HD5850 BIOS flash onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik heb een paar maanden geleden mijn 5850 geflashed met dezelfde BIOS maar met hogere clocks, hogere voltages en hogere limieten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van RBE en ATi WinFlash. Ik heb voordien de stabiliteit met deze clocks getest door Furmark te draaien in combinatie met AMD GPU Clock Tool en Afterburner zodat ik de clocks en de voltages kon aanpassen. De videokaart heeft achteraf maanden stabiel gedraait op 1GHz Core en 1.2GHz Memory en 1.25V voor de core.

Ik ben echter recentelijk overgestapt op een SSD en ik heb dus alles opnieuw moeten installeren. Ik heb voor zover ik weet niets overgeslagen (SATA controller staat op AHCI). Wanneer ik echter na het booten op iets klik dat GPU processor kracht nodig heeft zoals Firefox openen of Afterburner draaien dan krijg ik verschillende symptomen. Soms een zwart scherm, soms een rood scherm, soms een schemer. Dit gebeurt eigenlijk met alles behalve mappen openen. Ik kan dus, gelukkig, nog steeds een andere BIOS flashen zonder freeze.

Het rare is dat deze BIOS op mijn andere partitie (met de HDD) wel gewoon werkt. Ik gebruik dezelfde Windows 7 versie met dezelfde Catalyst versie (11.6). Ook heeft het niets met instabiliteit te maken aangezien het ook gebeurt wanneer ik de BIOS flash met 1.25Vcore en slechts 1150MHz voor het geheugen en 800MHz voor de core, waarden die amper boven de maximum OC clocks liggen in ATi overdrive.

ATi overdrive staat overigens aan. Ik zit nu al 2 dagen met dit probleem en heb mijn kaart al 30+ keren geflashed. Ten einde raad dus... 8)7

Edit:

Het gaat hier om een reference Gigabyte HD5850 en ik kan de kaart in Windows 7 (op de SSD) gewoon overclocken zonder problemen door gebruik te maken van AMD GPU Clock Tool en Afterburner. Ik wil hem echter terug flashen naar de OC waardes omdat BFBC2 niet werkt wanneer Afterburner geïnstalleerd is (door conflict met PunkBuster krijg ik binnen de 10 minuten een hardlock).

Ook is er aan de OC BIOS niets veranderd buiten het Load profiel en de maximum waardes voor Memory en Core.

[ Voor 13% gewijzigd door n0valyfe op 27-11-2011 17:45 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Lijkt me dat je kaart aan het doodgaan is, los van je verse installatie. Ik weet niet waar je mee koelt, maar 24/7 1,25V draaien op lucht is niet gezond voor je chip. Wat voor temperaturen heeft de kaart meegemaakt?

Kijk eens of 'ie nog werkt zonder overvoltage... Als ik gelijk heb vrees ik echter dat je opzoek kunt naar een nieuwe 5850. Er is dus een reden dat de max clocks in CCC op bepaalde waardes zijn vastgesteld ;w

[ Voor 25% gewijzigd door Singular1ty op 27-11-2011 20:04 ]

• n0valyfe
Er staat een full-cover block op van EK en hij gaat nooit over de 40°C voor de core (maximum in Afterburner en Furmark is 37°C). De VDDC's worden al wel eens 100-105°C wanneer hij op 1GHz Furmark draait maar deze zijn rated tot op 115°C. Hij hangt samen met een Core i7 920 op 4.1GHz aan een 480 radiator dus temperaturen zijn nooit een probleem geweest voor deze kaart.

Ik denk ook niet dat het aan de kaart zelf hangt aangezien hij die 1GHz core en 1.2GHz memory wel gewoon draait op mijn andere partitie. Ik heb geen idee waar het aan kan hangen, zoals ik al zei draai ik dezelfde Catalyst, zelfde Windows 7 versie zonder enige updates of Service Packs. De enige verschillen zijn welke programma's er geïnstalleerd zijn en het feit dat hij nu met een SSD werkt in AHCI mode. Ik geloof niet dat dat de oorzaak kan zijn.

