Macbook Pro vast na lege batterij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49
De macbook pro 05/2010 van mijn vriendin zit muurvast. De mac gaf netjes 10 minuten voor het einde aan dat het gedaan was met de batterij en na 10 minuten ging hij (redelijk abrupt) uit. Vervolgens bleef het witte lampje kort knipperen met een interval van ongeveer een seconde met in het zelfde ritme een soort kort geluid van een opstartende hd(?).

De magsafe connector blijft groen en hij reageert niet mee rop de powerknop. In in gedrukt houden van de SMC-reset knoppen (links shift-ctrl-option + power) laat het pulseren van het geluid en lampje stoppen maar als ik deze loslaat gaat het gewoon weer verder.

Iemand enige suggestie hoe hieruit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even alle stroomtoevoer loskoppelen (accu + netvoeding) en dan de aan/uitknop indrukken. Dan de accu en netvoeding weer aansluiten en nogmaals testen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Snelle reactie maar de batterij kan er bij dit model niet uit, althans niet zonder de hele laptop de demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

mca2 schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:04:
Snelle reactie maar de batterij kan er bij dit model niet uit, althans niet zonder de hele laptop de demonteren.
Dan weet je wat je moet doen denk ik zo :)

De laptop dus even los maken om de accu eruit te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 14:45
Brummetje schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:09:
[...]

Dan weet je wat je moet doen denk ik zo :)

De laptop dus even los maken om de accu eruit te halen..
Misschien niet zo heel handig voor de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Dat kan niet zomaar, mag ook niet zomaar vanwege garantie. (Zit een seal op de accu, alleen erkende reparatie centra mogen die vervangen/verwijderen).

Beste optie is stroomknop ingedrukt houden gedurende seconden of 10. Hopen dat hij echt uitgaat en dan nog keer proberen te starten.
En anders toch bij de winkel langs.

[ Voor 24% gewijzigd door Osxy op 27-11-2011 18:35 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-10 04:21
Kan je hem niet gewoon laten leeglopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De accu zit vast met een duidelijk te herkennen connector aan het moederbord. Er zit geen zegel op. Na kortstondig verwijderen van de connector wordt overigens ook de klok gereset.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Na diverse variaties in duur en loslaat-volgorde op de voorgestelde toetsencombinatie, werd opeens de mac weer wakker. De winnende combinatie was linker ctrl-option-shift + power tegelijk indrukken, iets van 10 seconden ingedrukt houden, ctrl-shift-option loslaten en power ingedrukt houden en deze als laatste los. De magsafe werd vervolgens oranje ipv groen.

Bij de powerup stonden de fans voluit en nadat de desktop verscheen was er volgens het OS geen batterij aanwezig :? Nouja, vervolgens de boel op de normale manier uitgezet, even wachten tot er weer wat prik in zat en daarna deed hij het weer als vanouds.

Wat er nou mis is gegaan snap ik nog steeds niet. De batterij hoefde er gelukkig niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 14:52
mca2 schreef op zondag 27 november 2011 @ 23:07:
Na diverse variaties in duur en loslaat-volgorde op de voorgestelde toetsencombinatie, werd opeens de mac weer wakker. De winnende combinatie was linker ctrl-option-shift + power tegelijk indrukken, iets van 10 seconden ingedrukt houden, ctrl-shift-option loslaten en power ingedrukt houden en deze als laatste los. De magsafe werd vervolgens oranje ipv groen.

Bij de powerup stonden de fans voluit en nadat de desktop verscheen was er volgens het OS geen batterij aanwezig :? Nouja, vervolgens de boel op de normale manier uitgezet, even wachten tot er weer wat prik in zat en daarna deed hij het weer als vanouds.

Wat er nou mis is gegaan snap ik nog steeds niet. De batterij hoefde er gelukkig niet uit.
Dit leert je de volgende keer om de batterij niet helemaal leeg te maken. (edit: Dat klinkt wel heel vervelend. Zo niet bedoeld!) Het proces wat je hoort te volgen is trouwens om 'm 2 uur te laten liggen, dan de lader aan te sluiten, en dan weer op te starten. Dat 'ie het nu doet zal wel vanwege de cut-off point zijn van waar de batterij weer laadt, waarbij 'ie weer ontladen is door het booten.

