopieer het bestand 'K53SVAS.rom' naar je USB-stick
- Zorg nu dat je laptop aan de stroom hangt en start 'm daarna opnieuw op
- Boot vanaf je USB-stick
- Zodra je laptop van de USB-stick is geboot typ je onderstaande regel en druk je op enter
code:
1
afudos K53SVAS.rom /P /B /N

- Wanneer het proces klaar zet je de laptop uit, haal je de USB-stick uit je laptop en start je de laptop weer op.

De geselecteerde BIOS versie is nu geïnstalleerd.
Om dit te controleren start je de laptop op en druk je tijdens het opstarten op 'F2' zodat je in de BIOS terecht komt, hier staat ergens het versie nummer genoemd.
Dit heeft hij zelf ook al gedaan, hij is echter niet tevreden omdat de processor niet terug klokt, dit zorgt voor warmte e.d.

• -EvoLution-
Dylan93 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:09:
[...]

Dit heeft hij zelf ook al gedaan, hij is echter niet tevreden omdat de processor niet terug klokt, dit zorgt voor warmte e.d.
Dat weet ik. Mijn bericht is voor mensen die niet weten hoe het werkt en met hetzelfde probleem zitten! ;)

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Hibernate blijkt na 1 keer mijn caddy eruit te trekken wel te werken, dus als workaround voor dit probleem kun je dus hibernaten, en als hij dan niet uit gaat de caddy er uit trekken. Als de caddy eruit is dan gaat de laptop vanzelf uit (Hij gaat dan door met het hibernate proces).

Hierna normaal laptop starten (gaat dus met hibernate) en vervolgens werkt het afsluiten met hibernate wel normaal.

Ik heb ook nog de aan/uit-knop van mijn laptop configureerd om te hibernaten.
Pagina: 1