Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
"De Nyenrode Business Universiteit, of kortweg Nyenrode, is de oudste particuliere universiteit van Nederland. Nyenrode werd opgericht in 1946. Het onderwijs is gericht op het (internationale) bedrijfsleven."

Nyenrode is een universiteit gericht op het bedrijfsleven. Het is de enige privé universiteit van Nederland.
Er zullen vast wel mensen op GoT zitten die hier studeren, of gestudeerd hebben. Ik ben erg benieuwd naar hun ervaringen!

Op het moment zit ik in het examenjaar van 6VWO, met het profiel E&M (wiA,M&O,Frans). Ik ben er heel zeker van dat ik het bedrijfsleven in wil, maar wat is daar de beste weg naar toe :+ ? Ik woon in de buurt van Enschede, en bedrijfskunde aan de UT is/was dan ook eigenlijk mijn eerste keuze. Maar een tijdje geleden ben ik op de website van Nyenrode terechtgekomen, en ik vind het toch wel erg interessant. Ik ben dan voornamelijk geinteresseerd in de Bachelor of Science in Accountancy. 3/4 dagen in de week werken en 1/2 dagen college volgen.

Iemand hier ervaringen met deze studie, of ervaringen met Nyenrode in het algemeen zijn ook van harte welkom :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik merk dat Nyenrode in het bedrijfsleven telkens minder gewaardeerd wordt als MBA opleiding. Je doet hem (hoor ik van een aantal mensen in mijn omgeving) sterk voor het netwerk.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de RMS (EUR) en Tias Nimbas (KUB); die staan ook inhoudelijk erg goed bekend.

offtopic:
Ik heb zelf Nyenrode overwogen na mijn studie, maar niet gedaan. Ken zoals gezegd wel diverse mensen in het bedrijfsleven die het wel gedaan en afgerond hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 27-11-2011 15:44 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:09

Houston3

ole

Ik studeer ook accountancy (nu de master aan Nyenrode). Als je echt interesse hebt in accountancy en van het VWO komt dan kan ik je aanraden om je bachelor te halen aan een normale HBO. Waarom? Nyenrode is heel erg ingesteld op wetenschap, je krijgt veel theoretische kennis en het is veel minder gericht op praktijk (ze nemen aan dat je dat bij je kantoor leert).

Je kan vaak een gewone HBO opleiding ook in deeltijd volgen waardoor je maandag - donderdag kan werken. Nadat je dan je bachelor hebt kan je alsnog doorstuderen via Nyenrode (kost dan wel een half jaar extra ivm het volgen van een pre-master).

Je moet er ook rekening mee houden (zeker omdat je van het VWO komt) dat je er niet meer komt met een een uurtje studie in de week. Dat betekend als je bij een groot kantoor gaat werken je gedurende de week al meer dan 8-10 uur per dag moet maken, veel bij klanten zit die niet perse in jouw regio zitten (soms hotel) en dat je dan ook je huiswerk voor vrijdag moet maken. Bij een normale HBO is die huiswerkdruk veel minder.

Nog even toevoeging over het bedrijfsleven. Als je accountancy aan de universiteit gaat doen dan ga je waarschijnlijk voor de RA titel. Als je die wilt halen moet je tijdens/na je master een 3 jarige praktijkstage doen. Je moet dan verplicht een aantal controleuren per semester hebben. Als je in het bedrijfsleven zit dan is het vrij lastig om aan die uren te komen, dus je zit tot het einde van je studie eigenlijk het beste bij een accountantskantoor (dus niet het bedrijfsleven).

[ Voor 18% gewijzigd door Houston3 op 27-11-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik denk dat de waardering voor Nyenrode (of welke prive opleiding dan ook) sterk afhankelijk is van jezelf en waar je terecht komt. Voor mij was het enerzijds met name dat de kwaliteit voor mijn gevoel beduidend beter was van de opleiding (geen Nyenrode overigens) en anderzijds wie je er leert kennen. Ik moet zeggen dat ik toch veel oud medestudenten elders tegenkom wat wel leuk en practisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Houston3 schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:49:
Ik studeer ook accountancy (nu de master aan Nyenrode). Als je echt interesse hebt in accountancy en van het VWO komt dan kan ik je aanraden om je bachelor te halen aan een normale HBO. Waarom? Nyenrode is heel erg ingesteld op wetenschap, je krijgt veel theoretische kennis en het is veel minder gericht op praktijk (ze nemen aan dat je dat bij je kantoor leert).

Je kan vaak een gewone HBO opleiding ook in deeltijd volgen waardoor je maandag - donderdag kan werken. Nadat je dan je bachelor hebt kan je alsnog doorstuderen via Nyenrode (kost dan wel een half jaar extra ivm het volgen van een pre-master).

Je moet er ook rekening mee houden (zeker omdat je van het VWO komt) dat je er niet meer komt met een een uurtje studie in de week. Dat betekend als je bij een groot kantoor gaat werken je gedurende de week al meer dan 8-10 uur per dag moet maken, veel bij klanten zit die niet perse in jouw regio zitten (soms hotel) en dat je dan ook je huiswerk voor vrijdag moet maken. Bij een normale HBO is die huiswerkdruk veel minder.
Als er een studie is die je alleen op het HBO kunt doen, kan ik begrijpen dat je van VWO naar HBO gaat. Maar als die zelfde studie er ook op het WO is, zou ik zelf echt gaan voor het WO. De praktijk-ervaring die je dan mist, haal je na je studie wel in. Anders had ik ook wel Havo kunnen doen :9
Nog even toevoeging over het bedrijfsleven. Als je accountancy aan de universiteit gaat doen dan ga je waarschijnlijk voor de RA titel. Als je die wilt halen moet je tijdens/na je master een 3 jarige praktijkstage doen. Je moet dan verplicht een aantal controleuren per semester hebben. Als je in het bedrijfsleven zit dan is het vrij lastig om aan die uren te komen, dus je zit tot het einde van je studie eigenlijk het beste bij een accountantskantoor (dus niet het bedrijfsleven).
Als RA werk je voornamelijk bij accountantsbureaus, als RC in het bedrijfsleven (bijvoorbeeld de financiële afdeling controleren) toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 27-11-2011 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
De waarde van de "RA" inschrijving in het Accountantsregister is dat je de accountantsverklaring mag afgeven voor de jaarrekening van een bedrijf. Die verklaring moet per definitie door een onpartijdig accountant worden opgesteld. Vandaar dat een RA eigenlijk altijd bij een accountantsbureau werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

Awsom schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:06:
[...]

Als er een studie is die je alleen op het HBO kunt doen, kan ik begrijpen dat je van VWO naar HBO gaat. Maar als die zelfde studie er ook op het WO is, zou ik zelf echt gaan voor het WO. De praktijk-ervaring die je dan mist, haal je na je studie wel in. Anders had ik ook wel Havo kunnen doen :9
Dat zou je denken ja. Mijn ervaring was echter door goed een basis te krijgen mbt boekhouden en administratieve organisatie (die je echt tot in den treure krijgt op het HBO) gewoon een voorsprong is ten opzichte van mensen die WO doen.

Een van mijn directe collegas heeft zijn bachelor bij Nyenrode gedaan en toch ben ik beter in staat om alles toe te passen. Uiteindelijk haal je het misschien wel in, maar als je HBO doet krijg je gewoon een voorsprong. Dat is overigens ook hetzelfde verschil als mensen die bij een groot en klein kantoor werken. Mensen bij een groot kantoor zijn vaak heel goed in controles maar kunnen hun eigen IB aangifte niet doen.
Uiteindelijk komt het allemaal op je eigen voorkeur neer. Ik probeer alleen mijn ervaring te schetsen om een indruk te geven :)

[...]
Als RA werk je voornamelijk bij accountantsbureaus, als RC in het bedrijfsleven (bijvoorbeeld de financiële afdeling controleren) toch?
RA = registeraccountant
RC = registercontroller

in theorie heb je ongeveer wel gelijk. Alleen in je kan als RA vaak ook terecht voor controller functies, simpelweg omdat je vaak een groot pakket aan ervaring hebt.
Mijn inziens is het voordeel van de RA titel dan ook dat je zowel op een accountantskantoor als in het bedrijfsleven terecht kan, terwijl ik nog nooit een RC op een hoge positie bij een accountantskantoor heb gezien.
t_captain schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:41:
De waarde van de "RA" inschrijving in het Accountantsregister is dat je de accountantsverklaring mag afgeven voor de jaarrekening van een bedrijf. Die verklaring moet per definitie door een onpartijdig accountant worden opgesteld. Vandaar dat een RA eigenlijk altijd bij een accountantsbureau werkt.
RA's werken vaak bij kantoren ja, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden als controller, leraar, onderzoeker, interne audit diensten en allerlei andere financiele instellingen. De waarde van je RA titel is dus veel meer dan wat jij schetst! (ter correctie ook AA's mogen controleverklaringen tekenen).

[ Voor 16% gewijzigd door Houston3 op 27-11-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:10

Seraphin

Meep?

Awsom schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:56:
Op het moment zit ik in het examenjaar van 6VWO, met het profiel E&M (wiA,M&O,Frans). Ik ben er heel zeker van dat ik het bedrijfsleven in wil, maar wat is daar de beste weg naar toe :+ ? Ik woon in de buurt van Enschede, en bedrijfskunde aan de UT is/was dan ook eigenlijk mijn eerste keuze. Maar een tijdje geleden ben ik op de website van Nyenrode terechtgekomen, en ik vind het toch wel erg interessant. Ik ben dan voornamelijk geinteresseerd in de Bachelor of Science in Accountancy. 3/4 dagen in de week werken en 1/2 dagen college volgen.
Ik heb Nyenrode gedaan dus ik denk dat ik wel mag reageren hier ;)
(Bedrijfskunde voltijd. Voor de kenners: MSC -> de opvolger van IDP)

Het is wel belangrijk om te weten waar je voor kiest. Is het zo dat je al graag RA wil worden, en zodoende Nyenrode bent tegengekomen, of was het andersom? (= eerst over Nyenrode horen, en daarna er achter komen wat ze aanbieden?).

