• SashadeGraaff
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
Sinds een week flikkert mijn beeldscherm heel licht.
Bijv. Op mijn bureaublad heb ik via rainmeter een facebook feed. (rss) de letters zijn wit. en mijn achtergrond is zwart. dan zie ik heel vaag over de rest van mij beeldscherm een wit lijntje lopen... (je moet het zien als een soort contrast ofzo)
Als ik BF3 of Skyrim opstart lopen er allemaal flikkerende balken door mijn beeld heen. ook redelijk licht. maar toch wel hinderlijk. vooral als je in een donker stuk komt in de game, je ogen worden heel snel moe van dat geflikker.

Het begon. nadat ik mijn Processor + werkgeheugen had overgeclocked.
Q9300 van 3,0 Ghz (400fsb) - naar 3,2 Ghz (427fsb)
Corsair Vengeance van 1600 Mhz (1,5 Volt) - 1708 Mhz (1,65 Volt)

Het systeem crashte (BSOD) omdat het instabiel was. dus ik heb alles weer op 400fsb gezet. Maar het flikkeren bleef dus...
Ik heb:
-de VGA drivers eraf gehaald. opnieuw geinstalleerd
-de processor naar standaard snelheid van 2,5 Ghz geclocked (333) dus ram draaide op 1333
- undergeclocked.
- het beeldscherm verwisseld.
- Vga terruggeclocked naar standaard waarden (was eerst Core:820 - Shader :1640 - Memory:1864.)
Mijn Hardware:
CPU: q9300 @3,0
HDD: WD EARS10
RAM: Corsair vengeance ddr3 1600Mhz 2x2Gb
MOBO: Gigabyte GA x48t dq6
VGA : Msi TwinfrozrII Gtx470

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik weet verder niets wat ik kan doen om de diagnose te stellen, en alles terug gaan sturen is ook niet echt de oplossing...

Bij Voorbaat Dank,

Sasha de Graaff

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-02 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

andere kabel geprobeerd? staat de refresh rate goed? ingame v-sync aanzetten? of is de flikkering van andere aard?

[ Voor 37% gewijzigd door -36- op 26-11-2011 18:30 ]

• SashadeGraaff
Refresh rate staat op 60 hz, V-sync helpt ook niet. Kabel had ik ook al gebrobeerd :(... (bedankt voor de tips)!
Het word steeds erger. ik heb nu ook cross-talk op het bureaublad. (Als er op een horizontale pixel lijn een wit signaal doorkomt. word de lijn daarna niet meer helemaal zwart) dus ik heb bijv bij een tekst met witte letters allemaal vage witte lijntjes lopen aan de rechterkant...

Kan het niet zijn dat mijn VGA aan het overlijden is?

• evolution536
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06-2024

evolution536

besh besh

Als je de kabel, refreshrate, v-sync etc. geprobeerd hebt zou ik zeker is een andere videokaart proberen. Dit doet me een beetje denken aan artifacts (wat het waarschijnlijk in dit geval niet zijn), maar toch zou ik denken dat de videokaart het probleem zou kunnen zijn.

Als je videokaart geen problemen geeft zou het nog het beeldscherm kunnen zijn. Misschien is het ook een optie om een andere poort op je videokaart te kiezen, misschien VGA of HDMI ipv de DVI poort. (voorbeeld, ik weet niet welke poort je op het moment gebruikt.) ;)

• SashadeGraaff
Op dit moment gebruik ik een DVI poort voor een VGA beelscherm. Ik heb het ook met een anders scherm geprobeerd, maar daar is het het zelfde geval. Heb op dit moment geen andere videokaart liggen ofzo, maar ik vraag wel even rond.(hoop dat ik mijn aankoopbon nog heb)

Ik ben zelf ook nog opzoek gegaan naar het probleem. En het schijnt dat je ram er ook mee te maken kan hebben?

En de beste omschrijving is : Wanneer je met een natte pen (vulpen) schrijft en je veegt daarna met je hand over het papier. zo'n effect is het zo'n beetje. maar het is wel redelijk subtiel.