Ik gebruik ook dezelfde RBE en ATi WinFlash versie dus daar kan het ook niet aan liggen. Terug flashen naar stock BIOS verhelpt de problemen en in de OC BIOS zijn enkel voltages, clocks en max clocks aangepast.

Edit:

Booten op HDD = :)
Booten op SSD = :-(

Ik snap echt niet waar het probleem kan liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door n0valyfe op 27-11-2011 22:04 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Dat is inderdaad wel vaag :/ En als je met stock bios maar softwarematige overclock 3D probeert te draaien met de SSD?

• n0valyfe
Als ik op de SSD de overclock doe met ATi GPU Clock Tool en Afterburner zijn er geen problemen. Dan gaan mijn fps in BFBC2 van 54 naar 68 maar geeft hij een hardlock na ongeveer 10 minuten omdat PunkBuster nog steeds niet werkt i.c.m. Afterburner...

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Als je eens een andere tool gebruikt voor het overclocken dan Afterburner? NVInspector bijvoorbeeld.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Singular1ty schreef op maandag 28 november 2011 @ 00:17:
Als je eens een andere tool gebruikt voor het overclocken dan Afterburner? NVInspector bijvoorbeeld.
een nvidia tool voor een ATI/AMD kaart?

ja, daag.

• n0valyfe
Zelfs al werken andere tools wel in combinatie met Battlefield BC2 dan ben ik er weinig mee aangezien ik sowieso mijn BIOS wil flashen vanwege het gemak. Daarbij werkt Afterburner gewoon normaal maar is het PunkBuster die er moeilijk over doet. Dat terzijde is mijn overclock gewoon stabiel maar wil hij niet flashen. Misschien ben ik ergens iets vergeten in te stellen in de Catalyst waardoor hij op hogere clocks moeilijk doet? Geen idee...

Ik ga vanavond eens upgraden van Catalyst in de hoop dat dat iets oplevert.

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Hey,

Ik vraag me af, welke ssd is dit.
Tevens, heb je op ssd en hdd beide dezelfde drivers geinstalleerd? want voor zover ik t zie, is eerst aanname een driver probleem, tevens zijn er nieuwe drivers 11.11 geloof ik.
De symptomen die je opnoement zouden in theorie niks met je ssd te maken hebben maar aangezien het een andere windows instalatie is, vermoed ik driver problemen. Tevens is die overclock gewoon prima al kan het natuurlijk zijn dat die dood is gegaan, want overclocken ja uiteindelijk verlaagt het wel de levensduur maar ik neem ook aan niet zo snel.

Mvg,

Marco Nijholt

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

een nvidia tool voor een ATI/AMD kaart?
Excuseer, het was laat :')

• n0valyfe
@Marco282

Het is een Crucial M4 128GB en het zou inderdaad niet aan de SSD mogen liggen maar dit is wel het enige verschil tussen de twee partities. Ik houd al mijn drivers bij in een map "Drivers" omdat ik in het verleden al vaak driver problemen heb gehad. Zo kan ik bij elke nieuwe Windows installatie gewoon de USB erin steken, alle drivers installeren en gedaan ermee en zo weet ik ook dat er, wanneer er iets onstabiel is, geen driver problemen zijn.

En om op uw vraag te antwoorden; op beide partities gebruik ik Catalyst 11.6. Ik ben nu even mijn CPU aan het testen want deze had plots niet genoeg meer aan 1.40V QPI/VTT. Voor de fun even QPI/VTT op 1.48V gezet en de Vcore op 1.45V eens zien hoe ver deze C0 920 gaat. 4.2GHz so far. =)

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12-2025
Het enige dat ik kan bedenken dat SSD en graka gemeen hebben is dat ze beide afhankelijk zijn van de snelheid van de PCI-E bus. Lijkt me echter niet dat je die die kan beïnvloeden via de BIOS van ja graka of via je SSD en bijbehorende drivers. Zou toch aan iets anders moeten liggen denk ik....

En waarom draai je in vredesnaam Windows 7 zonder updates en servicepacks, als ik vragen mag?