De reden dat ik dit vraag, is omdat de accounting opleiding van Nyenrode heel anders is dan de Bedrijfskundige opleiding(en). Het is een relatief lange periode, waarin je feitelijk een soort werkend leren traject volgt. De momenten op Nyenrode zelf zijn dus beperkt.

Begrijp me niet verkeerd; de RA opleiding van Nyenrode is een erg goede in zijn soort, maar veel van de unieke kenmerken van Nyenrode zul je op die opleiding niet meekrijgen.
Boudewijn schreef op zondag 27 november 2011 @ 15:33:
Ik merk dat Nyenrode in het bedrijfsleven telkens minder gewaardeerd wordt als MBA opleiding. Je doet hem (hoor ik van een aantal mensen in mijn omgeving) sterk voor het netwerk.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de RMS (EUR) en Tias Nimbas (KUB); die staan ook inhoudelijk erg goed bekend.

offtopic:
Ik heb zelf Nyenrode overwogen na mijn studie, maar niet gedaan. Ken zoals gezegd wel diverse mensen in het bedrijfsleven die het wel gedaan en afgerond hebben.
Even een inhoudelijke correctie: de TS vroeg niet naar de MBA opleiding. Zou ook niet kunnen aangezien hij daar nog niet voor in aanmerking komt. Voor wat betreft je mening; ik ben het helemaal met je eens dat RMS minstens net zo goed, en waarschijnlijk inhoudelijk beter is dan Nyenrode. Tias Nimbas vind ik dan duidelijk een klasse lager.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:55
Ik heb zelf indirect ervaring met Nyenrode. Ik ben nu zelf bezig met de post-master Accountancy aan de RuG en werk bij een accountanskantoor in het oosten van het land.

Wat je vaak ziet is dat mensen die weten dat ze in deeltijd willen studeren en de controle praktijk in willen voor Nyenrode kiezen. Wat ik ervan mee krijg van collega's en oud studie genoten is dat het hele traject vrij pittig is en eigenlijk niemand het nominaal haalt. Waar mensen uiteinde vooral tegen aan hikken is hun scriptie. Collega's die dan na 4 jaar studie daar mee bezig gaan gebruiken dan vaak hun hele vakantieperiode om hun scriptie te schrijven. De indruk die ik wel krijg is dat de docenten en lessen wel erg goed zijn. Hou er dus rekening mee dat dit traject vrij pittig is maar dat je ook heel veel leert.

Waar ik zelf voor heb gekozen is na mijn HAVO, hbo-accountancy 4 jarig voltijd, vervolgens 1 jarig master aan de RuG voltijd, daarna uitstap gemaakt naar de samenstelpraktijk en de post-hbo accountancy gedaan en nu dus in de controlepraktijk aan het werk en bezig met de post-master aan de RuG die 1,5 jaar duurt. Het voordeel is vind ik dat je voltijd studeert en eigenlijk dus meer vrije tijd hebt. Het nadeel is dan ook dat je niet gelijk aan het werk bent en dan niet zoveel verdiend.

Dus ten slotte, als je zeker weet dat je de controlepraktijk in wilt, het druk wel hebben, zelf discipline hebt en straks gelijk aan het werk wil -> Nyenrode. Als je het nog niet zeker weet of meer studentenactiviteiten wil doen dan zou ik voltijd WO accountancy gaan doen.
t_captain schreef op zondag 27 november 2011 @ 19:41:
Die verklaring noemen ze tegenwoordig een controleverklaring en deze mag een AA (Accountant-administratieconsulent) ook verstrekken. Daarvoor hoef je niet specifiek RA voor te zijn. Wat je wel ziet is dat de opleidingen anders zijn ingericht en ook de zwaarte van de studie is anders. RA is wetenschappelijk en tijdens de studie wordt meer aandacht besteed aan processen en risico's terwijl een AA veel meer richting boekhouden, belastingen e.d. gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door TheJason op 28-11-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyfritz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08 17:49
Studeren aan Neyenrode is toch ook redelijk prijzig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Meestal doe je dat dus ook in deeltijd en betaald de werkgever via een studieregeling de studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Niet noodzakelijk, ik ken de nodige die hun masters hebben behaalt aan het Nyenrode. Een RA/RE/MBA daarintegen vanwege de meeste dat tijdens hun studie doen wordt vaak betaald door de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyfritz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08 17:49
Ok, Maar TS geeft aan dat hij in het laatste jaar van VWO zit. Het lijkt mij dan redelijk moeilijk om het studiejaar daarop aan Neyenrode te beginnen.
Behalve als je genoeg financiële middelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

freddyfritz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:22:
Ok, Maar TS geeft aan dat hij in het laatste jaar van VWO zit. Het lijkt mij dan redelijk moeilijk om het studiejaar daarop aan Neyenrode te beginnen.
Valt op zich wel mee.
De vraag van de TS richt zich op de parttime accountancy opleiding. Het collegegeld daarvoor is "slechts" +/-6000 per jaar (excl. boeken en andere zut). Daar komt bij dat je bij die opleiding dus 4 dagen werkt en 1 dag leert. (+ zelfstudie ofc). Je hebt dus altijd een werkgever --> je kan altijd proberen de kosten (deels) vergoed te krijgen.

Voor andere opleidingen kan het plaatje er wel heel anders uit zien. Ik was +/-25k aan collegegeld kwijt. Tel daarbij kamerhuur (op de campus wonen), boeken en de andere zut, en je komt op een aardig bedrag uit.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
freddyfritz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:22:
Bij de accountancy opleiding is het gebruikelijk dat je collegegeld (en soms ook andere studiekosten) door je werkgever vergoed worden. Een erg grote financiële beurs is hier dus opzich niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar vanaf het VWO heb je geen werkgever lijkt me?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig gisteren een collega gehoord die op Nyenrode gezeten heeft. Intern volgens zijn zeggen, aangezien hij vertelde over zijn kennismaking en verder ervaringen met Nyerodiaans verhuizen. Kwam er op neer dat je je franse balkon losschroefde, de deuren open zet, bankstel schuiven tot het valt, en dan "van onderen" roept. Dat laatste was optioneel overigens, de "*PLOF* was minstens even veelzeggend :P
Maar die moet ook gezien zijn leeftijd daar een volledige universitaire studie gedaan hebben. Zal hem eens vragen, kijken of ie wat weet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Studeren aan Nyenrode; wat kost dat?

Kosten 2010-2011
Dit zijn de kosten van het huidige collegejaar. De prijzen zijn onder voorbehoud.
Collegegeld: ca. € 6000,-
Boekengeld: ca. € 750,-
Inschrijfgeld: € 225,-
Let op: Als uw kind aan Nyenrode gaat studeren is het gebruikelijk dat de werkgever van uw kind de studiekosten (het collegegeld) betaald. Dit hoeft u of uw kind dus niet zelf te betalen! Sommige kantoren betalen ook de boeken en het inschrijfgeld, maar dit verschilt per bedrijf. Het is goed om hiernaar te vragen in een (tweede) sollicitatiegesprek.
Dit gaat over de BSc Accountancy, en dus niet over de MBA opleidingen aan Nyenrode.

Je solliciteert al voor je de opleiding begint bij een aantal accountantsbureaus. Deze kunnen je een aanbieding doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bobmeister op 30-11-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Boudewijn schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:29:
True, maar vanaf het VWO heb je geen werkgever lijkt me?
Jawel hoor. De top 8 qua grote van accountantskantoren nemen regelmatig mensen aan die net het VWO hebben afgerond, geen zin hebben in voltijd studeren en enorm gemotiveerd zijn om dit in deeltijd te doen. 3 van mijn directe collega's zijn gelijk na hun VWO begonnen met werken en deeltijd studeren aan Nyenrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:07
Het schijnt zeer zwaar te zijn en vele sneuvelen net zoals vele studies in het eerste jaar. Maar ik zat er ook naar te kijken, maar heb toch gekozen voor Fiscaal Recht. Overiges werd Nyenrode wel aangeraden door meerdere accountants die ik het heb gevraagd.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zit ik momenteel in 5 VWO en heb ongeveer hetzelfde plan als jij.
Ik heb inderdaad gehoord dat bedrijven complete opleidinge betalen, echter als ik op internet kijk bij grote kantoren zie ik alleen maar aanboden van stageplaatsen et cétera.
Hierdoor ben ik lichtjes bang dat ik straks misschien geen bedrijf kan vinden die wilt meebetalen aan mijn studie en 10.000 per jaar aftikken houden we natuurlijk ook niet de hele opleiding vol. (ik weet dat er veel vraag is, maar heb het liever zeker)
Awsom, heb jij je misschien al een beetje verdiept in dit aspect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
TheJason schreef op woensdag 30 november 2011 @ 22:45:
[...]

Jawel hoor. De top 8 qua grote van accountantskantoren nemen regelmatig mensen aan die net het VWO hebben afgerond, geen zin hebben in voltijd studeren en enorm gemotiveerd zijn om dit in deeltijd te doen. 3 van mijn directe collega's zijn gelijk na hun VWO begonnen met werken en deeltijd studeren aan Nyenrode.
Precies, BDO was bij mij op mijn VWO erg actief in het "ronselen" van scholieren. Ook PWC doet hieraan.
7 jaar werken en leren en na 7 jaar je RA binnen inclusief een BSc.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Omdat je voor inschrijving in het register een theoretische opleiding (juridicht of financieel + aanvullend programma accountancy) en een bepaalde periode van praktijkervaring in de auditpraktijk nodig hebt, is het zinvol om jong te beginnen. Dus worden er wat goede VWO-scholieren geworven voor dit traject.