Conclusie: Batterij niet helemaal leeg maken als het kan, en anders even laten liggen ;).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Belachelijk!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-Jan1991
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14
Misschien lost deze update het probleem op:

About MacBook Pro SMC Firmware Update 1.5
This update resolves an issue where a MacBook Pro being used with a power adapter may unexpectedly shut down under heavy workload if the battery charge level is near empty.

Your computer's power cord must be connected and plugged into a working power source, or your battery must be at least 25% charged.

When your computer restarts a gray screen will appear with a status bar to indicate the progress of the update.

Your computer's fans will run at full speed during the update but will return to normal speed once the update completes.

Do not disturb or shut off the power on your computer during this update.

For more information, please visit: http://support.apple.com/kb/HT4117.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Sja, de batterij niet leeg maken… Het is een laptop dus daar ontkomen we niet aan, die 1800euro kostende laptop moet daar toch wel tegen kunnen.

Die SMC update is volgens mij niet voor de mbp, die heeft als een firmware >1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:30
mca2 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:37:
Sja, de batterij niet leeg maken… Het is een laptop dus daar ontkomen we niet aan, die 1800euro kostende laptop moet daar toch wel tegen kunnen.

Die SMC update is volgens mij niet voor de mbp, die heeft als een firmware >1.5.
Als je hem uit laat gaan op 3% ipv op 0% kan je daar aan ontkomen ;)
Als hij helemaal uitstaat duurt het gigantisch lang voor hij helemaal leeg is. Het is een paar keer gebeurd dat mijn MBP na uit sleep halen frozen was omdat hij in sleep door zijn batterij heen was. Opladen en opstarten was dan het devies, maar helemáál leeg is nog niet gebeurd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

Het is waarschijnlijk een bug geweest in de beveiliging van de accu welke er normaliter voor zorgt dat de batterij inderdaad niet helemaal leeg kan. Misschien dat de battery-load onder een bepaalde, verwachte waarde is gekomen waardoor dit gebeurd is.

Overigens zou ik het probleem wel melden bij Apple, misschien dat zij er een firmware update voor uit kunnen brengen. Als die SMC update niet de oplossing is in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-Jan1991
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14

SMC of System Management Controller regelt het powermanagement van de Macbook Pro, de helderheid van het beeldscherm, toetesenbordverlichting en de aan/uit-knop.
Firmware of EFI is de Boot ROM van je Macbook Pro. Deze zorgt voor een correcte boot van de Macbook Pro.
Mijn Macbook Air is voorzien van een out-of-factory build van de SMC. Het buildnummer is: 1.73f68. De versie volgens Apple is SMC 1.4
Dus een bepaald buildnummer is niet gelijk aan versienummering.

Laat Software-Update een keer zijn wekelijkse toer langs de update-servers doen en kijk of er een update beschikbaar is voor de MacBook Pro.

Ik heb deze update recent geïnstalleerd op een Macbook Pro 13" (Begin 2011) met dezelfde symptomen als die van jouw vriendin. Deze update loste het probleem op. Ik heb het tot drie maal toe getest en kon het probleem niet meer reproduceren na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol.....niet leeg laten gaan....wtf does that mean.

@ts lege batterij heeft hier niets mee te maken, firmwares wel.
Dit probleem komt waarschijnlijk omdat bij een lege batterij een bepaalde
waarde actief word in de firmware, waardoor je dit soort verschijnselen krijgt.

Firmware update zal het waarschijnlijk oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Gisteren was het helaas weer zover. De batterij leeg en daarna geen reactie meer. De magsafe adapter blijft groen branden en de hd lijkt steeds op te starten.

Na een paar uur zonder stroom ging het weer goed en werd de magsafe oranje als je hem aansloot. Vervolgens ben ik gaan grasduinen in de EFI en SMC updates bij apple. Voor deze macbook 6,2 zijn er echter geen relevante updates. De software update vind niets en handmatig downloaden en proberen te installeren eindige in de mededeling dat de update niet voor deze macbook is.

Volgens apple is de boel dus up-to-date. Volgens ons is de apple dus gewoon stuk. Een deze dagen zal ik de hd eens volledig backuppen en dan naar de winkel.
Pagina: 1