Discussie over inktprijzen (printers)

Pagina: 1
Acties:

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is weer zover: ik moest nieuwe inktpatronen kopen voor mijn Canon MP630 printer. Uiteraard waren alle kleuren en beide (!) zwarttanks leeg. Voor 40 euro heb ik een namaakpatronen met 4x9ml en 19ml, dus totaal 55ml voor 40 euro, wtf? Voor originele zou ik zelfs nog 25 euro meer kwijt zijn.

Het meest verbazingwekkende vind ik nog wel dat ik slechts een paar printjes per jaar doe en dat ik toch steeds die patronen moet vervangen. Als ik namelijk een keer iets wil printen dan kies ik voor de laagste kwaliteit en zwart/wit, dan gaat dat ding 5 minuten staan op 'voorbereiden' en dan spuugt ie wel in een seconde of 10 die print eruit. Ik heb het vermoeden dat het ding gewoon die bewust inkt verknoeid op een of andere manier. Sterker nog: als ik zwarte tekst wil printen terwijl mijn geel op is dan weigert het ding gewoon dienst.

Hoe kan het zijn dat er allerlei consumenteninstaties en waakhonden zijn die hier niks mee doen? Simpelweg je patroon navullen kan niet meer, er zitten chips op die bijhouden hoe het met je inktniveau is, te ziek toch?

Hoe denken jullie hier over :?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:42
Eh, nou het is nog erger dan je denkt, kijk dit maar eens : http://derekenkamer.kro.n...1/afleveringen/18-03-2011

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Mee eens, het begon mij ook enorm te irriteren. Dus voor echt nix een zwart wit laser printer op de kop getikt, en daar gaan echt al mijn documenten heen, 30 euro voor bijna 5000 paginas. (Foto's printen doe ik zelden, maar het er wel een all in one voor staan, die echt zelden aangaat, en dan lijkt toch iedere keer wel de inkt op.)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop een laserprinter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:56
Ik vind de prijzen van de namaak (met chip) wel meevallen. Als je de pricewatch/google even gebruikt kun je ze vrij goedkoop vinden. Bijv. hier heb je van alle cartridges 2 (10 in totaal dus) voor jouw printer voor € 25,50.

[ Voor 4% gewijzigd door --Niels-- op 27-11-2011 17:14 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dat is inderdaad de beste oplossing, het kost een paar knaken en toegegeven de toners zijn ook niet goedkoop, maar het is op jaarbasis denk ik goedkoper als steeds maar weer die cartridges weggooien.

Ik hoef me nu geen zorgen te maken over uitgedroogde cartridges, en zoals hieronder: Een netwerkaansluiting is echt hemels :)

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 27-11-2011 17:21 ]

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Ik heb even de titel wat 'verduidelijkt'.

Ik denk dat iedere consument zich even achter de oren moet krabben om te bedenken waarvoor zij een printer hebben. De gemiddelde consument print alles op kleur uit, terwijl de toegevoegde waarde ervan zeer gering is. Daarnaast kan iedere kleuren inktjet printer fotos afdrukken en ik weet dat bijna niemand foto papier koopt. Kortom, waarom koopt iedereen een kleuren inktjet? Als je af en toe wat printjes maakt en dan met name tekst of eenvoudige grafische zaken (google maps) dan is een laserprinter een veel betere investering. Koop er dan gelijk eentje met een netwerkaansluiting en er gaat een wereld voor je open.

Moraal van mijn verhaal: denk na wat je koopt en fabrikanten hebben het recht om hun consumables te beschermen (damn you Nespresso)...

Verwijderd

Zelf heb ik een CIS systeem aan mn brother hangen met liter inkt tanks er achter :) Betaal 50$(incl verzending) per 4L inkt (zwart, geel, magenta & cyaan) (http://www.alibaba.com/pr...stem_for_brother_980.html voorbeeld van zo'n systeem).