Accountancy is echter wel een van de uitzonderingen die de regel bevestigt. In ons land zijn de publieke universiteiten van vrij goede kwaliteit en bovendien heel toegankelijk. Daardoor is het erg ongebruikelijk dat een werkgever meteen een studie betaalt, laat staan bij Nyenrode. Waar werkgevers eerder voor te porren zijn is een MBA opleiding in de vorm van een 2e master. Dit is weggelegd voor mensen die op eigen kracht een master hebben verworven, en daarna in hun baan opvallen als een groot potentieel. Dan wil een werkgever nog wel eens in de buidel tasten. Met alleen VWO breng je wat te weinig gewicht in die schaal.

Naast accountants zijn het vooral militairen die op kosten van de werkgever een master doorlopen direct na het VWO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 21:03
KillaZ schreef op donderdag 01 december 2011 @ 21:01:
[...]

Precies, BDO was bij mij op mijn VWO erg actief in het "ronselen" van scholieren. Ook PWC doet hieraan.
7 jaar werken en leren en na 7 jaar je RA binnen inclusief een BSc.
Hierboven is het al eens eerder genoemd, er zijn er maar heel weinig die het traject nominaal afleggen. Kan zomaar 10 jaar worden dus.

Overigens ben ik vanaf het gymnasium naar de EUR gegaan, bachelor bedrijfseconomie en volg nu mijn master Accountancy, Auditing & Control aan de EUR. Na dit schooljaar hoop ik daarmee klaar te zijn en ga ik starten aan mijn postmaster (RA) eveneens aan de EUR.
http://www.esaa.nl/postinitiele_opleidingen/accountancy/

[ Voor 4% gewijzigd door Bartvw op 05-12-2011 19:40 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Afgelopen zaterdag was er een opendag voor BSc Accountancy op Nyenrode. Zijn hier nog mensen heen geweest?

Ik ben er zelf naar toe geweest, en het lijkt me nog steeds een leuke, maar zware studie. Twijfelen doe ik nog steeds :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Waarover twijfel jij nu nog steeds dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Bedrijfskunde aan de UT of Accountancy & Controlling aan Nyenrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Rem

Ik kan wel even een duit in het zakje doen hierzo, ben zelf bezig met de Bsc in accountancy.
Ook gestart vanaf mijn VWO, dus ik denk dat ik me wel redelijk kan verplaatsen in jouw schoenen:
- Voor al mijn collega studenten geld dat de werkgever de studie vergoed. Voor de mensen bij de big four, maar ook voor de mensen bij de kleine kantoren.
- Het is moeilijker geworden om een baan te vinden, maar er is nog steeds wel vraag naar starters vanaf het VWO. Bijvoorbeeld PWC heeft standaard een vacature op de website staan voor trainee audit (Weet niet zeker of ik de functienaam nu juist neerzet, werk zelf niet bij PWC).
- Starten aan de Bsc zonder werkgever is mogelijk, maar eigenlijk toch ook niet. Ja, je mág je inschrijven en zelf betalen. Maar je gaat het er niet mee halen. Er word van je verwacht dat je veel leert op je werkplek!
- Het is een zwaar traject, maar in mijn ogen is het goed te doen. Als je maar gemotiveerd bent en hard wil/kan werken!

Als je nog vragen hebt: shoot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

t_captain schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:13:
Naast accountants zijn het vooral militairen die op kosten van de werkgever een master doorlopen direct na het VWO.
/laat..
You must be kidding, right?
Militairen die na hun VWO direct bij defensie beginnen lopen ofwel aan de NLDA, waar ze sinds kort een BSc aanbieden, maar nog geen MSc, ofwel ze zitten op operationele plekken waar er absoluut geen mogelijkheid is om een fatsoenlijke studie naast het werk te doen. Ik heb 13 jaar ervaring bij de defensie opgedaan en ken niemand die met zijn VWO direct aan de bak gaat en daarnaast een MSc traject doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Bump :)F

Nog mensen hier die volgend jaar beginnen aan Nyenrode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Edmin schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:58:
[...]

/laat..
You must be kidding, right?
Militairen die na hun VWO direct bij defensie beginnen lopen ofwel aan de NLDA, waar ze sinds kort een BSc aanbieden, maar nog geen MSc, ofwel ze zitten op operationele plekken waar er absoluut geen mogelijkheid is om een fatsoenlijke studie naast het werk te doen. Ik heb 13 jaar ervaring bij de defensie opgedaan en ken niemand die met zijn VWO direct aan de bak gaat en daarnaast een MSc traject doorloopt.
Gezien de bump hierboven neem ik ook even de vrijheid hierop te reageren (slightly off-topic): bij de "2e fase" van de KMA zijn er toch mensen die buiten hun KMA programma extra vakken volgen om een MSc binnen te slepen? Vriend van mij zit bij de genie en heeft het hier wel eens over gehad (hij heeft het zelf uiteindelijk niet gedaan, werd te veel werkdruk, maar ik meen mij te herinneren dat hij wél voorbeelden kende van jongens die in Enschede hun Ir. titel mee hebben gepakt).

En nu weer on-topic: gaat het hier nog steeds sec over NIVRA, of in het algemeen over de nieuw aankomende lichting?

Van Verre! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Seraphin schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:09:
[...]

..

En nu weer on-topic: gaat het hier nog steeds sec over NIVRA, of in het algemeen over de nieuw aankomende lichting?

Van Verre! :*)
Het gaat vanaf nu wel over Accountancy&Controlling aan Nyenrode

[ Voor 6% gewijzigd door Bobmeister op 17-10-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik ga mijn 3e jaar in, werk bij een middelgroot accountantskantoor in Amsterdam. Kort maar krachtig:

Voordelen:
- Salaris full time incl raises cf. hele bedrijf
- Arbeidsvoorwaarden
- Werkervaring als je klaar bent
- Werkgever betaalt opleiding, dus geen schuld ad 30k aan het einde van je universiteit
- Leuk en interessant werk
- Opleiding is leuk en leerzaam

Nadelen:
- Tijdsintensief (ik werk ong. 9-10 uur p/d en dan nog huiswerk)
- (afhankelijk van werkgever) terugbetaling studieschuld - ik word in 2 jaar afgeschreven dus 2 jaar na het afronden van mijn opleiding kan ik mijn baan opzeggen zonder daar financieel op achteruit te gaan. Dit moet je afstemmen met je werkgever
- Baan vinden voor je aan het werk gaat kan erg lastig zijn, vooral in deze tijden (ik heb >30 brieven gestuurd)

Als je dit gaat doen moet je ook goed nadenken over de afweging groot/klein kantoor. Bij een groot kantoor (E&Y, PWC, KPMG, Deloitte, BDO etc.) zijn de arbeidsvoorwaarden over het algemeen wat anders dan bij een kleiner kantoor. Mijn startsalaris was bijvoorbeeld veel hoger dan bij een groot kantoor, maar aan de andere kant was de leaseregeling daar veel beter geregeld. Bij een klein kantoor 'kan' daarentegen weer veel meer.

Ik heb voornamelijk gekozen op werkzaamheden. Grote kantoren zie je maar een bepaald spectrum, bijvoorbeeld in depth audit, waar ik ook samenstellen en bijzondere onderzoeken doe (due diligence, overnames etc.). Ik heb nog geen spijt gehad van mijn keuze in die zin, alleen merk ik dat individuele begeleiding bij grote kantoren over het algemeen wat beter verloopt.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Overigens denk ik dat dit topic niet over Nyenrode in het algemeen gaat maar echt over Accountancy. Dat is namelijk wel even een andere tak van sport dan de rest van Nyenrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ben je direct na je VWO begonnen of heb je eerst nog een andere studie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 13:54
Ik zelf heb de voltijd MSc in Management studie gedaan van Nyenrode. Ik ben zeer tevreden over Nyenrode als kennis institutie. De NIVRA studie van Nyenrode staat goed aangeschreven maar vraag je goed af of je niet liever echt wil studeren met een studententijd.

PS. De dames zijn ook leuk van de NIVRA studie O-)

Serapin, welk jaar heb jij gedaan? Ik IDP19 =]

- The one and only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Heroin schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:16:
Ik zelf heb de voltijd MSc in Management studie gedaan van Nyenrode. Ik ben zeer tevreden over Nyenrode als kennis institutie. De NIVRA studie van Nyenrode staat goed aangeschreven maar vraag je goed af of je niet liever echt wil studeren met een studententijd.

PS. De dames zijn ook leuk van de NIVRA studie O-)

Serapin, welk jaar heb jij gedaan? Ik IDP19 =]
MSc-12 (FM) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ik ben benieuwd of er dit jaar nog tweakers zijn begonnen aan de A&C opleiding op Nyenrode? Hoe bevalt het?

Zelf ben ik dit jaar begonnen met Bedrijfskunde aan de UT, maar ik merk nu eigenlijk al dat dat wel héél erg breed is. Op 31 oktober heb ik nog een sneak preview in Utrecht van A&C :) .. Ik ben benieuwd!