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Nou zou je iedergeval proberen om drivers te updaten, het is echt een vreemd voorval, en moet softwarematig ergens aan liggen want een ssd heeft verder niks mee te maken. Want als die problemen veroorzaakte dan had je t niet alleen aan de graphics gemerkt.
Maar voor mij is het anders een raadsel als het niet aan drivers ligt

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• n0valyfe
@Julian

Battlefield BC2 is het enige spel dat ik speel en dat is zo ongelofelijk onstabiel met zo veel Microsoft updates dat ik er gewoon niet aan begin. Ik update wanneer er iets niet naar behoren werkt of wanneer er echt een performance winst is. If it ain't broken, don't fix it. De PC hiernaast draait Windows 7 met alle updates en service packs en dat loopt nu niet speciaal beter.

Anyway, net geupdate naar 11.11 ga nu nog eens de BIOS flashen en zien wat het geeft. Ik hoop dat die 7xxx serie snel uitkomt...

• n0valyfe
Net iets eigenaardigs opgemerkt. Ik dacht eens te flashen zonder clocks te verhogen maar in de originele BIOS enkel de limiet waarden op te schroeven naar 1100MHz core en 1300MHz memory. Na het rebooten opende ik snel GPU-z en zag ik:

Core: 1000MHz
Memory: 1200MHz

Ergens blijft hij dus die 1GHz core en 1.2GHz memory vasthouden bij het flashen met een BIOS die is aangepast. Het probleem ligt dus waarschijnlijk bij ATi WinFlash. Waarom hij de originele BIOS wel gewoon terugflasht weet ik niet.

• n0valyfe
Ok, er is duidelijk iets mis met de software.

1. Ik flash de kaart met BIOS.bin (standaard BIOS, geen aanpassingen)
2. GPU-z leest 725MHz core en 1000MHz memory
3. Ik flash de kaart met BIOSOC.bin (standaard BIOS met verhoogde limieten)
4. GPU-z leest 1000MHz core en 1200MHz memory
5. Radeon BIOS Editor leest BIOSOC.bin met 725MHz core en 1000MHz maar met aangepaste limieten (correct dus)
6. Ik download de zonet geflashte BIOS file namelijk BIOSOC.bin met GPU-z welke hem opslaat als Cypress.bin
7. Ik lees Cypress.bin met RBE en hij geeft de correcte instellingen, dus standaard clocks maar verhoogde limieten.

Ergens gaat er dus iets goed fout. Alle software deïnstalleren en van alles de laatste versie proberen? Ik heb momenteel al 4 verschillende WinFlash versies gebruikt, geen verschil.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien eens gaan flashen vanuit DOS? sowieso de beste optie.. flashen op een kaart die in gebruik is kan natuurlijk gewoon fout gaan

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Sowieso altijd rebooten na een flash met winflash en beste inderdaad via atiflash (dos)
Met 1GHz/1200mem, hoeveel voltage zit er dan op? Als ie de stockvoltage gebruikt dan krijg je inderdaad rare dingen/ instabiliteit.

Stel je hebt met afterburner de voltage aangepast en in CCC de clocks aangepast naar 1ghz/1200mem en je krijgt een bsod. Dan heb je bij de volgende boot je core op 1Ghz/1200mem maar zonder voltage verhoging....
oplossing is booten in safemode en een bestandje openen en clocks terugzetten. (bestandje kan ik ff niet opkomen, ergens in ati ace).

edit;
gevonden
Bullus in "2 beelschermen en ati 5850 probleem" het gaat ff puur om de link naar het bestand

Weet trouwens niet of dat jouw probleem verhelpt.

En zoals er al gezegd werd zou ik windows toch ff updaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Bullus op 28-11-2011 19:02 ]

|2600k|Asus 290|

• n0valyfe
Als ik volgende guide gebruik moet ik dan ook

atiflash -p 0 asus.bin

intypen want mijn videokaart steekt namelijk in het middelste PCI-e slot i.v.m. de waterkoeling loop staat hij daar beter.

[ Voor 16% gewijzigd door n0valyfe op 29-11-2011 14:32 ]

Pagina: 1