ProBind of WebBind installeren voor webinterface BIND9

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik probeer een webinterface op te zetten voor mijn eigen DNS-beheer op mijn VPS.
Ik heb een VPS met 2 publieke IPv4s, ik heb nu in de huidige autoritieve server A-records en PTR-records aangemaakt voor ns1.example.org en ns2.example.org en een webdirectory met .htaccess beveiliging in ns.example.org welke via SSL benaderbaar is.
Ik wil een zo makkelijk mogelijk managebare webinterface om BIND mee te configureren.
Hiervoor heb ik 2 pakketten bekeken. Bij beide loop ik ergens vast in de configuratie.

De eerste die ik probeerde was WebBind, daar loop ik tegen het probleem dat de bestandsstructuur welke ik moet configureren me niet duidelijk is. Op een gegeven moment wordt in INSTALL gesproken over de FS-tree domain/ ; maar moet ik die aanmaken of wat is het idee?

Daarna heb ik een mooiere, voorkeurs, interface gevonden genaamd ProBIND. Hiervoor moest ik een database aanmaken en vullen en een klein configuratie bestand bewerken. Zo ver goed, maar daarna bij het aanmaken van de servers via de webinterface krijg ik de foutmelding dat .//HOSTS niet beschrijfbaar is. In de INSTALL wordt hier gesproken over verhoogde uitvoeringsrechten voor de apache server. Het is me niet duidelijk hoe ik die status bereik of welke permissies ik moet instellen op de bestanden.

Als iemand een beter alternatief weet, zijn suggesties welkom. Het gaat om een Debian server met BIND9 en mijn kennisniveau is net hoog genoeg dat ik weet wat de diverse record-typen in DNS betekenen dus een Keep It Simple Stupid oplossing is welkom.

Hier staan de diverse (genoemde) webtools vermeld: http://www.debianhelp.co.uk/bindweb.htm

Een tool met tevens IPv6 support zou helemaal geweldig zijn. Bedenk wel dat ik niet de middelen heb om zelf bijvoorbeeld DirectAdmin aan te schaffen. Al zou ik dat wel willen. Momenteel leen ik de licentie van mijn VPS-verhuurder voor DirectAdmin op een ander IP-adres als mijn eigen server's adressen.

UPDATE:
Het aanmaken van de diverse directories in ProBind heeft voorlopig de foutmelding weggenomen, |:( ik ben nu bezig de records te pushen, maar dit kan enkele minuten duren, duurt wel lang though.... nog niet zeker of het nu lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ulysses op 26-11-2011 18:54 ]

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Ulysses schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 13:29:
Als iemand een beter alternatief weet, zijn suggesties welkom.
PowerDNS met Poweradmin. Om een idee te krijgen hier een guide voor Debian Squueze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Okay, heb ik geïnstalleerd, heb supermasters aangemaakt op ns1 en ns2 en heb een test CNAME geprobeerd aan te maken. Werkt niet.
What's next? Moet ik in DirectAdmin voor die domeinen de NS records aanpassen naar mijn eigen NS'en? Of moet ik mijn hostingbedrijf vragen om de SOA-records over te dragen naar mijn NS'en?
Is er niet een mogelijkheid om een zone-transfer te doen vanuit de DNS-servers die ik momenteel nog gebruik? Zou aardig wat werk schelen. Het gaat om een stuk of 10 domeinen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ulysses op 26-11-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat bedoel je met "werkt niet"? De server ontploft? PowerDNS heeft je harde schijf geformatteerd?

Wat is nu precies de situatie, en wat is je einddoel? Waarom precies heb je supermasters aangemaakt? Wat doet directadmin precies nog?

Er zit een script bij powerdns om bindconfiguratie (en axfr-dumps dus) te converteren naar het mysql-formaat.
Het stappenplan lijkt mij: zorgen dat powerdns werkt in de gewenste setup, de zones dumpen en importeren, de NS records aan (laten) passen naar jouw machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik een andere host, van mijn hostingprovider, voor DNS & mail middels DirectAdmin interface. Daarop zijn de 10 domeinen geïnstalleerd en dat is de SOA-record houdende server. ns1.example.net ns2.example.net zegmaar. Momenteel wordt DNS dus nog niet volledig door mijn VPS zelf geregeld. Hoe pak ik dit het beste aan? Hoe kan ik tig records van de Andere host, overzetten naar PowerDNS/BIND met de minste administratieve inspanning?
Wat niet werkt is de uiteindelijke toewijzing door mijn server. Niet zo gek, de nameservers die ik heb gemaakt zijn nog niet gepubliceerd. Alles gaat verder wel goed in de interface van PowerDNS, hij zegt bij het aanmaken van masters en records dat het ook lukt.

update: PowerDNS lijkt toch te exploderen. Bij inspectie van de proceslijst (ps -A) zie ik telkens dat powerdns defunct gaat en respawnt. :?

[ Voor 9% gewijzigd door Ulysses op 26-11-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik neem aan dat DirectAdmin zone-files genereert voor bind. Die zou je dan gewoon kunnen kopieren, als je Bind wilt gebruiken.

Heb je al in de logs van PowerDNS gekeken?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online
De problemen met powerdns zijn opgelost, hij start nu gewoon en blijft dan aan. (syslog vertelde wat er mis was) Nu moet ik dus enkel nog mijn servers als SOA kunnen instellen bij de registrars en ik ben maar begonnen met handmatig zones over te tikken; zoveel moeite is het nou ook weer niet uiteindelijk.

Pagina: 1