Daarnaast heb ik ook gesolliciteerd bij Defensie, naar een functie als Nationale Reserve militair :7 . Bij m'n huidige opleiding heb ik zeeën van tijd daarvoor, maar mocht ik toch nog switchen naar A&C, dan ben ik benieuwd hoeveel tijd ik nog over hou om te gamen, series te kijken, bier te drinken en daarnaast nog een part-time baan als militair :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een part-time baan al militair is denk ik onmogelijk. Ze zeiden op de opendag dat je niet veel tijd meer overhoud aan andere dingen, omdat je elke dag vroeg moet opstaan en inzet moet tonen op je werk en college's kon je eigenlijk niet missen (dus geen stap avond de donderdag avond oid). Dus er een baan bij is naar mijn weten onmogelijk. Ik ben zeer benieuwd wat je van de sneakpreview vindt en zou graag een recensie van deze dag willen krijgen. Ik was namelijk te laat met opgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

NatRes is (voor zover ik me kan herinneren) een belasting van 1 weekend per maand. Dat moet toch te doen zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:52:
Een part-time baan al militair is denk ik onmogelijk. Ze zeiden op de opendag dat je niet veel tijd meer overhoud aan andere dingen, omdat je elke dag vroeg moet opstaan en inzet moet tonen op je werk en college's kon je eigenlijk niet missen (dus geen stap avond de donderdag avond oid). Dus er een baan bij is naar mijn weten onmogelijk. Ik ben zeer benieuwd wat je van de sneakpreview vindt en zou graag een recensie van deze dag willen krijgen. Ik was namelijk te laat met opgeven...
Edmin schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:05:
NatRes is (voor zover ik me kan herinneren) een belasting van 1 weekend per maand. Dat moet toch te doen zijn? ;)
Gemiddeld is het ongeveer 2 avonden en een zaterdag per maand. Dat is dus minder dan een gemiddelde voetballer (4 zaterdagen, 4 tot 12 avonden per maand?).. Het lijkt mij prima samen te gaan. Er zullen ongetwijfeld voetballende studenten studeren aan Nyenrode.. Als die dat kunnen volhouden moet een natres functie ook wel lukken.

Hoe beviel de open dag? Ik zal morgen wel even een verslag posten van de sneak preview ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond het super opendag. Vooral omdat de doorgroei mogelijkheden mij zeer aanspraken en de gesprekken met grote bedrijven als E&Y, Deloitte en KPMG waren zeer goed. Ik dacht echt van wow op die leeftijd gewoon bij zo'n groot bedrijf werken en dan wel iets op hoog niveau. Ik wil sowieso het zakenleven in alleen weet ik nog niet de route er naar toe voor mij nog niet. Dit is een goede mogelijheid, ook ga ik kijken naar andere universiteiten (lees: Rotterdam, Gent en Oxford). Waarschijnlijk wel accountancy ben al beetje afgestapt van het principe bedrijfskunde en bedrijfseconomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het zou best samen kunnen, echter is er dan bijna geen vrije tijd meer over om gewoon lekker niks te doen. Twee avonden in de week en een dag (zaterdag/zondag) is je zelfstudie tijd gemiddeld (zeggen studenten op de nyenrode) dus dan wordt het krap, echter kun je het altijd proberen...
PS: bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:06:
Ik vond het super opendag. Vooral omdat de doorgroei mogelijkheden mij zeer aanspraken en de gesprekken met grote bedrijven als E&Y, Deloitte en KPMG waren zeer goed. Ik dacht echt van wow op die leeftijd gewoon bij zo'n groot bedrijf werken en dan wel iets op hoog niveau. Ik wil sowieso het zakenleven in alleen weet ik nog niet de route er naar toe voor mij nog niet. Dit is een goede mogelijheid, ook ga ik kijken naar andere universiteiten (lees: Rotterdam, Gent en Oxford). Waarschijnlijk wel accountancy ben al beetje afgestapt van het principe bedrijfskunde en bedrijfseconomie.
Nja je begint gewoon onderaan hé. De eerste tijd doe je simpele klusjes, en teken je zeker geen accountantsverklaring :+ . Je moet goed bedenken wélk zakenleven je in wilt. Wil je bij een niet-accountantsbureau gaan werken op bijv. de financiële afdeling? Ik heb aan verschillende mensen die hebben gestudeerd aan Nyenrode/veel ervaring hebben in de accountantwereld hun mening gevraagd. In een geval zei iemand dat Nyenrode studenten/accounts niet vaak het juiste profiel hebben om door te stromen het bedrijfsleven in, naar een functie als financieel directeur bijvoorbeeld.

Naar welke studies ga je kijken bij die andere universiteiten? Heb je al eens naar het kostenplaatje van Oxford gekeken? De gemiddelde studiekosten per jaar daar zitten nog iets boven Nyenrode, en dan mag je het zelf betalen ... (naast de uiterst strenge toelatingseisen uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door Bobmeister op 30-10-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat snap ik, over de doorstroming had ik juist gehoord dat je als accountant van Nyenrode "makkelijk" een functie kan bekleden als raad van bestuur, CFO, CEO. Omdat je het alle economische processen goed beheerst door accountancy. Bij bedrijfskunde (veel praktischer) en bedrijfseconomie (iets praktischer dan accountancy) is dit minder naar men zegt. Ik sta op dit moment cum laude (WIA MO en MW) en ga in de 2 resterende zomervakanties naar Engeland toe om men engels te verbeteren. En over het financiële plaatje dat klopt men ouders kunnen een deel er van op hun rekening nemen en ik zou daarnaast ook "veel" geld moeten lenen. Als ik het goed begrijp ben jij 18-19 jaar, en wil je iets anders (lees: minder breed) doen dan dat je nu doet. Ik ga ook deeltijd studie accountancy bekijken op VU en EUR tevens wil ik kijken bij studies als bedrijfskunde en bedrijfseconomie aan bijvoorbeeld Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
Awsom schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:57:
[...]

[...]

Gemiddeld is het ongeveer 2 avonden en een zaterdag per maand. Dat is dus minder dan een gemiddelde voetballer (4 zaterdagen, 4 tot 12 avonden per maand?).. Het lijkt mij prima samen te gaan. Er zullen ongetwijfeld voetballende studenten studeren aan Nyenrode.. Als die dat kunnen volhouden moet een natres functie ook wel lukken.

Hoe beviel de open dag? Ik zal morgen wel even een verslag posten van de sneak preview ;) .
Vergeet niet dat je als accountant wellicht veel moet reizen. Ik heb ook een setje klanten in de richting van Dordrecht (kom zelf uit Leiden). Dan is het naast werken, reizen en studeren soms ook wel lekker om een avond niets te hebben.

Uiteraard moet je zeker wel blijven sporten, ik probeer zelf ook alleen die balans nog even te vinden.

Achtergrondinfo: Sinds 1 september in dienst bij een van de grote vier, na mijn master accountancy aan de EUR (en bachelor bedrijfseconomie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Ik doe zelf op dit moment bedrijfseconomie en volg dit topic met interesse. Nu vroeg ik mij wel eens af, hoe is zo'n deeltijd master te combineren met je werk ( 40 uur en zaterdag?) en de eventuele werkdruk die je al hebt?

Heb zelf wel interesse in de master of controlling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten is het 4 dagen werken en 1 dag studie voor msc controlling. Gemiddeld van half 9-6 werken en vrijdag een college volgen. En op zaterdag werk je niet( uitzonderingen maanden jan-maart). En 10-12 uur zelfstudie dus wel een zwaardere studie dan de andere economische studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:41:
Naar mijn weten is het 4 dagen werken en 1 dag studie voor msc controlling. Gemiddeld van half 9-6 werken en vrijdag een college volgen. En op zaterdag werk je niet( uitzonderingen maanden jan-maart). En 10-12 uur zelfstudie dus wel een zwaardere studie dan de andere economische studies.
Klinkt wel als een pittige studie ja! Ik doe nu overigens hbo, wat betekend dat ik sowieso eerst een jaar managerial controlling moet volgen voordat ik kan doorstromen tot de master. Zijn er hier op tweakers mensen die dit traject hebben gevolgd? (Post hbo en dan MsC of alleen MsC?) Ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Ik zou je master ook voltijd gaan doen. Je ziet dat een overgrote meerderheid van de mensen die deeltijd master accountancy volgen flinke vertraging krijgen door hun scriptie. De vakken en tentamens zijn redelijk goed bij te houden alleen in de scriptie gaat vaak heel veel tijd zitten. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik de master voltijd heb gedaan en zie nu ook collega's die meer jaren ervaringen hebben blijven haken op hun scriptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Tc-Chub schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 00:10:
[...]

Klinkt wel als een pittige studie ja! Ik doe nu overigens hbo, wat betekend dat ik sowieso eerst een jaar managerial controlling moet volgen voordat ik kan doorstromen tot de master. Zijn er hier op tweakers mensen die dit traject hebben gevolgd? (Post hbo en dan MsC of alleen MsC?) Ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Klinkt alsof jij in een zelfde soort situatie zit als ik zat, zij het dat je een andere master wil doen. Ik heb in januari 2011 HBO Bedrijfseconomie afgerond en ben me toen gaan oriënteren. September 2011 ben ik begonnen met de premaster voor de Master in Management (specialisatie Implementation and Change Management) aan de Open Universiteit. Dit is in principe compleet afstandsonderwijs, maar ik heb dit gevolgd icm het zogenoemde begeleidingspakket wat inhoudt dat je 4 a 5 bijeenkomsten hebt om zaken te bespreken/beoordelen. De premaster zonder al te veel moeilijkheden afgerond afgelopen zomer en inmiddels ben ik begonnen aan de master en heb besloten om het theoriegedeelte van de master er in één jaar door te knallen, zodat ik volgend jaar september enkel nog een scriptie hoef te schrijven.

Dit bevalt prima, en is goed te doen in combinatie met een part time baan. Ik werk 3 dagen en heb 2 dagen voor studie. Vooral de vrijheid die je hebt bij de OU vindt ik erg prettig, terwijl ik niet het idee heb dat dit de kwaliteit van het onderwijs beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
TheJason schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:32:
Ik zou je master ook voltijd gaan doen. Je ziet dat een overgrote meerderheid van de mensen die deeltijd master accountancy volgen flinke vertraging krijgen door hun scriptie. De vakken en tentamens zijn redelijk goed bij te houden alleen in de scriptie gaat vaak heel veel tijd zitten. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik de master voltijd heb gedaan en zie nu ook collega's die meer jaren ervaringen hebben blijven haken op hun scriptie.
Ja dat kan ik me goed voorstellen. Er gaat natuurlijk ontzettend veel tijd en werk in zo'n scriptie zitten. Misschien is het dan wel een idee om van te voren af te spreken met de werkgever dat je tijdens de scriptie een dag / middag minder werkt oid.

