Adresboek Mac: Kerstkaartadressering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 17:08
Ik zit met een lastig vraagstuk.

Mijn moeder heeft een sinds kort een iPhone. Haar adresboek van haar Nokia was een zootje, 800 nummers en alles in codetaal... Ik heb haar geholpen om orde in de chaos te scheppen en alles netjes op voor- en achternaam te zetten en mobiel en vaste nummers in één vcard/contactblad. Ze heeft zelfs adressen en telefoonnummers toegevoegd.

So far so good. Nu wil ze haar adressen uitprinten voor de kerstkaarten dit jaar (300 stuks...). Probleem is dat de namen boven de adressen uit één enkele persoon bestaat, terwijl het geadresseerd moet naar een stelletje. Dus (bijvoorbeeld) niet naar Jan de Vries maar naar Jan en Jannie de Vries. En dat geldt voor praktisch alle adressen, want wie heeft er nou stelletjes in zijn contactpersonen staan? Ma flink over de zeik omdat ze nu alle adressen moet uitschrijven. Anders lijkt het immers alsof de kaart maar voor de ene helft van het stel bedoeld is.

Ik heb een tijdje nagedacht maar weet geen oplossing voor dit probleem. Wie helpt mij en mijn moeder uit de brand? Ik ben toch niet de enige die tegen zoiets stoms aanloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10

Korakal

Up up up!

Afhankelijk van hoe jij de adreslabels genereert, zou je wellicht kunnen kijken of de optie 'verwante namen' iets kan betekenen. Ik heb hier twee screenshots uit het OSX adresboek, is ook toegankelijk via de iPhone:

Veld toevoegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/adreskaart1.png

Selectie van type verwante naam:
Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/adreskaart2.png

Het betekent wel dat je nog wat verder moet gaan editen aan het adresboek, maar kan wellicht het printen weer mogelijk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 17:08
Bedankt voor de goede tip! Ik heb een echtgenoot toegevoegd. Toen ik een vcard wou printen kon ik helaas nergens in de afdrukopties vinden waar ik een tweede naam aan het adres kon toevoegen. Even googelen leverde dit op

In Mac OS X 10.6 of hoger drukt Adresboek het voor- en achtervoegsel, de voornaam, de tweede naam en de achternamen af die verschijnen op de kaart die wordt afgedrukt maar er worden geen verwante namen afgedrukt op adresetiketten of enveloppen.

Producten waarbij dit probleem kan optreden
Mac OS X 10.6, Mac OS X 10.5, Mac OS afdrukken/fax (elke versie), Adresboek
Mac OS X v10.6 of hoger

In Mac OS X 10.6 of hoger kunt u het veld Voornaam van de kaart wijzigen om meerdere namen toe te voegen als u een adresetiket of enveloppe met meerdere namen wilt afdrukken. Als u bijvoorbeeld een kaart hebt voor "Ravi Patel", kunt u de voornaam "Ravi" op deze kaart veranderen naar "Ravi & Mei" en op het adresetiket of de enveloppe van deze kaart ziet u "Ravi & Mei Patel" wanneer u die afdrukt.

In 10.6 en lager kon je wel 'Ravi & Mei Patel' als adressering geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10

Korakal

Up up up!

Ai, da's spijtig :( wellicht kun je terugvallen op externe tools die het adresboek aanspreken om adreslabels te genereren?