[Win7 x64] BSOD en crashes bij games na herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 12:11

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik heb het volgende probleem:
Bij het spelen van games crashen zij terug naar desktop of krijg ik een BSOD. De enige games die ik speel zijn Battlefield: Bad Company 2 en Battlefield 3. Bij beide games ervaar ik het probleem.

Mijn pc:
  • Intel Core2Duo E8400 @ 3,00 Ghz (met boxed koeler)
  • MSI P45 Neo3-FR
  • Sapphire Radeon HD4850 512Mb
  • Kingston ValueRAM KVR8002N5K2/4G
  • Hitachi Sata2 160Gb 7200rpm 8mb cache (Windows-schijf)
  • Western Digital Sata2 640Gb 7200rpm Black Edition 32mb cache (Games schijf)
  • Windows 7 Professional 64bit SP1
Wat ik heb gedaan is het volgende:
Tot enkele weken geleden draaide ik op Win7 Ultimate 32bit met een ander type RAM geheugen, namelijk Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G (DDR2 800, 2 gb). Alles draaide prima, nooit problemen gehad met wat dan ook. De game die ik veel speelde was Battlefield: BC2 en deze draaide perfect, zonder enige problemen of haperingen, laat staan crashes.

Ik heb 2 weken geleden 2 nieuwe reepjes van 4 gb toegevoegd aan mijn systeem, geprikt in slot 1 en slot 3 van mijn moederbord, mijn oude reepjes van 2 gb geprikt in slot 2 en slot 4 en een nieuwe installatie gedaan van Windows 7 Professional SP1 64 bit. Vervolgens netjes alle drivers geïnstalleerd en de nieuwste versies van internet gehaald. De installatie verliep zonder problemen.

Vervolgens heb ik Battlefield 3 gekocht en geïnstalleerd en toen begon de ellende. De game draait op mijn systeem, met alle settings op LOW. Echter crashed de game, soms na 10 seconden, soms pas na 5 minuten. Dit gebeurt op 2 manieren. De ene keer krijg ik een BSOD, de andere keer loopt de game vast, moet ik zelf terugschakelen naar Windows en krijg ik de melding dat "het programma niet goed meer werkt". Ik had zelf het vermoeden dat mijn hardware de game niet aan kan en te veeleisend is. Om te testen of dit werkelijk zo was, heb ik mijn oude game van Battlefield: Bad Company 2 geïnstalleerd en ook bij deze game heb ik problemen die ik anders nooit had. Hierbij krijg ik geen BSOD, maar na ongeveer 5 minuten sluit de game af en ben ik plotseling terug in Windows. Geen foutmelding, niets.

Ik had het idee dat dit probleem bij mijn RAM geheugen lag. Ik heb Memtest86 gedownload en gebruikt om het geheugen te controleren. Deze test geeft geen fouten. Ik heb daarna mijn oude reepjes 2gb geheugen eruit gehaald en alleen gedraaid op de nieuwe 4gb reepjes, maar het probleem houdt aan. Vervolgens nogmaals memtest86 gedraaid, wederom geen fouten.

Het enige wat ik eigenlijk veranderd heb aan mijn systeem is 4gb RAM geheugen toegevoegd en een 64bit versie van Windows (met SP1) geïnstalleerd.

Kunnen jullie mij vertellen waar het probleem mogelijk zit? Ik wil samen met jullie zoeken naar een oplossing.

Comfort is the enemy of achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 13:33
Hi GrafX,

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je 2x4GB en 2x2GB aan RAM er in hebt zitten nu. Dus 12GB totaal.
De oude bankjes eruit halen en dan nog eens testen is idd de eerste logische stap.
Ik zou het ook eens andersom doen, dus alleen de oude er in laten en nog eens testen. Nieuwe bankjes kunnen ook stuk zijn.
Als dit het probleem oplost dan kun je eens proberen de beide 4GB bankjes in de andere bij elkaar horende slotjes te plaatsen.