Voltijd is natuurlijk altijd een optie maar ik vind dat wat betreft pure controllers opleidingen de keuze nog wel wat tegenvalt. Tegen die tijd natuurlijk wel even de keuzegids masters aanschaffen.
JapieTalent schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:52:
[...]

Klinkt alsof jij in een zelfde soort situatie zit als ik zat, zij het dat je een andere master wil doen. Ik heb in januari 2011 HBO Bedrijfseconomie afgerond en ben me toen gaan oriënteren. September 2011 ben ik begonnen met de premaster voor de Master in Management (specialisatie Implementation and Change Management) aan de Open Universiteit. Dit is in principe compleet afstandsonderwijs, maar ik heb dit gevolgd icm het zogenoemde begeleidingspakket wat inhoudt dat je 4 a 5 bijeenkomsten hebt om zaken te bespreken/beoordelen. De premaster zonder al te veel moeilijkheden afgerond afgelopen zomer en inmiddels ben ik begonnen aan de master en heb besloten om het theoriegedeelte van de master er in één jaar door te knallen, zodat ik volgend jaar september enkel nog een scriptie hoef te schrijven.

Dit bevalt prima, en is goed te doen in combinatie met een part time baan. Ik werk 3 dagen en heb 2 dagen voor studie. Vooral de vrijheid die je hebt bij de OU vindt ik erg prettig, terwijl ik niet het idee heb dat dit de kwaliteit van het onderwijs beïnvloed.
Het komt wel op het zelfde neer ja. 3 dagen werken en 2 dagen studie is natuurlijk helemaal ideaal, daar kun je het gemakkelijk mee redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
TheJason schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:32:
Dit zie ik ook gebeuren.

Dat komt vooral omdat er meer van je verwacht wordt naar mate je langer in dienst bent. Zo zijn er collega's die na 5 jaar werkervaring veel meer verantwoordelijkheden hebben naar zowel de klant als leidinggevende. Terwijl deze qua studie pas net zo ver zijn als ik nu.
Oftewel, ik kan in mijn 1e jaar post-master Accountancy meer tijd vrij maken voor studie dan zij dat kunnen.

Als je de mogelijkheid heb, zou ik zeker aanraden om je master in voltijd te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Bump! Afgelopen zaterdag was er weer een open dag A&C op Nyenrode, zijn daar nog tweakers heen geweest?

Ik twijfel nog steeds :') Doe momenteel dus BSc Bedrijfskunde, maar merk wel dat ik de financiele vakken verreweg het leukste vind. Wat ik dus nu kan doen:

- BSc Bedrijfskunde halen, daarna MSc in Accountancy aan Nyenrode, en dan een post Master RA,

óf

- Stoppen met bedrijfskunde en de BSc A&C gaan doen aan Nyenrode..

Die eerste heeft natuurlijk als voordeel dat ik toch nog 3 jaar een studentenleven heb. Bij die tweede mogelijkheid vraag ik me af of bedrijven wel interesse hebben in mensen met een BSc Bedrijfskunde die de MSc in accountancy willen gaan doen in deeltijd..

Keuzes, keuzes, keuzes :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je nu al ervoor zorgt dat je bij bijv. KPMG een stage gaat doen, dan kun je bijv. na je bachelor daar beginnen met werken en dan betalen zij je MSc accountancy in Neijenrode. Een vriend van me die bachelor BE heeft gevolgd aan een hogeschool, doet dat nu via KPMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Gewoon je bachelor en master voltijd afmaken en dan je post-master in deeltijd. Wat ik van medestudenten en collega's zie is dat als je die financiële mogelijkheden hebt om voltijd te studeren, dat dat dan ook het prettigst is.

Ik ben volgens mij nog niemand tegen gekomen die zijn master en post-master in deeltijd heeft gedaan en dit ook nominaal heeft gehaald. Wel ken ik verschillende mensen die hun master voltijd hebben gedaan en hun post-master in deeltijd welke het wel nominaal hebben gehaald.

Volgens mij is de trend ook bij accountantskantoren dat ze steeds minder opleidingen via Nyenrode laten lopen. Ik geloof dat nieuwe medewerkers bij E&Y bijvoorbeeld niet naar Nyenrode meer mogen maar naar een andere universiteit zoals de UvA of RUG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:19:
Gewoon je bachelor en master voltijd afmaken en dan je post-master in deeltijd. Wat ik van medestudenten en collega's zie is dat als je die financiële mogelijkheden hebt om voltijd te studeren, dat dat dan ook het prettigst is.

Ik ben volgens mij nog niemand tegen gekomen die zijn master en post-master in deeltijd heeft gedaan en dit ook nominaal heeft gehaald. Wel ken ik verschillende mensen die hun master voltijd hebben gedaan en hun post-master in deeltijd welke het wel nominaal hebben gehaald.

Volgens mij is de trend ook bij accountantskantoren dat ze steeds minder opleidingen via Nyenrode laten lopen. Ik geloof dat nieuwe medewerkers bij E&Y bijvoorbeeld niet naar Nyenrode meer mogen maar naar een andere universiteit zoals de UvA of RUG.
Ik moet je voor een groot deel gelijk geven. Ik ben nu zelf langzamerhand ook aan het kijken naar een master in controlling, maar wat het vaak is bij voltijd opleidingen is dat ze er dan ook accountancy bij pakken. Je kunt inderdaad alleen in Amsterdam of in Groningen de Controling variant doen.

Aangezien ik HBO doe betekent het, dat ik eerst weer een schakeltraject moet doen wat me ook een jaar extra aan reiskosten / verblijfskosten en collegeld (8.000 euro) kost terwijl je meestal ook geen stufi meer ontvangt.

Verder zie ik dat je bij Nyenrode veel meer praktijkonderwijs krijgt waar je op de andere universiteiten weer bezig bent met statistiek etc. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Tc-Chub schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:31:
[...]

Ik moet je voor een groot deel gelijk geven. Ik ben nu zelf langzamerhand ook aan het kijken naar een master in controlling, maar wat het vaak is bij voltijd opleidingen is dat ze er dan ook accountancy bij pakken. Je kunt inderdaad alleen in Amsterdam of in Groningen de Controling variant doen.

Aangezien ik HBO doe betekent het, dat ik eerst weer een schakeltraject moet doen wat me ook een jaar extra aan reiskosten / verblijfskosten en collegeld (8.000 euro) kost terwijl je meestal ook geen stufi meer ontvangt.

Verder zie ik dat je bij Nyenrode veel meer praktijkonderwijs krijgt waar je op de andere universiteiten weer bezig bent met statistiek etc. Of heb ik dat mis?
Of je eerst een schakel traject moet doen hangt af van je gevolgde hbo-opleiding. Ik weet uit ervaring dat de accountancy opleiding van de Hanzehogeschool goed aansluit bij de master opleiding accountancy van de RUG. Je hoeft hierbij niet nog een schakelprogramma te volgen. Als je echter bedrijfseconomie hebt gedaan moet je nog wel een schakelprogramma volgend.

Het verschil tussen praktijkonderwijs op Nyenrode of op de UvA of de RUG is denk ik beperkt. Ik weet dat bij Nyenrode en bij de RUG de docenten voornamelijk bestaan uit personen die in deeltijd les geven naast dat zij bij een accountantskantoor werkzaam zijn. Bij de RUG wordt Externe Verslaggeving bijvoorbeeld gedoceerd door een partner van KPMG en wordt Auditing gedoceerd door o.a. register accountants werkzaam bij Deloitte en KPMG. Het hoofd van de opleiding was tot 1 januari ook partner bij E&Y. Hierdoor zijn de colleges ook erg praktijk gericht. Ik neem aan dat dit niet anders is bij bijvoorbeeld de UvA.

Ik heb juist het idee dat bij Nyenrode meer aandacht wordt besteed aan statistiek dan bij de RUG. Dit zie je vooral terug bij de master en het schrijven van de scriptie. Bij Neyenrode heb je tegenwoordig voorafgaand aan de scriptie al vakken die je voorbereiden op de scriptie door al gegevens te verzamelen en te verwerken met een groep. Gevolg is hiervan dat je minder keuze vrijheid hebt in het kiezen van je onderwerp van je scriptie dan bij de RUG.

Voor de beeldvorming: Ik heb 4 jaar hbo accountancy gevolgd aan de Hanzehogeschool, vervolgens de master accountancy aan de RUG, daarna de post-bachelor opleiding voor AA en ben momenteel bezig met het laatste deel van de Executie Master Accountancy bij de RUG. Momenteel ben ik werkzaam op de audit praktijk van een middelgroot accountantskantoor en heb stage gelopen bij E&Y en daar ook mijn scriptie geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:48:
[...]

Of je eerst een schakel traject moet doen hangt af van je gevolgde hbo-opleiding. Ik weet uit ervaring dat de accountancy opleiding van de Hanzehogeschool goed aansluit bij de master opleiding accountancy van de RUG. Je hoeft hierbij niet nog een schakelprogramma te volgen. Als je echter bedrijfseconomie hebt gedaan moet je nog wel een schakelprogramma volgend.
Ik doe op het moment Bedrijfseconomie en ik zal dus inderdaad een schakeltraject moeten volgen. Zouden er mogelijkheden zijn om zulke trajecten bijvoorbeeld als minor in te vullen? Bij ons op school worden bijvoorbeeld minoren aangeboden waarbij je bijvoorbeeld een Accountancy & Controlling doorstroom traject kan volgen aan de Radboud Uni in Nijmegen. Of dat je zelfs aan het UvA schakeltraject mag beginnen voordat je opleiding is afgerond. (Ik woon in het oosten van het land, RUG hou ik er dus even buiten ivm afstand)
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:48:
[...]