CIS is voor een grootverbruiker stukken goedkoper. Mits ik met namaak patronen print betaal ik voor 200 afdrukken zwart zo'n 8eur nu doe ik er 1000'en.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:18:
Ik heb even de titel wat 'verduidelijkt'.
Ik denk dat iedere consument zich even achter de oren moet krabben om te bedenken waarvoor zij een printer hebben. De gemiddelde consument print alles op kleur uit, terwijl de toegevoegde waarde ervan zeer gering is. Daarnaast kan iedere kleuren inktjet printer fotos afdrukken en ik weet dat bijna niemand foto papier koopt. Kortom, waarom koopt iedereen een kleuren inktjet? Als je af en toe wat printjes maakt en dan met name tekst of eenvoudige grafische zaken (google maps) dan is een laserprinter een veel betere investering. Koop er dan gelijk eentje met een netwerkaansluiting en er gaat een wereld voor je open.
Ja, dat ben ik ook wel van plan. Mooie kleurenprints kan ik beter bij een copyshop afdrukken denk ik.
Moraal van mijn verhaal: denk na wat je koopt en fabrikanten hebben het recht om hun consumables te beschermen (damn you Nespresso)...
Het probleem is dat je weinig keuze hebt als je een inktjetprinter koopt. Alle grote fabrikanten hebben tig soorten cartridges en de ene is nog duurder dan de ander :{ B-merken zijn wel goedkoper maar die graaien ook gewoon mee door er slechts een paar euro onder te gaan zitten.

Verwijderd

Om toch nog even de bal bij de consument te leggen; je kunt natuurlijk ook even van tevoren de prijzen per ml bekijken ;)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 14:01
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:18:
dan is een laserprinter een veel betere investering. Koop er dan gelijk eentje met een netwerkaansluiting en er gaat een wereld voor je open.
Wat is er zo goed/leuk aan een netwerkaansluiting dan?

-
Oké, maar dan gaan we er wel vanuit dat je ook een werkend netwerk hebt?
Het heeft dus geen meerwaarde voor een enkele pc, of pc+laptop zonder netwerkverbinding?
besides, beetje moderne pc is opgestart binnen 25 seconden. Dus ik weet niet of ik ook echt naar een printer met netwerkaansluiting zou gaan zoeken (als die ook nog eens duurder kosten)

[ Voor 37% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-11-2011 20:37 ]

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-01 12:00
Handig als je je printer op het netwerk/wifi kunt gooien, hoef je alleen de printer en de PC waar je de print opdracht vandaan wilt versturen aan te hebben (als je hem via USB aan een PC aansluit en hem via het netwerk deelt, moet die PC ook aan staan)

Verwijderd

Met mijn Canon kan ik met een kleuren cartridge nog niet eens 10 A4 foto's printen (hooguit acht) daar heb ik schoon genoeg van. Voor foto's is een laser geen optie. Wat geschreven word over het eindeloos 'voorbereiden' ken ik ook. Het enige middel dat consumenten hebben tegen dit monopolie is simpelweg niet kopen. Zolang mensen bereid zijn fabelachtige prijzen voor inkt te betalen zullen fabrikanten ze daarvoor verkopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2011 20:39 . Reden: onbedoeld smiley verwijderd (8 numeriek) ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 23:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Koop een simpele laserprinter voor 45/50 euro.. daarmee doe je een paar duizend blaadjes per toner (voor 40/50 euro).

Toen ik aan een tweede studie begon en opeens geconfronteerd werd met enorm veel documentatie en essays van tig bladzijden, krabte ik me ook achter mijn oren na twee weken.... -> Laser gekocht. Heb zelf een simpele Canon staan van 70 euro en de toners kosten daar 45 euro voor.

Mijn oude kleurenprinter staat er nu enkel voor die ene mooie vakantiefoto die op fotopapier gepoept wordt.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik print superveel op fotopapier (zeker 100 cartridges per jaar) en doe dit al sinds 2006 met compatible inkt patronen. Dit gaat super goed en het is lekker goedkoop. Van te voren kijk ik al voor wel merk printer de compatible cartridges goedkoop zijn. In de meeste gevallen komt daar Brother uit. En je moet natuurlijk de juiste sites kennen:

- www.qualitycartridges.nl
- www.123inkt.nl

Niet elk merk werkt met chips in de patronen overigens. Volgens mij zijn dat vooral Canon en HP...

