Internet zeer traag (Glasvezel - Ziggo)

Pagina: 1
Acties:

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hey Tweakers,
2 Weken terug kreeg ik last van trage internet. Dat wil zeggen, volgens de speedtest van Ziggo en Speedtest.net kwamen de download snelheden niet boven de 3,0Mb uit.
Normaal hoort dit ongeveer rond de 100Mb te zitten, omdat ik 120Mb Glasvezel van Ziggo heb.

Vorige week had ik dit probleem ook, en nu heb ik het bijna om de dag!
Downloaden gaat net met 50Kb per sec, terwijl ik normaal rond de 8 - 15Mb per seconden zit.

Als ik Ziggo bel zeggen ze dat mijn router kapot moet zijn.
''Nee Ziggo! Ik heb mijn Linksys E2000 in Maart dit jaar gekocht, de kans is dus zeer klein dat hij kapot is.''
Maar daar geven ze geen gehoor aan.

Wat Ziggo dan probeert is mij naar een duur telefoon nummer te sturen (65ct p/m), die het probleem misschien kan oplossen.

Iemand een tip hoe ik het dan kan oplossen?
Internet is dus niet altijd sloom, tevens gaat hij meestal 's avonds slomer dan overdag.

Mijn PC op de Modem aansluiten is geen optie, aangezien ze beide een stuk van elkaar af staan, en mijn PC verplaatsen niet lukt.

Iemand tips?
Alvast bedankt, dit is zeer vervelend! _/-\o_

An  a day keeps the doctor away.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:40
Haal een simpel blokje op om twee kabels te verbinden en test zonder router ertussen. Op die manier kun je bewijzen dat het probleem niet bij jou ligt. Een andere kabel ertussen zou je ook kunnen proberen, het is niet permanent, het is om uit te sluiten. Mocht het nog traag zijn, kun je alsnog Ziggo daarmee om de oren slaan.

[ Voor 61% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-11-2011 21:23 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Modem/Router uit en aangezet, nu is het weer goed. :)
Waarom hij zo sloom was is de vraag, iemand een idee?

Ik haal nu een mooie score van 101Mb volgens Speedtest.net.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je je router reset en het ding doet het daarna wel heb je dus eigenlijk al uitgesloten dat het aan je Linksys ligt (want die E2000 is geen Cisco ;) ). Bovendien vrij logisch van Ziggo dat ze je niet op je blauwe ogen geloven als je zegt dat een router net nieuw is - dat kunnen ze namelijk niet controleren.

Kortom: Dikke kans dat het in je router zit.

Wat al gezegd is: sluit de boel eens zonder de router aan, kijken of ie dan stabiel blijft. Dan weet je het iig zeker.
Verder weet ik dat het kan helpen om de OpenDNS servers in te stellen ipv de Ziggo DNS servers die je automatisch toegewezen krijgt.
Maar wat veel belangrijker is: wat voor internetverkeer is er traag, en wat is de max throughput op de WAN kant van je router?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Dikke kans dat het in mijn modem zit?
Hoezo de router? Ik heb ze allebei uit en aan gezet, en nu is het internet weer normaal.

Ik denk dus dat het eerder aan de modem ligt, aangezien ik de modem de laatste twee weken niet uit heb gezet, maar de router wel.

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Natuurlijk kán het aan je modem liggen. Maar om daar zeker van te zijn, moet Ziggo wel een degelijke troubleshoot kunnen doen en andere dingen (zoals routers, slechte kabels, verkeerde aansluiting e.d.) uitsluiten.
Ziggo kijkt eerst naar de modemwaarden. Als die er goed uitzien, er geen rare storingen in jouw gebied gemeld zijn en zij er van overtuigd zijn dat het modem goed is aangesloten, gaan ze een stapje verder, de PC erachter. Als dat een router van merk X blijkt te zijn, dan wordt het gewoon lastig (ze kunnen niet alles ondersteunen). Vandaar dat ze vragen of je dat ding er tijdelijk tussenuit kunt halen. Blijkt dan dat je snelheid nog steeds slecht is, dan is er mogelijk iets anders aan de hand, en zo komen ze wellicht op het modem uit. Blijkt dat na het verwijderen van de router alles goed gaat, ja, dan ligt het gewoon aan je router (instellingen, capaciteit of gewoon stuk) of kabel of wat dan ook (in ieder geval een lokaal probleem).