Het verschil tussen praktijkonderwijs op Nyenrode of op de UvA of de RUG is denk ik beperkt. Ik weet dat bij Nyenrode en bij de RUG de docenten voornamelijk bestaan uit personen die in deeltijd les geven naast dat zij bij een accountantskantoor werkzaam zijn. Bij de RUG wordt Externe Verslaggeving bijvoorbeeld gedoceerd door een partner van KPMG en wordt Auditing gedoceerd door o.a. register accountants werkzaam bij Deloitte en KPMG. Het hoofd van de opleiding was tot 1 januari ook partner bij E&Y. Hierdoor zijn de colleges ook erg praktijk gericht. Ik neem aan dat dit niet anders is bij bijvoorbeeld de UvA.

Ik heb juist het idee dat bij Nyenrode meer aandacht wordt besteed aan statistiek dan bij de RUG. Dit zie je vooral terug bij de master en het schrijven van de scriptie. Bij Neyenrode heb je tegenwoordig voorafgaand aan de scriptie al vakken die je voorbereiden op de scriptie door al gegevens te verzamelen en te verwerken met een groep. Gevolg is hiervan dat je minder keuze vrijheid hebt in het kiezen van je onderwerp van je scriptie dan bij de RUG.
Dat geloof ik gelijk, misschien dat de omschrijving van de vakken op voltijd masters wat minder zijn dan ze die bij Nyenrode geven. In mijn optiek leek het zo dat Nyenrode juist meer praktijkonderwijs gaf en dat de andere universiteiten meer aandacht besteden aan Statistiek en wiskunde.

Het aantrekkelijke aan Nyenrode is dan, in tegenstelling tot de voltijd masters, de hoge kosten die je niet hebt. Wel wordt het dan een moeilijk traject om een werkgever te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Tc-Chub schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:58:
[...]

Ik doe op het moment Bedrijfseconomie en ik zal dus inderdaad een schakeltraject moeten volgen. Zouden er mogelijkheden zijn om zulke trajecten bijvoorbeeld als minor in te vullen? Bij ons op school worden bijvoorbeeld minoren aangeboden waarbij je bijvoorbeeld een Accountancy & Controlling doorstroom traject kan volgen aan de Radboud Uni in Nijmegen. Of dat je zelfs aan het UvA schakeltraject mag beginnen voordat je opleiding is afgerond. (Ik woon in het oosten van het land, RUG hou ik er dus even buiten ivm afstand)
Dit kan je het beste nagaan bij de universiteit waar jij je master wil doen. Die kunnen duidelijk aangeven wat de beste aansluiting is.
Dat geloof ik gelijk, misschien dat de omschrijving van de vakken op voltijd masters wat minder zijn dan ze die bij Nyenrode geven. In mijn optiek leek het zo dat Nyenrode juist meer praktijkonderwijs gaf en dat de andere universiteiten meer aandacht besteden aan Statistiek en wiskunde.

Het aantrekkelijke aan Nyenrode is dan, in tegenstelling tot de voltijd masters, de hoge kosten die je niet hebt. Wel wordt het dan een moeilijk traject om een werkgever te vinden.
Deels vanwege de hoge kosten van het onderwijs aan Nyenrode is dacht ik E&Y sinds kort gestopt met het aanbieden van deze mogelijkheid. Tussen de inhoud en vakken zit tussen de voltijd een deeltijdopleiding trouwens geen verschil (iig bij de RUG). Je zit ook gewoon in dezelfde klas. Het verschil is dus alleen dat je in deeltijd van maandag tot donderdag werkt en op vrijdags college's hebt en met voltijd je van maandag tot donderdag vrij bent om te studeren en heb je ook op vrijdags college. Vooral het tweede halfjaar is dit erg fijn omdat je dan met je scriptie bezig moet. Eigenlijk is de scriptie de voornaamste reden om voor voltijd te kiezen. Het is gewoon heel zwaar om dit naast je werk te doen.

Volgens mij val de master accountancy gewoon onder de normale college geld regeling ( 1600 euro ofzo). De post-master kost bij de RUG 5.000 euro. Dit zou ik echter wel in deeltijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Dit kan je het beste nagaan bij de universiteit waar jij je master wil doen. Die kunnen duidelijk aangeven wat de beste aansluiting is.
Dat klopt, ga ik uiteraard mee aan de slag.
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:26:
[...]

Deels vanwege de hoge kosten van het onderwijs aan Nyenrode is dacht ik E&Y sinds kort gestopt met het aanbieden van deze mogelijkheid. Tussen de inhoud en vakken zit tussen de voltijd een deeltijdopleiding trouwens geen verschil (iig bij de RUG). Je zit ook gewoon in dezelfde klas. Het verschil is dus alleen dat je in deeltijd van maandag tot donderdag werkt en op vrijdags college's hebt en met voltijd je van maandag tot donderdag vrij bent om te studeren en heb je ook op vrijdags college. Vooral het tweede halfjaar is dit erg fijn omdat je dan met je scriptie bezig moet. Eigenlijk is de scriptie de voornaamste reden om voor voltijd te kiezen. Het is gewoon heel zwaar om dit naast je werk te doen.

Volgens mij val de master accountancy gewoon onder de normale college geld regeling ( 1600 euro ofzo). De post-master kost bij de RUG 5.000 euro. Dit zou ik echter wel in deeltijd doen.
Nyenrode kost ongeveer 10.000 per jaar wat natuurlijk redelijk fors is naast het loon van je werknemer. Ik dacht alleen dat de Nyenrode Universiteit juist was opgericht door de grote nederlandse bedrijven om aan de hoge eisen die zij aan werknemers stellen te voldoen. Raar dat Ernst & Young daar dan weer vanaf stapt.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je een scriptie moet schrijven, het dan zeker fijn is als je hier full time mee bezig kan zijn. Hoe is de studielast in het eerste halve jaar dan? Het lijkt me dat je dan redelijk veel tijd hebt om alle stof voldoende te beheersen. Dat zou eventueel ook nog te combineren zijn met een enkele dag werken als bijbaantje oid.

Post master is volgens mij altijd verplicht om dat in deeltijd te doen, omdat je daar meestal werkervaring voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Je ziet de afgelopen 5 jaar dat het aantal afgestuurde accountants anders dan Nyenrode heel erg is gestegen (heeft volgens mij op accountacynieuws gestaan alleen kan het artikel zo niet meer vinden). Vroeger zag je dit veel minder. In de post-master wordt ook gewerkt met enkele landelijke examens bij alle universiteiten. Hierdoor wordt iig een minimale kwaliteit en kennis gewaarborgd. Doordat de opleidingen steeds meer op elkaar zijn gaan lijken qua inhoud en kwaliteit zie je ook dat niet meer standaard de keuze voor Nyenrode wordt gemaakt. Ik moet wel zeggen dat je soms nog sporadisch in advertenties ziet dat gevraagd word naar iemand die gestudeerd heeft aan Nyenrode. Een ander mogelijk voordeel van Nyenrode is dat je een groter netwerk kan krijgen maar dat vind ik wel lastig om te zeggen in hoeverre dat daadwerkelijk verschilt.

De studielast is in het eerste half jaar bij de voltijd opleiding ook erg goed te doen ;) . Een bijbaantje voor 2 of 3 dagen is dan ook goed te combineren. Het echte voordeel zit hem dus bij het schrijven van je scriptie. Bij mensen die de opleiding in deeltijd volgen zie je dat zij door hun scriptie vaak 1 tot 3 jaar vertraging krijgen.

Voor de post master is het niet verplicht om daarbij ook al een werkgever te hebben. Dit is echter wel aan te raden omdat de studiekosten hoger zijn en je inderdaad goed de praktijk met de theorie kan combineren. Bij de post master hoef je ook geen scriptie te schrijven.

Voor de praktijkstage dien je uiteraard wel aan het werk te zijn binnen de controle praktijk bij een accountantskantoor of bij een interne audit dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

Tc-Chub schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:07:
[...]

Dat klopt, ga ik uiteraard mee aan de slag.

[...]

Nyenrode kost ongeveer 10.000 per jaar wat natuurlijk redelijk fors is naast het loon van je werknemer. Ik dacht alleen dat de Nyenrode Universiteit juist was opgericht door de grote nederlandse bedrijven om aan de hoge eisen die zij aan werknemers stellen te voldoen. Raar dat Ernst & Young daar dan weer vanaf stapt.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je een scriptie moet schrijven, het dan zeker fijn is als je hier full time mee bezig kan zijn. Hoe is de studielast in het eerste halve jaar dan? Het lijkt me dat je dan redelijk veel tijd hebt om alle stof voldoende te beheersen. Dat zou eventueel ook nog te combineren zijn met een enkele dag werken als bijbaantje oid.

Post master is volgens mij altijd verplicht om dat in deeltijd te doen, omdat je daar meestal werkervaring voor nodig hebt.
10k per jaar is wel overdreven. De premaster en master inc. scriptie kost ongeveer 17k, hiervoor ben je 2,5 jaar onder de pannen.
Overigens zou ik afraden om in voltijd te studeren. In de praktijk ken ik enkele mensen die voltijd gestudeerd hebben en ondanks dat ze theoretisch verder zijn kunnen ze geen enkele opdracht zelfstandig uitvoeren, ook niet na 1 jaar. De ervaring die je op doet tijdens het werk naast je studie is in mijn ogen essentieel en helpt je ook door je studie heen. Dat je dan je scriptie naast je werk moet schrijven doen heel erg veel mensen, er zijn zelfs speciale trajecten waarmee je in 6 maanden je scriptie schrijft met begeleiding. Het nadeel is wel dat er 22 uur per week aan studielast tegenover staat, maarja van hard werken gaat niemand dood.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik opnieuw voor deeltijd gaan.

