Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Beste Tweakers,

Ik sta voor een klein euvel wat aardig wat irritaties en onnodige overlast binnen het huishouden veroorzaakt.
Sinds 2 dagen is er bij ons thuis een Playstation 3 aangeschaft om wat blu rays op te kijken en wat games te spelen. Dit verliep eerst gewoon met een HDMI kabeltje naar de tv. Audio en video gingen dus beide via hdmi naar de tv.

Ik wilde toch graag de audio via mijn Sony STR-DH700 receiver laten lopen en besloot dit te doen door een toslink kabeltje te gebruiken. Dit is waar de problemen begonnen.

Op de Playstation 3 staat alles goed ingesteld. Ik heb bij het audio menu gekozen voor Toslink, Dolby Digital en DTS aangevinkt naast dat 2 PCM formaten automatisch al aangevinkt staan en niet uitgevinkt kunnen worden. Het probleem is nu dat iedere keer wanneer er een PCM formaat gebruikt word ( bijvoorbeeld in het XMB dashboard van de ps3) activeert het geluid pas wanneer er iets van geluid afgespeeld word. Om dit beter uit te leggen: wanneer ik geen keuzes maak of door het menu blader worden de speakers automatisch uitgeschakeld. Altans, dit is wat ik denk dat gebeurd gezien op de receiver geen enkele speaker meer opgelicht aangegeven staat. Nou is dit waarschijnlijk normaal gesproken geen probleem ware het niet dat bij iedere activatie van het geluid er een kleine kraak uit mijn boxen komt. Dit is hoogst vervelend wanneer je je indenkt dat ieder menu item een geluid maakt en een nog erger voorbeeld, iedere letter die je typt activeerd overnieuw de speakers waardoor er bij iedere letter een kraak te horen is.

Ik heb inmiddels al verschillende dingen geprobeerd maar kan tot geen enkele oplossing komen. Het lijkt er overigens op dat de receiver de speakers alleen maar op non actief zet bij een PCM signaal. Wanneer ik bijvoorbeeld een game start die gebruik maakt van Dolby Digital of DTS is het geluid constant en komt er helemaal geen kraak.

Graag zou ik jullie advies willen hebben gezien dit voor onnodige irritaties en geluidsoverlast zorgt binnen het huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Probleem wat vaker voorkomt als je een apparaat met toslink aansluit. Dit omdat er niet altijd een signaal op deze uitgang staat. Er komt pas signaal op als je een actie uitvoert. Het aankomen van dit signaal kan bij bepaalde receivers zorgen voor dat het eerst deel van het geluid wegvalt of zoals bij jouw als een kraak. Bij een game of film is er altijd een audiotrack aanwezig en staat er dus constant signaal op de uitgang.

Ik zou de PS3 via HDMI aansluiten en dan via de Sony laten lopen. Wel de PS3 instellen dat deze alle audio zelf decodeert (dus LPCM), want dat is het enige wat de STR-DH700 via HDMI aan kan. Ik had het probleem wat jij beschreef op mijn oude Sony receiver ook en ben er nu helemaal van af met de huidige receiver die alles via HDMI pakt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
FeaR schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 23:28:
Probleem wat vaker voorkomt als je een apparaat met toslink aansluit. Dit omdat er niet altijd een signaal op deze uitgang staat. Er komt pas signaal op als je een actie uitvoert. Het aankomen van dit signaal kan bij bepaalde receivers zorgen voor dat het eerst deel van het geluid wegvalt of zoals bij jouw als een kraak. Bij een game of film is er altijd een audiotrack aanwezig en staat er dus constant signaal op de uitgang.

Ik zou de PS3 via HDMI aansluiten en dan via de Sony laten lopen. Wel de PS3 instellen dat deze alle audio zelf decodeert (dus LPCM), want dat is het enige wat de STR-DH700 via HDMI aan kan. Ik had het probleem wat jij beschreef op mijn oude Sony receiver ook en ben er nu helemaal van af met de huidige receiver die alles via HDMI pakt.
Thanks voor de tip. Ik was zelf ook al aan het denken om een HDMI kabel er bij te halen. Het vreemde is overigens dat mijn Xbox 360 dashboard helemaal geen problemen heeft met toslink op de receiver. Verder translate hij Dolby Digital en DTS 5.1 prima hoor.. dat is juist het enige wat wel goed werkt. Ik las overigens bij de Sony website ook dat audio via HDMI sowieso het beste zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

riyakuya schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:48:
[...]
Het vreemde is overigens dat mijn Xbox 360 dashboard helemaal geen problemen heeft met toslink op de receiver.
De XBox 360 stuurt altijd een Dolby Digital 5.1 signaal uit, ook in het menu. Iets wat de PS3 niet doet.
Verder translate hij Dolby Digital en DTS 5.1 prima hoor.. dat is juist het enige wat wel goed werkt.
Dat verklaar ik toch ook in mijn post: een DTS of Dolby Digital signaal is constant, dat staat als het ware altijd aan. Dat is ook de reden dat de PS3 dan de uitgang als het ware open houdt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
FeaR schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:50:
[...]

De XBox 360 stuurt altijd een Dolby Digital 5.1 signaal uit, ook in het menu. Iets wat de PS3 niet doet.

[...]

Dat verklaar ik toch ook in mijn post: een DTS of Dolby Digital signaal is constant, dat staat als het ware altijd aan. Dat is ook de reden dat de PS3 dan de uitgang als het ware open houdt.
Maar als ik het goed begrijp zou een HDMI kabel wel het probleem kunnen verhelpen? Achja ik moet toch nog even afwachten gezien het zondag is.