Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-11 22:07
Hoi,

Net tijdens het surfen op mijn htc desire (nieuwste firmware) zag ik opeens in de status balk dat ik iets downloade.

Opera_mini_new.apk (39kb)

Nog niet heel veel over te vinden op google

Ik heb de file handmatig gedelete via astro, en met avg mijn gsm gescand.
Hier kwam niets uit.

Is een reset oid nodig? Loop ik nu risicos mbt gegevens, of opeens sms dienst oid??

Cons:::BB4E

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Opera Mini is geen 39KB groot, grote kans dat het inderdaad malware gerelateerd is. Gebruik je de stock browser? Welke site heb je op dat moment bezocht? In de 'Downloads' app kan je normaal de locatie van het bestand vinden.

Ik zou het persoonlijk wel eens willen analyseren, ik weet echter niet of het een goed idee is er naar te linken.
Googlen op de bestandsnaam (gebruik quotes) geeft een paar hits aan, o.a. eentje naar het Oxygen forum (en een bijzonder grote hoeveel russische websites).

Edit: zoals verwacht malware, zie bv. dit virustotal linkje. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-11-2011 19:36 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• shameblaster
Petervanakelyen schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:17:
Opera Mini is geen 39KB groot, grote kans dat het inderdaad malware gerelateerd is. Gebruik je de stock browser? Welke site heb je op dat moment bezocht? In de 'Downloads' app kan je normaal de locatie van het bestand vinden.

Ik zou het persoonlijk wel eens willen analyseren, ik weet echter niet of het een goed idee is er naar te linken.
Googlen op de bestandsnaam (gebruik quotes) geeft een paar hits aan, o.a. eentje naar het Oxygen forum (en een bijzonder grote hoeveel russische websites).

Edit: zoals als verwacht malware, zie bv. dit virustotal linkje. :)
Ik gebruik idd de stockbrowser. De site weet ik niet meer het bestand is weg, was aan het googlen over neuwe htc telefoon en heb verschillende sites bezocht waarna de statusbalk mij opeens opviel.
De apk file stond idd in de downloads map welke ik via astro heb verwijdert.
Is het nu geinstalleerd oid?
Heb avg gedraaid, en de foon draait nu malware kinetoo app

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08 12:19
Er is wel een update voor Opera mini uitgebracht, maar die wordt niet zoals bij de desktop versie automatisch geïnstalleerd: http://my.opera.com/opera...ra-mini-6-5-2-for-android. De Android Market heeft sinds kort wel een automatische update functie. Was dit niet gewoon de update die via de market werd gedownload?

• shameblaster
l1dert schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:29:
Er is wel een update voor Opera mini uitgebracht, maar die wordt niet zoals bij de desktop versie automatisch geïnstalleerd: http://my.opera.com/opera...ra-mini-6-5-2-for-android. De Android Market heeft sinds kort wel een automatische update functie. Was dit niet gewoon de update die via de market werd gedownload?
Ik heb opera mini nooit gedownload dus lijkt me sterk eigenlijk?

• Petervanakelyen
shameblaster schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:27:
[...]

Ik gebruik idd de stockbrowser. De site weet ik niet meer het bestand is weg, was aan het googlen over neuwe htc telefoon en heb verschillende sites bezocht waarna de statusbalk mij opeens opviel.
De apk file stond idd in de downloads map welke ik via astro heb verwijdert.
Is het nu geinstalleerd oid?
Heb avg gedraaid, en de foon draait nu malware kinetoo app
Een APK installeert zichzelf niet, wordt enkel actief als je het zelf installeert en permissies geeft. Volgens mij is Mobile Lookout één van de betere antimalware apps voor Android.
l1dert schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:29:
Met zoveel details (exacte bestandsnaam en grootte) is het duidelijk dat het niet om een legitieme applicatie gaat. Updates die door de Market worden geïnstalleerd geven geen bestandsnaam of grootte aan en laten ook geen extensie zien. Hij moet overigens ook Opera Mini geïnstalleerd hebben om er updates voor te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-11-2011 19:37 ]

Verwijderd

shameblaster schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:12:
Hoi,

Net tijdens het surfen op mijn htc desire (nieuwste firmware) zag ik opeens in de status balk dat ik iets downloade.

Opera_mini_new.apk (39kb)
Heb je de APK nog? Zo ja, zou je die eens kunnen mailen? Dan zal ik kijken of het malware is.
roelDOTschouwenberg@kasperskyPUNTcom

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Deze heb ik ook een keer gehad! Zal even kijken of ik hem nog weer kan vinden :9

• shameblaster
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:34:
[...]

Heb je de APK nog? Zo ja, zou je die eens kunnen mailen? Dan zal ik kijken of het malware is.
roelDOTschouwenberg@kasperskyPUNTcom
Ik heb de file via astro gedelete...

• shameblaster
Awsom schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:35:
Deze heb ik ook een keer gehad! Zal even kijken of ik hem nog weer kan vinden :9
Wat heb je eraan gedaan? Enkel een delete is voldoende?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-11 17:30
shameblaster schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:42:
[...]

Wat heb je eraan gedaan? Enkel een delete is voldoende?
zou voldoende moeten zijn, apps krijgen niet zomaar executie permissions zonder dat jij ze geeft ;)

android since G1.

Verwijderd

shameblaster schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:40:
[...]

Ik heb de file via astro gedelete...
Too bad. Zeer waarschijnlijk was dit een Trojan-SMS.AndroidOS.Fakelogo variant, maar dat kunnen we nu niet meer controleren.

• shameblaster
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:27:
[...]

Too bad. Zeer waarschijnlijk was dit een Trojan-SMS.AndroidOS.Fakelogo variant, maar dat kunnen we nu niet meer controleren.
Maar de gsm loopt geen gevaar denk je?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
We were able to find another mobile malware that arrives as a fake Opera Mini installer. This malware, however, targets Android users. Detected as ANDROIDOS_FAKEBROWS.A, this malware is a premium service abuser, as it sends messages to premium numbers, leaving affected users with unwanted charges.
http://blog.trendmicro.co...-disguised-as-opera-mini/

• Petervanakelyen
Hier is nog een artikel dat eveneens malware vermomd als Opera Mini voor Android bespreekt.
Ik heb ook een werkende link naar de malware (die volledig klopt met de beschrijving in het artikel).
Al deze malware lijkt van dezelfde domeinen te komen.

Verwijderd

shameblaster schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:32:
[...]

Maar de gsm loopt geen gevaar denk je?
Als je de APK niet hebt geinstalleerd - nee. Maar als je wat extra zekerheid wil, is het slim om met een - of meerdere - van de betere mobile anti-malware programma's te scannen.

Anyway, de genoemde Trojan horse is (voornamelijk) gericht op Rusland. Als deze APK zich op Nederland zou richten dan zou dat wel interessant zijn. (Hoewel niet helemaal nieuw.)
Pagina: 1