Toevoeging: statistiek valt best mee bij Nyenrode. Je volgt 4 lessen ABR (= SPSS) en in je onderzoeksvak en scriptie moet je verplicht statistiek verwerken, maar daar doe je dan ook een wetenschappelijke opleiding voor (aldus alle leraren bij Nyenrode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
TheJason schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:34:

De studielast is in het eerste half jaar bij de voltijd opleiding ook erg goed te doen ;) . Een bijbaantje voor 2 of 3 dagen is dan ook goed te combineren. Het echte voordeel zit hem dus bij het schrijven van je scriptie. Bij mensen die de opleiding in deeltijd volgen zie je dat zij door hun scriptie vaak 1 tot 3 jaar vertraging krijgen.

Voor de post master is het niet verplicht om daarbij ook al een werkgever te hebben. Dit is echter wel aan te raden omdat de studiekosten hoger zijn en je inderdaad goed de praktijk met de theorie kan combineren. Bij de post master hoef je ook geen scriptie te schrijven.

Voor de praktijkstage dien je uiteraard wel aan het werk te zijn binnen de controle praktijk bij een accountantskantoor of bij een interne audit dienst.
1 tot 3 jaar vertraging lijkt me dan wel erg veel, maar ik geloof best dat het erg zwaar is om na je werk ook nog eens een scriptie te moeten schrijven. Als je dan ook nog hobby's hebt of gezelllig met je vriendin op de bank wil zitten moet je jezelf er toch toe zetten te gaan studeren.
Houston3 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:39:
[...]

10k per jaar is wel overdreven. De premaster en master inc. scriptie kost ongeveer 17k, hiervoor ben je 2,5 jaar onder de pannen.
Overigens zou ik afraden om in voltijd te studeren. In de praktijk ken ik enkele mensen die voltijd gestudeerd hebben en ondanks dat ze theoretisch verder zijn kunnen ze geen enkele opdracht zelfstandig uitvoeren, ook niet na 1 jaar. De ervaring die je op doet tijdens het werk naast je studie is in mijn ogen essentieel en helpt je ook door je studie heen. Dat je dan je scriptie naast je werk moet schrijven doen heel erg veel mensen, er zijn zelfs speciale trajecten waarmee je in 6 maanden je scriptie schrijft met begeleiding. Het nadeel is wel dat er 22 uur per week aan studielast tegenover staat, maarja van hard werken gaat niemand dood.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik opnieuw voor deeltijd gaan.

Toevoeging: statistiek valt best mee bij Nyenrode. Je volgt 4 lessen ABR (= SPSS) en in je onderzoeksvak en scriptie moet je verplicht statistiek verwerken, maar daar doe je dan ook een wetenschappelijke opleiding voor (aldus alle leraren bij Nyenrode).
10k is inderdaad wat overdreven, maar goed 17k is ook niet niets en je werkt dan meestal ook nog 4 dagen in de week. Het maakt de keuze wel moeilijk, gezien jij totaal iets anders beweert dan hierboven. Waar ik het sowieso mee eens ben, is de ervaring die je op doet bij een deeltijd studie. Je doet tegelijkertijd zowel werkervaring op als dat je theoretische kennis beheerst.

Het is een beetje de voordelen en de nadelen tegen elkaar op wegen. Waar je bij Nyenrode geen eigen kosten hebt en in deeltijd moet studeren moet je het toch ook voor elkaar zien te krijgen een werkgever te regelen waarbij dat kan.

Statistiek valt wel mee dus, dat klinkt altijd goed in de oren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Ik ben tijdens mijn stage, werk en studie nog niet iemand tegen gekomen die na het hbo het vervolg traject in deeltijd heeft gedaan zonder studievertraging. Met je scriptie ben je toch al snel 500 uur mee bezig en de scriptie periode valt meestal in de drukke periode met werk. Werkweken van 50+ uur plus dan nog 20 uur bezig zijn met je scriptie is gewoon echt pittig. Vandaar dat veel mensen ervoor kiezen om in de zomer hier een aantal weken vooruit te trekken. Vergeet niet dat als je na het vwo naar de universiteit gaat, dat het vrij normaal is om voltijd de 3 jarige bachelor en 1 jarige master te doen. Je ziet vaak hbo-ers die de master in deeltijd gaan doen.

Maar goed, je moet inderdaad zoeken wat het beste bij jouw past.

Ik ben het overigens ook helemaal met Houston eens dat je het meeste leert in de praktijk. Het moet in de huidige markt en vooral in het westen ook nog wel lukken om een werkgever te vinden waar je na het behalen van je hbo-be kan solliciteren.

Mensen die na hun vwo deeltijd willen studeren worden ook nog steeds aangenomen bij verschillende kantoren. Wat ik echter heb begrepen van studiegenoten bij andere kantoren is dat de big four hier ook steeds minder van aannemen.

@ Houston
Is het je gelukt jouw master nominaal af te ronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

Tc-Chub schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:56:
[...]

1 tot 3 jaar vertraging lijkt me dan wel erg veel, maar ik geloof best dat het erg zwaar is om na je werk ook nog eens een scriptie te moeten schrijven. Als je dan ook nog hobby's hebt of gezelllig met je vriendin op de bank wil zitten moet je jezelf er toch toe zetten te gaan studeren.

[...]

10k is inderdaad wat overdreven, maar goed 17k is ook niet niets en je werkt dan meestal ook nog 4 dagen in de week. Het maakt de keuze wel moeilijk, gezien jij totaal iets anders beweert dan hierboven. Waar ik het sowieso mee eens ben, is de ervaring die je op doet bij een deeltijd studie. Je doet tegelijkertijd zowel werkervaring op als dat je theoretische kennis beheerst.

Het is een beetje de voordelen en de nadelen tegen elkaar op wegen. Waar je bij Nyenrode geen eigen kosten hebt en in deeltijd moet studeren moet je het toch ook voor elkaar zien te krijgen een werkgever te regelen waarbij dat kan.

Statistiek valt wel mee dus, dat klinkt altijd goed in de oren :+
17k is inderdaad best veel geld, maarja de werkgever betaald en zij schrijven het af. Als je x jaar blijft hangen kost het je dus geen rooie cent. En nogmaals de mensen die ik ken die voltijd doen die lopen echt jaren achter op degenen die deeltijd doen. Ik durf ze in ieder geval niet alleen bij mijn klanten achter te laten.

@TheJason
Ik heb mn master tot nu toe nominaal gedaan, alles in 1x gehaald sinds de pre-master. Ben nu bezig om onderzoeksvoorstel van mn scriptie, voor het traject dat op 1 maart begint, te schrijven en ik weet vrij zeker dat ik in juli MSc achter mn naam ga zetten. Het is in deeltijd gewoon echt prima te doen als je er echt voor gaat.
edit: mijn vooropleiding is overigens VWO, toen HBO AC en toen pre-master/master Nyenrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Houston3 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:18:
[...]

17k is inderdaad best veel geld, maarja de werkgever betaald en zij schrijven het af. Als je x jaar blijft hangen kost het je dus geen rooie cent. En nogmaals de mensen die ik ken die voltijd doen die lopen echt jaren achter op degenen die deeltijd doen. Ik durf ze in ieder geval niet alleen bij mijn klanten achter te laten.
Dat klopt, je zit dan niet met een grote studieschuld.
Dat is wel een serieuze uitspraak die je daar doet. Het lijkt me niet dat zoiets standaard is maar het geeft wel aan dat jij deeltijd dus een stuk beter vindt.

Heb jij ook ervaring met mensen die de MSc Controlling doen in voltijd en deeltijd?

[ Voor 6% gewijzigd door Tc-Chub op 23-01-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

@Tc-Chub

Het zal vast niet altijd zo zijn dat voltijd mensen minder meekomen. Dit is mijn ervaring met 5 personen die al met de post-master bezig waren (aan de Uni van Tilburg) en die kunnen zelfstandig vrijwel niets uitvoeren, is logisch met weinig ervaring. Maar ook theoretisch gezien konden ze niet met mij meekomen. Deze personen zijn ook met twee collegas mee geweest die net zo ver zijn als ik en bij hun is hetzelfde opgevallen.

Verder heb ik geen ervaring met mensen die controlling doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Houston3 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:18:
[...]

@TheJason
Ik heb mn master tot nu toe nominaal gedaan, alles in 1x gehaald sinds de pre-master. Ben nu bezig om onderzoeksvoorstel van mn scriptie, voor het traject dat op 1 maart begint, te schrijven en ik weet vrij zeker dat ik in juli MSc achter mn naam ga zetten. Het is in deeltijd gewoon echt prima te doen als je er echt voor gaat.
edit: mijn vooropleiding is overigens VWO, toen HBO AC en toen pre-master/master Nyenrode.
Fijn dat je alle vakken in 1 keer hebt gehaald :) Ik dacht echter dat jij in november 2011 al met de master was begonnen. Duurt de master op Nyenrode 2 jaar? Veel succes alvast met de scriptie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die nog een keuze moeten maken de komende jaren, zou ik willen aanraden om een (voltijd) master bij de VU of de Erasmus te doen. Ervaring is uiteraard waardevol om te hebben, maar van 1 jaartje studeren zonder baan ga je niet dood. Het is een heel fijn gevoel om hierna te mogen werken op een kantoor zonder dat je aan het stressen bent voor de masterscriptie.

Post-Master is een ander verhaal, maar die scriptie is over het algemeen veel eenvoudiger. Gedurende je vooropleiding zal je vast wel een idee hebben waar je het graag over wilt hebben. Probeer wel een groot kwantitatief onderzoekselement erin te verweven. Dit levert je met gemak een aantal weken tijd op. Van de collega's om mij heen hebben de meeste hiervan vertraging vanwege het feit dat zij gekozen hebben voor kwalitatieve onderzoeksvoorstellen, die veelal te breed zijn geformuleerd (en dus amper uitvoerbaar). Dit geldt overigens voor zowel RA als RE.

