Zalman voeding ZM400B-APS kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
Probleem: ik schakel de computer in. De fan v/d voeding gaat niet draaien. Het beeldscherm blijft op zwart. Ik hoor verder niets qua opstartgeluiden e.d.. Hij is gewoon dood. Op het moederbord brandt wel een LED. Er is dus wel 12V aanwezig.

Een enkele keer start de computer wél goed op. Maar dan slaat hij regelmatig af, met bovenstaande situatie tot gevolg.

Ik vermoedde als mogelijke oorzaken (1) een defecte aan/uit schakelaar van de pc-behuizing of (2) de voeding. Ik heb daarom de aan/uit schakelaar overbrugd met een stukje metaal. Dat hielp niet.

Conclusie: de voeding is gedeeltelijk kapot.

Vraag: heeft iemand enig idee welk onderdeel er kapot is? En kan ik de voeding eenvoudig repareren, wetende dat ik niet zo'n enorme electrotechnicus ben (maar wel met de soldeerbout overweg kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ten eerste, de led op je moederbord brand waarschijnlijk op de 3,3V of 5V. Ten tweede, je voeding moet starten als je de groene draad met een zwarte doorverbind op je atx-connector. Ten derde: ooit van multimeter gehoord? Meet daar eens mee, want zonder harde bewijzen kun je nog lang blijven zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

schroef je voeding eens los en kijk of je kapotte condensatoren ziet.
het probleem kan verder ook nog in je moederbord liggen, dus sluit dat ook niet gelijk uit ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:03
Bartjes, bedankt voor de tips. Ik zal eerst wat verder zoeken.

<edit>
@Fordox: bedankt. Ik zal dus echt iets diepgaander moeten zoeken, mijn conclusie defecte voeding was erg voorbarig, geloof ik.
</edit>

[ Voor 54% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 27-11-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je vaker aan dit soort dingen knutselt, gouden regel is meten is weten. Met andere woorden, koop een multimetertje. Kun je zo je uitgangspinnen van de ATX voeding mee doormeten en kijken of je powerschakelaar wel sluiting maakt. Met een 20 euro metertje zou ik genoeg aan hebben om dit soort problemen te vinden. Hoef je ook niet je voeding open te schroeven (met daarmee evt je garantie te vertiefen als die er nog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
inderdaad zoals hierboven.

voor simpele 12 en 5v metingen is een cheap ass metertje van de bouwmarkt prima.

de voeding is in te schakelen door de groene draad aan een zwarte te hangen. vaak willen ze wel een last aan de voeding om op te starten. dit kun je met weerstanden doen, maar een fan op de 12 en een fan op de 5v aansluiting kan ook prima.
en dan meten wat eruit komt
Pagina: 1