Toon posts:

Telefoongarantie: Via verzekering of toch de winkel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Misschien een rare topictitel, want het antwoord lijkt pretty obvious. Maar laat ik het eens uitleggen:

Een krappe drie weken geleden heb ik icm. abonnement een HTC Desire S aangeschaft bij T-mobile. Ik heb hier meteen een verzekering bij genomen, omdat ik over het algemeen een slecht karma heb wat betreft apparatuur.

Afijn, sinds vanmiddag doet de telefoon niks meer. Hij bleef in het lockscherm hangen, waarna ik de batterij eruit gehaald heb en de telefoon gereboot heb. Sindsdien krijg ik een zwart scherm. Even for the record: Mijn telefoon is nog als nieuw. Geen val- of waterschade en ik heb ook geen gekke apps geïnstalleerd. Hij blinkt meer dan het gebit van Mick Jagger.

Alle gekheid op het stokje, mijn vraag is nu als volgt:
Via mijn verzekering kan ik dit uiteraard laten repareren. Echter, hier is een eigen risico van 30 euro aan verbonden. Ik heb dit bedrag natuurlijk wel beschikbaar, alleen weiger ik uit principe dit hieraan uit te geven. De telefoon is binnen drie weken defect geraakt, wat ik belachelijk vind.
Andere optie lijkt mij het beroepen op de fabrieksgarantie. Dit zou kosteloos gedaan moeten worden. Echter, is dit wel mogelijk met een verzekering? Stel er komt een nieuw moederbordje in, krijg ik dan niet gedoe met mijn verzekering? Deze is namelijk verbonden aan het IMEI nr van het toestel.

Ik maak mij bij voorbaat misschien iets te druk hierom, maar ik ben benieuwd wat jullie mening is over mijn opties.

Ik hoor het graag en enorm bedankt alvast!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:43
Waarom heb je niet geïnformeerd bij de verzekering?
Volgens mij doet T-Mobile zaken met Proassist, zij repareren aangeboden toestellen gewoon onder garantie (dus zonder eigen risico) met het voordeel dat je wel een leentoestel kan krijgen. Mocht de schade niet onder de garantie vallen, dan wordt het eigen risico natuurlijk wel in rekening gebracht.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:28

Bluebe

Roar

Als je de telefoon pas 3 weken hebt gewoon terug gaan naar de winkel want je hebt gewoon garantie. Je geeft aan dat je er niks geks mee hebt gedaan en hij is ook niet gevallen dus lijkt gewoon op een defect als ik je verhaal zo lees.

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:46
Lijkt me gewoon een kwestie garantie.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat zegt je verzekering (nu ProAssist) hiervan? Ze zijn 24/7 open, dus je heb geen excuus om niet te bellen. Binnen 3 á 4 uur heb je een leentoestel van ze.

Alles wat onder garantie valt, ook via ProAssist, zit GEEN eigen risico op. Ik heb er nu al 2x mee te maken gehad en heb nooit iets hoeven te betalen, behalve mijn maandelijkse kosten natuurlijk.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik baseer mijn vraag uitsluitend op hetgeen wat ik gelezen heb in mijn contract. Vandaar dat ik wat aannames gemaakt heb.

Excuus is als volgt: Ik kan nu niet bellen. Huisgenoot is ook niet thuis, dus het wordt wachten tot ik dinsdag de winkel kan bezoeken. Vandaar dat ik het hier even voor dacht te leggen.

In ieder geval beantwoordt dit mijn vragen wel! Bedankt. :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is gewoon garantie, dus werk voor de winkel.

@hieronder: Tik ik dat prachtige regeltje tekst zojuist in een heel ander topic...
remco_k in "Geen optimale download snelheid!"
2 great minds?

[ Voor 66% gewijzigd door remco_k op 26-11-2011 23:07 ]

Alles kan stuk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Assumption is the mother of all fuckups ;)

Gewoon mee teruggaan naar de winkel en zeggen dat het ding b0rked is. Mogen zij het onder garantie fixen - als ze dat niet al ter plekken kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je hebt in principe de keuze.

De winkel zal het toestel innemen en laten repareren. Ze hebben de plicht dat binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te regelen. In geval van iets als een telefoon, is het te verdedigen dat het iets is wat je intensief en dagelijks gebruikt. Een leentoestel om de essentiële zaken te kunnen blijven doen is een reëel verlangen, maar de vraag is of de winkel erin mee gaat.

Het belangrijkste is te weten dat de winkel niet simpelweg mag zeggen dat je een verzekering hebt en dus daarheen moet. Zij hebben een wettelijke verplichting tot het verlenen van garantie. Mochten de voorwaarden zeggen dat je bij afsluiten van een verzekering daarheen moet, dan zijn die niet geldig: wet > voorwaarden

De verzekering biedt je een no-hassle oplossing. Je hebt in no-time een oplossing en nieuw toestel, maar betaalt een bedrag. En dat mag, gezien je niet de winkel aanspreekt maar een andere partij. De discussie is vaak of een verzekering wel toegevoegde waarde heeft ten opzichte van wettelijke garantie. Dat hangt af van het risico je bereid bent te nemen, je kennis van de wet en je zin om er tijd in te steken.

Het belangrijkste is dat je het verzekeringscontract goed doorneemt. Als je ze belt is er goede kans dat ze het met liefde willen oplossen. Veel verzekeringen hebben echter een clausule dat als het toestel is vervangen, je recht bij herhaling is vervallen (het initieel verzekerde toestel is geheel vervangen). Wél verwachten ze dat je blijft betalen.
Je verzekering is dan na drie weken ineens heel duur, want je betaalt door voor iets waar je geen aanspraak meer op kan maken. Of je moet er wéér een verzekering op zetten...

Het is niet voor niets dat dergelijke verzekeringen nogal eens beschreven worden als eenvoudig geld verdienen; vrijwel niemand verdiept zich in de details, en je kan het moeilijk op hen schuiven door te zeggen dat je niet gelezen hebt wat je getekend hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 23:39 ]

Pagina: 1