Zelf ben ik bezig met mijn RA, hoewel ik het alleen voor de titel doe. De werkzaamheden zijn voor mij niet interessant genoeg als IT'er en derhalve zit ik vaker in de EDP pool met een aantal iconische grootheden. Als je de mogelijkheid en interesse hebt, probeer eens op kantoor te netwerken met de Pentesting teams. Leukste tijd van mijn carriëre. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

TheJason schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:19:
[...]

Fijn dat je alle vakken in 1 keer hebt gehaald :) Ik dacht echter dat jij in november 2011 al met de master was begonnen. Duurt de master op Nyenrode 2 jaar? Veel succes alvast met de scriptie!
Die duurt inderdaad 2 jaar, ik doe er een half jaartje langer over omdat ik heb geslacked met het beginnen aan mn scriptie (lees: was op vakantie :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Haha bedoel ik dus :P De master duurt bij de UvA en de RUG en volgens mij ook bij de andere universiteiten gewoon 1 jaar. Jij hebt dus nu ook al 1 jaar vertraging ;)

Begrijp mij trouwens niet verkeerd. Ik wil absoluut niet zeggen dat dat slecht is ofzo maar meer als bevestiging dat als mensen hun master hun deeltijd gaan doen, hier zo goed als altijd studievertraging in oplopen.

En zoals Phion ook zegt, voltijd studenten beginnen maar een jaar later met werken. Na 1 jaar werken kan de voltijd student zich volledig richten op zijn praktijkstage en werken. Terwijl de deeltijd student dan vaak nog bezig is met zijn post-master.

Uiteindelijk heb je na 5 jaar allebei vaardigheden op een vergelijkbaar niveau waar geen significante verschillen tussen zitten. Na 5 jaar werk heb je als het goed is bij beide varianten wel je RA-titel dus dat maakt niet echt uit. Het is dus meer een persoonlijke voorkeur.

Ik vond het erg fijn om mij voltijd op mijn scriptie te kunnen richten en daarnaast ook relatief veel vrije tijd te hebben. Ik kan me echter ook voorstellen dat mensen zo snel mogelijk aan het werk willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

TheJason schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:34:
Haha bedoel ik dus :P De master duurt bij de UvA en de RUG en volgens mij ook bij de andere universiteiten gewoon 1 jaar. Jij hebt dus nu ook al 1 jaar vertraging ;)

Begrijp mij trouwens niet verkeerd. Ik wil absoluut niet zeggen dat dat slecht is ofzo maar meer als bevestiging dat als mensen hun master hun deeltijd gaan doen, hier zo goed als altijd studievertraging in oplopen.

En zoals Phion ook zegt, voltijd studenten beginnen maar een jaar later met werken. Na 1 jaar werken kan de voltijd student zich volledig richten op zijn praktijkstage en werken. Terwijl de deeltijd student dan vaak nog bezig is met zijn post-master.

Uiteindelijk heb je na 5 jaar allebei vaardigheden op een vergelijkbaar niveau waar geen significante verschillen tussen zitten. Na 5 jaar werk heb je als het goed is bij beide varianten wel je RA-titel dus dat maakt niet echt uit. Het is dus meer een persoonlijke voorkeur.

Ik vond het erg fijn om mij voltijd op mijn scriptie te kunnen richten en daarnaast ook relatief veel vrije tijd te hebben. Ik kan me echter ook voorstellen dat mensen zo snel mogelijk aan het werk willen.
die 1 jaar ''vertraging'' wordt echt wel ruimschoots gecompenseerd door de ervaring die je er bij krijgt. Tot op heden kan ik ook niet bevestigen dat de voltijd mensen die ik ken dat jaar in kennis en kunde kunnen compenseren. Bijkomend voordeel vind ik ook dat je salaris krijgt en je studie niet betaald, want studeren aan Nyenrode lukt niet met een simpel bijbaantje.
Maar onderaan de streep, zoals je zelf al zegt, het is gewoon persoonlijke voorkeur. Laten we het daar maar bij houden voor we het topic ontsporen :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:20
Flinke bump! Vond het onnodig een nieuw topic te maken..

Zijn er hier mensen afgelopen zaterdag nog bij de open dag geweest voor de BSc?
Ik zit nu zelf in het eerste jaar hbo en wil volgend jaar dus ook dit traject gaan doen.
Ik heb totaal geen uitdaging op het hbo, heb 15 uur les per week en thuis hoef ik nagenoeg niks te doen aan de studie. Een stapje hoger naar het WO lijkt me dan ook een leuke uitdaging. (Dit was ik al van plan toen ik nog in 5 havo zat, maar was de middelbare school wel een beetje zat en hbo-P is een jaar korter dan 2 jaar vwo er achteraan.)

Mensen met ervaring hier?:
- Trekken de plekken voor deze BSc studenten weer een beetje aan inmiddels of is het nog steeds drama om een baan te vinden? (Note: geen Big4, dit trekt mij niet en zou ik als laatste optie zien) < mensen die in 2012 >30 brieven hebben moeten sturen voor een baan :'(
- Hbo tegenover vwo, sta je als hbo'er gewoon al 0-1 achter met solliciteren of valt het mee en wordt er weinig onderscheid gemaakt, ik ben zelf bang dat ik 0-1 achter sta met het solliciteren?

Ik neem aan dat het ook vooral motivatie en dergelijke is die je aan een baan helpen. Ik ben er nu vroeg bij, heb mijn cv en sollicitatiebrief zo goed als af (sollicitatiebrief wordt uiteraard aangepast aan het bedrijf waar ik solliciteer, maar de grote lijnen er om heen staan er) en ben zeer gemotiveerd. Ook van mensen die mijn brief hebben gecontroleerd krijg ik complimenten, dat zit dus wel goed (Nyenrode sollicitatiehulp, leerkrachten etc.).

En daar komt die geweldige vraag weer: waar moet ik tegenwoordig aan denken qua salaris indicatie? (Note: ik doe het zeker niet voor het geld (uiteraard is het mooi mee genomen, daar gaan we niet over liegen :) ), maar het kantoor waar mijn voorkeur naar uit gaat en waar ik op korte termijn wil gaan solliciteren vraagt blijkbaar aan de nieuwkomers wat ze graag willen gaan verdienen, een reëel bod is dus wel handig om mee te komen.)
Mijn gedachte over salaris zijn zo'n 1400 euro bruto + lease auto + secundaire arbeidsvoorwaarden. Mocht een lease auto er niet in zitten dan zo richting de 1600/1700 euro + reiskostenvergoeding (19 cent/km uit m'n hoofd), enkel de reiskostenvergoeding weegt mijn inziens niet op tegen de kosten van een degelijke auto.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me wat verder kunnen helpen en me hopelijk gerust kunnen stellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
N3burz schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 21:43:
Ik zit nu zelf in het eerste jaar hbo en wil volgend jaar dus ook dit traject gaan doen. Ik heb totaal geen uitdaging op het hbo, heb 15 uur les per week en thuis hoef ik nagenoeg niks te doen aan de studie. Een stapje hoger naar het WO lijkt me dan ook een leuke uitdaging.
Wat doe je als ik vragen mag? Waarschijnlijk BE of AC of BE/AC denk ik. Ik zit nu in m'n laatste jaar en kan jou advies meegeven om even door te bijten en aangezien je de studielast vindt meevallen: flink knallen voor de tentamens zodat je een hoog gemiddelde kunt scoren om door te studeren. Mijn studie was BE/AC en ik had mij in eerste instantie ingeschreven voor AC. Na 2 jaar bleek dat AC mij totaal niet lag en ben ik overgestapt naar BE. Terwijl ik in HAVO 4/5 toch echt een RA wilde worden. Ik zeg niet dat dit jou kan gebeuren, maar houd het in je achterhoofd dat als je besluit toch te stoppen, je er ook volledig voor wil gaan. Maar zoals ik lees, moet dat wel goed komen bij jou :).

Ik heb al stage gelopen bij een Big Four-bedrijf (dat dan weer wel, ik zag dat dat je niet aantrok) en ga er ook afstuderen en vanuit een werkende situatie, de kans is namelijk 90% dat ik kan blijven, verder studeren (lees: niet uit mijn eigen zak) bij heel waarschijnlijk Nyenrode. Desondanks weet ik niet hoe dat zit met kleinere kantoren en het betalen van je studie.

Voordeel hiervan is dat ik flink wat praktijkervaring op heb gedaan (elke periode op het HBO wel PO's gehad) en ook al een half jaar stage heb gelopen bij een Big Four bedrijf. Bij bijna elke bijbaan (zijn er maar 2 hoor :')) die ik heb gehad na deze stage werd mij 9/10 gevraagd om ervaringen daar en ik heb er altijd wel 'voordeel' mee gehad t.o.v. andere kandidaten. Het lijkt me dat dit voor kleinere kantoren niet anders is - praktijkervaring kan nooit kwaad en geeft je alvast oriëntatie.

Als jij 'gewoon' je HBO afmaakt, kun je dus al flink wat ervaring opbouwen met je stages, je PO's (waar ik toch ook profijt van heb gehad bij mijn eerste stage!) en je kunt voorzichtig netwerken op school; zijn er docenten die er hebben gestudeerd, wat vonden ze ervan etc.

Ik zelf vind het gewoon zonde om te stoppen met een studie, uit ervaringen van andere 'stoppers' heb ik begrepen dat dit zelden tot nooit de juiste oplossing is. En natuurlijk niet te vergeten, je doet relatief gezien niet veel aan school - dus je hebt nu nog lekker vrije tijd! Ook belangrijk op een jonge (?) leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:20
-

[ Voor 111% gewijzigd door Twijfels op 22-04-2016 20:46 ]

Pagina: 1