Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429428

Topicstarter
Ik heb afgelopen vrijdag een iMac 27" gekocht. Het goedkoopste model. Ik ga er zelf 16gb werkgeheugen inzetten en een sata600 ssd. Nu zit ik alleen met de processor. Er zit een i5 in en ik wil er graag een i7 inzetten voor after effects en Photoshop. Dit wordt dan de i7 2600k. Ik zou het liefst een 8-core hebben en de mac pro werd me iets te duur. Daarom vroeg ik me af, kan ik het standaard moederbord vervangen door een andere zodat wel alles werkt. Zo heb ikmtrouwens ook 8 DDR3 aansluitingen en 4sata300/600 aansluitingen. Het vervangen zelf is opzich geen probleem. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid:http://www.paradigit.nl/Paradigit/product/ZPR_08OND/05_MOBO/productdetails/80004174/MSI_X79A_GD65_(8D)_Socket_2011_ATX/X79A_GD65_(8D)_FRIO_ADV/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:9~
Kan ik de huidige dan wel vervangen naar 2600k zonder met het moederbord te klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En moet dit trouwens per se een2600k zijn, of kan het ook een duurdere i7 zijnn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik weet niet of een 2600K werkt, maar een gewone 2600 zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Frietsaus schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:12:
Ik weet niet of een 2600K werkt, maar een gewone 2600 zou prima moeten werken.
Ik dacht dat deze in de i7 van Apple zelf zat. En kan ik trouwens ook nog een duurdere versie nemen of kan dat niet vanwege het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Dat durf ik niet te zeggen, het kan zijn dat de microcode om andere processors te ondersteunen niet aanwezig is. Dat resulteert in een iMac die niet op wil starten.

Had je niet beter gewoon de i7 iMac kunnen nemen dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Frietsaus op 26-11-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:42
Frietsaus schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:17:
Dat durf ik niet te zeggen, het kan zijn dat de microcode om andere processors te ondersteunen niet aanwezig is. Dat resulteert in een iMac die niet op wil starten.
Zoals te zien is op Hackintoshes, werkt bijna alles wel.
Zelfs op het iFixit forum/Q&A hebben ze het erover dat het prima kan, zolang het dezelfde socket is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Wat op een Hackintosh werkt doet er niet toe, als de firmware van een iMac niet in staat is een 'onbekende' processor te starten dan start hij niet op. Dit is wel eens voorgekomen op een bepaald model Mac Pro.

Maar als mensen het hebben geprobeerd en het werkt is er niks aan de hand verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:42
Frietsaus schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:20:
Wat op een Hackintosh werkt doet er niet toe, als de firmware van een iMac niet in staat is een 'onbekende' processor te starten dan start hij niet op. Dit is wel eens voorgekomen op een bepaald model Mac Pro.

Maar als mensen het hebben geprobeerd en het werkt is er niks aan de hand verder.
Ah op die manier. De EFI zou dan idd in de weg kunnen zitten. Genoeg mensen die OS X 10.7 vanilla draaien, dus aan Lion zal het niet liggen.
Ik weet verder niet of er mensen met ervaring zaten.

[ Voor 6% gewijzigd door thaan op 26-11-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:57

Osxy

Holy crap on a cracker

Ga er maar vanuit dat je geen CPU swaps kan uitvoeren.

http://www.everymac.com/s...upgrade-instructions.html

Rest de vraag, waarom? Wat ga je doen dat je die i7 2600k nodig hebt?

[ Voor 69% gewijzigd door Osxy op 26-11-2011 21:28 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Naar een i7 2600 kan sowieso wel, al zat mensen die dat hebben gedaan. De vraag is alleen of een i7 processor die niet officieel is gebruikt door Apple ook werkt.

2600K zou ik overslaan, niet zeker of die werkt en je hebt niks aan een unlocked multiplier in een Mac.

[ Voor 24% gewijzigd door Frietsaus op 26-11-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osxy schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:25:
Ga er maar vanuit dat je geen CPU swaps kan uitvoeren.

http://www.everymac.com/s...upgrade-instructions.html

Rest de vraag, waarom? Wat ga je doen dat je die i7 2600k nodig hebt?
Ik dacht dat deze standaard al in de iMac zat. Maar dat is dus niet zo. Het wordt dus gewoon de 2600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 429428 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:55:
[...]

Ik dacht dat deze standaard al in de iMac zat. Maar dat is dus niet zo. Het wordt dus gewoon de 2600
Waar ga je het voor gebruiken dat je persé een i7 moet hebben.
Je beseft je dat het enige verschil tussen de i5 en i7 de extra cores is? Die 9/10 keer niets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Osxy schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:36:
[...]

Waar ga je het voor gebruiken dat je persé een i7 moet hebben.
Je beseft je dat het enige verschil tussen de i5 en i7 de extra cores is? Die 9/10 keer niets toevoegen.
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het geel belangrijk was voor filmbewerking, wat het voornaamste is wat ik wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Anoniem: 429428 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:57:
[...]

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het geel belangrijk was voor filmbewerking, wat het voornaamste is wat ik wil doen.
Wat versta je onder filmbewerking? Post-Processing? De montage?

Als je met Adobe Premiere CS5.x gaat monteren dan kan je videokaart belangrijk zijn aangezien je met een NVidia kaart CUDA-verstelling (hardware matig renderen) aan kan zetten. iMacs hebben echter AMD/ATI kaarten, dus dat gaat het niet worden.

Ik zou niet zo blijven hangen in het upgrade proces, je hebt een prima machine; gewoon lekker creatief zijn nu en niet teveel de Tweaker uithangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
De proc op een mac zit toch vast gesoldeerd?
Waarom heb je uberhaupt een i5 gekocht om een dag daarna te besluiten om de boel te slopen?
Had dan een i7 besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zet er liever een ssd in, veel nuttiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 429428 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:57:
[...]

Ik dacht - ergens gelezen

Ga gewoon met die machine werken, is het te langzaam kan het altijd nog maar ik durf te beweren dat je het nooit meer wilt gaan doen.

Vergeet ook niet dat je met zoiets zeker je garantie kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:24
De i5 is een quadcore, de i7 is ook een quad-core maar dan met hyperthreading en een hogere clocksnelheid.
Zoals al eerder genoemd, het is maar de vraag of de software sneller zou werken op de i7, en/of dat merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
mikevdzanden schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 23:31:
De proc op een mac zit toch vast gesoldeerd?
Nope, gewoon een socket in de iMac sinds een bepaald model.

De i7 heeft trouwens helemaal niet meer cores dan een i5, hij heeft wel Hyper-Threading maar dat levert je niet dezelfde snelheidswinst op (als je die kunt benutten althans) als 4 extra fysieke cores.
sebastius schreef op zondag 27 november 2011 @ 08:59:
Zet er liever een ssd in, veel nuttiger!
Helemaal mee eens!

Als je echt een i7 nodig hebt, had je veel beter direct een i7 iMac kunnen aanschaffen. Had je ook een snellere videokaart gehad die bij videobewerken ook van pas kan komen.

[ Voor 60% gewijzigd door Frietsaus op 27-11-2011 12:48 ]

Pagina: 1