Je zou ook eens de temp van je gpu kunnen controleren op het moment direct na de crash van het programma. Met Gpu-z kun je de temp monitoren en laten loggen. Start Gpu-z dus even op vóórdat je een van de twee games start en zet het loggen aan.
Ook: heb je misschien bij het plaatsen van de bankjes de grafische kaart aangetikt? Misschien is hij wat uit het slot geschoven? Even aanduwen lost veel op dan. En de 6pins stroomkabel naar de grafische kaart? Zit die nog goed vast?
Misschien kun je ook de temp van je CPU eens meten onder stress.

En verder, ook een nieuwe schone Windows install dus. Is dit een geh/-\cktiveerde of een legitieme versie? In het eerste geval zou je de oorsprong van Windows eens moeten nagaan. Wie weet is hier iets niet in de haak.

Last but not least: kijk een met Process Explorer wat er allemaal draait? Met een schone install hoort er natuurlijk weinig vreemds tussen te zitten maar als er een resource hog tussen zit (iets dat de CPU op mach5 laat vliegen) dan moet je dat eerst oplossen.

Aflijn, genoeg te proberen. Ik neig naar een RAM probleem.

Ben benieuwd, hoor graag terug. We komen er vast uit :)

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 12:11

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Hey Sebas,

Bedankt voor je reactie! Ik heb em een paar dagen geleden al gelezen, maar ben eerst goed gaan testen voor ik een nieuwe reactie wilde plaatsen. Een ding is niet goed overgekomen, ik draai 2x1GB en 2x2GB, dus 6GB in totaal.

Mijn videokaart zit goed in het pci-slot vast, net als alle reepjes RAM geheugen zelf. De temperatuur van m'n videokaart is ook goed, zo'n 70 graden onder load.
Daarnaast heb ik gewoon een legitieme versie van Windows 7, dus ook geen gekke dingen.

Ik heb het volgende gedaan en ondervonden:

Ik heb de oude reepjes RAM (2x1GB) eruit gehaald en gedraaid op de nieuwe reepjes (2x2GB), netjes in slot 1 en 3. Ook dan krijg ik dezelfde problemen als eerst.
Vervolgens heb ik alleen gedraaid met de oude reepjes RAM en dus de nieuwe eruit gehaald. Nu loopt alles soepel en zonder fouten. Geen BSOD, geen vastlopers, niets.
Zo trek ik snel de conclusie dat er iets niet goed is met de nieuwe reepjes RAM (2x2GB).
Vervolgens heb ik de nieuwe reepjes erbij geplaatst in slot 2 en 4, in tegenstelling tot eerst, waarbij ik deze had geplaatst in slot 1 en 3. Ook dan lijkt alles goed te draaien.
Kortom nu geen fouten, al zit het nieuwe geheugen er wel in

Zowel mijn oude Battlefield: BC2 en de nieuwe BF3 draaien goed, zonder vastlopers of BSOD.
Het lijkt erop dat het probleem dus verholpen is, door de nieuwe reepjes in slot 2 en 4 te plaatsen. De opstelling is dus als volgt:

Slot 1: reepje 1GB
Slot 2: reepje 2GB (nieuw)
Slot 3: reepje 1GB
Slot 4: reepje 2GB (nieuw)

Uiteraard beide als dual-channel geheugen.

Heel vreemd, maar alles lijkt zo goed te werken. Enig idee waarom ik problemen kreeg in de andere opstelling?

Comfort is the enemy of achievement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 13:33
Goed dat alles naar wens werkt nu :) Met een beetje troubleshooten kom je een heel eind.
En slim dat je toch nog het nieuwe geheugen hebt geprobeerd in de andere slotjes ondanks de eerste conclusie.

De oorzaak.... dat is een beetje gissen. Misschien is er een compatibiliteitsprobleem(pje) met het merk en type geheugen? Misschien staan er RAM instellingen in het BIOS verkeerd? Misschien een glitch in de BIOS? Dat zou misschien met een BIOS update verholpen kunnen worden.

Maar, als je pc nu naar behoren en voor 100% draait dan is het misschien wijzer om 'm dicht te schroeven en 'm lekker te laten werken ;)

Over die hoeveelheid RAM: ik had al t idee dat t geen 12GB zou zijn. Het zou ook een beetje overkill zijn. 6GB is echt ruim voldoende.

Als er toch nog wat mis is dan horen we t wel.
Succes!

The Truth Is Our There ✨🛸✨