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Verwijderd

Ik heb gewoon een samsung (CLP310) kleuren laser staan. 112 euro voor 1750 zwart afdrukken en 1250 in kleur. ( in de praktijk haal ik zeker 1/3 meer als de opgegeven waard).

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:18

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Dat mensen niet vaak een laserprinter hebben staan is doordat ze het vaak een te groot apparaat vinden en dat de aanschaf gemiddeld wat hoger ligt van zowel de toners alswel de printer zelf.

Signature

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BGB4rn schreef op zondag 27 november 2011 @ 21:23:
Dat mensen niet vaak een laserprinter hebben staan is doordat ze het vaak een te groot apparaat vinden en dat de aanschaf gemiddeld wat hoger ligt van zowel de toners alswel de printer zelf.
Dat is kortzichtig bekeken. De aanschafprijs is, inderdaad, hoger. Maar tenzij je maar drie printjes per jaar maakt is de TCO al vrij snel lager omdat tonercartridges naar verhouding veel goedkoper zijn dan inktcartridges.

Nouja, daar zijn ook uitzonderingen op-- de inktcatridges van de Designjet op m'n werk zijn geen loss-leader product, maar de aanschafprijs van die printer is er dan ook naar :P
NeutraleTeun schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:29:
[...]

Wat is er zo goed/leuk aan een netwerkaansluiting dan?
Ik zou nooit van m'n leven een printer zonder netwerkaansluiting kopen. Aandrijving via USB of watdanook is altijd kut en daar heb je altijd drivergezeur mee, zeker als je niet op de een-na-laatste versie van Windows zit. Via het netwerk echter verwachten vrijwel alle printers (iig die van goede huize) gewoon een PCL of PostScript document via een gestandaardiseerde manier van sturen (LPD of JetDirect) en dat werkt altijd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06-2025
Even tussendoor: heeft nog iemand problemen met het bekijken van het filmpje van De rekenkamer? Ik vond het wel interessant, maar moest even pauzeren na 13 min. Nu krijg ik steeds 'verbinden met videoserver mislukt'.

Opgelost door in de settings normale kwaliteit te kiezen...

OT: Ik print vooral op het werk veel en koop dus maximum jaarlijks nieuwe inkt. Uit de beperkte ervaring al gekozen voor Canon vs HP omdat die en goedkoper en langer meeging. Maar vroeger ook veel laten bijvullen bij de lokale computerboer. Het is inderdaad ongelooflijk duur deze dingen!

Ivm de laserprinter: dat is ook mijn idee voor de toekomst, een goede laserprinter centraal in het huis aan het netwerk. Lijkt me superhandig.

[ Voor 54% gewijzigd door Yohsoog op 28-11-2011 00:02 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
^^ Dit is ook het enige wat ik kan adviseren. Koop de goedkoopste kleurenlaser, onder de 100 euro. Let wel op dat deze meestal ook "starter"-toner hebben, maar daar print je alsnog tot 1000 vel mee. Die inktprinter heb je al lang en breed terugverdiend voordat de eerste toner op is. Ik heb nu recentelijk alleen zwart vervangen, kleur zit nog 80% vol. Ik zal nu wat meer kleur printen, en als die ook op is, koop ik gewoon een nieuwe printer. Totaal zit ik dan onder de 4 cent per afdruk, en de kwaliteit blijft goed.

Mijn eerste laserprinter was een zwartwit Brother, ik heb nu een kleuren Samsung. De toners zijn wel kleiner doordat er nu 4 i.p.v. 1 ingaan.
BGB4rn schreef op zondag 27 november 2011 @ 21:23:
M'n laser is precies net zo groot als de all-in-one van m'n vriendin die er naast staat. En ook niet-all-in-one's hebben alsnog een aanzienlijk grotere footprint, doordat de papieropvangbak uitsteekt. In totaal maakt het bar weinig uit op je bureau.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb van de week ook een printer gekocht, dit is bewust toch een inkjet geworden.