Heb je daar allemaal geen zin in, dan stuurt Ziggo je door naar een betaald nummer. Hier hebben ze tijd genoeg om met jouw je router door te spitten. Maar niet op algemene kosten. Begrijpelijk in mijn ogen. Mocht het uiteindelijk toch aan Ziggo liggen, krijg je je geld gewoon terug.

Maar waarom doet je router mogelijk raar? Zoals The Eagle al zegt, wanneer gebeurt het, welk verkeer (http, ftp, torrents, news) etc. Een router heeft gewoon een max aan aantal verbindingen dat het kan opzetten en bijhouden en daar zou het bijvoorbeeld fout kunnen gaan.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Oke, het is officieel, de router is kapot. Wanneer ik mijn pc op de modem heb aangesloten krijg ik weer verbinding. Resetten helpt niet, ik heb de klantenservice van Cisco gebeld en werd 'aangeraden' om de installatie cd te installeren op mijn pc. Ik heb gezegd dat ik de router al gereset heb, maar dat was niet genoeg!
Nu moet ik ergens op hun website de cd downloaden, en hopen dat hij dan werkt. :9

Niet de beste service..

[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 14-12-2011 14:59 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Mmmm...dus naast Ziggo ben je nu ook al Linksys aan het bashen!?

Ik vind het al heel netjes dat Linksys je niet naar je leverancier stuurt maar in plaats daarvan zelf een stukje service op zich neemt. En volgens mij ben je er meer mee geholpen als je het probleem zelf kan verhelpen in plaats van dat je je router voor een x aantal weken kwijt bent voor reparatie.

Daarom denk ik (maar dat is mijn mening) dat je je verwachtingen ten aanzien van service een klein beetje moet bij stellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik bedoel gewoon, heb je ooit een RMA van Corsair of Western Digital gehad? Prima service.
Maar: het probleem zat dus op dat ik een tijd had ingesteld wanneer de internetverbinding uit moest gaan... Zo te zien stond dat niet goed :P

Thanks anyway, weer wat geleerd. :9

• daantje nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-03-2024
!

[ Voor 99% gewijzigd door daantje nl op 14-12-2011 20:22 ]

Verwijderd

HardCoreGamer schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:37:
Ik bedoel gewoon, heb je ooit een RMA van Corsair of Western Digital gehad? Prima service.
Maar: het probleem zat dus op dat ik een tijd had ingesteld wanneer de internetverbinding uit moest gaan... Zo te zien stond dat niet goed :P

Thanks anyway, weer wat geleerd. :9
Dus uiteindelijk zat de fout bij jou, maar toch hebben Cisco en Ziggo waardeloze service? Ziggo had toch wel mooi gelijk dat je router "kapot" was (lees: kapot = you f*cked up).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Pff je stelt wel conclusies op basis dat jij denkt wat het probleem is. Dit zijn geen duidelijke onderzoeken, alleen als je zeker van je zaak bent kan je die conclusie trekken. Ook apparatuur van een half jaar oud kan kapot gaan, leeftijd zegt niet veel.

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Dit soort gevallen is dan ook precies de reden dat Ziggo (en andere klantenservices) een bepaald script doorlopen. Voor 'ervaren' tweakers is dat soms irritant, maar met een beetje goodwill van jouw kant, ben je er zo doorheen.
Echter, en ik spreek uit ervaring, is de gemiddelde consument tegenwoordig zo heilig overtuigd van zijn eigen gelijk, dat hij bijvoorbeeld eist 'mijn modem is stuk, doe mij een nieuwe'. 'Ik ben ICT-er, doe het al 15 jaar, ik weet echt wel wat er aan de hand is' is ook zo'n goeie...
Net als de trend bij huisartsen tegenwoordig: "Ja, ik heb hier wat uitslag, en ik heb al op internet gezocht. Het is X, en daar moet u mij middeltje Y voor uitschrijven. Graag snel een beetje, want ik heb nog meer te doen".

Wil je niet de stappen doorlopen die ze voorschrijven? Tsja, dan is het nog een service dat Ziggo iets als service+ heeft . Blijkt het achteraf toch aan Ziggo zelf te liggen, dan krijg je alsnog je belkosten terug.
Pagina: 1