Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104972

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds 2 dagen een probleem met windows. Afgelopen vrijdag kreeg ik 2 MSI 6850 Cyclones binnen die ik in de volgende config heb ingebouwd:

Intel Core i5 2500K (geen oc)
Corsair Vengeance 8 GB
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 rev 1.0
OCZ Vertex 2 60GB
MSI 6850 Cyclone CrossFireX
CoolerMaster Silent Pro M600

Na een verse Windows installatie heb ik alle drivers geinstalleerd (Catalyst 11.11) en windows volledig geupdate.

Eigenlijk meteen vanaf het begin kreeg ik te maken met een bevroren beeld. Het enige dat ik dan kan doen is een hard reboot. De eerste keer kwam het voor toen ik in firefox bezig was. Ik dacht misschien komt het omdat ik geen flash heb geinstalleerd maar ook na de flash installatie kwam het voor. In totaal heb ik er in 1,5 dag zo'n 12 keer last van gehad. Hoewel het begon bij firefox is het daarna ook voorgekomen zonder dat firefox actief was.

Wat ik al heb gedaan:

Ik heb nu vanochtend voor de 2e keer windows geinstalleerd en heb als test Catalyst 11.9 geinstalleerd maar ook dan komt het probleem voor. Daarna als test teruggegaan naar firefox 7.0.1 maar ook dat mocht niet baten.

Na een hard reboot heb ik de pc opgestart in veilige modus en de logboeken bekeken maar daar niets kunnen vinden over wat het probleem veroorzaakt. Nu ben ik alles behalve een expert dus misschien ligt dat meer aan mij dan aan de info in de logboeken.

Ik ben nu overgegaan op Chrome en tijdens het lanceren (wat gaat via de browser) van Battlefield 3 ook hier een vastloper. Ik heb echter wel een hele tijd in Chrome kunnen werken zonder dat het probleem zich voordeed, dit was bij firefox zeker niet het geval. Ook tijdens de installatie van Battlefield 3 is het probleem opgetreden. Hoewel het misschien lijkt alsof Battlefield hier het probleem is, de vastlopers kwamen ook voor toen Battlefield nog niet geinstalleerd was!

Cinebench en Furmark tegelijk draaien gaat moeiteloos en ook tijdens games (battlefield 3, the witcher 2, Crysis 1/2, anno 2070) geen enkel probleem met de stabiliteit.

wat te doen?

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten beginnen of hoe ik kan zien wat de computer doet vastlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Misschien gekke vraag, maar wat had je hiervoor in je kast?
Helemaal geen videokaart of 1?
een 600watt voeding zou het moeten aankunnen, maar misschien ook net niet.
Je browsers gebruiken beide je videokaart voor wat dingetjes.
Zou je eens furmark (google) kunnen downloaden en draaien ?
Dan stress je je videokaart en als die draait kan je misschien al wat uitsluiten

Pff ik moet echt beter lezen

Uhhmm volgende wat ik zou doen, Heb je wel de CAP geinstalleerd bij je drivers?
Windows ook helemaal geupdate? (dus meerdere keren windows update starten?)
Welke windows draai je ?
Had je hiervoor wel of geen problemen?
Bios update?
firmware update van je vertex? (mijnes begon ook vast te lopen en dit soort problemen en uiteindelijk kon ik niets meer, die van mij is uiteindelijk RMA gegaan)
Heb je de mogelijkheid om op een andere schijf te installeren?

Anders kan je ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen in het hardware topic

[ Voor 46% gewijzigd door ApC_IcE op 27-11-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik ben een stap verder. Tijdens de meest recente vastloper kreeg ik een BSOD en is een geheugendump aangemaakt. Na deze uitgelezen te hebben krijg ik de melding dat de crash is veroorzaakt door HAL.DLL wat staat voor Hardware Abstraction Layer.

Het lijkt dus op een hardware probleem. Ik ben nu aan het testen hoe windows functioneert met 1 videokaart en als dat niet werkt of misschien een andere HDD misschien verschil maakt. Tot nu toe ziet het er goed uit met nog geen vastlopers dus misschien was het dan toch de voeding.