Mijn eisen: WIFI, Ethernet, Windows/Mac/Linux compatible, ADF scanner en dubbelzijdige afdrukken. Nu was ik voor 140 euro klaar, maar deze functionaliteit in een laserprinter had me dat veel meer gekost. Ook zijn kleurenlasers eigenlijk niet interessant, ze zijn gewoon erg groot (vanwege de 4 tonerbakken) en ze maken toch geen goede fotoafdrukken.

Tot slot stoten die dingen ozon uit, niet erg in de gang van het bedrijf, maar liever niet in mijn afgesloten werkkamertje.

Ja, ik had een losse kleureninket, losse zwart/wit laser en losse scanner kunnen kopen, maarja, dat kost veel meer ruimte en veel meer in de aanschaf. Gezien over de hele levensduur van zo'n ding en met de geringe hoeveelheid prints dat ik maak had ik dat er waarschijnlijk nooit uit gekregen.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Je hebt ook 'zuinigere' modellen zoals van HP de officejet modellen, 6500 / 8500. die doen 1400 tot 2200 pagina's zwart, zal wellicht enigszins overdrawn zijn, maar alsnog vele malen zuiniger als de normale inktjet en als sommige laser printers..

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Dit is de redenen waarom ik een HP4250 heb geregeld. 1 maal een toner kopen, en ik kan de rest van me leven er mee printen.
Met een beetje zoeken, kan je leuke HP's kopen voor een leuke prijs.

Voor me ouders heb ik ooit een HP4000 kunnen regelen. Toner is nog steeds niet op, en hij gaat maar door.

Toner droogt ook nooit uit. Zoals je met de inkjets hebt.

Enige nadeel, toner kost rond de 100 euro. de HP4000 is niet meer de snelste, en hij print zwart wit.

Scannen doe ik wel op me werk. En in kleur printen, ach dat doe ik ook wel op me werk.

[ Voor 15% gewijzigd door Rolfie op 28-11-2011 17:45 ]

Verwijderd

Zelf een HP1505 laserprinter staan waar 99,9% van alle prints heen gaan. Printer kost geen drol en je spuugt er gigantisch veel pagina's mee uit met 1 toner.

Af en toe eens een kleurenprint, scan (veel), fax of een A3 print op de Brother MFC-5890CN.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 23:09
En haal je de printer ook van het lichtnet als je hem niet gebruikt? Ik weet dat veel brotherprinters ineens in werking treden zonder reden om "onderhoud" te doen. Dit gebeurt dagelijks en er wordt telkens wat inkt mee verbruikt. Sinds wij onze printer van het lichtnet halen doen we veel langer met inkt. Ook bij mijn ouders en collega's van mij is dit zo(wij verdelen brother printers, vandaar nog veel ervaringen)

http://specs.tweak.to/16567

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

Robtimus

me Robtimus no like you

Een tip voor de inktjetters: als je een tijd niet print, gewoon de inktpatronen eruit halen, in een sealed bag doen met wat vochtig papier, en dan om de paar maanden dat papier vervangen. Op die manier nemen de inktpatronen
het vocht uit dat papier op en drogen ze niet uit. Je kun zo jaren doen met je inkt. Ik had zelf in 2002 een Lexmark gekocht, en ik heb hem 2 jaar geleden pas weggegooid; niet omdat de inkt op was, maar omdat ik die kwijt geraakt was ;) Al die tijd (7 jaar) heb ik gedaan met de standaard (minder volle) inktpatronen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mag niet ontbreken :
Afbeeldingslocatie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2006/11/medium_BloodInk.jpg

Verder niks aan toe te voegen, behalve dat ik zelf zweer bij mijn kleine laserprintertje van 4 tientjes :)

* heuveltje print dan ook maar een handjevol printjes per jaar uit, ondoenbaar met een inktjet :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1