BSOD

Dump File

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Als het wel allemaal blijft werken met 1 videokaart dan zou je ook nog een voedingsprobleem kunnen hebben. 600 watt lijkt genoeg maar zo'n kaartje kan 150 watt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:36
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe pc wou ik ook de Silent Pro gebruiken, maar werd mij toen afgeraden omdat dat geen kwaliteit voeding is.
Mogelijkheid bestaat dus dat die voeding minder presteert dan de opgegeven specs, en dus nooit de 600watt haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-11-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat lijkt me inderdaad het geval. Op de website staat dat hij een belasting van 720W aan moet kunnen maar ik kom er nu dus achter dat geenszins het geval is.

Sinds ik de 2e kaart er uit heb gehaald geen vastloper meer meegemaakt dus ik denk dat ik vandaag een nieuwe voeding ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 18:46
Ik geloof er niets van dat de voedingcapaciteit het probleem kan zijn. CM is prima merk en met jouw setup werkt het ook nog prima met een 400W kwaliteitsvoeding. Ik heb jaren prima gedraaid met een Zalman 360 met E8400@4Ghz, 4 harde schijven, 7900GTO videokaart en nog allerlei pruttel. Bovendien geloof ik niet in vastlopers omdát er te weinig prik zou zijn, alhans nog nooit een echt goede en uitgesloten analyse van gezien (wel veel; het zal wel die zijn geweest).

Die 600W is echt voldoende, het is eerder een defect in de voeding of andere hardware. IMHO. Maargoed, velen zullen het met mij oneens zijn en je kunt natuurlijk beter aan de goede kant zitten dan op 't randje. Elders heb ik al mensen gezien met de 2500 @ 4,6Ghz en 6850 in Crossfire met een 600W voeding wat prima liep.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@dinkelover: Je hebt wel een punt inderdaad dat het raar probleem is. Als ik Furmark en Cinebench CPU tegelijk draai trekt het systeem 420W uit het stopcontact en zonder problemen. Meest veeleisende games geen enkel probleem op de hoogste settings, volledig stabiel. Ik kan natuurlijk een slecht exemplaar hebben en dan heb ik gewoon pech. Ik ben van plan dit weekeinde te testen met een voeding van 700W om te zien of het probleem blijft bestaan. Zo ja kan de voeding niet het probleem zijn lijkt me.

Ik update dit topic vrijdag met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ik heb je hierboven een aantal vragen gesteld.
Ik zie dat je daar nog helemaal niet op gereageerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is de situatie op het moment: videokaart 1 en videokaart 2 samen in het systeem veroorzaken crashes. Ik heb de dumpfile en screen hierboven gepost. De crash wordt veroorzaakt door HAL.DLL. Videokaart 1 in het systeem los doet het uitstekend, geen crashes en super stabiel. Na bijna een week met VK1 te hebben gewerkt zonder problemen ga ik er vanuit dat het niet aan deze kaart ligt. Vanmiddag besloten VK2 er weer bij te prikken en na nog geen 30 sec was het weer raak. Toen VK1 er uit gehaald en VK2 als enige kaart gebruikt. Ik heb toen mijn zelf bedachte 'firefox benchmark' gedraaid wat dat schijnt het probleem het vaakst te veroorzaken. In 15 min ongeveer 3 keer een crash gehad. Na VK1 weer terug geplaatst te hebben geen problemen meer. Ik denk hieruit op te kunnen maken dat videokaart 2 het probleem veroorzaakt.

Vanavond ga ik het systeem testen met een 700W voeding om uit te sluiten dat die de problemen veroorzaakt.

@ApC_IcE: sorry helemaal overheen gelezen. Bij deze alsnog antwoord:

Hiervoor had ik geen videokaart in de PC. Ik maakte gebruikt van de IGP van de 2500k. Bedoel je met CAP de Catalyst Application Profiles? Die heb ik er meteen aan het begin opgezet. Ja windows helemaal up-to-date. Ik draai win 7 x64 en had voor ik de videokaarten toevoegde nooit een vastloper gehad. Bios is helemaal up-to-date maar firmware van m'n vertex heb ik nog niet bijgewerkt. Gezien het bovenstaande lijkt mij dat ook niet de boosdoener. Ik stel dat liever uit tot ik echt geen andere mogelijkheid zie. Ik heb Windows ook op een gewone HDD gezet maar dat veranderde niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat je eigen analyse al het pijnpunt naar boven heeft gehaald. VK2 is brak.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De 700W voeding maakte zoals verwacht geen verschil. Ik heb een RMA aangevraagd voor videokaart 2. Allen bedankt voor jullie inbreng!
Pagina: 1